درخواست فعالان از فدراسیون جهانی والیبال: از حضور زنان دفاع کنید

ارسال کننده: آقای غلامعلی اخلاقی8تیر

140611125227_women_volleyball_304x171_fars

بی بی سی فارسی : در پی ممانعت از حضور تماشاگران زن ایرانی در مسابقات لیگ جهانی والیبال در تهران، بیش از ۱۳۰ نفر از فعالان حقوق زنان با انتشار نامه سرگشاده‌ای به رئیس فدراسیون جهانی والیبال و ناظر بازیهای والیبال ایران و لهستان در تهران، خواستار حمایت آنها از حضور زنان ایرانی در ورزشگاه شدند.
امضا کنندگان این نامه با انتقاد از ممانعت حضور تماشاگران زن ایرانی در این مسابقات، نوشته اند: “ما خواهان رفع تبعیض جنسیتی در ورزشگاه ها هستیم و باور داریم که جامعه ایرانی جزیره ای جدا مانده از سایر نقاط زمین نیست و فدراسیون های ورزشی ایران باید به نافرمانی سلیقه ای خود که نه با مقررات جهانی بازی ها منطبق است و نه با فرهنگ و خواست مردم ایران، پایان دهند.”
در بخشی از این نامه با اشاره به آیین نامه فدراسیون جهانی والیبال مبنی بر عدم تبعیض جنسیتی در ورزشگاه‌ها برای ورزش‌دوستان و تماشاگران، آمده است: “طبق گفته دبیر فدراسیون والیبال ایران، محمود افشاردوست، این فدراسیون تنها برای پاسخ گفتن و در واقع فریب دادن ناظران بین‌المللی عده‌ای از کارمندان زن فدراسیون را در جایگاه تماشاچیان می‌نشاند تا به ناظران بین‌المللی نشان دهد که زنان در ورزشگاه‌ها حضور دارند. اما به زنان و دخترانی که متقاضی تماشای بازیها هستند، نه تنها اجازه ورود نمی‌دهد، که با آنها با خشونت، ارعاب و حتا دستگیری برخورد می‌کند.”
امضا کنندگان این نامه با تاکید بر حق زنان برای تماشای این بازی ها اعلام کردند: “ما از شما به عنوان رابطان، مدیران و ناظران بین‌المللی ورزش، می‌خواهیم که از حق حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌ها دفاع کنید و حضور زنان در پشت درهای بسته ورزشگاه‌ها را نادیده نگیرید.”
فدراسیون والیبال ایران همزمان با آغاز بیست و چهارمین دوره از مسابقات جهانی والیبال به میزبانی ایران اعلام کرد که ورود تماشاچیان زن ممنوع است و محمود افشاردوست، دبیر فدراسیون والیبال ایران با تایید این خبر به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته “بهتر است خانم‌ها در خانه بنشینند و برای تیم خود دعا کنند.”
تصمیم فدراسیون والیبال ایران با واکنش بعضی از مسئولان مواجه شده است که مخالف این ممنوعیت هستند.
طاهره طاهریان، مشاور ورزشی معاون زنان و خانواده رییس‌جمهوری ایران از این تصمیم انتقاد کرده و گفته در گذشته برای ورود و خروج و محل نشستن زنان امکاناتی در نظر گرفته شده بود و مشکلی برای حضور آن‌ها وجود نداشت، اما مشخص نیست چرا فدراسیون چنین تصمیمی گرفته است.
او گفته معاونت امور زنان این موضوع را پیگیری خواهد کرد.
هادی حسینی، عضو فراکسیون ورزش مجلس ایران هم از وزارت ورزش و جوانان ایران خواسته به موضوع رسیدگی کند.
آقای حسینی که از موافقان حضور زنان در ورزشگاه‌ها است، گفته که حضور زنان در استادیوم فوتبال هم می‌تواند “باعث از بین رفتن بعضی مشکلات” شود.
در ادامه این واکنش ها گروهی از زنان علاقمند به تماشای بازی ایران در این سری مسابقات به مقابل ورزشگاه رفتند، اما به آنها اجازه ورود کلیک داده نشد و در روز ۳۰ خردادماه گروهی از زنان که برای تماشای مسابقه ایران و ایتالیا به ورزشگاه آزادی رفته بودند، بازداشت شدند.
شاهدان عینی گفته‌اند که همزمان با برگزاری این مسابقه، ماموران امنیتی و انتظامی در مسیرهای منتهی به ورزشگاه آزادی مستقر بودند و مانع تجمع زنان می‌شدند. گزارش شده است که این ماموران با زنانی که می‌خواستند خود را به ورودی ورزشگاه آزادی برسانند، برخوردهایی تند و خشونت‌بار داشته‌اند و حتی مردان حامی این زنان را هم “ضرب و شتم” کرده‌اند.
پیش از این، در مواردی اجازه حضور زنان در محل مسابقات داده شده است، ولی در مسابقات اخیر لیگ برتر والیبال، زنان ایرانی کلیک نتوانسته‌اند برای تشویق تیم کشور خود وارد ورزشگاه آزادی شوند، در حالی که زنان حامی تیم‌های خارجی رقیب ایران مجوز ورود داشتند.
گزارش شده است که در یکی از این مسابقات که در برابر تیم برزیل بود، گروهی از زنان علاقه‌مند با ظاهر مبدل و به عنوان زنان هوادار تیم برزیل توانسته‌اند از نزدیک مسابقه تیم‌های ایران و برزیل را تماشا کنند.