گیسو (١٣) : پردازشی هفتگی بر مسائل زنان در آژانس کُردپا

ارسال کننده: 4تیرMarjan Tabebordbar

هفتە اول تیر‌ماه ١٣٩٣

آژانس کُردپا: گزارش این هفتەی گیسو بە ٢ مورد نقض حقوق زنان در کُردستان شامل ابراز نگرانی عفو بین‌الملل از وضعیت جسمانی زینب جلالیان و خودکشی یک زن در شاهین‌دژ و نیز ٢مورد نقض حقوق زنان شامل بازداشت ریحانە طباطبایی جهت اجرای حکم و آزادی معصومە قلی‌زادە با تودەیع وثیقە در سایر نقاط ایران می‌پردازد.

عفو بین‌الملل نسبت بە خطر از دست رفتن بینایی زینب جلالیان هشدار داد.

طی هفتە گذشتە سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیەای نسبت بە خطر از دست دادن بینایی زینب جلالیان، زندانی سیاسی کُرد، هشدار داد و اعلام کرد کە بە درمان فوری نیاز دارد.

زینب جلالیان، زندانی سیاسی کُرد
بر پایە گزارشات منتشر شدە، این نهاد غیرانتفاعی کە مقر آن در بریتانیا واقع شدە است، روز ٢٦ خرداد‌ماه با انتشار بیانیەای اعلام کرد: زینب جلالیان کە بە اتهام عضویت در یکی از احزاب کُرد اپوزسیون ایران بازداشت شدە، در خطر از دست دادن کامل بینایی خود بە سر می‌برد و بە درمان فوری نیاز دارد.

پیشتر دادستان کل استان کرمانشاه با اعزام زینب جلالیان بە مرخصی درمانی و همچنی با عمل جراحی وی مخالفت کردە بود.

زینب جلالیان زندانی سیاسی کُرد، در آذرماه سال ۱۳۸۸، به اتهام محاربه و همکاری با احزاب کُرد اپوزسیون مخالف حکومت اسلامی ایران به اعدام محکوم شد.

این حکم، در دیوان عالی کشور به حبس ابد تقلیل یافت.

خودکشی یک زن در شاهین دژ

طی هفتە گذشتە و در ادامە روند خودکشی زنان کُرد در کُردستان ایران، یک زن دیگر در شاهین دژ استان آذربایجان غربی خود را بە آتش کشید و درنتیجە جانش را از دست داد.

20725.jpg
بر پایە گزارشات منتشر شدە، زنی بەنام “هنار ادیمە” اهل روستای “حمزە قاسم” منطقە افشار و ساکن شهرستان شاهین دژ، بعد از آنکە خود را بە آتش کشید، روز شنبە ٣١ خرداد‌ماه، بە علت بالا بودن درصد سوختگی جانش را از دست داد.

هنار ادیمە هفتە پیش بەعلت مشکلات خانوادگی اقدام بە خودسوزی کردە بود و روز شنبە در یکی از مراکز درمانی شهر ارومیە جانش را از دست داد.

با استناد بە آمار ثبت شده در مرکز آمار آژانس خبررسانی کُردپا، از ابتدای سال جاری تاکنون ٢٠ زن و دختر کُرد در مناطق کُردنشین ایران اقدام بە خودکشی و جانشان را از دست دادەاند.

ایران

ریحانە طباطبایی بازداشت شد

طی روزهای گذشتە ریحانە طباطبایی از روزنامەنگاران ایرانی و هوادار جبهە مشارکت بازداشت شد.

20726.jpg
ریحانە طباطبایی از روزنامەنگاران ایرانی و هوادار جبهە مشارکت
بر پایە اخبار انتشار یافتە، روز شنبە ٣١ خرداد‌ماه، ریحانە طباطبایی روزنامەنگار و از هواداران جبهە مشارکت درحالی کە برای تفهیم اتهام پروندەای تازە بە دادسرای اوین مراجعە کردە بود، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و جهت اجرای محکومیت ٦ ماهە خود بە زندان اوین منتقل شد.

ریحانە طباطبایی پیشتر و در اسفندهماه سال ٩١ توسط نیروهای امنیتی حکومت اسلامی ایران بازداشت شدە بود و بە ٦ ماه حبس تحزیری محکوم شدە بود.

معصومە قلی زادە آزاد شد

طی روزهای گذشتە معصومە قلی‌زادە از فعالین دانشجویی چپ پس از یک ماه بازداشت با تودیع وثیقە از زندان آزاد شد.

20727.jpg
معصومە قلی‌زادە از فعالین دانشجویی چپ
بر پایە اخبار انتشار یافتە، روز پنج‌شنبە ٢٩ خرداد‌ماه، معصومە قلی زادە از فعالین چپ و اسبق دانشجویی در دانشگاه تهران با تودیع وثیقە ١٠٠ ملیون تومانی از زندان آزاد شد .

وی پیشتر و در ٣١ اردیبهشت‌ماه، پس از هجوم نیروهای امنیتی بە دانشگاه تهران بازداشت و سپس بە زندان مرکزی تبریز منتقل شدە بود.

معصومه قلی‌زاده، فارغ‌التحصیل کارشناسی فلسفه از دانشگاه علامه طباطبایی تهران بوده و برای ادامه‌ی تحصیل به کشور ترکیه رفته بود که مدتی پس از بازگشت به ایران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدە بود.