بیانیه سه سازمان بین‌المللی حقوق بشر در حمایت از مهناز محمدی

ارسال کننده: آقای غلامعلی اخلاقی31خرداد

رادیو زمانه : سازمان نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، برنامه مشترک فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH) و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه (OMCT) در بیانیه مشترکی خواستار مداخله فوری مقام‌های دولت ایران در «حبس خودسرانه و آزار قضائی» مهناز محمدی، مستندساز و از فعالان حقوق زنان شده‌اند.

رونوشت این نامه برای آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، حسن روحانی، رئیس جمهوری، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، محمد جواد لاریجانی، دبیر شورای عالی حقوق بشر و سید محمدرضا سجادی، سفیر دائمی ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل و سفارت ایران در بروکسل، پایتخت بلژیک، فرستاده شده است.

مهناز محمدی مهرماه ۱۳۹۱ به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه محاکمه شده بود. حکم پنج سال حبس تعزیری وی در دادگاه تجدیدنظر مورد تأیید قرار گرفت.

سه سازمان حقوق بشری یادشده در اطلاعیه مشترک درخواست‌های شش‌گانه خود را از این مقامات رسمی ایران به شرح زیر مطرح کرده‌اند:

تضمین سلامت جسمی و روانی مهناز محمدی و دیگر مدافعان حقوق بشر در ایران تحت هر شرایطی؛ اطمینان از این امر که مهناز محمدی از مراقبت‌های پزشکی مناسب برخوردار باشد؛ آزادی فوری و بلاشرط این مستندساز؛ پایان دادن به هر نوع آزار علیه او و دیگر فعالان حقوق بشر؛ احترام به حق افراد برای فعالیت در زمینه حقوق بشر و نیز احترام به تمامی فعالیت‌هایی که با حقوق گنجانده شده در اعلامیه حقوق بشر مرتبط است؛ و تضمین محترم شمردن حقوق بشر و آزادی‌های بنیادین انسان‌ها باتوجه به استانداردهای بین‌المللی که ایران نیز معاهده‌های بین‌المللی مربوط به آن‌ها را امضاء کرده است.

123
بیانیه مشترک سازمان نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، برنامه مشترک فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه درحمایت از مهناز محمدی
دایره اجرای احکام زندان اوین روز شنبه ۱۷ خردادماه، این مستند ساز را برای گذراندن دوره محکومیتش به زندان اوین فراخواند.

بنا بر گزارش سازمان نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، برنامه مشترک فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه از جمله اتهامات او را در دادگاه انقلاب، همکاری با رسانه‌های خارجی از جمله شبکه خبری بی بی سی، و حمایت از کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان بوده است.

مهناز محمدی این اتهامات را «سناریوی از قبل تهیه شده» بازجویانش دانسته است.

پیش از این نیز، ۸۰۰ سینماگر از اعضای انجمن کارگردانان فرانسه از دولت آن کشور خواستند که برای آزادی مهناز محمدی بکوشد. آن‌ها محکومیت مهناز محمدی به تحمل حبس در زندان اوین را «یک بی‌عدالتی بزرگ» خوانده بودند.