تبعیض جنسیتی و استثمار زنان در کارخانه تولید پریز برق

٢٨ اردیبهشت ١٣٩٢
2Factory
شهرزادنیوز:با افزایش میزان بیکاری زنان و نبود فرصت‌های شغلی جدید برای زنان كارگر در بازار كار، استثمار آنان نیز شدت می گیرد. از جمله در کارخانه «صنایع الکترونیکی مهر عطار» در نیشابور، که به گفته یک فعال کارگری، زنان شدیدا مورد تبعیض جنسیتی قرار می‌گیرند.

محمد عمارلو، دبیر خانه كارگر نیشابور، در این باره به ایلنا گفته است که در این كارخانه 120 كارگر مشغول به كار هستند كه حدود 80 نفر از آنان را زنان تشكیل می‌دهند. این زنان بدون محاسبه ساعت كار، در صورتی که نتوانند به میزانی كه كارفرما انتظار دارد، تولید داشته باشند بخش قابل توجهی از حقوق‌شان کاهش می‌یابد.

وی افزود که کارفرمای این کارخانه دستمزد قانونی مطابق آنچه که شورای عالی کار مصوب کرده است را به کارگران خود پرداخت نمی‌کند. علاوه بر این، هر ماه به بهانه‌ای از سوی کارفرما حقوق کارگران زن به صورت چشمگیری کاهش می یابد، به طوری كه این زنان – كه عمدتا سرپرست خانوار هستند – در تامین معاش خانوار خود با مشکل جدی مواجه می‌شوند.

وی در باره سایر مشکلات کارگران گفت:علاوه بر حقوق، سوابق بیمه کارگران نیز با مشکل روبروست و با فاصله پرداخت می‌شود. بهداشت و ایمنی کار نیز در این واحد تولیدی رعایت نمی‌شود.

یکی از کارگران این کارخانه، که نخواست نامش فاش شود، گفت: اکثر کارگران این واحد را زنان تشکیل می‌دهند که به دلیل شرایط بازار كار، ناچار به اطاعت از خواست كارفرما هستند.

http://www.1oo1nights.org/index.php?page=1&newsitemId=8603