گیسو (١٠) : پردازشی هفتگی بر مسائل زنان در آژانس کُردپا

ارسال کننده : 11خرداد Marjan Tabebordbar

گیسو: هفتە دوم اردیبهشت‌ماه ١٣٩٣

آژانس کُردپا: گزارش این هفتەی گیسو بە ٣ مورد نقض حقوق زنان در کُردستان شامل ممانعت از عمل جراعی زینب جلالیان و کشتە شدن یک زن و یک دختر جوان در ارومیە و کنگاور و ٥ مورد نقض حقوق زنان شامل صدور صدور ٢٠ سال حبس تعزیری برای رویا صابری‌نژاد و تایید ٤ سال حکم حبس برای مریم شفیع‌پور، بازداشت صبا آذر پیک، احضار نرگس محمدی و اعدام یک زن دیگر در زندان آمل در سایر نقاط ایران می‌پردازد.

کُردستان

مخالفت دادستانی کرمانشاه با عمل جراحی زینب جلالیان

طی روزهای گذشتە یکی از زندانیان سیاسی محبوس در زندان دیزل‌آباد کە از بیماری چشمی رنج می‌برد با ممانعت دادستانی کرمانشاه جهت عمل جراعی مواجهە شدە است.


بر پایە گزارشات منتشر شدە، دادستان کل کرمانشاه درحالی با عمل جراحی زینب جلالیان مخالفت کردە است کە وی با مشکل بینایی و روبرو شدە و بیماری “ناخنک” چشم وی را با تاری دید روبرو کردە است.

پزشکان زندان اعلام کردەاند از طریق عمل جراحی و همچنین استفاده مداوم از قطره و پماد چشمی درمان می‌شود که دادستانی با عمل جراحی وی در بیرون از زندان مخالفت می‌کند.

تاکنون مسئولان دستگاه قضایی دلایل مخالفت با عمل جراحی زینب جلالیان را اعلام نکردند.

پیشتر نیز، نهادهای امنیتی حکومت اسلامی ایران از دادن مرخصی درمانی بە زینب جلالیان از زندانیان سیاسی محبوس در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه ممانعت بە عمل آوردە بودند.

زینب جلالیان زندانی سیاسی کُرد، در آذرماه سال ۱۳۸۸، به اتهام محاربه و همکاری با احزاب کُرد اپوزسیون مخالف حکومت اسلامی ایران به اعدام محکوم شد.
این حکم، در دیوان عالی کشور به حبس ابد تقلیل یافت.

قتل ناموسی در کنگاور و قتل مشکوک در ارومیە

طی هفتە گذشتە یک دختر جوان بە دست پدرش در شهرستان کنگاور کشتە شد و یک زن جوان نیز بە طرز مشکوکی در شهرستان ارومیە بە قتل رسید.

20269.jpg
بر پایە اخبار انتشار یافتە، روز شنبە سوم خرداد‌ماه، یک شهروند کُرد ساکن شهرستان کنگاور در استان کرمانشاه بە نام کرم نویدی، دختر ١٨ ساله‌ی خود به نام عاطفه نویدی را به قتل رساند.

عاطفە نویدی کە دانش‌آموز سال دوم دبیرستان بودە است بە دلیل هر آنچه “داشتن دوست پسر” عنوان می‌شود توسط پدر، سرش از گردنش جدا گردید.
از دیگر سو، روز دوشنبه پنجم خردادماه، اجساد سه عضو یک خانواده‌ی کُرد در روستای پیرانجوق پیدا گردید.

مرگ این خانوادە کە از یک زوج و یک کودک ١ سالە تشکیل شدەبود، مشکوک اعلام شدە است.

یک شهروند ارومیه‌ای مدعی شدە است کە مرد خانوادە ابتدا قدام بە قتل همسر و فرزندنش نمودە و سپس بە زندگی خود نیز پایان دادە است.

با استناد بە آمار بە ثبت رسیدە در مرکز آمار آژانس خبررسانی کُردپا، از ابتدای سال جاری تاکنون ١٣ زن و دختر کُرد در مناطق کُردنشین ایران توسط نزدیکان و وابستگان خود بە قتل رسیدە و ٣ تن نیز زخمی شدەاند.

ایران

رویا صابری نژاد بە ٢٠ سال حبس محکوم شد

طی هفتە گذشتە، رویا صابری نژاد از سوی دادگاه انقلاب تهران بە ٢٠ سال حبس و تعزیری محکوم شد.

20272.jpg
رویا صابری‌نژاد نوبخت، تبعە ایرانی‌تبار بریتانیا
بر پایە اخبار انتشار یافتە، رویا صابری‌نژاد نوبخت، تبعە ایرانی‌تبار بریتانیا کە مهرما‌ه سال گذشتە پس از سفر بە ایران در شهر شیراز بازداشت شدە بود، طی حکمی از سوی دادگاه انقلاب تهران بە ریاست قاضی مقیسە بە ٢٠ سال حبس تعزیری محکوم شد.

این حکم از سوی دادگاه انقلاب و بە اتهام ” گردآوری اطلاعات بە منظور اقدام علیە امنیت ملی و توهین بە مقدسات اسلام” برای وی صادر شدە است.

پیشتر روزنامه بریتانیایی ایندپندنت، که خبر مربوط به بازداشت خانم صابری‌نژاد را منتشر کرده بود، به نقل از وزارت خارجه بریتانیا نوشته بود که این وزارتخانه از این موضوع آگاه است و آن را در دست رسیدگی دارد اما به دلیل بسته بودن سفارتخانه بریتانیا در تهران، مذاکرات در این زمینه با دشواری مواجه است.
رویا صابری‌نژاد هم اکنون در بند نسوان زندان اوین تهران نگهداری می‌شود.

٤ سال حبس تعزیری برای مریم شفیع‌پور تایید شد

طی هفتە گذشتە حکم ٧ سال حبس مریم شفیع‌پور از سوی دادگاه تجدیدنظر بە ٤ سال حبس تعزیری تقلیل یافت.

20266.jpg
مریم‌شفیع‌پور از فعالین دانشجوی محبوس در زندان اوین
بر پایە اخبار انتشار یافتە، مریم‌شفیع‌پور از فعالین دانشجوی محبوس در زندان اوین کە از سوی شعبە ١٥ دادگاه انقلاب تهران بە ریاست صلواتی بە ٧ سال زندان محکوم شدە بود، در شعبە ٥٤ دادگاه تجدید نظر حکمش بە ٤ سال حبس تقلیل یافت.

مریم شفیع‌پور روز شنبە پنجم مرداد‌ماه، پس از احضار بە شعبە‌ی ٢٠ دادسرای “شهید مقدس” و پس از بازجویی مقدماتی بازداشت شدە بود.

این دانشجوی ستارەدار، در سال ١٣٨٩ نیز بە دلیل فعالیت‌هایش از سوی دادگاه انقلاب قزوین بە یک سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.

بازداشت یک روزنامەنگار در تهران

طی هفتە گذشتە صبا آذرپیک از روزنامەنگاران روزنامە “اعتماد”و “تجارت فردا” توسط نیروهای امنیتی حومت اسلامی ایران در شهر تهران بازداشت شد.

20271.jpg
صبا آذرپیک از روزنامەنگاران باسابقە ایران
برپایە اخبار انتشار یافتە، روز چهارشنبە هفتم خرداد‌ماه، صبا آذرپیک از روزنامەنگاران باسابقە ایران پس از یورش نیروهای امنیتی حومت اسلام ایران بە دفتر کارش در روزنامە “تجارت فردا”، بازداشت شد.

صبا آذرپیک هشتم بهمن‌ماه ٩١ و همرا با ١١ رزنامەنگار دیرگ بازداشت شدە بود و روز سەشنبە ١٥ اسفند‌ماه آزاد شدە بود.

این روزنامەنگار با مطرح مودن موضوع مرگ ستار بهشتی، وبلاگ نویسی زندانی در بازداشگاه پلیس فتا و با پیگیری‌های خود پروندە قتل وی را بە مجلس کشاندە بود.

نرگس محمدی بە دادسرا احضار شد

طی هفتە گذشتە سخنگوی کانون مدافعان حوق بشر بە دادسرای انقلاب در زندان اوین احضار سد.

20270.jpg
منزل نرگس محمدی نائب رییس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر
بر پایە اخبار انتشار یافتە، بر اساس ابلاغیەای کە روز هفتم خرداد‌ماه بە منزل نرگس محمدی نائب رییس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر ارسال شدە است، وی باید روز یکشنبە ١١ خرداد‌ماه خود را بە شعبە دوم بازپرسی دادسرای انقلاب زندان اوین معرفی نماید.

بر اساس این ابلاغیە شعبە دوم بازپرسی دادسرای اوین ضمن ممنوع الخروخ کردن نسرین محمدی دلیل احضار وی را “اتهامات مندرج در پروندە ” ذکر کردە است.

نرگس محمدی سال ١٣٨٩ در منزلش واقع در تهران بازداشت و در دادگاه تجدید نظر بە ٦ سال حبس تعزیری محکوم شدە بود.

اعدام یک زن دیگر در آمل

طی هفتە گذشتە حکم اعدام یک زن دیگر در زندان آمل بە اجرا درآمد. از ابتدای امسال ٤ زن در زندان‌‌ای ایران اعدام شدەاند.

20267.jpg
بر پایە اخبار انتشار یافتە، سحرگاه روز چهارشنبە هفتم خرداد‌ماه، حکم “ص . ت ” کە بە قصاص محکوم شدە بود در زندان آمل بە اجرا در آمد.

این زن بە قتل همسرش متهم شدە بود.

با استناد به آمار ثبت شده در مرکز آمار آژانس خبررسانی کُردپا، از ابتدای سال جاری تاکنون ٤ زن در زندان‌های ایران اعدام شدەاند.