مادر حسین رونقی: همچنان منتظر جواب نمایندگان و دولت هستیم

ارسال کننده: خانم فاطمه ورمزیار8اردیبهشت

مادر حسین رونقی ملکی با اظهار اینکه هنوز تیم کارشناسی دولت در خصوص حمله به بند ۳۵۰ زندان اوین در روز ۲۸ فروردین ماه پاسخی نداده است به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «ما خانواده های زندانیان یک روز جلوی مجلس تجمع کردیم و روز بعد جلوی دفتر ریاست جمهوری. نمایندگان مجلس از جمله آقای علی مطهری و نماینده روحانی به ما قول پیگیری دادند اما تا کنون هیچ جوابی به ما داده نشده و ما همچنان منتظر پاسخ آنها هستیم .»

زلیخا موسوی گفت: «باید مردم بدانند. شخصی به نام سرهنگ امانیان در زمانیکه زندانیان را با باتوم روز پنجشنبه می زده به زندانیان گفته است بار دیگر وقتی بیاییم شما را به قصد کشت خواهیم زد. بچه های ما در زندان اوین امنیت جانی ندارند و ما شب و روز نگران آن هستیم و کسی هم پاسخی به دل های ما نمی دهد. واقعا دیگر نمی دانیم باید به کجا مراجعه کنیم. اگر دفعه بعد دوباره به زندانیان حمله شود و آنها را به قصد کشت بزنند ما چه کار باید بکنیم؟»

حسین رونقی ملکی در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ در ۲۲ آذر ماه همان سال بازداشت شد و به اتهامات “عضویت در گروه اینترنتی ایران پروکسی، تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری و توهین به رییس جمهور” به ۱۵ سال زندان محکوم شد.

مادر حسین رونقی ملکی در خصوص وضعیت فرزندش گفت: «قبل از سال ۱۳۹۳ پزشک قانونی بر اساس آزمایش های که از کلیه حسین انجام داد، تایید کرد او باید برای درمان به خارج از زندان منتقل شود اما هنوز دادستان تهران با انتقال او به بیمارستان موافقت نکرده است. بچه ام در حمله روز پنجشنبه باتوم خورده بود. بر شکم و پشتش باتوم زده بودند و روز دوشنبه که او را ملاقات کردم حالش خوب نبود. پدر حسین همان روز به دفتر دادستانی رفت و از آقای خدابخشی، معاون دادستان تهران برای چندمین بار درخواست کرد که حسین را برای درمان کلیه اش به بیمارستان منتقل کنند اما آقای خدابخشی به پدر حسین فقط خندیده و گفته فعلا اجازه نمی دهد.»

در روز پنجشنبه ۲۸ فروردین ماه، نیروهای وابسته به سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات و بیش از یکصد نفر از سربازان حفاظت سازمان زندان ها به بند ۳۵۰ زندان اوین یورش بردند و با باتوم زندانیان را مورد ضرب و شتم قرار دادند. بیش از سی نفر از زندانیان مجروح شد‌ند و سی و دو نفراز آنان به سلول انفرادی منتقل شدند. با وجود اینکه ظرف روزهای اخیر برخی از این زندانیان از سلول انفرادی به بند ۳۵۰ برگردانده شده اند اما چند زندانی همچنان در انفرادی هستند. بسیاری از زندانیان نیز به درمان پزشکی در بیمارستان نیاز دارند.

زلیخا موسوی در خصوص ملاقات دوشنبه اول اردبیهشت ماه گفت: «آن روز زندان اوین شبیه کربلا بود. به خدا هیچکس حالش خوب نبود. به خدا زندانیان راست می گویند که روز پنجشنبه به انها حمله شده است. اگر مسولان باور ندارند، بروند و از نزدیک خودشان بینند. روز دوشنبه که حسین را کابینی دیدم، دست هایش از ضربات باتوم کبود بود و حالش خوب نبود. گفت مامان کاری بکن من به بیمارستان بروم ولی من نتوانستم کاری برایش انجام دهم.»

مادر حسین رونقی ملکی گفت: «من از تمام فعالان حقوق بشر و از احمد شهید و از هر کسی که بتواند به ما کمک کند تقاضای کمک دارم.»

خانواده های زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین، روز دوم اردبیهشت ماه در مقابل دفتر حسن روحانی، رییس جمهور ایران در اعتراض به آنچه در روز ۲۸ فروردین ماه بر زندانیان بند ۳۵۰ گذشت و در اعتراض به عدم رسیدگی به وضعیت مجروحان بند، تجمع کردند تا شخص رییس جمهور به اعتراض های آنها پاسخ دهد. آنها در مقابل دفتر ریاست جمهوری شعارهای نظیر«این همه رای گرفتین دولت جرا نشستین» و «اوین شده فلسطین دولت چرا نشستین» را سر دادند. خانواده ها پیش از این در روز ۳۰ فررودین ماه جلوی دفتر دادستانی تهران و روز ۳۱ فروردین ماه جلوی مجلس شورای اسلامی تجمع کردند اما تا کنون هیچ مقام مسولی به اعتراضات آنها پاسخی نداده است و مقامات همچنان ضرب و شتم و آسیب فیزیکی زندانیان بند ۳۵۰ در تاریخ ۲۸ فروردین ماه را تکذیب می کنند.

یک روز پس از تجمع خانواده های زندانیان در مقابل دفتر ریاست جمهوری ایران، محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت صبح روز سوم اردبیهشت ماه گفت “دولت برای بررسی وقایع حمله به بند ۳۵۰ اوین تیمی را تشکیل داده است.” سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه زندانیان “حقوقی” دارند، گفت: «ما حق نداریم هیچ اقدامی خلاف قانون نسبت به زندانیان انجام دهیم به صرف زندانی بودن.» نوبخت گفت: رییس جمهور “در هیچ یک از مواردی که حقوق شهروندی کشور نادیده گرفته شود سکوت نمی کند.”

برچسب‌ها: حسین رونقی ملکی , زندان اوین , بند ۳۵۰ , زلیخا موسوی