بیکاری زنان در ایران به مرز ۵۰ درصد رسید

ارسال کتتده محمود نعیمی 11 فروردین 93

به گزارش خبرنگار مهر، مرکز آمار ایران با اعلام نتایج آمارگیری از نیروی کار در پاییز سال ۹۲، گزارش جدیدی را ارائه کرد. بر این اساس، نرخ مشارکت اقتصادی نشان می دهد چند درصد از جمعیت در سن کار، فعال؛ یعنی شاغل یا بیکار هستند. مطابق نتایج به دست آمده، در فصل پاییز ۹۲، نرخ مشارکت اقتصادی در جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در کل کشور ۳۶٫۷ درصد بوده است.

این شاخص در بین مردان ۶۲٫۱ درصد و در بین زنان ۱۱٫۳ درصد محاسبه شده است. همچنین نتایج نشان می دهد درصد جمعیت فعال ۱۰ ساله و بیشتر در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری است، به طوری که نرخ مشارکت اقتصادی در نقاط روستایی ۳۸٫۶ درصد و در نقاط شهری ۳۶٫۰ درصد بوده است.
در صورتی که جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر، جمعیت در سن کار فرض شود نرخ مشارکت اقتصادی در کل کشور ۴۰٫۱ درصد به دست می آید. این شاخص در بین مردان ۶۸٫۱ درصد و در بین زنان ۱۲٫۳ درصد، در نقاط شهری ۳۹٫۱ درصد و در نقاط روستایی ۴۲٫۷ درصد خواهد بود.

مقایسه نرخ مشارکت اقتصادی در گروه های سنی نشان می دهد بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی (۵۶٫۰ درصد) در گروه سنی ۳۴-۳۰ ساله بوده است. این شاخص در بین مردان گروه سنی ۳۹-۳۵ ساله با ۹۴٫۲ درصد و زنان گروه سنی ۳۴-۳۰ ساله با ۱۹٫۵ درصد بیشترین مقادیر را به خود اختصاص داده اند.

بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی نشان می دهد که در پاییز ۱۳۹۲ نسبت به پاییز ۱۳۹۱، این شاخص در جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر ۰٫۶ کاهش داشته است. این شاخص در نقاط شهری ۰٫۵ درصد و در نقاط روستایی ۰٫۸ درصد کاهش داشته است، این شاخص در بین مردان ۱٫۱ درصد افزایش و در بین زنان ۲٫۲ درصد کاهش یافته است.

همچنین نرخ مشارکت اقتصادی در جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در پاییز ۱۳۹۲ نسبت به تابستان ۱۳۹۲، ۲٫۴ درصد کاهش داشته است. این شاخص در نقاط شهری ۲٫۲ درصد و در نقاط روستایی ۳٫۰ درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ در بین مردان ۲٫۶ درصد و در بین زنان نیز ۲٫۳ درصد کاهش داشته است.