گزارش نقض حقوق جوانان و دانشجویان در اسفندماه 92 به همراه گزارش آماری سالیانه

سعید پژوهیان

در حالی آخرین ماه سال 1392 را پشت سر گذاشتیم، که در آن همچنان امیدی برای آزادی دانشجویان زندانی وجود نداشت. سال 92 به پایان خود رسید، سالی که در آن ستار بهشتی ها در سیاهچال هال نظام کشته شدند و بهاره هدایت ها به حبس های طویل المدت محکوم شدند. سال 92 سال خوبی برای دانشجویان نبود. ده ها زندانی و بازداشتی، ده ها اخراجی و تعلیقی، لغو مجوز ده ها نشریه دانشجویی و فشارهای دایمی، ثمره این سال بود. سالی که در آن بدنه جنبش دانشجویی در انتخابات ریاست جمهوری آن، به دنبال روزنه ای برای روزهای خوب بود، اما مجال تنفس نیافت. مثل هر سال، با آرزوی سالی موفق و شاد به استقبال بهار می رویم. ولی باید اعتراف کنیم که چندان هم از آمدن نوروز ذوق زده نیستیم. در هر حال در اسفند ماه امسال مهمترین خبر و تلخ ترین آنها، تایید حکم زندان مریم شفیع پور بود. 7 سال حبس. حتی در سخن هم دشوار می نماید. همچنین در این ماه گزارش احمد شهید از وضعیت حقوق بشر در ایران را داشتیم که در آن به زندانی بودن ده ها دانشجو و اخراج و تعلیق ده ها تن دیگر کاملا اشاره شده بود.

آخرین گزارش تفصیلی نقض حقوق جوانان و دانشجویان در سال 92 به همراه گزارش آماری نقض حقوق آنها در سال گذشته را در زیر خوانا باشید.
دانشجونیوز 27 اسفند: سید احمد رونقی از صبح امروز دوشنبه در اعتراض به برخورد های دادستانی و مسئولان زندان، در مقابل زندان اوین تحصن کرده است. به گزارش سحام نیوز، این پدر رنجدیده که برای ملاقات فرزندش به زندان اوین رفته بود در ادامه اعتراض به تحویل نگرفتن وسایل فرزندش توسط ماموران زندان از ملاقات با فرزند خود نیز خودداری کرده است. فشار بر خانواده رونقی در حال افزایش است به طوری که نه تنها به حسین رونقی ملکی مرخصی درمانی داده نمی شود٬ بلکه هفته گذشته ملاقات حضوری را نیز برای خانواده وی منع کرده بودند. این زندانی سیاسی طی ماه های گذشته از وضعیت جسمی وخیمی رنج می برد.
دانشجونیوز 26 اسفند: احمد علم‌الهدی٬ امام جمعه مشهد می‌گوید علی خامنه‌ای «نگران» وضعیت فرهنگی جامعه و بازگشت استادان اخراج شده به دانشگاه‌ها است و «نگرانی» وی در واقع «نگرانی امام زمان» است. به گزارش دیگربان، آقای علم‌الهدی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه مشهد گفته «نگرانی رهبری تنها محدود به وزارت ارشاد نیست، بخش زیادی از این نگرانی از اتفاقات دانشگاه‌هاست.» علم‌الهدی در بخش دیگری از سخنان خود گفته رهبر جمهوری اسلامی نگران بازگشت استادانی است که پیش‌تر به خاطر «روابط نامشروع با دانشجویان دختر» از دانشگاه اخراج شده بودند.
دانشجونیوز 24 اسفند: حمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر ایران، در بخش هایی از جدیدترین گزارش خود به موضوع حق تحصیل در ایران پرداخته است. دکتر شهید همچنین در ضمیمه گزارش ماه مارس، فهرستی از ۲۴ دانشجوی ایرانی در زندان همراه با شرح علت محکومیت آنان ارائه کرده است.
دانشجونیوز 22 اسفند: ستایش اسدی دانشجوی بهایی دانشگاه بابلسر بدلیل اعتقادات مذهبی خود از دانشگاه اخراج شد. ستایش اسدی دانشجوی بهایی دانشگاه مازندران (بابلسر) در رشته مدیریت جهانگردی به علت اعتقادات مذهبی از دانشگاه اخراج شد. وی ورودی سال ۱۳۹۲ بوده و بعد از گذراندن ۱۹ واحد تحصیلی در اواسط ترم دوم از دانشگاه اخراج شد.
دانشجونیوز 21 اسفند: جمعی از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت با تجمع در «پارک شهید آسا» پنجمین سالروز میلاد وی پس از شهادتش را گرامی داشتند. این پارک در دانشگاه علم و صنعت پس از کشته شدن «کیانوش آسا» به دست نیروهای امنیتی، توسط دانشجویان  به نام وی نامگذاری شد. کیانوش آسا متولد ۲۹ اسفند ۱۳۶۲ در شهر کرمانشاه، دانشجوی نخبه مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علم و صنعت ایران بود که در ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ در جریان تظاهرات میلیونی جنبش سبز روبروی پایگاه بسیج حوالی میدان آزادی مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید.
دانشجونیوز 20 اسفند: ضیا نبوی و مجید دری، دانشجویان ستاره دار دربند، با ارسال نوشته ای از زندان کارون اهواز با «کمپین ده روز با بهاره هدایت» همراهی کردند. این دو فعال دانشجویی در بخشی از پیام خود مقاومت و ثبات قدم بهاره هدایت را باعث «افتخار و دلگرمی»  خود دانسته اند. ضیا نبوی و مجید دری، اعضای دفتر تحکیم وحدت و شورای دفاع از حق تحصیل، که از سال ۱۳۸۸ در زندان به سر می برند، به ترتیب  دوران محکومیت ده سال و پنج سال حبس خود را در تبعید، زندان کارون اهواز، می گذرانند.
دانشجونیوز 20 اسفند: دانشجویان دانشگاه یاسوج روز یکشنبه با برگزاری تجمع اعتراضی، خواهان آزادی بی قید و شرط حسین موسوی یکی از دانشجویان این دانشگاه شدند که به اتهام “شعرخوانی” بازداشت شده است. سید حسین موسوی دانشجوی فعال دانشگاه یاسوج، سه شنبه ١٣ اسفند ماه  به دلیل خواندن شعری انتقادی در حضور علیرضا قزوه، از سوی اطلاعات سپاه احضار و سپس بازداشت شد. بر اساس گزارشی که توسط سایت «دانا» منتشر شده است، «سایت های راست» با درج توضیحات قزوه مدعی شدند موسوی در شعر خود به انقلاب توهین کرده است.
دانشجونیوز 19 اسفند: رییس پلیس فتای استان خراسان شمالی از دستگیری عامل انتشار شایعه و نشر اکاذیب در یکی از دانشگاه‌های شهرستان بجنورد توسط ماموران پلیس فتا خبر داد. به گزارش ایسنا، سرگرد سهیل خاکشور در رابطه با جزئیات این خبر گفت: یکی از شهروندان و پرسنل یکی از دانشگاههای شهرستان بجنورد شکوائیه‌ای مبنی بر بارگزاری مطالب توهین‌آمیز و منتسب نمودن اعمالی برخلاف حقیقت نسبت به وی و پرسنل دانشگاه در وبلاگی، درخواست رسیدگی به این موضوع را داشت.
دانشجونیوز 18 اسفند: مجید توکلی، فعال دانشجویی دربند، به عنوان یکی از برندگان اولین دوره جایزه حقوق بشری «رها» معرفی شد. این جایزه «براى اداى احترام و ستودن مبارزات مجید توکلى، که سهمى در ارتقاء و حفاظت از حقوق بشر در ایران داشته است، در نظر گرفته شده است». عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر هم اکنون دوران هشت سال محکومیت خود را در زندان رجایی شهر کرج می گذراند. جایزه «رها»  که از سوی سازمان غیردولتى اتریشى سودویند اهدا شده است، علاوه برمجید توکلی  به کنشگرانی چون پروین ذبیحی، رضا شهابی و رسول بداغی نیز تعلق گرفته است.
دانشجونیوز 16 اسفند: روز گذشته سید حسین موسوی دانشجوی فعال دانشگاه یاسوج  به دلیل خواندن شعری انتقادی در حضور علیرضا قزوه، از سوی اطلاعات سپاه احضار و سپس بازداشت شد. بر اساس گزارشی که توسط سایت «دانا» منتشر شده است، «سایت های راست» با درج توضیحات قزوه مدعی شدند موسوی در شعر خود به انقلاب توهین کرده است.  این سایت خبری به نقل از علیرضا قزوه آورده است: در چنین برنامه هایی شاعران و هنرمندان باید اثر خود را ارایه دهند نه این که شب شعر را تبدیل به محفلی سیاسی کنند. قرار نیست به بهانه خوانش شعر خود، متن و بیانیه سیاسی قرائت کنیم. قزوه در پاسخ به مطلب عنوان شده توسط سید حسین موسوی که «پوینده، سیرجانی و مختاری» را «شهید» خوانده بود ادعا کرد: شهدای واقعی ما افرادی مانند احمدی روشن و یا هزاران شهید دیگری است که جان خود را در راه اعتلای این نظام فدا کردند.
دانشجونیوز 15 اسفند: صدها نفر از دانشجویان دانشگاه ارومیه به «کشته» شدن شیدا حاتمی اعتراض کردند. بر اساس اخبار منتشر شده در این خصوص صدها تن از دانشجویان دانشگاه ارومیه در مقابل ساختمان اصلی این دانشگاه تجمع نموده و به «مرگ» شیدا حاتمی دانشجوی کرد این دانشگاه اعتراض کردند. در همین زمینه وب سایت خویندکار گزارش کرده که دانشجویان شعارهایی علیه حراست و مسئولان دانشگاه سردادند و خواستار محاکمه بانیان این حادثه شدند. جسد شیدا حاتمی، دانشجوی ۲۴ ساله ی کار‌شناسی ارشد خاک‌ شناسی – بیولوژی و بیوتکنولوژی، روز ۱۰ اسفند ماه حوالی ظهر در خوابگاه دخترانه دانشگاه ارومیه پیدا شد.
دانشجونیوز 11 اسفند: مریم شفیع پور، فعال دانشجویی، به ۷ سال حبس تعزیری محکوم شد. وی که در حدود ۸ ماه پیش بازداشت شد، توسط قاضی صلواتی، رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، به ۷ سال حبس تعزیری محکوم شد. مریم شفیع پور که عضو ستاد انتخاباتی مهدی کروبی بود، به جرم تبلیغ، اجماع و تبانی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران٬ امضا بیانیه‌ها و همکاری با سایت‌های که قاضی آنها «غیر مجاز» نامیده٬‌ محکوم شده است. این در حالی است که پیش از این گزارش شده بود که بازجویان پرونده با فشارهای غیرانسانی خواستار اعترافات دروغین مریم شفیع پور شده بودند. بازجویان به وی هشدار داده بودند که در صورت عدم اعتراف وی به بیش از ۵ سال زندان محکوم خواهد شد.

اعزام به زندان
بازداشت دانشجویان
اخراج و تعلیق
محرومیت استفاده از امکانات
دعوت به کمیته انضباطی
اجتماع و تظاهرات
صدور حکم زندان
بازداشت وبلاگ نویسان
احضار به پلیس و مراجع امنیتی
توقیف نشریه دانشجویی
فروردین
0
4
1
0
5
0
0
4
0
2
اردیبهشت
3
0
2
5
7
2
0
0
3
2
خرداد
2
10
2
1
8
0
1
0
8
4
تیر
1
3
2
4
11
3
2
2
1
7
مرداد
1
2
1
2
13
0
5
3
2
1
شهریور
2
2
1
0
0
1
1
3
6
0
مهر
0
2
0
0
4
4
0
1
10
1
آبان
0
3
5
0
0
3
3
8
0
3
آذر
1
0
3
2
2
4
0
0
0
0
دی
1
0
1
0
8
2
1
0
0
2
بهمن
0
4
2
0
8
1
2
4
2
0
اسفند
0
1
1
0
2
4
1
1
1
0
مجموع
11
31
21
14
68
24
16
26
33
22