82 درصد از زنان سرپرست خانوار فاقد شغل هستند

ارسال کننده : آقای محمود نعیمی 1اسفند

فارس: استاندار مازندران گفت: آمار زنان سرپرست خانوار نگران‌کننده است و حدود 82 درصد از این زنان بیکار هستند.

به نقل از فارس، ربیع فلاح پیش از ظهر امروز در همایش گردهمایی بزرگ زنان فرهیخته در سینما سپهر ساری، اظهار داشت: تاریخ ما سرشار از زنان حماسه‌ساز است.

وی با بیان اینکه الگوی زنان امروز ما ریشه در مکتب راستین نبوی و علوی دارد، گفت:‌ حضرت فاطمه(س) والاترین زن و رهبر زنان و دختران جامعه ما است.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه زنان نیمی از جمعیت انسانی جامعه را تشکیل می‌دهند، افزود: اگر نقش و جایگاه زنان را به عنوان توسعه پذیرفته باشیم باید نقش زنان را به عنوان نیمی از توسعه در جوامع بپذیریم.

این مسئول با بیان اینکه نفی تبعیض میان زن و مرد از موارد توسعه است، تصریح کرد: آموزش زنان و دختران به عنوان مادرانی که نخستین عامل انتقال ارزش‌ها مطرح می‌شوند از اهمیت فراوانی برخوردار است.

فلاح با اشاره به اینکه زنان آگاه و اندیشمند، فرزندان اندیشمند تربیت می‌کنند و آگاهی اساس توسعه است، ادامه داد: از مهم‌ترین موانع فرهنگی بر سر راه اشتغال زنان، باورهای نادرست اجتماعی مبنی بر مشارکت در فعالیت‌ها، آگاه نبودن زنان نسبت به حقوق شهروندی و زمینه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی موجود برای فعالیت‌های زنان است.

وی با بیان اینکه تجربه ثابت کرده حضور زنان در سطوح تصمیم‌گیری بالا به توسعه کشور به ویژه در کشورهای توسعه یافته انجامیده است، گفت: در کشور ما هشت درصد از مدیریت در مدیریت کشور و یک یک درصد در سطح کلان کشوری است که با وضع مطلوب فاصله زیادی دارد.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه توانمندسازی زنان روستایی از موارد توسعه است، یادآور شد: افزایش مهارت زنان روستایی می‌تواند نقش مهمی در وضعیت اقتصادی و اجتماعی زنان روستایی باشد.

این مسئول با بیان اینکه زنان دانشگاهی از سال 73 با رشد فزاینده‌ای داشته و در سال 76 حضور زنان پیشتازی قابل ملاحظه‌ای داشته است، گفت: نرخ ورود زنان به دانشگاه در 30 سال اخیر به حدود سه برابر افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه متناسب‌سازی رشته‌های دانشگاهی مورد توجه باشد، تصریح کرد:‌با وجود پیشرفت‌های زنان در حوزه‌های مختلف اما هنوز مشکلاتی برای ورود به فضای کار برای این قشر وجود دارد.

فلاح با بیان اینکه نرخ بیکاری زنان 15 تا 24 سال در سال 92 به 46 درصد رسید و آمار 10 سال اخیر را شکست، اذعان داشت: نرخ بیکاری زنان 21 درصد است.

استاندار مازندران با اشاره به اشتغال چهار درصدی بانوان در بازار کار، متذکر شد: آمار زنان سرپرست خانوار نگران‌کننده است و حدود 82 درصد از این زنان بیکار هستند.