شوهرکشی به یک آسیب اجتماعی تبدیل شده است

ارسال کننده:آقای غلامرضا اخلاقی 1اسفند

شهرزادنیوز:«شوهرکشی» در ایران، به خصوص در دو دهه اخیر، یکی از انواع آسیب‌های اجتماعی شده است. زمانی پدیده شوهر کشی جزو اخبار جنجالی بود، اما در سال‌های اخیر دیگر کسی از این‌گونه اخبار تعجب نمی کند.

سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری ایران، در گفتگو با «قانون» در رابطه با این پدیده از جمله گفته است که آسیب‌های اجتماعی سال‌هاست که کاملا مورد غفلت قرار گرفته و رواج شوهرکشی نیز یکی از نتایج همین غفلت است.

وی در بخش دیگری از این گفتگو، اظهار داشت که یک سوی این پدیده به ارتباط درون خانواده بر می‌گردد و از این منظر، خیانت را می‌توان مهم ترین عامل شوهر کشی دانست. سوی دیگر این پدیده به عواملی از قبیل ازدواج‌های تحمیلی و ناخواسته، عدم امکان اصلاح و سازش، دشواری یا عدم امکان طلاق، انتقام از شریک زندگی، شرایط اقتصادی و اجتماعی حاکم بر جامعه، عدم آشنایی با مهارت‌های تصمیم‌گیری، مناسب نبودن روابط بین فردی، عدم کنترل خشم و غیره بستگی دارد. موارد مذکور عواملی هستند که همگی می‌توانند در گرفتن تصمیم قتل در ارتباط با شریک زندگی اثر‌گذار باشند.

وی در رابطه با ریشه افزایش عامل خیانت، یکی از دلایل شوهر کشی، گفت که این موضوع البته بسیار مهم است و بسیار جای بحث دارد و اصلا خودش یک پدیده جدا است، اما مختصرا شیوع آن را می‌توان به روابط عاطفی سرد و مختل شده، افزایش عدم رضایت از روابط زناشویی، عدم اعتماد متقابل، ضعف اخلاق اجتماعی و از این دست دانست. فقر و شرایط اقتصادی نامناسب و کاهش آستانه تحمل مشکلات و روی آوردن به یک شخص سوم هم می‌تواند موثر باشد.