زنان 3 برابر بیشتر از مردان اقدام به خودکشی می‌کنند

ارسال کننده: آقای غلامرضا اخلاقی 8بهمن

ایسنا: یک روانپزشک اظهار کرد: میزان اقدام به خودکشی در زنان سه برابر مردان است که اقدامات آنان مرگ بار نیست، اما خودکشی موفق در مردان سه برابر زنان است.

دکتر آذرخش مکری در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان این مطلب که 1.5 درصد کل مردم دنیا خودکشی می‌کنند، افزود: خودکشی جزو مواردی است که می‌تواند آسیب‌های جدی به فرد بزند و متاسفانه امروزه افراد تحصیل کرده با داشتن مدرک دکترا در مورد خودکشی اطلاعات کافی و صحیحی ندارند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، فقر و نداری، مسائل اقتصادی، مشکلات خانوادگی، بیماریهای روانی را در بروز خودکشی موثر دانست و ادامه داد: دلیل اصلی خودکشی ریشه در مسائل جامعه شناختی دارد و با توجه به اولین آمار به دست آمده مشخص شده است که میزان اقدام به خودکشی در زنان سه برابر مردان است که اقدامات آنان مرگ بار نیست، اما خودکشی موفق در مردان سه برابر زنان است.

خودکشی اقدامی سادیسمیک است
مکری با بیان این مطلب که بیشتر مردم دلیل خودکشی کردن خود را نمی‌دانند، خودکشی را بر چهار نوع دانست و گفت: نوع اول انسان‌هایی هستند که نمی‌توانند به یک گروه و جمع تعلق خاطر داشته باشند. نوع دوم به گونه‌ای است که هرچه فرد در یک جامعه بیش ازحد حل شده باشد و یا اصلا در آن جامعه حل نشده باشد دست به خودکشی می‌زند. نوع سوم خودکشی در نظامیان بیشتر است و نوع آخر که ممکن است ارزش تاریخی داشته باشد و فرد به دلیل هرج و مرج، اخلاقیات، عدم تعلقات به هم ریخته و فرد دست به خودکشی می‌زند.

این روانپزشک با تاکید بر اینکه هسته مرکزی خودکشی، درد روانی است خاطرنشان کرد: سابقه خانوادگی، همجنس گرایی، طلاق، تنها زندگی کردن، عدم اعتقادات مذهبی و سابقه سوء رفتار در بروز خودکشی بسیار مهم است. همچنین کسانی که یک بار اقدام به خودکشی کرده‌اند بیشتر در معرض خودکشی هستند.

وی با اشاره به این سوال که در ذهن انسان‌ها چه می‌گذرد که خود را می کشند، افزود: خودکشی ریشه در خشم دارد و یک اقدام سادیسمیک است که فرد می‌خواهد خود و دیگران را به عمیق‌ترین شکل ممکن آزار دهد و به همین دلیل است که خود را می‌کشد.

مکری همچنین افزود: بین شرم و خودکشی ارتباط عمیقی وجود دارد و کسانی که استعداد شرم دارند در مواجهه با استرس و وقایع منفی بیشتر خودکشی می‌کنند.

طرح جزییات خودکشی در رسانه‌ها، افراد مستعد را تحت تاثیر قرار می‌دهد
وی در خصوص راهکاری که بتوان خودکشی را در جامعه کاهش داد، خاطر نشان کرد: جلوگیری از اصطلاحات هیجانی و عاطفی در مورد خودکشی که در نشریات، مجلات و رسانه‌ها به کار برده می‌شود، مطرح نکردن اینکه خودکشی به چه صورت بوده و اینکه فرد قبل از خودکشی چه کارهایی را انجام داده است، صحبت نکردن در مورد اینکه بر سر اطرافیان و وابستگان کسی که خودکشی کرده چه می‌آید و… در نهایت خودکشی در جامعه را نباید به موضوعات دیگری مانند، مسایل اقتصادی مرتبط کنیم، چرا که این موضوعات تاثیر شدیدی بر خودکشی فرد دارد.