اختلافات خانوادگی و رفع مشکلات جنسی از دلایل اصلی گرایش زنان به مواد مخدر؛ ۱۰ درصد معتادان زن در ایران مدرک کار‌شناسی دارند

ارسال کننده : اقای غلامعلی اخلاقی6بهمن

تقاطع: یک مقام مشاور در “ستاد مبارزه با مواد مخدر” در ایران می‌گوید که نزدیک به هفتاد درصد از زنان معتاد در رده سنی ۲۰ تا ۳۶ سال قرار دارند و ۵۰ درصد آن‌ها نیز مصرف مواد مخدر را از سنین ۱۵ تا ۱۹ سالگی شروع کرده‌اند.

زهرا بنیانیان، “مشاور امور زنان و خانواده” دبیر کل “ستاد مبارزه با مواد مخدر”، روز شنبه (۵ بهمن-۲۵ ژانویه)، شمار کل معتادان کشور را یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر اعلام کرد و گفت که «۹/۳ درصد» از این افراد را زنان تشکیل می‌دهند.

او با بیان این‌که بیشترین «سوء‌استفاده از زنان» در حوزه «جابجایی مواد مخدر» صورت می‌گیرد، به خبرگزاری “مهر” گفت که از ۷ هزار و ۳۷۷ زن زندانی در ایران، ۶۰ درصد آن‌ها «به دلایل مرتبط با جرایم اعتیاد و مواد مخدر» در زندان به سر می‌برند.

خانم بنیانیان از «تریاک»، «شیشه»، «الکل» و «کراک افغانی» به عنوان «پرطرفدار‌ترین مواد مخدر» در میان زنان معتاد نام برد و اظهار داشت که «بیش از ۵۵ درصد از زنان از تریاک، ۲۶/۲۲ درصد از شیشه، ۲۲/۶۳ درصد از الکل و ۱۵/۹۴ درصد از کراک افغانی استفاده می‌کنند».

به گفته‌ی وی، ۶۸ درصد زنان معتاد در رده سنی ۲۰ تا ۳۶ سال که سال‌های «اوج بهره‌وری و فعالیت‌های ا قتصادی و اجتماعی» محسوب می‌شود، به سر می‌برند و ۸۳/۶۸ درصد از معتادان زن نیز گفته‌اند که «قبل از اعتیادشان به مواد مخدر، سیگار کشیده و یا قلیان مصرف کرده‌اند».

او در عین حال از نهادهای مسوول خواست تا سن ۱۵ تا ۱۹ سالگی را به عنوان «سن بحرانی» اعتیاد زنان معرفی و برنامه‌های ویژه‌ای را برای «آگاه‌سازی» و «اطلاع‌رسانی» در این خصوص تدوین کنند.

مشاور دبیرکل “ستاد مبارزه با مواد مخدر” هم‌چنین با بیان این‌که ۶۲ درصد از زنان معتاد، «متاهل» هستند، درباره‌ی سطح سواد آن‌ها نیز گفت: «۳ درصد از زنان معتاد بی‌سواد مطلق، ۱۵ درصد سواد ابتدایی، ۱۵ درصد راهنمایی، ۴۱ درصد دیپلمه، ۹ درصد فوق دیپلم، و ۱۰ درصد مدرک کار‌شناسی دارند.»

بنیانیان در پایان از «کسب لذت»، «کنجکاوی»، «تفریح»، «اختلالات روحی-روانی»، «در دسترس بودن مواد مخدر»، «اصرار دوستان»، «کاهش علائم بیماری»، «اختلافات خانوادگی» و «رفع مشکلات جنسی» به عنوان مهم‌ترین دلایل گرایش زنان به مواد مخدر نام برد.

گفتنی است عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور جمهوری اسلامی، به تازگی، افزایش شمار زنان معتاد از ۵/۲ به ۹/۸ درصد طی سال‌های اخیر را یک «فاجعه» دانست و با توجه به رشد «قابل توجه» اعتیاد و کشف مواد مخدر در کشور گفت: «در یک جمع‌بندی ساده به این نتیجه می‌رسیم که از معتادان و قاچاقچیان عقب افتاده‌ایم.»

طه طاهری، “قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر” هم مردادماه گذشته گفته بود که در کلان‌شهر تهران مصرف «حشیش» و «کوکائین» برای برخی از طبقات زنان و دختران به «سبک زندگی» تبدیل شده است به‌طوری‌که حتی در بعضی از موارد در توزیع و ترانزیت مواد مخدر از زنان استفاده می‌شود.