سهم بیمه زنان خانه‌دار در بودجه صفر است

ارسال کننده: آقای غلامرضا اخلاقی 8دی

ایلنا: بودجه مربوط به زنان امسال بسیار بسیار ضعیف دیده شده است و با توجه به اینکه پست مشاور امور زنان هم حذف شده و بیمه زنان خانه دار هم لحاظ نشده است می‌توانم بگویم در مورد زنان فقط شعار داده می‌شود.

یک عضو فراکسیون زنان مجلس گفت: سهمی از بودجه امسال که به زنان اختصاص دارد نسبت به سال پیش کمتر است مثلا در بحث بیمه زنان خانه دار انتظار داشتیم که اگر بودجه آن افزایش پیدا نمی‌کند حد اقل کاهش هم پیدا نکند درحالی که بودجه آن امسال صفر شده است.

“سکینه عمرانی”، ‏ْنماینده مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون زنان در گفتگو با خبرنگار ایلنا در رابطه با بودجه زنان درسال ۹۳ گفت: بودجه مربوط به زنان امسال بسیار بسیار ضعیف دیده شده است و با توجه به اینکه پست مشاور امور زنان هم حذف شده و بیمه زنان خانه دار هم لحاظ نشده است می‌توانم بگویم در مورد زنان فقط شعار داده می‌شود.

وی افزود: برای بعضی از ارگان‌ها بودجه در نظر گرفته شده است که برای ما آشنا نیستند. به هر حال یا باید مشخص شود این موسسات چه کاره هستند یا باید بودجه آن‌ها حذف شوند.

عمرانی ادامه داد: بودجه فراوانی نیز تحت عنوان کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی در نظر گرفته شده است که مشخص نیست چه کسانی هستند. باید مشخص شود آیا آن فقیربیچاره‌هایی که سر از بودجه درنمی آورند یعنی قشر ضعیف سهمی در بودجه دارند یا خیر.

نماینده مردم سمیرم افزود: مساله سوم نیز آن است که طبق قانون اساسی، صراحتا اعلام شده که دولت باید در جهت کاهش فقر فعالیت کند که این مساله نه تنها در این بودجه بلکه در بودجه‌های دیگر هم دیده نمی‌شود. همواره در بودجه به کلانشهر‌ها بیش از مناطق محروم توجه می‌شود. در کل روش بودجه نویسی در این سالیان اخیر روند غلطی بوده است به دلیل اینکه اگر غلط نبود ما کاهش جمعیت در روستا‌ها و افزایش در کلانشهر‌ها روبرو نبودیم.

عمرانی گفت: سهم زنان در بودجه امسال نسبت به سال پیش کمتر است مثلا در بحث بیمه زنان خانه دار که از سال پیش بنیان گذاشته و خانه داری به عنوان یک شغل درنظر گرفته شد، انتظار داشتیم که اگر بودجه آن افزایش پیدا نمی‌کند حداقل کاهش هم پیدا نکند. درحالی که بودجه آن امسال صفر شده است. شغل خانه داری شغل شریفی است که باید دیده شود و ما هر کاری لازم باشد انجام می‌دهد.

وی در پاسخ به این مساله که آیا این قانون در سال گذشته اجرایی شده بود پاسخ داد: در گزارش‌هایی که به ما داده‌اند بیان شده که درصدهایی از آن اعمال شده است ولی به نظر نمی‌آید که آنچه ما می‌خواهیم انجام شده باشد. خواسته ما این است که این مساله آن گونه که در قانون دیده شده انجام شود.