همسر مهرداد سرجویی:انتظار عبور از افراطی گریهای گذشته را داریم

ارسال کننده : آقای محمود نعیمی 15آذر

cdde8e1de5f6bb94ac06df60db2f1797-227x222

جرس: پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی و وعده‌های وی مبنی بر تغییر رویکرد دولت او و باز شدن فضای سیاسی کشور، خانواده‌های زندانیان سیاسی و عقیدتی امیدوار شدند تا شرایط آزادی عزیزان خود پس از تحمل سال‌ها فشار و رنج فراهم شود اما با وجود گذشت بیش از چهارماه از کار دولت جدید نه تنها کوچک‌ترین تغییرعملی در شرایط زندانیان سیاسی ایجاد نشده است، بلکه این زندانیان از حقوق اولیه یک زندانی هم محروم مانده‌اند.


همسر مهرداد سرجویی می‌گوید: «زندانیان سیاسی و خانواده‌هایشان انتظار دارند در دولت جدید که باید قانون رعایت شود و اعتدال برقرار شود، از افراط گری‌های گذشته پرهیز شود و هر چه زود‌تر شرایط تغییر کند. ما انتظار اجرای قانون را داریم…»

مهرداد سرجویی در تیرماه سال ۹۰ توسط ماموران وزارت اطلاعات در منزلش بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. او از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیرعباس، به اتهام همکاری با دول متخاصم به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد و در اواخر فروردین ۱۳۹۱ پس از نزدیک به ده ماه بازداشت با قرار وثیقه آزاد شد.

شعبه‌ ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ضمن تایید حکم دادگاه بدوی، با یک درجه تخفیف ۷ سال از این حکم را به حالت تعلیق درآورد و وی در ۸ آذر ماه، جهت سپری کردن سه سال حبس خود به بند ۳۵۰ این زندان منتقل شد.
مهرداد سرجویی خبرنگار پارلمانی سابق روزنامه‌های انگلیسی زبان ایران‌نیوز و تهران‌تایمز بود و در فاصله‌ سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ مسوول روابط عمومی مرکز تحقیقات استراتژیک وابسته به مجمع تشخیص مصلحت نظام بود.
مرکـز تحقیقـات استـراتـژیـک با هدف تدوین و تنظیم استراتژی برای جمهوری اسلامی ایران در ابعاد گوناگون، در سال ۱۳۶۸ تشکیل شده است و وظیفه این مرکز انجام مطالعات استراتژیک در زمینه‌های مختلف بین‌المللی، سیاسی، ‌اقتصادی، حقوقی، فرهنگی و اجتماعی می‌باشد. حسن روحانی از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۹۲ رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است.
گفتگوی «جرس» با همسر مهرداد سرجویی دبیر سایت مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام که برای اولین بار حاضر به صحبت شده است را با هم می‌خوانیم:

خانم سرجویی لطفا از آخرین وضعیت و شرایط نگهداری همسرتان برایمان بگویید؟

الان بیش از بیست و دو ماه است که ایشان در زندان بسر می‌برند و تقریبا یکسال و دو ماه دیگر از دوران محکومیتشان باقی مانده است. البته در طول این مدت ما تمام مراحل قانونی برای درخواست مرخصی و آزادی مشروط را طی کردیم اما متاسفانه تا الان هیچ پاسخی به پیگیری‌های ما داده نشده و در حقیقت نتیجه‌ای در بر نداشته است.

کمی به سالهای قبل برگردیم. لطفا از روند رسیدگی قضایی به پرونده بگویید. آیا دادگاهی برگزار شد؟

این‌ها که روند قضایی مشخصی ندارند و ما زیاد در جریان نیستیم، فقط یک جلسه دادگاه برای حکم بدوی برگزار کردند. دادگاه را هم به سبک خود برگزار کردند، هر کس دادگاه را ببیند به نظر چیز عجیبی می‌آید، نه کسی حرفی می‌زند و نه دفاعی و حتی به ما گفتند وقتی وارد جلسه می‌شوید هیچکس نباید صحبت کند و ما در حقیقت یک تماشاچی بودیم. قاضی و متهم و وکیل هم لوایح قانونی خود را می‌نویسند و اینطور نیست که کسی حرفی بزند. در حقیقت آن سبکی که ما از دادگاه انتظار داریم که دفاع کنند وجود ندارد و تنها لایحه قانونی خود را می‌دهند و آن‌ها هم مراحل خود را طی می‌کنند و حکم صادر می‌کنند.

آقای سرجویی اعتراضی به حکم صادر شده کردند؟

خود آقای سرجویی روحیه جار و جنجالی ندارند اما اعتراض خود را به قاضی کرد و گفت که اگر خدا و اعتقاداتی هست و شما به این‌ها اعتقاد دارید باید روزی پاسخگوی حکمی که صادر کردید باشید.

ایشان در چه حوزه‌ای فعالیت داشتند؟

آقای سرجویی غیر از فعالیت روزنامه نگاری یکی از نیروهای مرکز تحقیقات استراتژیک و دبیر سایت مرکز تحقیقات استراتژیک بوده است و مسئولیت کل سایت با خود دکتر روحانی بود.

از طریق آقای روحانی پرونده را پیگیری کردید؟

بله، دکتر روحانی یک نامه‌ای نوشتند و توضیح دادند مسئولیت کل سایت با خودشان است و آن را بر روی پرونده آقای مهرجویی گذاشتند.

بعد از پیروزی آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری انتظار داشتید تغییری در وضعیت ایشان ایجاد شود؟

این انتظار را نه تنها ما بلکه همه خانواده‌های زندانیان سیاسی دارند. زندانیان سیاسی و خانواده‌هایشان انتظارشان این است که در دولت جدید که باید قانون رعایت شود و اعتدال برقرار شود و از افراط گری‌های گذشته پرهیز شود، هر چه زود‌تر شرایط تغییر کند. ما انتظار اجرای قانون را داریم برای مثال همین آزادی مشروط در خود قانون آمده است که بعد از گذراندن یک سوم حکم، زندانی می‌تواند آزاد شود. مشکل همسر من و امثال او چه می‌تواند باشد که باز جواب نمی‌دهند؟ به هر حال این انتظار به حق و طبیعی است که زندانیان و خانواده‌هایشان دارند که رعایت قوانینی را کنند که خودشان در قوه قضاییه اعلام کرده‌اند. در قانون مجازات اسلامی جدید اینطور اعلام شده است که آزدی مشروط زندانی بعد از گذراندن یک سوم دوران محکومیت حق زندانی است اما متاسفانه تمام این‌ها بی‌پاسخ مانده است.

الان وضعیت جسمی و روحی آقای سرجویی چطور است؟
خدا را شکر از نظر جسمی مشکلی ندارد اما از نظر روحی که نمی‌شود گفت برای هیچیک از زندانیان سیاسی ایده آل باشد اما به هر حال تحمل می‌کنند و وضعشان بد نیست.

در پایان ناگفته‌ای مانده است؟

در هر حال خانواده‌ها بر این امید هستند که این جماعتی که در زندان عمر و جوانی خود را دارند از دست می‌دهند از یاد‌ها نروند و انشالله در دولت جدید شرایط آزادیشان فراهم شود.