۶۶ درصد زنان ایرانی مورد خشونت خانگی قرار می‌گیرند؛ شدیدترین نوع خشونت در اهواز

ارسال کننده : آقای غلامعلی اخلاقی7آذر

تقاطع: آخرین تحقیقات انجام‌شده در ایران حاکی از آن است که ۶۶ درصد زنان ایرانی در خانواده‌های‌شان مورد خشونت قرار می‌گیرند که در میان همه‌ی شهرهای کشور، زنان اهوازی خشن‌ترین نوع خشونت‌ها را تجربه کرده‌اند که ‌گاه به “قتل” و یا “نقص عضو” قربانیان ختم شده است.

به گزارش خبرگزاری “مهر”، دکتر جعفر بوالهری، روان‌پزشک و رییس “دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان”، روز دوشنبه (۴ آذر-۲۵ نوامبر) در یک کارگاه آموزشی با عنوان “اورژانس‌های درمانی و کار با قربانیان همسرآزاری” که به مناسب “روز جهانی نفی خشونت علیه زنان” برگزار شد، گفت که برخلاف تصور رایج، میزان خشونت هم در خانواده و هم علیه زنان در شهر تهران «بسیار زیاد» است.

آقای بوالهری با اشاره به خشونت علیه زنان در سایر استان‌ها خاطرنشان کرد که بر اساس تحقیقات انجام‌شده «۸۸درصد» از زنان در خانواده‌های کُرد ایران مورد خشونت قرار گرفته‌اند که برخی از این خشونت‌ها ریشه در فرهنگ‌های قومی و قبیله‌ای این مناطق دارد.

رییس انستیتو روان‌پزشکی تهران، یکی از مشکلات جدی در بحث خشونت علیه زنان را «فقدان آگاهی زنان نسبت به انواع خشونت‌ها» دانست و افزود: «برخی از زنان حتی کتک زدن همسر را حق یک مرد نسبت به زن می‌دانند.»

در ادامه این کارگاه، امیرحسین جلالی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به نتایج یک تحقیق و طرح ملی که سال ۸۳ در میان ۱۲ هزار و ۶۰۰ زن در ۲۸ مرکز استان انجام شده بود، گفت: «۶۶/۳ درصد از زنان از ابتدای زندگی درگیر خشونت هستند که از این میزان ۱۰/۵ درصد خشونت‌های آن‌ها بسیار شدید بوده است. در این تحقیقات ۵۳ درصد از زنان، خشونت را در یک سال ابتدایی ازدواج تجربه کرده‌اند.»

به گفته دکتر جلالی، در این تحقیق ۲۸/۲ درصد زنان بعد از ازدواج، خشونت از نوع «فیزیکی» را تجربه کرده‌اند که «۱۹/۲ درصد خشونت‌های فیزیکی آن‌ها مربوط به یک سال اول ازدواج‌شان بوده است».

وی نیز از «فقدان آگاهی زنان به مصادیق خشونت» به عنوان یکی از مشکلات در جامعه ایران یاد کرد و افزود: «بسیاری از خانم‌ها تنها آزار جسمی و یا کتک زدن را خشونت می‌دانند در حالی که در حال حاضر عمده خشونت‌های زنان، روانی و جنسی است.»

گفتنی است هرچند که آمار مورد استناد کارشناسان در این کارگاه آموزشی به حدود ده سال قبل بازمی‌گردد و پژوهش جدیدی درباره “خشونت علیه زنان” در ایران منتشر نشده است، اما برخی مقام‌های پلیس ایران پیش از این از شمار قابل توجه خشونت‌های خانگی منجر به قتل علیه زنان در کشور خبر داده‌اند.

از جمله سرهنگ هادی مصطفایی، معاون مبارزه با جرائم جنایی پلیس آگاهی ناجا، تیرماه سال گذشته گفت که «زن‌کشی در صدر قتل‌های خانوادگی قرار دارد».

آقای مصطفایی در تیرماه سال ۱۳۹۰ نیز به خبرگزاری “مهر” گفته بود که «۶۲ درصد از مقتولان مونث، توسط خانواده‌ها و اقوام به قتل رسیده‌اند» و اغلب خانواده‌ها و حتی افراد دانشگاهی و تحصیل‌کرده این قتل‌ها را به پلیس گزارش نمی‌کنند.

در همین حال در مردادماه سال جاری، مریم مجتهدزاده، معاون پیشین امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اسلامی، از تدوین لایحه‌ی «تامین امنیت زنان» در کمیسیون لوایح دولت با هدف «پیشگیری و حمایت از زنان آسیب‌دیده» خبر داد و گفت که در این لایحه تشکیل یک “کمیته ملی تامین امنیت زنان” با حضور نمایندگانی از همه‌ی دستگاه‌ها پیش‌بینی شده است.

مطالب مرتبط