انتقاد همسر سعید عابدینی از دولت امریکا؛ اهرم فشار برای آزادی همسرم از دست رفت

ارسال کننده : آقای غلامرضا اخلاقی 7آذر

Saeed Abedini is seen with his family.

تقاطع: همسر کشیش ایرانی-امریکایی زندانی در ایران، با انتقاد از عدم تلاش دولت امریکا برای آزادی همسرش در جریان مذاکرات هسته‌ای اخیر با جمهوری اسلامی گفت که دیگر قدرت نفوذی برای فشار بر دولت ایران در این پرونده باقی نمانده است.

نغمه عابدینی روز دوشنبه (۴ آذرماه-۲۵ نوامبر) در گفتگو با “رادیو فاکس‌نیوز” با بیان اینکه دولت ایران هیچ «انگیزه‌ای» برای آزادی سعید عابدینی ندارد، مطرح نشدن وضعیت همسرش از سوی دولت امریکا در جریان مذاکرات هسته‌ای اخیر با جمهور اسلامی را «ویران‌گر» دانست و گفت: «اینک دیگر اهرم فشاری باقی نمانده است.»

خانم عابدینی اضافه کرد: «حالا مجبور هستیم که به راه‌های دیگری فکر کنیم و از سایر کشور‌ها بخواهیم که درباره وضعیت همسرم موضع‌گیری کنند چون کشور ما زمانی که می‌توانستیم از قدرت نفوذمان استفاده کنیم، ترجیح داد سکوت اختیار کند.»

وی با اشاره به اینکه فرزندان ۵ و ۷ ساله‌اش مرتبا برای آزادی پدرشان دعا می‌کنند، سپری کردن یک جشن کریسمس دیگر بدون حضور وی را برای خود و فرزندانش «بسیار غیرقابل تحمل» توصیف کرد.

نغمه عابدینی در همین روز در گفتگو با خبرگزاری “رویترز” از گریه‌های هر روزه‌ی فرزندانش خبر داد و با ابراز تاسف از این‌که دولت آمریکا «فرصت بزرگی» را برای بازگرداندن همسرش به این کشور از دست داده است، گفت: «احساس می‌کنم که به من خیانت شده است.»

به گفته وی، وضعیت سلامت آقای عابدینی که اخیرا از زندان اوین به بند زندانیان «خطرناک» زندان رجایی‌شهر در کرج منتقل شده، «به سرعت رو به وخامت است» به گونه‌ای که از «عدم دسترسی به داروهای مورد نیازش شدیدا رنج می‌برد».

همسر این کشیش زندانی با ابراز نگرانی شدید از این وضعیت تصریح کرد: «صادقانه بگویم که نمی‌دانم آیا او زنده خواهد ماند یا نه و شدیدا نگران جان همسرم هستم.»

در همین حال، مرکز آمریکایی “قانون و عدالت” که برای آزادی سعید عابدینی تلاش می‌کند، روز چهارشنبه (۶ آذر-۲۷ نوامبر) با ارسال نامه‌ای به جان کری، وزیر امور خارجه امریکا از وی خواست که “پیش از نهایی شدن توافق با ایران”، آزادی سعید عابدینی را تضمین کند.

این مرکز از مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی به عنوان «فرصت یگانه‌ای» نام برده که در جریان آن دولت آمریکا می‌بایست وضعیت سعید عابدینی و سایر شهروندن آمریکایی گرفتار در ایران را جلو‌تر از هر موضوع دیگری مطرح کند.

هم‌اکنون علاوه بر سعید عابدینی، یک ایرانی-آمریکایی به نام‌ امیر حکمتی نیز به اتهام جاسوسی در زندان به سر می‌برد. هم‌چنین رابرت لوینسون، مأمور پیشین اف‌بی‌آی از سال ۸۶ زمانی که در قالب یک سفر کاری به ایران رفته بود، در جزیره کیش ناپدید شد و دولت آمریکا می‌گوید که بر اساس اسناد و شواهدی که در اختیار دارد، او توسط دولت ایران بازداشت شده است.

مرکز “قانون و عدالت” با تاکید بر این‌که تا زمان آزادی سعید عابدینی و بازگشت وی به ایالات متحده، نباید «هیچ‌یک از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی لغو شود» خطاب به جان کری نوشته است: «سعید عابدینی هم‌اینک و پیش از آن‌که بسیار دیر شود به کمک شما نیازمند است.»

گفتنی است سعید عابدینی، روز چهارم مهرماه سال ۹۱ در جریان سفر به ایران با هدف دیدار با خانواده‌اش و نیز پیگیری تاسیس یک پرورشگاه، از سوی ماموران امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد. شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، با تایید حکم دادگاه بدوی، این کشیش ایرانی-امریکایی را به هشت سال حبس قطعی محکوم کرده است.