بحران کرونا و تبعید سه زندانی سیاسی زن به زندان قرچک ورامین

سه زن زندانی سیاسی، زهرا صفایی، پرستو معینی و فروغ تقی پور در آخرین هفته فروردین ۹۹ از زندان اوین به زندان قرچک تبعید شدند؛ با وجود بحران کرونا تراکم در زندان ها زندانیان را در معرض تهدید جدی قرار می دهد.بحران کرونا و تبعید سه زندانی سیاسی زن به زندان قرچک ورامین

این زنان زندانی در تاریخ ۵ اسفند ۱۳۹۸، بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات (بند ۲۰۹زندان اوین) منتقل شده بودند. نسیم جباری مادر فروغ تقی پور نیز در همین تاریخ همراه با دخترش بازداشت شده بود اما در نوروز ۹۹ با تودیع قرار از زندان آزاد شد.

فروغ تقی پور ۲۵ساله در زندان به ویروس کرونا مبتلا شده است اما از اعزام به بیمارستان و رسیدگی پزشکی محروم است. همچنین وضعیت سلامت عمومی پرستو معینی خوب نیست و به دلیل محرومیت از معاینه پزشک، دلایل و نوع بیماری او نیز مشخص نشده است.

پس از ابتلای ۴زن در قرنطینه قرچک به ویروس کرونا همه زندانیان به بند ۵ منتقل شده اند. شرایط بهداشتی در بحران کرونا در زندان بسیار وخیم تر از گذشته می باشد و امکان ابتلا سایر زندانیان به کرونا نیز بسیار بالاست.

زهرا صفایی یکی از این زنان تبعید شده به قرچک در سال ۱۳۵۸ بازداشت و مدتی بعد آزاد شده بود. وی در دهه شصت به عنوان فعال سیاسی مجددا زندانی شد. پدر زهرا صفایی یکی از بازاریان سرشناس تهران بود که در سال ۶۰ به اتهام هواداری از سازمان مجاهدین خلق اعدام شد.

در خبری دیگر، زندانی سیاسی ماری محمدی محبوس در زندان قرچک ورامین، توسط دادگاه کیفری استان تهران به سه ماه و یک روز حبس و ۱۰ضربه شلاق محکوم شد. جلسه دادگاه ماری محمدی روز ۲۶فروردین ۹۹ برگزار شده بود.

در تحولی دیگر، سکینه پروانه که به بیمارستان روان درمانی امین آباد منتقل شده بود، به بند قرنطینه زندان قرچک منتقل شد. بر اساس گزارش شاهدان عینی این زندانی سیاسی با صورتی ورم کرده به زندان منتقل شده و روی قسمتهایی از صورتش نیز آثار کبودی دیده می شد. در حالی که این زندانی نیاز شدیدی به رسیدگی دارد اما با وضع نامناسبی در بند قرنطینه قرچک نگهداری می شود.