کرونا؛ آسیب پذیری زباله‌گردها، کودکان کار و حاشیه‌نشینان

دویچه وله فارسی

مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان می‌گوید احتمال شیوع کرونا نزد کارتن خواب‌ها، کپرنشینان، زباله‌گردها و کودکان خیابان قوی‌تر است و باید به آنها توجه آموزشی و مراقبتی ویژه داشت.

مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان می‌گوید احتمال شیوع کرونا نزد زباله‌گردها، کودکان کار، کارتن خواب‌ها و کپرنشینان قوی‌تر است و باید به آنها توجه ویژه کرد.

فرشید یزدانی، مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان، نسبت به خطر ابتلای حاشیه‌نشینان، دستفروشان مترو، کودکان کار، زباله گردها و کارتن خواب‌ها به ویروس کرونا هشدار داده است. او می‌گوید فقرا به دلیل محیط زندگی و فقدان امکانات درمانی و دارویی، آسیب پذیرتر از سایرین هستند و در زمان بیماری‌های اپیدمیک به توجه ویژه‌ای نیاز دارند.

در تهران بیش از ۳۵۰۰ محل اسکان و مددسرا برای کارتن‌خواب‌ها و بی‌خانمان‌ها وجود دارد که در صورت ابتلای یک فرد، می‌تواند به سرعت باعث شیوع بیماری شود. طبق آمار، ۲۰ تا ۲۵ درصد جمعیت ایران نیز حاشیه‌نشین هستند؛ جمعیتی با امکانات آموزشی و درمانی نازل و توان جسمی نامناسب به دلیل کمبودهای تغذیه‌ای.

خبرگزاری ایلنا به نقل از یزدانی می‌نویسد: «کودکان و بزرگسالانی نیز که از راه فروشندگی در مترو امرار معاش می‌کنند، به علت ارتباط گسترده با جامعه و حضور در اماکن عمومی در معرض تهدید و خطر هستند.»

این فعال حقوق کودکان کار یادآوری کرده که زباله‌گردها، اعم از کودک یا بزرگسال در کمپ‌ها زندگی می‌کنند، در گودهای پر از زباله، میکروب و بو به سرمی‌برند و امکانات درمانی و دارویی ندارند. یزدانی ضمن تقبیح کار کودکان، از دولت خواسته که لوازم بهداشتی، دستکش، لوازم ضدعفونی و ماسک رایگان در اختیار این قشر بگذارد: «محل‌های اسکان زباله‌گردها متاسفانه به شدت نامتناسب است و باید فکری به حال محل‌های اسکان موقت شهرداری‌ها کرد. این جمعیت اگر درگیر شوند، کمتر مقاومت بدنی را مقابل بیماری کرونا خواهند داشت. آنها حتی امکان اینکه بتوانند هر دفعه به طور مرتب دست‌‌هایشان ر ا بشویند، نخواهند داشت.»

فرشید یزدانی یادآور شده که بخشی از جامعه، نه وقت تماشای تلویزیون را دارد و نه حتی دستش به تلویزیون یا تلفن هوشمند می‌رسد. او خواستار جدی گرفته شدن آموزش‌های فردی و ویژه به این قشر شده و از آمادگی تشکل‌های غیردولتی برای بحث‌های اموزشی خبر داده است.

مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان هشدار داده که جمعیت تهیدست حاشیه‌نشین در معرض خطراتی است که از چشم رسانه‌ها و افکار عمومی و نهادهای متولی دور مانده و حتی ممکن است تلاش‌ شود که آمار فوت آنها در اثر کرونا پنهان شود.

شیوع کرونا در ایران سیری صعودی دارد و مقامات جمهوری اسلامی به پنهان کاری و تعلل در این زمینه متهم می‌شوند. شهر قم مبدا چرخش ویروس اعلام شده و نماینده این شهر می‌گوید آمار جان باختگان در قم ۵۰ نفر است نه آن چه دولت اعلام می‌کند. وزارت بهداشت این رقم را تکذیب کرده است. قرنطینه شهرها هنوز دستور کار دولت نیست و سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، از مردم خواسته با اعمال قرنطینه خانگی، پرهیز از روبوسی، نرفتن به نقاط پرجمعیت و عدم استفاده از وسایل شخصی مشترک، از سرایت ویروس کرونا جلوگیری کنند.​