بیکاری زنان 2 برابر و استثمار آنان شدیدتر شده است

ارسال کننده : خانم انسیه حنیف نژاد
١١ اردیبهشت ١٣٩٢

Workwoman

شهرزادنیوز:در حالی که دولت در سال‌های اخیر وعده‌های زیادی برای بهبود وضع زنان داده، اما نرخ اشتغال زنان بین 15 تا 17 درصد نسبت به مردان است و طبق گفته حسین محجوب، دبیر کل خانه کارگر، میزان بیکاری زنان در سال‌های اخیر 2 برابر شده است.

به گزارش روزنامه شرق، حسن صادقي، معاون دبيرکل خانه کارگر، نیز گفته است که به طور کلي شرايط کار به سمت کارهاي سخت و افزايش ساعات کار سوق يافته، ميزان اخراج زنان افزايش يافته و قدرت جذب مردان بيشتر شده است.

به گفته وی، اين ها همه سبب شده تا استثمار کارگران زن افزايش يابد و حتي در کارگاه هاي کوچک مشاهده مي شود که کارگران زن کار مشخص و تعريف شده اي ندارند و از شاگردپادويي تا دگمه زني و دوخت و… را انجام مي دهند و اين شرايط بهره برداري و سوءاستفاده از کارگران زن نسبت به مردان را افزايش داده است.

وی در رابطه با وعده‌های دولت احمدی نژاد، از جمله افزایش مرخصی و نیمه وقت شدن کار، پیامدهای منفی این وعده‌های انجام نشده را برشمرده و بدبيني و کم تمايلي کارفرمايان کارگاه هاي مشمول قانون کار نسبت به استخدام زنان، در اولويت هاي بعدي قرار گرفتن زنان در استخدام ها نسبت به مردان و در عوض آن، در اولويت اخراج ها و تعديل ها قرار گفتن، را از تبعات آن دانسته است.

پروين محمدی، عضو اتحاديه آزاد کارگران ايران، نيز در اين باره به «شرق» گفته است که دو برابر شدن بیکاری زنان باعث شده تا آن‌ها به سمت کارگاه هاي زير پنج نفر و کارگاه هايی سوق يابند که از شمول قانون کار خارج است و بنابراین ساعات های طولانی کار را متحمل می شوند.

وی همچنین گفته است که شرایط فعلی باعث سوءاستفاده کارفرمايان از زنان شده است و در حال حاضر 70 درصد زنان کارگر در شرايط نامساعدي مشغول به کار هستند و اين موضوع شامل زنان تحصيلکرده شاغل در بيمارستان ها، معلمان حق التدريس و ساعتی مراکز آموزشی هم می شود و حتی دختران ليسانسه با ساعتی 1500 تومان مزد، تدريس و بدون بهره مندی از بيمه مشغول به کار هستند.

به گفته وی، بسياری از توليدی های لباس دارای چنين شرايطی هستند و به راحتی از زير بار قانون کار شانه خالی می کنند. وی افزود که ميانگين حقوق اين کارگران 200 تا 250 هزارتومان و ساعات کاری آنها بيش از 10 ساعت است و حتی در برخی از اين کارگاه ها کارفرما ميزان توليد را ملاک خروج روزانه کارگران قرار می دهد.

http://www.1oo1nights.org/index.php?page=1&newsitemId=8564