گزارش وضعیت نقض حقوق اقلیت های مذهبی در ایران مربوط به فروردین ۹۲

در ماه گذشته نیز مثل ماه های قبل وضعیت نقض حقوق اقلیت های مذهبی در کشورمان شرایط بدی را پشت سر کذاشت و سال ۹۱؛ سال قطعنامه و گزارش علیه نقض حقوق بشر در ایران بود.
مجمع عمومی سازمان ملل، شورای حقوق بشر سازمان ملل و پارلمان اروپا در سال گذشته طی قطعنامههایی نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کردند.
سال ۱۳۹۱ از دید کنشگران حقوق بشر سال صدور دو قطعنامه در سازمان ملل علیه ایران، دو قطعنامه توسط پارلمان اروپا و دو گزارش توسط دکتراحمد شهید درباره نقض حقوق بشر در ایران بود.
صدور قطعنامهها در این سال با قطعنامه پارلمان اروپا درباره نقض حقوق اقلیتها در ایران در خرداد ماه آغاز شد. این نهاد همچنین در آذرماه قطعنامه دیگری در محکومیت صدور و اجرای بیرویه احکام اعدام در ایران صادر کرد.
کمیته حقوق بشر سازمان ملل نیز در آذر ماه با اکثریت قاطع آرا نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرد. این قطعنامه مقدمهای شد برای صدور قطعنامه علیه ایران در مجمع عمومی سازمان ملل در دی ماه.
یکی از نتایج این قطعنامهها علاوه بر انزوای جمهوری اسلامی در عرصه بینالمللی، لیستهای سیاهیست که با توجه به بالا رفتن شمار ناقضان حقوق بشر در ایران روز به روز بر تعداد اسامی آن افزوده میشود.
احمد شهید، گزارشگر ویژهی سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران چهارمین گزارش خود را منتشر کرد. آقای شهید که در ۲۱ اسفندماه به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه شد، مقامهای ایران را به نقض سیستماتیک حقوق بشر متهم کرده است. این مفصل ترین گزارشیست که آقای شهید در طول ۲ سال ماموریتش منتشر کرده؛ در این گزارش نقض حقوق شهروندان در ۷۷ صفحه و ده فصل تشریح شده است.آقای شهید بار دیگر از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است که با سفر او به این کشور موافقت کنند. او همچنین توصیه کرده اعدام ها را متوقف، زندانیان سیاسی و عقدیتی را آزاد و به اتهامات شکنجه رسیدگی کنند. این در حالیست که مقامهای جمهوری اسلامی در پاسخی ۸ صفحهای انتفادات احمد شهید را رد کرده و روش تحقیق او را زیر سوال بردهاند.
فشار بیشتر بر اقلیتهای دینی بهائیان، مسیحیان و دراویش گنابادی به ترتیب بیشترین تبعیضها را در سال گذشته متحمل شدهاند. ۶۳ درصد گزارشهای منتشر شده درباره نقض حقوق اقلیتهای دینی در سال ۱۳۹۱ مربوط به بهاییان، ۱۳ درصد مربوط به مسیحیان و ۱۲ درصد مربوط به دراویش گنابادی بوده است.
بهائیان در سال ۱۳۹۱، نه تنها هیچ گشایشی در وضعیت شهروندان بهایی در ایران بهوجود نیامد، بلکه از همان روزهای ابتدایی سال، خبرهای مختلفی مبنی بر بازداشت، اعلام و اجرای حکم بهاییان در رسانهها منتشر شد که این روند تا روزهای پایان سال هم ادامه یافتدر ماه فروردین هم شرایط ویژه بند زنان زندان مرکزی سمنان تحمل حبس برای زندانیان بهایی محبوس در این بند را برای ایشان غیرقابل تحمل کرده است.
پس از آنکه در غذای زندانیان شیشه خورد شده پیدا شد، بسیاری از زندانیان از خوردن غذای زندان اجتناب کردند و با توجه به اینکه زنان زندانی از خرید مستقیم خوراک از فروشگاه زندان محروم هستند و باقیمانده خرید بند مردان که معمولا نامرغوب هستند به ایشان میرسد بسیاری از زنان زندانی شبها گرسنه میخوابند که این کیفیت نامطلوب غذایی شامل حال سه زن بهایی که با فرزندان شیرخوارهشان زندانی هستند هم میشود
شهر سمنان بیشترین تعداد آزار و اذیت بهاییان در سال گذشته را داشته است. علاوه بر دستگیری و بازداشت بهاییان در این شهر، محل کسب تعدادی از آنها نیز در سمنان تعطیل شده است .همچنین در اقدامی بی سابقه چهار دانشآموز بهایی از سر کلاس درس به بازجویی برده شدند.
زندانی کردن زنان بهایی به همراه فرزندانشان در این سال نیز اعتراض نهادهای حقوق بشری را برانگیخت. ترانه ترابی زندانی بهایی که به همراه فرزندش در زندان سمنان است بابک زینلی، شهروند بهایی ساکن بندرعباس (دوشنبه ۲۶ فروردین ماه) در پی مراجعه نیروهای امنیتی اداره اطلاعات بندرعباس بازداشت شد.
در نخستین روزهای سال جدید، چندتن از زندانیان بهایی، نیکا خلوصی، نوا خلوصی، آرمان انوری و سرور قطبی، به قید وثیقه آزاد شدند. این چهارتن، شماری اندک از گروه بزرگ زندانیان عقیدتی هستند که در زندانهای مختلف ایران بهسر میبرند.
سرور قطبی (انوری) و آرمان انوری با سپردن فیش حقوقی در روز ۵ فروردین بصورت موقت از زندان آزاد شدند.
در اخرین اسفند دو نفر از شهروندان بهائی گرگان به نامهای مونا امری حصاری و روفیا پاکزادان بازداشت شدند با دستور قاضی پرونده آقای «مهربان» پس از تفهیم اتهام به زندان گرگان منتقل شدند.

مسیحیان
نوکیشان مسیحی نیز در سال گذشته بیش از پیش مورد اذیت و آزار قرار گرفتند. یکی از جنجالیترین این پروندهها مربوط به کشیش یوسف ندرخانی بود که ابتدا به جرم ارتداد به اعدام محکوم شد اما سپس تحت فشارهای بینالمللی حکم وی لغو و از زندان آزاد شد.
حذف نوکيشان مسيحی از «خانواده ايرانی» مسيحيان ايران را می شود به دو بخش تقسيم کرد. 1‪-‬مسيحيان قومی مانند ارمنی ها و آشوری ها 2‪-‬ ايرانی هايی که در چند دهه گذشته به مسيحيت گرويدند و به نام نوکيشان مسيحی شهرت دارند. هر دو گروه هم به اشکال مختلفی در نظام جمهوری اسلامی ايران، شاهد فشار و سختگيری هستند.
گزارش ها گويای يک واقعيت است که در نظام جمهوری اسلامی ايران، يک شهروند مسلمان دارای حقوق بيشتری نسبت به يک غير مسلمان است.
سعید عابدینی کشیش ایرانی مقیم امریکا که به خاطر ایمان مسیحی اش در ایران بازداشت و در زندان اوین نگهداری میشود، برای انکار اعتقاداتش، تحت شکنجه های جسمی و روحی قرار دارد.
کیش مسیحی “سعید عابدینی”، که در زندان اوین دوران محکومیت هشت ساله خود را به خاطر اعتقاد و ایمان مسیحی اش طی میکند، از جراحات شدید ناشی از ضرب و شتم از جمله خونریزی داخلی رنج میبرد.
به گفته خانواده سعید عابدینی کشیش ایرانی مقیم آمریکا که بخاطر عقاید و باورهای ایمانی خود در ایران زندانی شده، روی بدن او نشانههای شکنجه دیده میشود.
نامه وی در خصوص وضعیت جسمانی خویش گفته است: “چشمانم دیگر قوت بینایی سابق را ندارد ، توان راه رفتن برایم باقی نمانده و ضعف و آشفتگی در وجودم را حس می کنم.
در آخرین روزهای سال 1391، مورخ 29 اسفند ( برابر با 19 مارچ 2013) سه تن از دگر اندیشان مذهبی ( غیر تثلیثی) از زندان شیراز بطور موقت آزاد شدند. این افراد آقایان، ” سروش سرایی، محمد روغنگیر و مسعود رضایی.

دراویش
با توجه به بازداشت دراویش گنابادی خانوادههای دراویش گنابادی ساکن شیراز برای اعلام همبستگی و همدلی با دراویش زندانی در زندانهای اوین تهران و عادل آباد شیراز و آقایان کسری نوری و صالح مرادی که در اعتصاب غذا به سرمیبرند، مراسم تحویل سال جدید را در کنار زندان عادل آباد شیراز برگزار کردند ولی بعد از گذشت دقایقی از تحویل سال ۹۲، ماموران به خانوادهی دراویش حمله ور شدند و تعدادی از آنان را بازداشت کردند.
و پس از جمع کردن سفره هفت سین و پوسترهایی که حاوی عکس دراویش زندانی بود؛ هفت تن از افراد خانوادهی دراویش را بازداشت کردند.
کسری نوری به همراه صالح مرادی از دراویش زندانی در زندان عادل آباد شیراز، کسری نوری در اثر ضعف شدید از هوش رفت. پس از این اتفاق مامورین حفاظت و حراست زندان این دراویش گنابادی را به بهداری زندان انتقال دادند.
درخواست وقیحانه نیروهای امنیتی و اطلاعاتی از خانوادهی دراویش زندانی: اعلام کنید که این افراد ربطی به دراویش ندارند وزارت اطلاعات از آنان خواسته که اعلام کنند تمامی دراویش زندانی در زندانهای اوین تهران و عادل آباد شیراز از دراویش نمیباشند و ربطی به درویشان نعمت اللهی گنابادی ندارند و مستقل عمل میکنند. وزارت اطلاعات از طریق وکلای مدافع دراویش زندانی، از خانوادههای این دراویش خواستهاند تا اعلام کنند تمامی این افراد زندانی در زندانهای اوین تهران و عادل آباد شیراز از دراویش نمیباشند و ربطی به درویشان نعمت اللهی گنابادی ندارند و مستقل عمل میکنند
و از طرفی تجمع دراویش در مقابل دادگاه انقلاب شیراز که برای اعلام همدلی و همبستگی صورت گرفته بود نیز در پی این اقدام به درگیری تبدیل شد.
سازمان عفو بین الملل (Amnesty International) با انتشار بیانیهای نسبت به وخامت حال دراویش زندانی در زندانهای عادل آباد شیراز و بند امنیتی زندان اوین ابراز نگرانی کرد و خواستار رسیدگی به وضعیت این زندانیان عقیدتی شد.
یکی از نمایندگان پارلمان اروپا با ارسال نامهای به سفارت جمهوری اسلامی در کشورهای بلژیک و پرتغال در مورد وضعیت دراویش زندانی ابراز نگرانی کرده و خواستار رسیدگی به وضعیت سلامتی آنان شده است.
به هر حال پس از سه ماه به بند ۳۵۰ زندان اوین بازگشتند و صبح امروز خانوادههای این زندانیان موفق به ملاقات با آنها شدند بعد از ظهر روز شنبه ۲۴ فروردینماه ۹۲، هفت تن از وکلای زندانی دراویش پس از سه ماه حبس در بند امنیتی ۲۰۹ و در پی اعتصاب غذای دو تن از دراویش زندانی شیراز، از بند ۲۰۹ به بند ۳۵۰ زندان اوین انتقال پیدا کردند. صالح مرادی و کسری نوری نیز سرانجام پس از ۹۰ روز اعتصاب غذا، به خواستهی خود مبنی بر انتقال وکلای زندانی دراویش به بند عمومی زندان اوین دست یافتند و پیروزمندانه به اعتصاب غذای خود پایان دادند.
مسالهی ارتباط فرد با خدا و خود درونی او یک مسالهی کاملن شخصی است و در هر جامعهای نه تنها در ایران اسلام زده بلکه در تمام اروپا و امریکا هم صدق میکند. یک انسان حق دارد اندیشههای نسلهای گذشته را حفظ کند و بر اساس همان باورها زندگی کند و یا حق تغییر و انتخاب دارد. ما میتوانیم مسلمان بمانیم، یا به یک کمونیست تبدیل شویم و یا با تغییر اسلام به مسیحیت یا زرتشت روی بیاوریم.

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان/کانون دفاع از حقوق بشر در ایران