گزارش نقض حقوق زنان در شهریور ماه 1398

گزارش نقض حقوق زنان در شهریور ماه 1398

تهیه کنندگان:لیدااسدی فر ، مینا فرشی

برای آگاهی بیشتر:

آمار فوق از گزارشات رسانه های داخلی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران و خبرگزاریهای معتبر داخلی و خارجی جمعآوری شده است که عملا نمی تواند بیانگر کل واقعیت های جامعه باشد.

گزارشات ماهیانه کمیته دفاع از حقوق زنان از سایت کانون دفاع از حقوق بشر در ایرانکه از رسانه های داخلی و خارجی  مانند ایسنا ؛ مشرق نیوز؛ رکنا ؛ رادیو زمانه ؛هرانا ؛ ایرنا ؛ایلنا ؛ رادیو صدای امریکا ؛رادیو بی بی سی ؛ ایران ؛ قطره ؛رادیو فردا ؛ سازمان حقوق بشر ایران ؛ باشگاه خبرنگاران جوان ؛ خبرگزاری مهر ؛ خبر گزاری خراسان ؛ روزنامه قانون ؛تسنیم و غیره جمع آوری گردیده است، تهیه و تدوین می شوند.https://zanan.bashariyat.org/

احضاروبازجویی

نسیم صادقی، شهروند اهل تبریز، روز گذشته با دریافت ابلاغیه ای الکترونیکی به دادگاه انقلاب این شهر احضار شد. بر اساس این احضاریه وی باید تا ۱۰ روز پس از درج ابلاغیه در سامانه در شعبه تعیین شده حاضر شود. این در حالی است پیشتر در تاریخ ۱۲ شهریورماه جلسه رسیدگی به اتهامات خانم صادقی در دادگاه انقلاب تبریز برگزار شده بود.(هرانا، 22 شهریور 1398)

بازداشت

علیرغم گذشت ۱۳ روز از بازداشت سه شهروند بهایی در روستای گیلاوند استان تهران به نام های منیره باویل سفلایی، مینو زمانی پور و غلامحسین مظلومی، این شهروندان کماکان بصورت بلاتکلیف و در زندان اوین به سر می برند. با وجود پیگیری های مکرر خانواده این شهروندان تاکنون پاسخی در ارتباط با وضعیت آنان داده نشده و هیچ تماس و ملاقاتی نیز با خانواده خود نداشته اند.(هرانا، 1 شهریور 1398)

مرضیه امیری، روزنامه‌نگار “شرق” به زندان طولانی و شلاق محکوم شد. او در تجمع روز جهانی کارگر در مقابل مجلس شورای اسلامی بازداشت شده بود. به او اتهام اجتماع و تبانی، تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم عمومی زده شده است.(دویچه وله فارسی, 5 شهریور 1398)

شهلا انتصاری، فعال حقوق زنان و از امضاکنندگان نامه درخواست استعفای علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، بازداشت شده است.(صدای آمریکا, 5 شهریور 1398)

چند روز پس انتشار گزارش‌هایی درباره ناپدیدشدن گیتی پورفاضل، وکیل و یکی از امضاکنندگان نامه ۱۴ کنشگر زن برای «استعفای خامنه‌ای و گذار از جمهوری اسلامی»، جبهه ملی ایران روز شنبه بازداشت او را تایید کرد.(رادیو فردا, 5 شهریور 1398)

زهرا جمالی، شهروند ساکن تهران شب گذشته در منزل خواهر خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.(هرانا, 5 شهریور 1398)

نوشین جعفری، عکاس تئاتر و سینما که روز شنبه ۱۲ مردادماه ۱۳۹۸ بازداشت شده‌است، تحت فشار نهادهای امنیتی برای اخذ اعترافات اجباری قرار دارد.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی, 5 شهریور1398)

علیرغم تأمین وثیقه سنگین دو میلیارد تومانی از سوی خانواده عسل محمدی، دستگاه قضایی با فشارهای وارده توسط نهادهای امنیتی در این پرونده، از آزادی وی ممانعت کرده و این عضو بازداشتی نشریه «گام» کماکان در زندان اوین بسر می‌برد. روز یکشنبه ۱۳ مرداد عسل محمدی یکی از هفت متهم پرونده موسوم به هفت‌تپه، پس از حضور در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب دوباره بازداشت شد.(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی , 6 شهریور 1398)

به گزارش صدای آمریکا-کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست «گیتی پورفاضل» حقوقدان ایرانی را که اخیرا به دلیل امضای نامه‌ درخواست استعفای رهبر جمهوری اسلامی بازداشت شده، آزاد کنند.(صدای آمریکا, 8 شهریور 1398)

علیرضا ثقفی و هاله صفرزاده، دو فعال کارگری هرکدام توسط دادگاه انقلاب کرج به یک سال حبس تعزیری محکوم شده اند. این شهروندان در تاریخ ۶ اردیبهشت ماه امسال در پارک جهان نما واقع در اتوبان تهران-کرج بازداشت و در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ماه با تودیع قرار کفالت آزاد شده بودند.(هرانا, 9 شهریور 1398)

محمدعلی جداری فروغی، وکیل مدافع پروین محمدی، از فعالان کارگری بازداشت شده در پارک جهان نما ار محکومیت موکلش به ۱ سال حبس تعزیری در دادگاه بدوی خبر داد. جلسه دادگاه خانم محمدی در تاریخ ۲ شهریورماه در دادگاه انقلاب کرج برگزار شده بود.(هرانا, 9 شهریور 1398)

شهرزاد جعفری، خواهر نوشین جعفری، امروز در منزل شخصی خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. نوشین جعفری، خبرنگار و عکاس سینما و تئاتر در تاریخ ۱۲ مردادماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. سخنگوی قوه قضاییه در تاریخ ۲۲ مردادماه با تایید خبر بازداشت خانم جعفری اتهامات وی را “تبلیغ علیه نظام” و “توهین به مقدسات” عنوان کرد.(هرانا, 10 شهریور 1398)

نسرین درکاله، فعال حقوق زنان روز پنج‌شنبه به دادسرا منتقل و از بابت موارد متعددی مورد تفهیم اتهام قرار گرفته است. وی بیش از یک ماه گذشته را در بازداشت به سر برده است. نسرین درکاله در تاریخ ۱۶ مردادماه به بند زنان زندان اوین منتقل شده است.(هرانا, 11 شهریور 1398)

روحا ایمانی، شهروند بهایی اهل کرمان جهت تحمل دوره محکومیت خود بازداشت و راهی زندان شد. این شهروند بهایی در آبان ماه سال ۹۷ توسط دادگاه انقلاب یزد به ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.(هرانا, 12 شهریور 1398)

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات نسیم صادقی، شهروند اهل تبریز، روز جاری در دادگاه انقلاب این شهر برگزار شد. وی پیشتر طی ابلاغیه الکترونیکی به این دادگاه احضار شده بود. همچنین یوسف کاری، شهروند اهل اردبیل روز جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.(هرانا, 12 شهریور 1398)

شهناز ثابت، شهروند بهایی ساکن شیراز روز یکشنبه ۱۰ شهریورماه توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. مامورین پیش از بازداشت ضمن تفتیش منزل، تعدادی از لوازم شخصی وی را ضبط کرده و با خود بردند.(هرانا, 13 شهریور 1398)

عصر روز دوشنبه دختری که اسم وی در شبکه های اجتماعی “سحر” عنوان شده است، در مقابل دادسرای تهران اقدام به خودسوزی کرد. خواهر این دختر جوان می گوید سحر در اسفندماه سال گذشته به هنگام ورود به ورزشگاه آزادی توسط مامورین بازداشت و به زندان قرچک منتقل شده است.(هرانا, 13 شهریور 1398)

شهرزاد جعفری، خواهر نوشین جعفری شب گذشته آزاد شد. وی روز یکشنبه ۱۰ شهریورماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بود. نوشین جعفری، خبرنگار و عکاس سینما و تئاتر در تاریخ ۱۲ مردادماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.(هرانا, 14 شهریور 1398)

ناهید شقاقی و اکرم نصیریان، دو فعال حقوق زنان، به صورت تلفنی به دادسرای اوین احضار شدند. از این شهروندان خواسته شده است که صبح روز یکشنبه در این محل حاضر شوند. ناهید شقاقی و اکرم نصریان در اردیبهشت ماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به ترتیب در تاریخ ۱ تیرماه و ۵ خردادماه با تودیع قرار وثیقه از بازداشتگاه اداره اطلاعات در زندان اوین آزاد شده بودند.(هرانا, 15 شهریور 1398)

مژده نگهدار، شهروند محبوس در بند زنان زندان اوین در تیرماه سال جاری توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. وی علیرغم تعیین قرار وثیقه برای آزادی موقت، به دلیل ناتوانی خانواده اش از تامین قرار تعیین شده همچنان در بازداشت بسر می برد.(هرانا، 18 شهریور 1398)

جولی کینگ، شهروند و توریست استرالیایی در تاریخ ۵ مردادماه سال جاری به همراه همسرش در اطراف جاجرود بازداشت شده است. وی پس از یک ماه بازجویی در بازداشتگاه اطلاعات سپاه به بند زنان زندان اوین منتقل شده است. علیرغم درخواست های مکرر تاکنون اجازه ملاقات با سفیر کشور استرالیا به وی و شوهرش داده نشده است.(هرانا، 18 شهریور 1398)

بهنام اسکندرانی، یلدا فیروزیان و اردشیر فناییان، سه شهروند بهایی ساکن سمنان، علیرغم گذشت بیش از ۴ ماه، به صورت بلاتکلیف در زندان این شهر در بازداشت به سر می برند. گفته می شود پرونده این شهروندان به دادگاه انقلاب ارسال شده با این حال تاکنون از داشتن وکیل محروم مانده اند. در این میان بهنام اسکندرانی با وجود آسیب دیدگی ناشی از ضرب و شتم کماکان از ملاقات و تماس با خانواده خود محروم است. این شهروندان در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و مدتی بعد به زندان سمنان منتقل شدند.(هرانا،19 شهریور 1398)

مریم محمدی و اسرین درکاله، دو تن از فعالین حقوق زنان کماکان در بازداشت و در بند زنان زندان اوین به سر می برند. مریم محمدی در تاریخ ۱۷ تیرماه و اسرین درکاله در تاریخ ۶ مردادماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و اواسط مردادماه به بند زنان زندان اوین منتقل شده اند. دو تن دیگر از فعالین این حوزه به نام های اکرم نصیریان و ناهید شقاقی نیز در اردیبهشت ماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به ترتیب در تاریخ ۱ تیرماه و ۵ خردادماه با تودیع قرار وثیقه از بازداشتگاه وزارت اطلاعات در زندان اوین آزاد شدند. علاوه بر این افراد سه تن دیگر از این فعالین نیز به نام های محبوبه فرحزادی، مریم خرمی و پروین نخستین به مراجع امنیتی و قضایی احضار شده و تحت بازجویی های چند ساعته قرار گرفته اند.(هرانا، 20 شهریور 1398)

حکیمه (گندم) بهمانی، شهروند زندانی در بند زنان زندان اوین در تیرماه سال جاری به دلیل فعالیت در گروه‌های تلگرامی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.(هرانا، 20 شهریور 1398)

معصومه عسکری، معلم بازنشسته هم اکنون دوران محکومیت ۵ ساله خود را در بند زنان زندان اوین سپری می کند. خانم عسکری در جریان اعتراضات سراسری مردادماه ۹۷ به مدت چند روز بازداشت شد، سپس در آذرماه همان سال توسط نیروهای امنیتی بازداشت و نهایتاً در دیماه به بند زنان زندان اوین منتقل شد. دادگاه تجدید نظر استان تهران اخیرا حکم ۵ سال حبس وی را عیناً تایید کرده است.(هرانا، 21 شهریور 1398)

نرگس منصوری، فعال مدنی و از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، روز چهارشنبه ۱۳ شهریورماه از زندان قرچک ورامین به بند زنان زندان اوین منتقل شده است. وی پیش از انتقال به زندان قرچک ورامین به مدت ۲۰ روز در سلول های انفرادی بازداشتگاه اطلاعات سپاه تحت بازجویی بوده است. نرگس منصوری در تاریخ ۲۱ مردادماه در زمان بازگشت از محل کار، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود(هرانا،21 شهریور 1398)

سهیلا حجاب، شهروند محبوس در بند زنان زندان اوین در خردادماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. خانم حجاب مدتی پس از بازداشت به یکی از خانه‌های امن اطلاعات سپاه منتقل و سپس مجدداً به زندان اوین بازگردانده شد.(هرانا،23 شهریور 1398)

پریسا سبحانیان نجف آبادی، شهروند بهایی ساکن روستای مهرآباد رودهن از توابع شهرستان دماوند با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد. این شهروند در تاریخ ۱۹ مردادماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.(هرانا،27 شهریور 1398)

زهرا محمدی، شهروند اهل سنندج علیرغم گذشت نزدیک به ۴ ماه از زمان بازداشت کماکان بدون تفهیم اتهام در زندان سنندج به سر می برد. گفته می شود وی در دوران بازجویی جهت اخذ اعترافات اجباری تحت فشار قرار گرفته و روز چهارشنبه بدون اطلاع قبلی به خانواده و وکیل به دادگاه منتقل شده است. زهرا محمدی در تاریخ ۲ خردادماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.(هرانا،30 شهریور 1398)

بهمن قبادی، فیلمساز ایرانی روز جاری از بازداشت و ممنوع الخروجی مادرش در فرودگاه امام خمینی تهران خبر داد.(هرانا، 31 شهریور 1398)

احضاربه دادگاه

نسیم صادقی، شهروند اهل تبریز، امروز با دریافت ابلاغیه ای به دادگاه انقلاب این شهر احضار شد. بر اساس این ابلاغیه وی باید در تاریخ ۱۲ شهریورماه در شعبه تعیین شده حاضر شود.(هرانا, 6 شهریور 1398)

پس از جنجالی شدن اجرای رقص «گروه حرکت» در کنسرت سالار عقیلی «فرزانه کابلی» بازیگر در صفحه اینستاگرام خود از احضار شدنش به دادگاه خبر داد.(صدای آمریکا, 7 شهریور 1398)

محبوبه فرحزادی، معلم بازنشسته و فعال صنفی معلمان، طی ابلاغیه ای به بازپرسی دادسرای اوین احضار شد. در این ابلاغیه از وی خواسته شده که صبح روز شنبه ۱۶ شهریور در این دادسرا حاضر شود.(هرانا, 12 شهریور 1398)

محاکمه

حدود ۲۰۰ تن از زنان زندانی در بند ۵ زندان قرچک طی نامه ای خطاب به حشمت‌الله حیات الغیب، مدیر کل زندان های استان تهران با اعتراض به وضعیت اسفناک و مشکلات متعدد زندان قرچک، خواستار رسیدگی به شرایط معیشتی زندانیان در این زندان شدند.(هرانا, 5 شهریور 1398)

ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران، با شکایت ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان، از سوی دادگاه به پرداخت چهار میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد.(صدای آمریکا, 5 شهریور1398)

پگاه آهنگرانی، بازیگر سینما و تئاتر ایران که قرار بود به‌عنوان داور جشنواره‌ فیلم «باتومی» راهی گرجستان شود، روز یکشنبه از ممنوع‌الخروج بودن خود به‌خاطر پرونده‌اش در حوادث سال ۸۸ خبر داد.(رادیو فردا, 5 شهریور 1398)

جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده پروین محمدی، نائب رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» با حضور محمدعلی جداری فروغی، وکیل مدافع ایشان در شعبه اول دادگاه انقلاب کرج به ریاست قاضی آصف حسینی برگزار شد.(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی, 5 شهریور 1398)

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران در اعتراض به صدور حکم ۱۰ سال و نیم زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق برای مرضیه امیری، خبرنگار روزنامه شرق بیانیه‌ای منتشر کرد.(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی, 6 شهریور 1398)

عاطفه رنگریز، فعال کارگری در زندان قرچک ورامین، طی حکمی که امروز به وکیل وی ابلاغ شد به ۱۱ سال و شش ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات خانم رنگریز در تاریخ ۱۴ مردادماه در دادگاه انقلاب تهران برگزار شده بود.(هرانا, 9 شهریور 1398)

بیش از ۲۰۰ نفر از هنرمندان سینما و تئاتر ایران با انتشار نامه ای نسبت به وضعیت نوشین جعفری ابراز نگرانی کردند. رخشان بنی اعتماد، نوید محمدزاده، ترانه علیدوستی، حامد بهداد، مهناز افشار و فاطمه معتمدآریا از امضاکنندگان این نامه هستند.(هرانا, 10 شهریور 1398)

فاطمه (آیلار) باختری، نوکیش مسیحی که پیشتر به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بود، روز گذشته جهت اجرای حکم حبس راهی زندان اوین شد. همچنین زمان (صاحب) فدایی، دیگر نوکیش مسیحی و هم پرونده ای وی پس از تایید حکم ۱۸ ماه حبس در دادگاه تجدید نظر در انتظار احضار جهت اجرای حکم حبس به سر می برد.(هرانا, 11 شهریور 1398)

وکیل سپیده قلیان، فعال مدنی بازداشت‌شده، خبر داد که موکلش به ۱۸ سال حبس محکوم شده است. هرانا خبرگزاری حقوق بشری هم گزارش داده است که هفت متهم پرونده اعتراضات هفت‌تپه در مجموع به ۱۱۰ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شدند.(دویچه فارسی ،16 شهریور 1398)

لیلا حسین زاده، دبیر شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران که هم اکنون در حال سپری کردن دوران محکومیت ۳۰ ماهه خود در زندان اوین است، با پرونده جدیدی روبرو شده است. به گفته امیر رئیسیان اتهام خانم حسین زاده در این پرونده اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت ملی عنوان شده است.(هرانا، 20 شهریور 1398)

«نگار معظم»، خواننده شیرازی که چندی پیش ترانه‌ای از شهره صولتی را در ابیانه اجرا کرد، به ۱۰ سال زندان محکوم کرده است.(صدای آمریکا، 23 شهریور 1398)

نسیم صادقی، شهروند اهل تبریز، توسط دادگاه انقلاب این شهر به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد. این حکم روز جاری در پی حضور در این دادگاه به وی ابلاغ شد. جلسه رسیدگی به اتهامات خانم صادقی در تاریخ ۱۲ شهریورماه در دادگاه انقلاب تبریز برگزار شده بود. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات نسیم صادقی از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” روز سه شنبه ۱۲ شهریورماه ۱۳۹۸ در شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز برگزار و ۹ روز بعد با دریافت ابلاغیه الکترونیکی در سامانه “ثنا” مجددا به این شعبه احضار شده بود.(هرانا، 30 شهریور 1398)

احکام صادرشده توسط دادگاه

صبا کردافشاری، فعال مدنی بازداشتی در زندان اوین توسط دادگاه انقلاب تهران به ۲۴ سال حبس تعزیری محکوم شد. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۱۵ سال حبس تعزیری از بابت اتهام “اشاعه فساد و فحشا از طریق کشف حجاب و پیاده روی بدون حجاب” در خصوص وی قابل اجرا خواهد بود.(هرانا, 7 شهریور 1398) به گزارش رادیو فردا-مورگن اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه صدور حکم ۲۴ سال زندان برای صبا کرد افشاری از معترضان به حجاب اجباری، را محکوم کرد.(رادیو فردا,8 شهریور 1398)

بر اساس تازه‌ترین گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز که روز دوشنبه منتشر شد، ایران با ۱۰ روزنامه‌نگار و شهروندخبرنگار زنِ زندانی به بزرگ‌ترین زندان در جهان برای زنان روزنامه‌نگار تبدیل شده است.(رادیو فردا, 7 شهریور 1398)

حکم دادگاه انقلاب تهران مبنی بر محکومیت آتنا دائمی کنشگر مدنی محبوس در زندان اوین و گلرخ ایرایی، زندانی سیاسی سابق در مرحله تجدید نظر و بدون تشکیل جلسه دادگاه عینا تائید شد.(هرانا, 14 شهریور 1398)

مرضیه امیری، زندانی سیاسی در بند زنان زندان اوین، امروز جهت انجام ام.آر.آی و گرفتن نوار مغز به بیمارستان منتقل و سپس به زندان بازگردانده شد. خانم امیری، روزنامه نگار روزنامه شرق و از بازداشت شدگان تجمع روز جهانی کارگر است که توسط دادگاه انقلاب تهران به ۱۰ سال و شش ماه حبس تعزیری و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده است. بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی اشد مجازات یعنی ۶ سال از حبس وی قابل اجرا خواهد بود.(هرانا، 23 شهریور 1398)

دادگاه تجدید نظر استان خوزستان، میترا بدرنژاد، شهروند بهایی ساکن اهواز را به یک سال حبس تعزیری محکوم کرد. این شهروند بهایی در آبان ماه سال گذشته و در مرحله بدوی توسط دادگاه انقلاب اهواز به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. میترا بدرنژاد در تاریخ ۱۲ اسفندماه ۹۶ بازداشت و در اردیبهشت‌ماه سال گذشته با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود.(هرانا، 26 شهریور 1398)

شیما انتصاری، زن درویش محبوس در زندان قرچک ورامین روز جاری با پایان دوران محکومیت از این زندان آزاد شد. این زندانی در تاریخ ۱ اسفندماه ۹۶ در جریان حادثه گلستان هفتم بازداشت و به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. این حکم در مرحله تجدید نظر به ۲ سال حبس کاهش پیدا کرد.(هرانا، 28 شهریور 1398)

میترا بدرنژاد، شهروند بهایی ساکن اهواز جهت تحمل دوران محکومیت خود راهی زندان سپیدار اهواز شد. این شهروند بهایی در آبان ماه سال گذشته و در مرحله بدوی توسط دادگاه انقلاب اهواز به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده و این حکم طی روزهای اخیر در مرحله تجدید نظر به ۱ سال حبس تعزیری کاهش پیدا کرد.(هرانا، 30 شهریور 1398)

کیانا رضوانی و کیمیا مصطفوی دو شهروند بهایی ساکن کرمان هرکدام توسط دادگاه انقلاب این شهر به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شدند. در صورت اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۵ سال از محکومیت این شهروندان قابل اجرا خواهد بود. این دو شهروند بهایی در دی‌ماه ۹۷ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از ۵ روز با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بودند.(هرانا، 31 شهریور 1398)

دادگاه تجدید نظر استان تهران حکم حبس ثمین مقصودی، شهروند بهایی ساکن تهران را عینا تائید و به وی ابلاغ کرد. این شهروند بهایی در مرحله بدوی و در اردیبهشت ماه سال گذشته توسط دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است. ثمین مقصودی مهر ماه سال ۹۶ و در مراسم دویستمین سالگرد تولد بهاالله، پیامبر آیین بهایی در منزل شخصی خود بازداشت و پس از مدتی با تودیع قرار آزاد شده بود.(هرانا، 31 شهریور 1398)

عمومی

به دنبال بازداشت ۱۲ نفر از ۱۴ امضاکننده نامه درخواست استعفای علی خامنه‌ای، مقام‌های جمهوری اسلامی این افراد را به «طراحی و اجرای و فتنه جدید» متهم کرده و گفته‌اند بازداشت آن‌ها ارتباطی با امضای نامه خطاب به رهبر جمهوری اسلامی ندارد.(صدای آمریکا, 1 شهریور 1398)

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر با نوشتن نامه ای از بند زنان زندان اوین ضمن ابراز خوشحالی از تلاش زنان ایرانی برای مطالبه حقوق خود و پایان دادن به حجاب اجباری، این تلاش ها را مسالمت آمیز و خلاقانه خوانده است. (هرانا, 5 شهریور 1398)

ازدواج زود هنگام و یا به عبارت متداول امروزی “کودک همسری ” نه تنها دارای آسیب‌هایی است که دامنِ زن و شوهر را می‌گیرد بلکه بنا به اظهارنظر کارشناسان حوزه های مختلف، این پدیده نامتعارف ضربات خود را بر دیگر بخش های جامعه هم وارد می کند و باعث بروز دیگر آسیب‌های اجتماعی می‌شود .(ایرنا, 5 شهریور 1398)

یکی از معضلاتی که در راستای آسیب زنان حاشیه‌نشین مورد بحث و بررسی است رفتار دوگانه آن‌ها در این مناطق است. به شکلی که اغلب آن‌ها در نزاع و تعرض با همجناس خود بر می‌آیند اما در خانه به عنوان موجودی ضعیف، سازگار و مطیع شناخته می‌شوند.(برنا, 7 شهریور 1398)

مراسم ارائه دستاوردهای دولت در توسعه زیرساخت های روستایی با حضور حجت الاسلام حسن روحانی تبدیل به محلی برای کشف حجاب شد.(فارس, 7 شهریور 1398)

هر پنج نفرشان در جلسه‌های ترک اعتیاد با هم آشنا شدند؛ همگی ۴۰ تا ۴۵ سال سن دارند و از شوهران و خانواده‌هایشان جدا شده‌اند. “هدیه” سرگروه است و بیشتر امور زیر نظر او انجام می‌شود. تعرفه‌هایشان نسبت به مدت زمان صیغه متغیر است. برای خودشان قوانینی دارند و معتقدند اگر این کار را نکنند نمی‌توانند از پس هزینه‌های زندگی در تهران برآیند. “هدیه” و “سحر”، دو تن از اعضای این گروه که در این گزارش گفتگوی آنها با هرانا را می‌خوانید هر دو مادرانی با شغلی مشابه داشته‌اند.(هرانا, 7 شهریور 1398)

زیبا، دختری ۱۶ ساله است که در واکنش به اصرار خانواده اش مبنی بر ازدواج با پسرعموی مسن نامادری اش اقدام به خودسوزی کرد. بخش زیادی از بدن و صورت وی در پی خودسوزی دچار سوختگی شده است.(هرانا, 7 شهریور 1398)

استاندار آذربایجان غربی گفت: متاسفانه نرخ بی سوادی در میان زنان استان از مردان بالاتر است.(مهر, 7 شهریور 1398)

سحرگاه روز گذشته، حکم یک زندانی زن که پیشتر از بابت اتهام “قتل” دو فرزند خردسالش به اعدام محکوم شده بود در زندان مرکزی مشهد اجرا شد.(برنا, 7 شهریور 1398)

زندگی ماشینی و بی تحرکی جوامع شهری ارمغان آور بروز مشکلات زیادی برای سلامت بدن به خصوص سیستم قلب و عروق شده است. یکی از این مشکلات بیماری فشار خون است.(سلامت نیوز, 7 شهریور 1398)

درست همزمان با روزهایی که مازیار ابراهیمی، متهم به ترور دانشمندان هسته‌ای به دلیل پرده برداشتن از اعترافات تحت شکنجه در زندان در صدر اخبار قرار گرفته، خبرگزاری فارس، وابسته به نهادهای امنیتی، ویدئوی دو زن جوان را منتشر می‌کند که می‌گویند اعتراضشان به حجاب اجباری، ناآگاهانه بوده. مریم و متین، دوقلوهای معترض به حجاب اجباری را روبه‌روی دوربین ماموران اطلاعاتی نشانده‌اند و آنها اعتراف می‌کنند.(رادیو زمانه, 7 شهریور 1398)

زهرا رهنورد در یادداشتی با عنوان “آیا حاکمیت در مواجهه با زنان شمشیر را از رو بسته است؟” که وبسایت کلمه منتشر کرده از مقابله حاکمیت با زنان انتقاد کرده و آن را موجب تشویش اذهان عمومی دانسته است.(بی بی سی فارسی, 10 شهریور 1398)

دیدار تیم‌های پرطرفدار پرسپولیس و استقلال در چارچوب لیگ برتر فوتبال ایران در تاریخ ۳۱ شهریور و بدون حضور بانوان برگزار می‌شود.(صدای آمریکا, 10 شهریور 1398)

یک مقام آگاه در دادگستری تهران از خودسوزی یک زن در مقابل یکی از واحدهای قضایی این شهر خبر داد. به گفته وی، این شهروند جهت پیگیری پرونده خود در ارتباط با موضوع “حجاب” به دادگاه مراجعه کرده و این اقدام وی پس از رسیدگی نشدن به پرونده اش صورت گرفته است. وی در پی این اقدام به بیمارستان منتقل شده و هم اکنون تحت مراقبت پزشکی است.(هرانا, 12 شهریور 1398)

رئیس دادگستری استان کهگیلویه و بویر احمد از ابطال “عقد موقت” کودک ۹ ساله و پسر ۳۰ ساله در شهرستان بهمئی خبر داد و گفت که “این افراد می توانند با اخذ مجوز از دادگاه به صورت رسمی ازدواج کنند”.(هرانا, 12 شهریور 1398)

در حالی که پیش از این خبرهایی درباره احتمال انتخاب دست کم یک وزیر زن برای کابینه حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران مطرح شده بود، نمایندگان مجلس ایران به دو مرد دیگر به عنوان وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی و گردشگری رای اعتماد دادند و به این ترتیب زنان هم‌چنان سهمی در کابینه روحانی نخواهند داشت.(صدای آمریکا, 12 شهریور 1398)

روز شنبه یک دختر و پسر جوان در پارک قلعه مرغی تهران توسط دو فرد ناشناس مورد اسیدپاشی قرار گرفتند. گفته می شود که دختر جوان ۵ درصد و پسر جوان ۱۰ درصد دچار سوختگی اسیدی شده اند.(هرانا, 12 شریور 1398)

کودک است و او را به عقد جوانی ۲۲ ساله درمی‌آورند، آن هم نه پنهانی که در میان شادی و حضور بستگان. انتشار ویدیویی در توییتر که در آن کودکی، همسر می‌شود، واکنش‌ زیادی را به همراه داشته است. مسئولان از ابطال عقد می‌گویند.روزهای پایانی سال ۹۷ بود که ماجرای زندگی یک کودک در رسانه‌ها پیچید؛ داستان دختری ۱۱ ساله، ساکن ایلام، که به عقد مردی ۵۰ ساله درآمده بود.(دویچه وله فارسی, 12 شهریور 1398)

سمیه که بر اساس یک سنت قدیمی از سه‌سالگی به عقد یک پسربچه هفت‌ساله درآمده بود، امروز که به سن 11 سالگی رسیده برخلاف میلش باید به خانه همسر برود و از طرف دیگر اجازه ادامه تحصیل هم نخواهد داشت.(ایسنا, 12 شهریور 1398)

انتشار خبر ازدواج دختری ۹ ساله با مردی ۲۲ ساله در یکی از روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد، یک رویداد تازه نبود، بلکه بخشی از یک داستان طولانی است که به ویژه در ۱۵ سال اخیر محل مناقشات اجتماعی و سیاسی گسترده‌ای بوده است.(رادیو فردا, 12 شهریور 1398)

سها مرتضایی، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم انسانی و دبیر وقت شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران در مقطع دکترا از تحصیل محروم شد. خانم مرتضایی در جریان اعتراضات دیماه ۹۶ بازداشت و سال گذشته توسط دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال حبس محکوم شده بود.(هرانا, 13 شهریور 1398)

وکیل مدافع «فاطمه» دختری که آبان ماه ۹۵ در افسریه تهران از سوی همسر برادرش مورد اسیدپاشی قرار گرفته بود از تایید رای بدوی این پرونده در دیوان عالی کشور خبر داد. متهم این پرونده در بهمن ماه سال گذشته به ۱۰ سال حبس محکوم شده و برای نقاطی از بدن که با اسید مورد آسیب قرار گرفته بود دیه تعیین شده بود.(هرانا, 13 شهریور 1398)

سازمان گزارشگران بدون مرز ایران را بزرگترین زندان زنان روزنامه‌نگار و شهروندخبرنگار اعلام کرده است. شیوا نظرآهاری فعال حقوق زنان درباره علت فشارهای جدید بر زنان روزنامه‌نگار با دویچه‌وله گفت و گو کرده است.بنا بر تازه‌ترین گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، ایران با ۱۰ روزنامه‌نگار و شهروند خبرنگار زن که در بازداشت به سر می‌برند به بزرگ‌ترین زندان در جهان برای زنان روزنامه‌نگار تبدیل شده است.(دویچه وله فارسی, 13 شهریور 1398)

رئيس‌ دادگستری شهرستان بهمئی، از شهرهای توابع استان کهگیلویه و بویراحمد، از طرح شکایت علیه یک شهروند به اتهام انتشار فیلم ازدواج دختر خردسال خبر داد.(رادیو فردا, 13 شهریور 1398)

در سال ۹۷ بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ دختر ۱۰ تا ۱۴ سال در استان اردبیل ازدواج کرده اند که این آمار نسبت به سال پیش از آن رشد داشته است. همزمان ۴۲ درصد از مجموع ۱۲ هزار ازدواج صورت گرفته در این استان مربوط به دختران ۱۰ تا ۱۹ سال است.(هرانا, 13 شهریور 1398)

سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان خوزستان از اقدام به خودکشی یک دختر حدودا ۱۸ ساله در اهواز خبر داد. این دختر که با حلق آویز کردن خود اقدام به خودکشی کرده بود، توسط نیروهای اورژانس احیا شد و به بیمارستان امام خمینی این شهر منتقل شده است.(هرانا, 13 شهریور 1398)

زنان در ایران تنها در حقوق قضائی و امور مربوط به مشارکت های اجتماعی مورد تبعیض واقع نشده اند، بلکه یکی از شاخصه های اصلی تبعیض علیه زنان در ایران، عدم دسترسی رایگان و سریع به پزشک و همچنین عدم تامین بیمه های درمانی مربوط به چکاپ ها و آزمایش های لازم برای پیش گیری و درمان سرطان های زنانه است.(خط صلح, 13 شهریور 1398)

جانشین فرمانده انتظامی شهرستان بروجرد از پلمب ۵۰ مغازه در بروجرد به دلیل آنچه وی “بدحجابی و بدپوششی متصدیان آنها” عنوان کرده، خبر داد. وی همچنین اعلام کرد که کنترل پوشش شهروندان در خودروها و مغازه ها در این ماه شدیدتر خواهد شد. ورود به حریم خصوصی شهروندان و مداخله در امور فردی آنان از جمله انتقاداتی است که به نظام قضایی و انتظامی ایران وارد است.(هرانا, 14 شهریور 1398)

زنی که به گفته خواهرش، به دلیل “ورود به ورزشگاه آزادی” حکم زندان گرفت از “سوختگی ۹۰درصد” ناشی از خودسوزی رنج می‌برد. رئيس سابق فدراسیون فوتبال ایران از این حکم انتقاد کرده و طوماری اینترنتی در حمایت از او بنا شده است.(هرانا, 14 شهریور 1398)

روز گذشته یک دختر نوجوان در شهرستان نقده با خوردن قرص اقدام به خودکشی کرده و به زندگی خود پایان داد. دلیل خودکشی این دختر نوجوان مخالفت خانواده اش با پیوستن وی به گروهی متشکل از دختران و پسران دوچرخه سوار عنوان شده است. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است.(هرانا, 15 شهریور 1398)

نماینده مجلس در ایران از بی‌‌تفاوتی جامعه نسبت به خودسوزی یک دختر جوان انتقاد کرده و گفته است که چنین اتفاقی در هر جای دیگری در دنیا با واکنش وسیع‌تری روبرو می‌شد. او از مردم خواسته سکوت نکنند و دست به دست هم دهند. پروانه سلحشوری، عضو فراکسیون زنان مجلس ایران، روز ۱۶ شهریور (هفتم سپتامبر) در گفت‌وگو با سایت “آزادی” به سکوت جامعه و مسئولان نسبت به خودسوزی یک دختر جوان به خاطر تماشای مسابقه تیم محبوبش انتقاد کرد و گفت چنین واقعه‌ای «در هر جای دنیا اگر اتفاق می‌افتاد، بیش از این‌ها مورد توجه قرار می‌گرفت. او سحر یا هر اسم دیگری که داشته اگر در هر جای دیگر دنیا می‌خواست می‌توانست مثل همه بلیت خریده، وارد ورزشگاه شود و هر مسابقه‌ای حتی همین بازی استقلال- العین را تماشا کند اما تولد در این جغرافیا و زندگی در ایران برایش سرنوشت دیگری را رقم زد.»(دویچه وله فارسی، 17 شهریور1398)

دختر هوادار تیم فوتبال استقلال ایران که هفته گذشته در مقابل دادسرای تهران اقدام به خودسوزی کرده بود، صبح امروز درگذشت. این دختر جوان در اسفندماه سال گذشته به هنگام ورود به ورزشگاه بازداشت و به زندان قرچک منتقل شده بود. وی دوشنبه هفته گذشته جهت پیگیری پرونده اش به دادسرا مراجعه کرده بود و پس از اطلاع یافتن از محکومیتش به ۶ ماه حبس در مقابل دادسرا خودسوزی کرد.(هرانا، 19 شهریور 1398)

سحر خدایاری معروف به دختر آبی روز گذشته بر اثر پیامدهای ناشی از سوختگی در بیمارستان فوت کرد. مرگ دختر آبی با واکنش های گسترده ای از سوی فوتبالیست‌ها، هنرمندان، سیاستمدارها و سازمان های حقوق بشری در داخل و خارج از کشور مواجه شده است. از این میان می‌توان به واکنش فدراسیون بین المللی فوتبال، سازمان عفو بین الملل، باشگاه آ.اس.رم، بازیکنان تیم ملی زنان سوئد، فرهاد مجیدی، علی کریمی، علی دایی، جعفر پناهی و معصومه ابتکار اشاره کرد که در این گزارش به آنها پرداخته شده است.(هرانا، 19 شهریور 1398)

به گفته معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان بوشهر ۸ و ۲ دهم درصد ازدواج های این استان در سال ۹۷ مربوط به افراد زیر ۱۴ سال بوده است. وی کودک همسری را به دلیل آسیب های متعاقب آن “نوعی کودک آزاری” خواند و با تاکید بر لزوم به روز شدن قوانین شرعی برای ازدواج، گفت “با اینکه در دین اسلام بر ازدواج تاکید شده است، اما رخ دادن آن در سنین پایین به ویژه برای دختران بسیار خطرناک است”. آسیب‌های جسمی و روانی ناشی از کودک همسری ضربات جبران ناپذیری را بر روی زندگی دختران به‌ویژه بارداری‌های زیر ۱۸ سال، مرگ‌ومیر مادران، افسردگی، و بعضاً اقدام به خودکشی در کنار آسیب‌هایی مانند طلاق بازماندن از تحصیل و پایداری چرخه فقر فرهنگی و اقتصادی است.(هرانا، 20 شهریور 1398)

در حالی که واکنش‌های جهانی به مرگ سحر خدایاری، معروف به «دختر آبی»، و محرومیت ناعادلانه دختران و زنان ایران از ورود به ورزشگاه‌‌ها برای تماشای مسابقات ورزشی همچنان ادامه دارد، حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت تلویحا،‌ و بدون اشاره مستقیم به این موضوع، «شرکت در انتخابات» را راه رفع مشکلات دانست.(صدای آمریکا، 20 شهریور 1398)

اسید، یکی از معدود محصولاتی است که بازار خرید و فروش آن در کشور هرگز از رونق نیفتاده است. علاوه بر سهولت دسترسی و تهیه اسید در بازارهای ایران، نبود قوانین پیشگیرانه کافی نیز بر تداوم جرمی تحت عنوان “اسیدپاشی” موید شده است. هرچند در بهار سال جاری ۵ ماده از طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان در مجلس تصویب شده است قربانیان اسیدپاشی که درد و رنج بسیاری را متحمل شده‌اند، حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند. مریم مادر خانواده‌ای که خود و سه دخترش قربانی اسیدپاشی شده‌اند، می‌گوید: نمی‌دانید سوختگی چقدر سخت و دردآور است. زمانی که در یک لحظه سلامتی، زیبایی، آینده را از دست دادی و همه مردم طور دیگری نگاهت می‌کنند، انتظار کمک از دولت توقع زیادی نیست، اما قربانیان اسیدپاشی از آن هم محروم‌اند. وکلا می‌گویند؛ به دلیل نقص قانون است و از نظر حمایتی باید بگویم؛ هیچ جایی حتی دولت هم ما را حمایت نمی‌کند.(هرانا، 20 شهریور 1398)

در نشست بررسی ابعاد مختلف پدیده طلاق در استان اردبیل با انتقاد شدید از رواج کودک همسری در برخی از شهرهای استان اردبیل آمار این ازدواج‌ها تا 12 درصد اعلام شد.(ایسنا، 24 شهریور1398)

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: آمار کودکان بازمانده از تحصیل کمتر از چهار درصد است و در همین تعداد بازماندگان، شمار دختران سه تا چهار برابر پسران است. به گفته وی: بر اساس آخرین آمار شناسایی شده از سوی وزارت آموزش و پروش هم اکنون حدود ۱۴۲ هزار کودک در سراسر ایران به نوعی بازمانده از تحصیل هستند. منظور از کودک بازمانده از تحصیل، گروه سنی ۶ تا ۱۸ سال اعم از دختر و پسر است که در چرخه آموزشی ایران حضور ندارند.(صدای آمریکا،25 شهریور 1398)

نرگس محمدی، نایب رئیس زندانی کانون مدافعان حقوق بشر، می‌گوید که از زمان بر سر کار آمدن ابراهیم رئیسی در قوه قضائیه جمهوری اسلامی، تعداد زندانیان سیاسی زن در زندان اوین «به سرعت در حال افزایش است».(رادیوفردا، 26 شهریور 1398)

نمایندگان پارلمان اروپا روز پنج‌شنبه، ۲۸ شهریورماه، به اتفاق آرا به قطعنامه‌ای در محکومیت کارنامه حقوق بشری جمهوری اسلامی رای داده و خواستار پایان دادن به «سرکوب زنان» در ایران شدند.(رادیوفردا، 29 شهریور 1398)

یک کودک ۱۰ ساله در شهر سیاه منصور از توابع شهرستان دزفول به عقد یکی از اهالی عشیره خود درآمده است. این دختر که “فاطمه” نام دارد پیش از این مقطع سوم ابتدایی را در یکی از مدارس عشایری این شهر پشت سر گذاشته و هم اکنون از تحصیل نیز بازمانده است. آسیب‌های جسمی و روانی ناشی از کودک همسری ضربات جبران ناپذیری را بر روی زندگی دختران به‌ویژه بارداری‌های زیر ۱۸ سال، مرگ‌ومیر مادران، افسردگی، و بعضاً اقدام به خودکشی در کنار آسیب‌هایی مانند طلاق بازماندن از تحصیل و پایداری چرخه فقر فرهنگی و اقتصادی است.(هرانا، 31 شهریور 1398)