برای دانش آموزان کارنامه «حجاب» صادر می شود

ارسال کننده : آقای غلامعلی اخلاقی 9آبان 

ندای سبز آزادی

قانون : الزامات رعایت حجاب در مدارس ایران بیشتر می‌شود. آنگونه که مسئولان وزارت آموزش و پرورش می‌گویند، منشور حجاب در مدارس تدوین شده و قرار است طی روزهای آینده در تمامی‌مدارس دخترانه و پسرانه نصب شود و پس از آن ، رعایت حجاب در مدارس بیش از آنچه تاکنون اتفاق افتاده ، دنبال شود.

اما موضوع حجاب و رعایت آن یکی از مباحث ریشه ای فرهنگی در جامعه ایرانی محسوب می‌شود که با گذشت سال‌ها از پیروزی انقلاب اسلامی، هنوز تعاریف گوناگونی از آن وجود دارد. تغییرات نسلی و فرهنگی در ایران در سال‌هاي اخیر و تولید هنجار‌هاي جدید در حوزه حجاب سبب شده تا اکنون مسئولان دولتی به دنبال نهادینه کردن موضوع حجاب و آن هم از سنین پایه و دانش آموزی بيفتند كه تدوین منشور حجاب نیز از این دست است.
منشوری برای پایبندی به حجاب
مدیر کل فرهنگی و هنری وزارت آموزش‌و‌پرورش با اشاره به تدوین منشور حجاب و عفاف می‌گوید: این منشور برای دانش‌آموزان دختر و پسر، فرهنگیان و اولیا ست که در ورودی مدارس نصب می‌شود.محمد ابراهیم محمدی با اشاره به آماده شدن منشور حجاب و عفاف دانش‌آموزان، فرهنگیان و اولیا اظهارمی‌دارد: در این منشور به مسئله حجاب، عفاف، حیا و غیرت برای دانش‌آموزان دختر و پسر تاکید شده است و به عنوان یک کتیبه در ورودی مدارس نصب می‌شود تا در معرض دید مخاطبان قرار بگیرد.میثاق نامه دانش‌آموزی حجاب و عفاف به مسائل مختلفی در حوزه مسائل پوشش، تعهد به آيین نامه مدارس و قوانین و مقررات مدنظر اشاره شده است و فقط خاص دانش‌آموزان دختر نیست بلکه برای پسران نیز هنجارهایی را در نظر گرفته است مثلا رعایت هنجارهای پوشش یک پسر جوان ایرانی،‌پاسداشت فرهنگ پوشش ایرانی و اسلامی، پرهیز از پوشش‌های وارداتی غربی که بار معنایی در فرهنگ ما ندارد و بازگشت به دارایی‌های فرهنگی خود در بحث پوشش از جمله مباحثی است که برای پسران در نظر گرفته شده است.مدیر کل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دانش‌آموزان و فرهنگیان باید به میثاق نامه حجاب و عفاف پایبند باشند، می‌گوید:‌ خانواده می‌تواند نقش بسیار مهمی‌را در پیشبرد اهداف عفاف و حجاب ایفا کند که در این میثاق نامه به یکسری از این وظایف اشاره شده است.
حجاب در مدارس آسیب جدی دیده است
موضوع رعایت حجاب و جایگاه آن در مدارس نهادینه نشده است و حتی بسیاری از اساتید و مدیران نیز که به عنوان الگو برای دانش‌آموزان هستند، بینش این امر را نداشته‌اند بنابراین در مدارس نیز حجاب آسیب جدی دیده است.مریم محمود‌زاده، استاد دانشگاه با اشاره به اینکه گسترش حجاب نیاز به فرهنگ‌سازی و آموزش دارد، افزود: امروز ما شاهد ساپورت‌پوشان و دختران با لباس‌های تنگ و بدون دکمه هستیم که در حال عبور و مرور در خیابان بوده و با فرهنگ ایرانی سازگار نیست.محمودزاده در خصوص آسیب‌های بدحجابی در مدارس دختران می‌گوید: موضوع رعایت حجاب و جایگاه آن در مدارس نهادینه نشده است و حتی بسیاری از اساتید و مدیران نیز که به عنوان الگو برای دانش‌آموزان هستند، بینش این امر را نداشته‌اند بنابراین در مدارس نیز حجاب آسیب جدی دیده است.
دانش‌آموزان باحجاب الگو می‌شوند
معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: میثاق نامه حجاب و عفاف در سه بخش دانش‌آموزان، فرهنگیان و اولیا امسال در مدارس اجرایی می‌شود همچنین کارنامه حجاب در مدارس و معرفی دانش‌آموزان باحجاب به عنوان الگو از سایر برنامه‌هاست.حسین هژبری می‌افزاید: ‌ستادهای حجاب و عفاف در وزارت آموزش و پرورش فعال هستند و با برگزاری جلسات مختلف به برنامه ریزی و ارائه راهکارهای مختلف برای تشویق دانش‌آموزان به مسئله حجاب می‌پردازند. یکی از شاخص‌های مهم در بحث مدارس برقراری ارتباط با مدیران و تبیین شاخص‌های حجاب و پوشش کامل اسلامی‌است چرا که مدیر مدرسه در این زمینه نقش مهمی‌دارد همچنین در بحث ثبت نام دانش آموزان تمام مدارس مجموعه مقرراتی را اعلام می‌کنند و از دانش‌آموزان می‌خواهند تا پوشش اسلامی‌را رعایت کنند.معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در مدارس دخترانه برای جلوگیری از اعمال سلیقه‌های مختلف از لباس فرم و پوشش هماهنگ استفاده می‌شود، تاکید می‌کند: تمام دانش‌آموزان در مقاطع مختلف ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان از لباس فرم استفاده می‌کنند.برای نهادینه سازی موضوع حجاب در میان دانش‌آموزان می‌توان از ظرفیت کتاب‌های درسی استفاده کرد. معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به میثاق نامه عفاف و حجاب عنوان می‌کند: این میثاق در سه بخش عفاف و حجاب دانش آموزان، فرهنگیان و اولیا به گونه‌ای تدوین شده است تا خود دانش آموزان بر فرهنگ عفاف و حجاب تأکید کرده و پوششی را در راستای فرهنگ اسلامی‌و ایرانی انتخاب کنند.
کارنامه حجاب برای دانش آموزان
وی با اشاره به کارنامه حجاب و عفاف مدارس می‌گوید: کارنامه‌ای با عنوان حجاب و عفاف در اختیار مدیر مدرسه است که با توجه به معیارهایی همچون رعایت حجاب، اقامه نماز و… پیشرفت و رشد دانش‌آموز را در کارنامه ذکر می‌کند. طبق برنامه‌های پیش‌بینی شده قصد داریم آن دسته از دانش‌آموزان که در رعایت حجاب کوشا هستند به عنوان دانش‌آموزان الگو معرفی كنيم تا روی سایر همکلاسی‌های خود اثرگذار باشند.
حجاب جامعه نتیجه تربیت خانوادگی است
سعی داریم حجاب متعادل و معقولی را در سطح مدارس داشته باشیم و تا حدود زیادی نیز موفق بوده‌ایم، اما لازم است توجه کنیم که تربیت آموزش‌‌و‌پرورش نمی‌تواند در مقابل تربیت خانواده بایستد و نتیجه همان وضعیتی است که در سطح معابر عمومی‌دیده می‌شود.هژبری می‌افزاید: وقتی مادر یک خانواده بدحجاب است یا حجاب حداقلی را انتخاب کرده، فعالیت نهادهای آموزشی تا چه حد می‌تواند مؤثر واقع شود؟ لذا در این موضوع به آسیب‌شناسی خانواده‌ و رسانه به عنوان یکی از مجاری دریافت اطلاعات و عواملی که موجب بروز ناهنجاری در سطح جامعه می‌شود توجه کرد. وزارت آموزش‌و‌پرورش در این حوزه به صورت جدی و دقیق فعالیت‌هایی را انجام داده که تدوین میثاق‌نامه عفاف و حجاب برای ابلاغ به مدارس و اجرا توسط دانش‌آموزان و مربیان یکی از این موارد است؛ اما انتخاب و امضای این میثاق‌نامه توسط دانش‌آموزان به صورت اختیاری و داوطلبانه است، چرا که ما معتقدیم اجبار در این حوزه موفق نیست.