بیانیه جمعی از فعالین سیاسی و مدنی در حمایت از جمیله کریمی فعال اصلاح طلب

1392/2/7

جمعی از فعالین سیاسی و مدنی در بیانیه ای خواستار آزادی جمیله کریمی مدیرکل امور بانوان و جوانان استانداری فارس در زمان اصلاحات و عضو شورای مرکزی ائتلاف اصلاح طلبان استان فارس شدند.

در این بیانیه آمده است:

در آستانهٔ انتخابات ریاست جمهوری و شوراها و با گذشت چهار سال از انتخابات مهندسی شده ۱۳۸۸، سیاست سرکوب با همان اهداف گذشته و به قصد آسیب به فعالیت‌های مسالمت‌آمیز و مدنی داخل کشور این بار جمیله کریمی را به دام خود گرفته است. نیروهای امنیتی در تاریخ ۲۱ فرودین ۱۳۹۲ ایشان را در یک اقدام غیر قانونی بازداشت کرده و همزمان محیط کار و منزلش تفتیش و بازرسی شده است.
اکنون نزدیک به سه هفته از بازداشت غیرقانونی این بانوی اصلاح طلب اهل استان فارس می‌گذرد. کمتر کسی است در استان فارس و شهر شیراز که از ایشان به نیکی یاد نکند؛ مدیری قابل و توانا که فرزندان بی‌شماری را در محیط آموزشی برای خدمت به ایران عزیز تربیت کرده است. انسانی قانون‌مدار که تلاشش در جهت احقاق حقوق ملت و به ویژه زنان معطوف بود. اما حاکمیت اقتدارگرا تحمل کسانی چون جمیله کریمی‌ها را ندارد و همچون گذشته با رفتار خشونت‌آمیز خود و به بهانه‌های واهی حرمت این زن مسلمان را نگاه نداشته و ایشان را در بازداشتگاه غیر قانونی وزارت اطلاعات به بند کشانده است.
این رفتار حاکمیت با صادق‌ترین و خدوم‌ترین مدیر سال‌های دور خود که اصرار بر قانون‌مداری و پرهیز از خشونت دارد تنها نشان از متزلزل شدن پایه‌های مشروعیت خود و هراس خاص از قانون‌مداران است.
نقض آشکار حقوق بشر و قانون حقوق شهروندی مصوب ۱۳۸۶ و تخلفات مأمورین وزارت اطلاعات و مقامات قضایی دستور دهنده به آنان -در خصوص تمام پرونده‌های فعالان مدنی و سیاسی و دربارهٔ این بازداشت- به شرح زیر محرز است:
۱- یورش ناگهانی به منزل بانویی باسوایق اداری و حسن شهرت بدون احضار قبلی، چون صرفا در باره افرادی که در مظان اتهامات خطرناک و جنایت‌های فجیع هستند و یا نسبت به کسانی که بیم فرار آنان می‌رود دستور بازداشت بدون احضار در قوانین پیش بینی گردیده است. حال این بانوی محترم و البته سایر عزیزان در بند نظیر او کدام جرم مهم و جنایت را مرتکب شده‌اند که چنین بی پروا او را بازداشت می‌نمایید
۲- نگهداری خانم کریمی در بازداشتگاه بدون نام و نشان وزارت اطلاعات پلاک ۱۰۰
۳- محرومیت ایشان از دسترسی به وکیل از ابتدای بازداشت
۴- نگهداری غیر قابل توجیه در شرایط بازداشتگاه در حالی که مطابق مواد ۳۲ و ۳۵ قانون آیین دادرسی کیفری به هیچ وجه بازداشت موقت ایشان جایز نیست و فاقد مشروعیت قانونی است.
۵-سپردن تمام امور مربوط به ایشان به معاون دادستان، آقای رضا موسوی تبار، در حالی که پرونده به شعبه ده بازپرسی ارجاع داده شده است و بازپرس بدون نظر آقای موسوی تبار هیچ اقدامی در خصوص وی صورت نمی‌دهد بنابراین استقلال قاضی نیز در پرونده وی نادیده گرفته می‌شود. بر همین اساس مأمورین وزارت اطلاعات با وجود دستور بازپرس برای ملاقات برادر ایشان با وی از اجرای دستور احتمالاً با هماهنگی غیر قانونی آقای موسوی تبار خود داری کرده‌اند.
دولت،مجلس و قوه قضاییه به نقض آشکار حقوق بشر و قانون حقوق شهروندی که تدوین آن از افتخارات مجلس ششم است ادامه می دهند در حالیکه این قوانین، کماکان معتبر است و ارزش قانونی دارد .
اکنون ما امضا کنندگان این نامه، فارغ از هر گرایش و وابستگی سیاسی، همچون یک خانواده در کنار جمیله کریمی ایستاده‌ایم و خطاب به عاملین دستگیری ایشان میگوییم از خود عقلانیت و حسن نیت نشان داده و به بازداشت غیرقانونی و خودسرانه ایشان پایان دهند و امیدواریم که حاکمیت این درایت را از خود نشان دهد و کلیهٔ زندانیان عقیدتی-سیاسی آزاد گردند.
ما تداوم رفتارهای خلاف موازین حقوق بشر و حقوق شهروندی را نسبت به همه زندانیان به خصوص خانم کریمی محکوم می‌نماییم و این موضوع را استمرار سیستماتیک سیاست سرکوب میدانیم.

مصطفی تاجزاده عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی
علی مزروعی نماینده اصلاح طلب مجلس ششم
فخری محتشمی پور فعال سیاسی و از اعضا مجمع زنان اصلاح طلب
مرتضی کاظمیان روزنامه‌نگار و فعال ملی ـ مذهبی
محمد مصطفایی وکیل دادگستری و مدیر سازمان مدارای جهانی
آرش غفوري روزنامه نگار
مهدی امینی زاده فعال ملی و مذهبی
فریبا داودی مهاجر روزنامه نگار و فعال حقوق زنان
حمزه غالبی دانشجو و فعال اصلاح طلب
علی افشاری فعال سیاسی
سعید آگنجی فعال سیاسی
علی تارخ دبیر سابق شاخه دانشجویان سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی استان فارس
احمد صدری استاد جامعه شناسی
علی فتوتی دبیر سابق شاخه دانشجویان جبهه مشارکت استان فارس
صابر عباسیان نایب‌رئیس شاخه جوانان جبهه مشارکت استان فارس
روح الله روزیطلب فعال دانشجویی
سيد جواد متولي روزنامه نگار
علی رضا لرک روزنامه نگار
سعیده کردی نژاد فعال سیاسی
امید پورمحمدعلی فعال سیاسی
محمد اولیایی فرد وکیل پایه یک دادگستری
رضا قاضی نوری روزنامه نگار
حمید مافی روزنامه نگار
اسماعیل جلیلوند روزنامه نگار و فعال دانشجویی
علیرضا خادمی فعال سیاسی
فرهاد نوری فعال مدنی
ارژنگ علی پور فعال دانشجویی
حسین رئیسی وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر
امیر رضایی فعال دانشجویی
بابک بردبار عکاس خبری
نعيمه دوستدار روزنامه نگار
سید ضیاء خلیلی فعال سیاسی
محسن صنعتی پور فعال دانشجویی
بهروز جاوید تهرانی فعال حقوق بشر
نوید محبی فعال مدنی
سولماز ایکدر روزنامه نگار
سپیده پورآقایی فعال سیاسی و مدنی
سید علی طباطبایی فعال سیاسی
پاني عباسي فعال مدنی
زیبا گواهی فعال سیاسی
مهدیه صالحپور فعال سیاسی
مهدی محسنی روزنامه نگار
سیدحنیف ساجدی فعال حقوق بشر
رضوان مقدم روزنامه نگار
سمانه ابولپور دانشجو و فعال اصلاح طلب
حامد کاووسی فعال سیاسی
کیانوش سنجری فعال حقوق بشر
مسلم مرانه فعال سیاسی
حمید کوثری فعال سیاسی
مهدی حاجتی فعال مدنی
رضا حاجی‌حسینی روزنامه نگار
فیروزه رمضان‌زاده روزنامه‌نگار
آزاده اسدی فعال مدنی
محسن مهیمنی فعال دانشجویی
احسان منصوری فعال دانشجویی
مریم اکبری فعال زنان و کودکان

میترا کفایت حقیقی فعال حقوق بشر