افزایش تبعیض جنسیتی در دانشگاه‌ها

ارسال کننده : خانم میترا کفایت حقیقی 7 آبان

غزال نیک‌منش, ٧ آبان ١٣٩٢
پس از سال‌هایی که تعداد پذیرفته شدگان دختر در دانشگاه ها نسبت به پسران سهم بیشتری داشتند، مسئولین را به چاره جویی واداشت. آن ها به جای ریشه یابی علت کم علاقه تر شدن پسران نسبت به تحصیل، برای حل آن صورت مسئله را تغییر دادند. در حالی‌که با نگاهی به جامعه، جواب آن را به سهولت می توان یافت.

شهرزادنیوز:امسال همزمان با بازگشایی دانشگاه ‌ها چیزی که به شدت مشهود بود، اعمال قانون تفکیک جنسیتی و همچنین تبعیض جنستی در دانشگاه‌ها بود. رشته هایی که تا دیروز زنان درصد قابل ملاحظه ای از آن را به خود اختصاص داده بودند این بار با نسبت معکوسی مواجه بودند؛ بیشتر پذیرفته شدگان سال 92 مرد هستند. این وضعیت در کارشناسی ارشد بیشتر دیده می‌شود .

این در حالی است که در سال های گذشته طبق اعلام مرکز آمار ایران، نسبت دختران شرکت کننده به کل شرکت کنندگان کنکور سراسری و نیز نسبت تعداد پذیرفته شدگان دختر از سال ۱۳۶۲ افزایش چشمگیری یافته بود. به طوری که تعداد شرکت کنندگان زن در کنکور از ۴۲ درصد به ۶۵ درصد و میزان پذیرفته‌شدگان نیز از ۳۲ درصد به ۶۵ درصد افزایش یافته است.

پس از سال‌هایی که تعداد پذیرفته شدگان دختر در دانشگاه ها نسبت به پسران سهم بیشتری داشتند، مسئولین را به چاره جویی واداشت. آن ها به جای ریشه یابی علت کم علاقه تر شدن پسران نسبت به تحصیل، برای حل آن صورت مسئله را تغییر دادند. در حالی‌که با نگاهی به جامعه، جواب آن را به سهولت می توان یافت و از سوی دیگر این مسئله خود می توانست به نوعی فرصت تلقی گردد و از نیاز زنان به رشد و تحصیلات به نحو موثر تری استفاده گردد .

گرچه پذیرفته شدن دختران در دانشگاه‌ها را مسائلی نظیر تأمین خوابگاه و حفاظت دختران در برابر آسیب های اجتماعی از حیث اجرایی و مسائلی مانند بلااستفاده ماندن بخشی از هزینه های صرف شده برای تربیت نیروی کار متخصص و تغییر جنسیتی بازار را در پی دارد، اما نگاهی دور اندیش می توانست با صرف بودجه و اختصاص امکانات و آموزش به نحو شایسته تری از پذیرفته شدگان دختر در بازار کار استفاده نماید؛ کما اینکه تغییر جنسیتی بازار کار معلول افزایش سطح تحصیلات زنان در جامعه نیست، بلکه آن را باید در موارد دیگری مانند مسائل اقتصادی، جهانی شدن و تغییرات نگرشی زنان به نقش های اجتماعی شان جستجو کرد. از طرف دیگر طرح هایی مانند بومی گزینی، به خصوص اعمال این قانون برای داوطلبان زن، خود نیز تبعیض جنسیتی محسوب می‌گردد. بیشترین تبعیض جنسیتی مربوط به دانشگاه تربیت معلم وسپس دانشگاه اصفهان است

در زیر دونمونه از صفحات پذیرش دانشجو در آزمون سراسری وآزمون کارشناسی ارشد آمده است. آنچه که مشهود است، اختصاص سهم بیشتری به داوطلبان مرد است.

Table1Table

Table21Table2

ماعمال چنین تبعیض هایی مخالف شایسته سالاری و اصل 28 و30 و 20 قانون اساسی می باشد. در در اصل 28 قانون اساسی تصریح شده است: « هر کس حق دارد شغلی را که بدان مایل است و مخالف اسلام و مصالح عمومی و حقوق دیگران نیست، برگزیند. دولت موظف است با رعایت نیاز جامعه به مشاغل گوناگون، برای همه افراد امکان اشتغال به کار و شرایط مساوی را برای احراز مشاغل ایجاد نماید.» اما اعمال چنین شرایطی حق زنان را در امکان اشتغال به کار تضییع می کند.

 

 

1Table3

Table4

همچنین با نسبت 12 درصدی بیشتر بودن جمعیت دانش آموزی در مقطع متوسطه پسران نسبت به دختران، اعمال چنین تبعیضی باعث کاهش سطح تحصیلات در دختران گشته و اشتغال زنان در سالهای آتی با مشکلات جدی تری روبرو خواهد شد.

علاوه بر این تبعیض های جنسیتی در گزینش دانشجو، در بیشتر دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه هایی که در شهرهای مذهبی از جمله قم و مشهد قرار دارند، کلاس‌ها نیز تفکیک شده‌اند. بحث تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها با هدف محدود ساختن و کنترل دانشجویان اجرا شده است، در حالی که بسیاری از استادان دانشگاه با اجرای این طرح مخالف بوده و تفکیک کلاس‌ها را مغایر با استانداردهای آموزشی روز دنیا می‌دانند. بیم آن هم می رود که تفکیک جنسیتی به استادان نیز تسری یابد و کیفیت آموزش را پایین بیاورد.

منابع :

مرکز آمار ایران

سازمان سنجش آموزش کشور