پس از 11 سال 200 هزار زن خانه‌دار بيمه مي‌شوند/ با وجود 18 ميليون زن خانه‌دار

P-07-new-2
زنان خانه‌دار بيمه مي‌شوند. قرار بود اين برنامه در دولت هشتم، وقتي در سال 81 مطرح شد، به نتيجه برسد، اما آنقدر طول كشيد و فراموش شد كه پس از گذشت 11 سال، به خروجي ششمين جلسه ستاد ملي زن و خانواده رسيد كه روز شنبه در دفتر معاون اول رييس‌جمهوري تصويب شد؛ بيمه‌يي كه بايد بخشي از آن را دولت بپردازد و بخشي ديگر را خود زنان و خانواده‌شان.

به گفته رييس تنها مركز دولتي پيگيري مطالبات زنان و خانواده، كليات اين طرح در اين جلسه به تصويب رسيد و قرار بر اين شد كه كارگروهي متشكل از وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش، معاونت حقوقي رياست‌جمهوري، وزارت كار، تعاون، رفاه، وزارت دادگستري، مديرعامل سازمان تامين اجتماعي، رييس سازمان بازنشستگي، بهزيستي، كميته امداد و صندوق بيمه‌هاي اجتماعي روي اين طرح كار كنند و تصميمات گرفته شده را به عنوان خروجي كارگروه ارائه دهند.

مريم مجتهدزاده، با اشاره به هفت راهكاري كه براي تصويب بيمه زنان خانه‌دار به ستاد داده بود، گفت: «يكي از اين مدل‌ها مربوط به صندوق عشاير و روستايي بود كه اين صندوق به بيمه فراگير تبديل مي‌شود.»

وي درباره منابع مالي اين طرح ادامه داد: «منابع مالي اين طرح را با وزارت اقتصاد مطرح كرديم، اين طرح، طرح خويش فرمايي بود يعني افراد بايد به طور انفرادي به دنبال بيمه خود و تامين مالي آن مي‌رفتند، لذا اين طرح مورد استقبال زنان خانه‌دار قرار نگرفت و تنها 130 هزار نفر تحت پوشش بيمه خويش‌فرمايي قرار گرفتند. بر آن شديم كه چند مدل را طراحي كنيم تا اين طرح كه جزو مشوق‌هاي فرزندآوري هم محسوب مي‌شد، دوباره در جريان بيفتد و محو نشود. در اين راستا ما در جلسه ستاد، راهكار استفاده از صندوق‌هاي موجود را پيشنهاد داديم كه يكي از اين صندوق‌ها، صندوق روستاييان و عشاير است.»

همه زنان خانه‌دار تا سال 99 بيمه مي‌شوند

برنامه پنجم سال 94 به پايان مي‌رسد و قرار است تا آن سال يك ميليون زن خانه‌دار ايراني بيمه شوند. بيمه‌يي كه هنوز چند و چونش معلوم نيست و تنها كلياتش در ستاد ملي زن و خانواده به تصويب رسيده است. اما اين سخني بود كه رييس مركز زنان و خانواده رياست‌جمهوري وعده كرد و از بيمه شدن كل زنان خانه‌دار تا پايان برنامه ششم خبر داد.

مجتهدزاده با اميدواري بر اينكه اين طرح تا پايان سال 92، موفق به جذب بيش از صدهزار زن خانه‌دار شود، افزود: «تا پايان امسال با مراحل پلكاني كه طي مي‌كنيم قرار است به 100 تا 200 هزار زن خانه‌دار بيمه شده با اولويت زنان سرپرست خانوار برسيم، كه اين عدد تا پايان برنامه پنجم به يك ميليون نفر مي‌رسد و تا پايان برنامه ششم همه 18 ميليون زن خانه‌دار ايراني را تحت پوشش خود قرار مي‌دهد.»

كنسرسيوم بيمه‌هاي خصوصي و شروط ضمن عقد از راهكارهاي اجراي بيمه اين قشر از زنان است، تا كارگروه روش‌ها را بررسي كند و اعلام كند كدام اجرايي‌تر از بقيه است. اما تامين منابع مالي 3 دهك پايين جامعه قرار است توسط كميته امداد و بهزيستي انجام شود، 4 دهك متوسط جامعه را دولت تامين كند و 3 دهك بالا خودشان حق بيمه‌شان را پرداخت كنند.

اما دستور كار ديگر جلسه روز شنبه ستاد، طرح مطلع مهر بود، طرحي كه در آن قرار است به زوجين آموزش‌ها و مهارت‌هاي لازم زندگي مشترك داده شود، البته اين طرح براي زوج‌هايي برگزار مي‌شود كه 5 سال از زندگي مشترك‌شان گذشته باشد و دچار مشكلاتي از نوع مشكلات زندگي دونفره شده باشند. در اين طرح كلينيك‌هاي سلامت رواني و بهداشتي ديده شده كه طبق ماده 43 قانون برنامه پنجم توسعه، قرار است با هماهنگي وزارت بهداشت اين مراكز ايجاد شوند و مراكز ايجاد شده ارتقا يابند.

تشكيل ستاد توانمندسازي كارآفريني و اشتغال‌زايي زنان و خانواده هم از ديگر مباحث اين جلسه بود كه كارگروه ايجاد شده قرار است زيرنظر شوراي عالي اشتغال به اين موضوع رسيدگي‌هاي لازم را انجام دهد. اين موضوع بايد در شوراي عالي با حضور وزيران و مديران بانك‌ها مورد بررسي قرار گيرد.