حمایت وزیر نفت از تبعیض جنسیتی در دانشگاه صنعت نفت

7 اردیبهشت 1392

فریادگر – وزیر نفت با دفاع از طرح ممنوعیت پذیرش زنان در دانشگاه صنعت نفت، تحصیل آنان در رشته های عملیاتی را به صلاح آنان ندانست.

به گزارش پایگاه خبری فریادگر، رستم قاسمی امروز (شنبه) در کنفرانس خبری که در نمایشگاه نفت تهران برگزار شد، در پاسخ به پرسش یک خبرنگار خانم درباره دستور وی مبنی بر ممنوعیت ورود زنان برای تحصیل به دانشگاه صنعت نفت با وجود برخورداری آنان از رتبه ها و امتیازات بالاتر نسبت به آقایان گفت : تحصیل خانمها در رشته های عملیاتی همچون حفاری و فرآورش و امثال آن که نیازمند فعالیت در مناطق عملیاتی و سایتها است، فایده ای ندارد و این مشاغل، مردانه است.

وی با دفاع از طرح ممنوعیت تحصیل زنان در دانشگاه صنعت نفت گفت : به صلاح خانمها نیست که در مناطق عملیاتی و دریا بین ۵۰۰ مرد کار کنند و بهتر است خانمها در رشته هایی همچون مدیریت و حسابداری یا حتی مهندسی صنایع تحصیل کنند.البته پاسخ صریح وزیر نفت به مذاق برخی خبرنگاران حاضر در جلسه خوش نیامد. این برای نخستین بار بود که وزیر نفت در ممنوعیتهای ایجاد شده برای تحصیل زنان در دانشگاه صنعت نفت به صراحت موضوع گیری می کرد.

تبعیض جنسیتی از کجا آغاز شد؟

ممنوعیت پذیرش دختران در برخی رشته های دانشگاهی از زمان آغاز فعالیت دولت نهم آغاز شد و طی سالهای اخیر با شدت بیشتری اجرا شد. اما حذف پذیرش دانشجویان دختر در دانشگاه صنعت نفت از سال گذشته عملی شد؛

محمد جواد عاصمی پور قائم مقام سابق شرکت ملی نفت ایران اعتقاد دارد ممنوعیت پذیرش دختران در دانشگاه صنعت نفت تخلف است. وی می گوید سیاست پذیرش صرفا دانشجوی مرد در دانشگاه صنعت نفت که یک بار امتحان شده و شکست خورده بود در دوره وزارت آقای زنگنه احیا شد و آثار مثبتی در پی داشت

بطوریکه در ۱۲ رشته مقطع کارشناسی که بیش از یک دهه در دانشگاه صنعت نفت، دانشجویان دختر و پسر پذیرش می شدند، از سال گذشته پذیرش دانشجوی دختر به دستور وزیر نفت منتفی شد.

پذیرش دانشجوی دختر در رشته‌های مختلف این دانشگاه به جز رشته حفاری در دانشگاه صنعت نفت که زمانی متوقف شده بود از سال ۱۳۷۹ آغاز شد اما پس از بیش از یک دهه، از سال گذشته پذیرش دانشجوی دختر در دانشگاه صنعت نفت ممنوع شد. رئیس روابط عمومی دانشگاه صنعت نفت همان زمان اعلام کرد: وزارت نفت با توجه به فارغ‌التحصیلان حاضر و دانشجویان فعلی دختر فعلا از نیروی انسانی دختر بی‌نیاز است. فارسی‌جوکار همچنین با تاکید بر این‌که مسئولان صنعت نفت شرایط سخت کار عملیاتی این صنعت را برای دختران مناسب نمی‌دانند، گفته بود: طبق نظرسنجی اخیری هم که توسط روابط عمومی دانشگاه صنعت نفت انجام شد، همه دانشجویان دختر از پذیرش و شرایط رشته‌ی خود در این دانشگاه رضایت نداشتند. وی خاطرنشان کرد: با توجه به آینده‌نگری وزارت نفت و دانشگاه صنعت نفت در جذب و پذیرش دانشجویان، امسال مقرر شد که از داوطلبان دختر حق انتخاب دیگر رشته‌ها را نگیرند. در واقع واقعیت‌ها را به داوطلبان نشان دادیم و این حق را به آن دادیم که بتوانند برای آینده بهتر در رشته‌های دیگر مشغول به تحصیل شوند. البته رئیس روابط عمومی دانشگاه صنعت نفت گفته بود که این امر به صورت موقت است و باتوجه به توسعه وزارت نفت احتمال می‌رود که در سال‌های آینده دوباره پذیرش دانشجوی دختر داشته باشیم؛ اما اظهارات جدید وزیر نفت نشان داد، حداقل تا زمان حضور رستم قاسمی در راس وزارت نفت، ممنوعیت پذیرش دانشجویان دختر در دانشگاه صنعت نفت پابرجا خواهد ماند. ممنوعیت پذیرش دختران در دانشگاه صنعت نفت تخلف است

این در حالیست که محمد جواد عاصمی پور قائم مقام سابق شرکت ملی نفت ایران اعتقاد دارد

ممنوعیت پذیرش دختران در دانشگاه صنعت نفت تخلف است

وی می گوید سیاست پذیرش صرفا دانشجوی مرد در دانشگاه صنعت نفت که یک بار امتحان شده و شکست خورده بود در دوره وزارت آقای زنگنه احیا شد و آثار مثبتی در پی داشت. عاصمی پور می گوید : هم اکنون در بسیاری از مشاغل مهندسی در صنعت نفت که نیاز به حضور در کارگاهها و واحدهای عملیاتی را دارند تعداد زیادی از خانمها شاغل هستند و به بهترین نحو وظایف خود را انجام می دهند. مشاغل مرتبط با رشته های تحصیلی در دانشگاه صنعت نفت هیچ مغایرتی با جنسیت ندارد و به جز مشاغل تکنسینی مثل کار روی دکلهای حفاری، حضور زنان در مشاغل مرتبط هیچگونه مشکلی ندارد و محروم کردن آنان از حق تحصیل، خلاف قانون اساسی، قوانین استخدامی و مقررات اداری نفت است.