نامه فاطمه هاشمی به رئیس قوه قضاییه: اگر تکلیف برخورد با امربه‌معروف این است، تکلیف آزادی بیان چیست؟

ارسال کننده : manijeh a r

اشتراک سه شنبه, ۹ مهر, ۱۳۹۲
فاطمه هاشمی به دلیل اظهارنظرهایی که درمورد برخی نمایندگان در زمان اخذ رای اعتماد به وزیران داشته است به «دادسرای فرهنگ و رسانه» احضار شد و حالا رای دادگاه برای او منتج به صدور قرار مجرمیت شده است و در پی صدور این قرار، فاطمه هاشمی دست به قلم شده و برای آیت‌الله آملی‌لاریجانی نامه‌ای سه‌صفحه‌ای نوشته است.

به گزارش شرق، نامه فاطمه هاشمی به رییس قوه‌قضاییه، در بخش‌هایی شامل حال رییس قوه مقننه نیز می‌شود: «به‌تازگی خبر قطعی ارتکاب عامدانه تخلفات رییس قوه اجرایی یا وزیران او – و به دستور وی- در دولت قبلی از سوی رییس قوه مقننه اعلام شده است. ایشان با دوبار تاکید بر عامدانه‌بودن تخلفات، موضوع نقص در فهم قانون یا دانش کم را در ارتکاب آنها منتفی دانسته‌اند. هرچند متاسفانه در مقام رییس قوه مقننه فراموش کرده‌اند که جهل به قانون، حتی از شهروندان عادی هم رفع تکلیف نمی‌کند و مسموع نیست، چه رسد از کسی که خود ماموریت ابلاغ قانون را بر عهده دارد. بنابراین این جمله ایشان که «موضوع نقص در فهم قانون یا عدم رعایت به دلیل دانش» علاوه بر عدم وجاهت قانونی، بیانی زاید است که از یک دانش‌آموخته فلسفه بعید به نظر می‌رسید.»

او در ادامه، پرسش‏هایی از رییس قوه‌قضاییه مطرح کرده و خواهان پاسخگویی از سوی وی شده: «به دلیل اجرای وظیفه شرعی، نصیحت به ائمه‌مسلمین و دعوت آنها به حمایت از حقوق همه شهروندان، متهم به انتساب مطالب خلاف واقع به آن دو برادر بزرگوار شده‌ام. آیا اخبار قطعی ارتکاب تخلقات دولت قبلی و رییس و اعضای آنکه افاده اطلاق و عموم هم دارد، بیشتر احتمال صدق و کذب دارد یا این بیان انشایی من که «خواسته ما از روسای قوه مقننه و قضاییه این است که همانگونه که از حقوق خود دفاع می‌کنند، باید پاسدار حقوق دیگر مردم نیز باشند.»

فاطمه هاشمی در بخش‌های مختلف نامه از رییس قوه‌قضاییه خواسته تا به سوال‏های او به‌عنوان یک شهروند عادی پاسخ گفته و در این مسیر به روشن‌شدن اذهان عمومی نیز کمک شود.

فاطمه هاشمی، رییس بنیاد بیماری‏ های خاص از صدور قرار مجرمیت تعجب کرده و به «شرق» می‌گوید: «در جمهوری اسلامی ایران، اصل امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر همیشه تکرار و تاکید شده، اما سوال من این است که چرا وقتی شخصی نسبت به مسوولان بلندپایه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر می‌کند، این امر برای او کاری مجرمانه قلمداد می‌شود، اگر تکلیف برخورد با سخنانی از جنس امربه‌معروف این است، پس تکلیف آزادی بیان چه می‌شود؟»

او پیش‌تر گفته بود که احضارش به دادگاه در رابطه با صحبت‌هایی است که راجع به عدم مدیریت آقای لاریجانی در مجلس بیان کرده و آنطور که به او ابلاغ شده، حرف‌های خلاف واقع نسبت به رییس قوه‌قضاییه و قوه مقننه زده ‌است.

بازپرسی از فاطمه هاشمی در نخستین جلسه، به طول انجامید و چند ساعتی وقت برد، او درباره علت طولانی‌شدن جلسه بازپرسی گفته بود: «علت این بود که من صحبت‌هایی هم راجع به مشکلاتی که مردم در دادگاه‌ها دارند مطرح کردم، زیرا خیلی از بیماران خاص به ما مراجعه می‌کنند و صحبت‌هایی در این رابطه مطرح می‌کنند. البته من به شوخی یک جمله هم گفتم و آن این بود که کاش به همین سرعتی که به پرونده شکایت از من رسیدگی شد، به شکایات مردم رسیدگی می‌شد.»

اما او کماکان تاکید دارد که جرمی مرتکب نشده‌ و صحبت‌هایی که انجام داده‌ نیز هیچ‌کدام خلاف واقع نبوده‌اند. در نخستین روز احضار، مهدی هاشمی، برادر و سیدمحمود علیزاده‌طباطبایی و هوشنگ پوربابایی وکلای او، فاطمه هاشمی را در دادسرای عمومی و انقلاب تهران همراهی کردند.
http://www.kaleme.com/1392/07/09/klm-160405/