بانک جهانی گزارش داد زنان در 15 کشور جهان برای کار کردن به اجازه شوهر نیاز دارند

5 مهر 1392

ایسنا – بانک جهانی در گزارشی با موضوع تساوی جنسیتی در فعالیت‌های شغلی همسران اعلام کرد: حداقل در 15 کشور جهان زنان برای کار کردن در بیرون از منزل به اجازه همسرانشان نیاز دارند.

به گزارش سرویس «زنان» خبرگزاری دانشجویان ایران‌ (ایسنا)،‌ در این گزارش بانک جهانی آمده است که مردان در 15 کشور جهان از این قدرت برخوردارند که به همسرانشان اجازه کار کردن در بیرون از خانه را ندهند.

«جیم یونگ کیم»، رئیس بانک جهانی در مقدمه این گزارش آورده است: بسیاری از جوامع دنیا به تدریج پیشرفت‌هایی در حوزه برچیدن تبعیض‌های دیرینه علیه زنان داشته‌اند اما همچنان لازم است اقدامات بیشتری در دستورکار دولت‌ها در این زمینه صورت گیرد.

در میان 143 کشور مطرح شده در این گزارش تحت عنوان «زنان، اشتغال و قانون 2014» در 15 کشور جهان قوانینی برای محدود کردن زنان در امر اشتغال آورده شده و مردان حق دارند مانع از همسرانشان برای کار کردن در بیرون از منزل شوند.

در این گزارش همچنین آمده است: بیشترین محدودیت‌های گسترده در مورد استخدام زنان در کشورهای اروپایی شرقی و آسیای مرکزی مشاهده می‌شود. همچنین به عنوان مثال اطلاق عنوان رئیس خانه به شوهر از قوانین مدنی فرانسه در سال 1970 میلادی حذف شد اما در برخی قوانین کشورهای غرب آفریقا این عنوان همچنان وجود دارد.

در روسیه نیز زنان اجازه انجام 456 شغل از جمله رانندگی با ماشین‌های کشاورزی را ندارند که بیشتر این قوانین از دوره اتحادیه جماهیر شوروی به این عصر منتقل شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، در این گزارش تاکید شده است که حتی در کشورهای توسعه‌ یافته غربی نیز قوانین برای رهایی زنان از این محدودیت‌ها با سرعت اندکی تغییر می‌کنند. به طور مثال در اسپانیا از سال 1981 میلادی و در سوئیس از سال 1984 میلادی به زنان اجازه داده شد که بدون نیاز به اجازه همسرانشان، پرونده‌های دادگاهی‌ خود را به جریان اندازند.
http://www.we-change.org/spip.php?article10732