مراکز شبانه‌روزی برای نگهداری زنان آسیب‌دیده وجود ندارد/مددسراها جواب نمی‌دهد

ایلنا

مدیرکل دفتر امور بانوان و مشاور بانوان استانداری تهران با بیان اینکه مددسراها به تعداد کافی برای زنان آسیب‌دیده وجود ندارد، گفت: مددسراها و سامان‌سراها جوابگوی نیاز ما نیستند، چراکه فقط در ساعات شب این افراد را می‌پذیرند و روزها در مقابل نگهداری زنان آسیب‌دیده یا در معرض آسیب هیچ مسئولیتی ندارند.

ثریا شارقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به سوالی مبنی براینکه تاکنون چه اقداماتی برای زنان بی‌خانمان درنظر گرفته شده است، گفت: معتقدم، در زمینه زنان آسیب‌دیده گرفتار یک حلقه مفقوده هستیم و باید این حلقه مفقوده را شناسایی و برطرف کنیم.

او با بیان اینکه مددسراها به تعداد کافی برای زنان وجود ندارد، ادامه داد: مددسراها و سامان‌سراها جوابگوی نیاز ما نیستند، چراکه فقط در ساعات شب این افراد را می‌پذیرند و روزها در مقابل نگهداری زنان آسیب‌دیده یا در معرض آسیب هیچ مسئولیتی ندارند. ما باید برای این افراد مراکز شبانه‌روزی را ایجاد کنیم که هم در آن مراکز توانمند شده و هم اینکه در آنجا آرامش داشته باشند.

مدیرکل دفتر امور بانوان و مشاور بانوان استانداری تهران خاطرنشان کرد: این مراکز باید به گونه‌ای باشد که هر زمانی خانمی احساس کرد به دلیل خشونتی که بر او اعمال می‌شود، باید از منزل خارج شود؛ بتواند بدون هیچ مشکل و پیچ و خم اداری به آنجا مراجعه کند تا با چالش‌هایی که در جامعه وجود دارد، مواجه نشود.

شارقی تصریح کرد: در همین زمینه طرحی با عنوان ساخت مجتمع توانمندسازی زنان آسیب‌دیده و در معرض آسیب را مطرح کردیم، در صورتی که این طرح نهایی شود؛ بدون شک با اجرای آن می‌توانیم در راستای کاهش‌ آسیب‌ها و افزایش توانمندی زنان گام موثری را برداریم.

او با بیان اینکه این مراکز می‌تواند مکان امنی برای زنانی باشد که در معرض آسیب هستند، تصریح کرد: زنانی که مورد خشونت قرار گرفته‌اند، زنانی که از منزل رانده‌ شده‌اند، زنانی که بعد از طلاق جایی برای رفتن ندارد، زنانی هستند که به شدت در معرض آسیب بوده و همه این موارد می‌تواند شروعی برای آسیب باشد و باید از همان زمانی که زنان در معرض آسیب قرار می‌گیرند، آنها را در زیر چتر حمایتی قرار دهیم تا این افراد با مسائل و مشکلات دیگری درگیر نشوند.

مدیرکل دفتر امور بانوان و مشاور بانوان استانداری تهران با بیان اینکه ایجاد این مراکز از بروز بحران‌ها در جامعه جلوگیری می‌کند، تاکید کرد: معتقدم باید مجتمع توانمندسازی زنان آسیب‌دیده و در معرض آسیب ساخته شود تا زنان بتوانند در فضای آرام باشند. برنامه ما هم به این صورت است که ابتدا این زنان غربالگری شده و تحت مشاوره‌های پزشکی و روانشناسی قرار گرفته و در یک فضای آرام با توجه به توانایی‌شان تحت آموزش‌های بازارمحور قرار گرفته و بعد از اینکه از لحاظ روحی و اشتغال برای ورود به جامعه آماده شدند با استقلال مالی به جامعه بازگردند.