حکم پنج سال حبس برای همسر کشیش ایرانی_آشوری به اتهام جاسوسی

محبت نیوز

خانم عیسوی، همسر کشیش ویکتور بِت تًمرز است و در دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ماشاالله احمدزاده با اتهامات سنگین امنیتی روبرو شده است.

به گزارش «محبت نیوز» خانم «شامیرام عیسوی» مسیحی ایرانی- آشوری به اتهام اقدام علیه امنیت ملی با تشکیل و اداره کلیساهای خانگی، شرکت در سمینارهای مسیحی در خارج از کشور و همچنین آموزش رهبران مسیحی در ایران جهت جاسوسی به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.
خانم عیسوی، همسر کشیش «ویکتور بِت تًمرز» است. به نقل از سازمان ماده ۱۸،  دادگاه او ۱۶ دی‎ماه ۱۳۹۶ (۶ ژانویه ۲۰۱۸) به ریاست قاضی ماشاالله احمدزاده برگزار شد. او به رای دادگاه انقلاب اعتراض کرده و باید منتظر تشکیل دادگاه تجدید نظر شود.
شامیرام عیسوی، خرداد ماه ۹۶ به دادگاه انقلاب احضار شده بود و با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومان به صورت موقت آزاد بود.
همسر شامیرام عیسوی «کشیش ویکتور بت تمرز» نیز به ۱۰ سال زندان محکوم شده است. فرزند آنان «رامئیل بت تمرز» نیز اکنون با قرار وثیقه آزاد است.
کشیش ویکتور و همسر و فرزندش به همراه ۱۲ نوکیش مسیحی، پنجم دی ماه سال ۱۳۹۳ (۲۶ دسامبر ۲۰۱۴) همزمان با جشن میلاد مسیح در منزل مسکونی خود بازداشت شدند. ماموران اطلاعات پس از بازجویی کتبی و اخذ تعهد، همه حاضران در جشن کریسمس، غیر از سه نفر را آزاد کردند.
به جز فرزند کشیش ویکتور، امین افشار نادری و کاویان فلاح محمدی در بین بازداشتی‌ها بودند که به زندان منتقل شدند. کشیش ویکتور بت تمرز پس از تحمل ۶۵ روز بازداشت که بیشتر آن در سلول انفرادی بود با قرار وثیقه سنگین آزاد شد.
پنجم شهریور ماه ۱۳۹۵ پلیس با حمله به باغی در فیروزکوه در شمال تهران یک مسیحی ایرانی-آشوری و چهار نوکیش مسیحی را که در مهمانی خانوادگی حضور داشتند بازداشت کردند.
در جریان این بازداشت، هادی عسگری، امین افشار نادری (برای بار دوم)، امیر سامان دشتی، محمود دهنوی و رامئیل بت تمرز فرزند کشیش بت تمرز بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند. این افراد به همراه خانواده‌هایشان برای تفریح به باغی که ملک شخصی است در منطقه فیروزکوه در شمال تهران رفته بودند.

کشیش ویکتور به همراه سه نوکیش مسیحی «هادی عسگری، کاویان فلاح محمدی و امین افشار نادری» در خرداد ماه ۱۳۹۶ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی احمد زاده هر کدام به ۱۰ سال حبس تعزیری و امین افشار نادری به ۱۵ سال زندان محکوم شدند.

اتهام همگی آنها اقدام علیه امنیت ملی با تشکیل و اداره کلیساهای خانگی بوده است. امین افشار نادری علاوه بر این اتهام، به «توهین به مقدسات» هم متهم شده است. همچنین هر چهار نفر به مدت دو سال ممنوع الخروج شده‌‎اند.
کشیش ویکتور بت تمرز و همسر او شامیرام عیسوی تا از چهره‎های سرشناس و معتمد کلیسانی پنطیکاستی آشوری شهرآرا بودند و پیش از بسته شدن این کلیسا در فرودین ۱۳۸۸ (۳۱ مارس ۲۰۰۹) در آن فعالیت داشتند، اما با فشار نهادهای امنیتی و مداخله یوناتن بت‌کلیا، نماینده آشوری مجلس شورای اسلامی، کشیش بت تمرز از رهبری این کلیسا برکنار شد و جلسات این کلیسا که به زبان فارسی ارائه می‎‌شد نیز پایان یافت.
در سال‎های اخیر با وجود اینکه حسن روحانی ادعا کرد قصد دارد با تدوین منشور حقوق شهروندی آزادی‎های دینی را افزایش دهد، اما نه تنها وضعیت اقلیت‎های دینی بدتر شد بلکه احکام دادگاه‎های آنان نیز طولانی‎تر و وثیقه‎های آنها نیز سنگین‎تر شد و موارد زیاد تبعید به نقاط بد آب و هوای کشور نیز به احکام آنها اضافه شد.