جمیله کدیور: چهار دهه حجاب اجباری، سیاست شکست‌خورده‌ی حکومت

سحام‌نیوز

جمیله کدیور، نماینده‌ی دوره‌ی ششم مجلس شورای اسلامی و مشاور امور زنان مهدی کروبی در انتخابات دهم ریاست جمهوری، با اشاره به سیاست شکست‌خورده‌ی «حجاب اجباری» در چهار دهه‌ی گذشته، خواستار واگذاری «حق انتخاب نوع پوشش به خود زنان و دختران» ازسوی حکومت جمهوری اسلامی ایران شد.

«دختر خیابان انقلاب»، عنوانی است در رسانه‌های اجتماعی برای دختری ناشناس که در اوایل دی‌ماه،  در خیابان انقلاب تهران، برای اعتراض به حجاب اجباری، روسری خود را به تکه چوبی گره زد و بر روی سکویی ایستاد و آن را مانند پرچمی به نشانه‌ی صلح تکان داد. درپی انتشار گسترده‌ی تصاویر و ویدئوی این اقدام در رسانه‌های اجتماعی، بعدتر مشخص شد که نام آن دختر، «ویدا موحد» بوده و درپی این اقدام خود، برای مدتی بازداشت شده است.

خانم کدیور در مطلب منتشرشده، با اشاره به قرار گرفتن زنان به‌عنوان موضوعی محوری در «سیاست و مبارزه‌ی قدرت»، در هر دو دوره‌ی جمهوری اسلامی و پهلوی در ایران، «سیاست کشف حجاب عصر رضاشاه و غربی‌کردن ظاهر زنان در عصر محمدرضا پهلوی» را یکی‌از دلایل قانونی کردن «سیاست حجاب اجباری» به‌عنوان سیاستی ضدغربی در روزهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی ایران، عنوان کرده است.

در این مطلب، همچنین به مخالفت طیف گسترده‌ای از زنان (بی‌حجاب و باحجاب) و نیز مردان با «حجاب اجباری»، راهپیمایی ۱۷ اسفند ۱۳۵۷ زنان در تهران، به‌عنوان نخستین واکنش گسترده‌ی مخالفان با این قانون و همچنین مقاومت زنان برای مقابله با این قانون در طول چهار دهه‌ی گذشته اشاره شده است.

کدیور، «شکل‌های مختلف پوشش زنان» را در این سال‌ها، از نمودهای شیوه‌ی اعتراضی آنان دانسته است.

نماینده‌ی پیشین مجلس شورای اسلامی ایران، افزوده است: «تلقی حکومت در این سال‌ها، این بود که حجاب اجباری موجب افزایش حیا و عفت عمومی می‌شود. طیفی از مسؤولین با تبدیل موضوع حجاب به موضوعی امنیتی، دامنه‌ی مخالفان حکومت را روزبه‌روز گسترش داده‌اند».

کدیور ضمن به‌حق دانستن خواسته‌ی زنان و دختران برای «انتخاب سبک زندگی خود»، در پایان آورده است: «به‌عنوان کسی که نوع پوشش و سبک زندگی خود را آزادانه انتخاب کرده‌ام، بر این باورم که حکومت با رواداری، باید حق انتخاب نوع پوشش را به خود زنان و دختران واگذار کند. چهار دهه اجبار نشان داد که سیاست حکومت در این رابطه سیاستی شکست‌خورده بوده است».