۶۸ درصد زنان بالای ۲۰ سال یزد اضافه وزن دارند/زنگ خطر برای سلامت

مهر

رئیس مرکز بهداشت استان یزد با اشاره به اینکه زنگ خطر برای سلامت استان یزد به صدا درآمده، گفت: چاقی عامل اغلب بیماری‌ها است و ۶۸ درصد زنان بالای ۲۰ سال یزد دچار چاقی و اضافه وزن هستند.

محمدحسن لطفی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه سه ریسک فاکتور چاقی، دخانیات و کم تحرکی اپیدمی شده است، اظهار داشت: این سه مورد عامل اغلب بیماری‌های مزمن غیرواگیر نظیر دیابت، فشار خون، چربی خون و … هستند.

وی با اشاره به اینکه ورزش و تحرک بدنی در دنیای ماشینی امروز رنگ باخته است، افزود: به همان میزان که تحرک و ورزش در میان مردم جامعه کم شده، استفاده از غذاهای پرکالری، چرب و شور نیز افزایش یافته است که این زنگ خطری برای سلامت مردم نه تنها در استان یزد بلکه در دنیای کنونی است.

لطفی تصریح کرد: بخشی از این شیوه تغذیه به دلیل نا آگاهی و بدآموزی است که لازم است با همکاری رسانه ها و فرهنگ سازی در مورد تغذیه و بازگشت به سبک زندگی قدیم، اصلاح شود.

معاون بهداشتی دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ادامه داد: این سبک تغذیه و زندگی مردم استان یزد را به شدت تحت تاثیر قرار داده به نحوی که در حال حاضر در استان یزد ۶۸ درصد زنان بالای ۲۰ سال و ۵۷ درصد مردان بالای ۲۰ سال، چاقی و اضافه وزن دارند.

وی اظهار داشت: همچنین طبق نتایج به دست آمده از تحقیقی که روی ۱۰هزار نفر از ساکنان شاهدیه انجام شده است، ۶۲ درصد از افراد بالای ۳۰ سال در این منطقه اضافه وزن دارند.

لطفی با اشاره به اینکه لازم است عزم جدی در زمینه اطلاع رسانی در مورد تغذیه در استان یزد به کار گرفته شود، افزود: به همین منظور از ۱۵ تا ۳۰ دی‌ماه به عنوان بسیج اطلاع رسانی تغذیه نامگذاری شده که امیدواریم با مشارکت رسانه ها و همراهی مردم، بتوانیم گامی موثر در بهبود وضعیت تغذیه و تحرک بدنی و ورزش در استان یزد برداریم.