گزارش سه ماهه نقض حقوق زنان در سه ماهه تیر، مرداد و شهریور

تهیه و تنظیم : دیانا بیگلری فرد

بازداشت و زندان

عسل اسماعیل‌زاده، خبرنگار عکاس از سوی شعبه ۲ دادسرای فرهنگ و رسانه بدون احضار و اتهام بازداشت شد. همسر وی سعید سیف مدیر سایت اطلاع رسانی دیدبان ایران در این روز به این شعبه دادستانی احضار شده بود. وی ساعتی پس از بازداشت همسرش با انتشار  پیامی  بر روی توییتر نوشت: «در بازپرسی شعبه دو از من خواستند علیه دولت روحانی حرف‌های دروغ بنویسم وقتی انجام ندادم. همسرم عسل اسماعیل‌زاده را بازداشت کردن بدون احضاریه! »(4تیر 1396)

‏طاهره ریاحی روزنامه‌نگار و مونا معافی فعال اجتماعی که از سال گذشته بازداشت شده بودند، از زندان اوین آزاد شدند. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، طاهره ریاحی خبرنگار خبرگزاری برنا که دی ماه سال گذشته از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده بود، ساعتی پیش با تامین قرار از زندان آزاد شد. مونا معافی از فعالان اجتماعی نیز که در بهمن سال گذشته دستگیر شده بود، عصر امروز با تامین قرار از زندان آزاد شد. (هرانا، 5 تیر 1396)

گلرخ ابراهیمی ایرایی، فعال حقوق بشر دربند از بابت اتهام توهین به مقدسات، همزمان با همسرش، آرش صادقی، کماکان در زندان اوین به سر می برد. خانم ایرایی که از سال ۹۵ در زندان به سر می برد پس از مدتی تحمل حبس با کاهش حکم روبرو شد و هم اکنون محکومیت وی از ۷۲ ماه به ۴۲ ماه تغییر یافته است. (هرانا، 7 تیر 1396)

بامداد چهارشنبه گذشته، ۱۱۰ نفر زن و مرد که در یک مهمانی مختلط شرکت کرده بودند با صدور دستورات قضایی، توسط ماموران امنیت اخلاقی پلیس اطلاعات و امنیت خراسان رضوی دستگیر شدند. (هرانا، 10 تیر 1396)

دو مرد و یک زن که با اتهامات مربوط به ”مواد مخدر“ به اعدام محکوم شده بودند، در زندان مرکزی رشت (لاکان) اعدام شدند. (هرانا، 12 تیر 1396)

عسل اسماعیل‌زاده عصر امروز پس از تحمل ۱۵ روز بازداشت با ارائه وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. به گفته سیف هنگام آزادی همسرش، صحبتی در رابطه با اتهامات همسرش یا زمان احتمالی دادگاه نشده است. اسماعیل‌زاده همسر سعید سیف خبرنگار و فعال رسانه‌ای و مدیرمسئول سایت «دیده‌بان ایران» است که چندسال گذشته چندان فعالیت رسانه‌ای نداشته است. (ایلنا، 12 تیر 1396)

پریوش شجاعی و روفیا پاکزادان دو شهروند بهایی ساکن گرگان که پیش تر احکام محکومیت دریافت کرده بودند خود را به زندان امیر آباد این شهر جهت اجرای حکم معرفی کردند. در هفته های گذشته نیز دست کم ۱۲ شهروند بهایی دیگر در استان گلستان راهی زندان شده اند. (هرانا، 13 تیر 1396)

نازنین زاغری، شهروند بریتانیایی ایرانی‌تبار که به دنبال حکم پنج سال حبس هم اکنون در تهران زندانی است، در وضعیت روحی خوبی بسر نمی برد.نازنین زاغری که به خاطر اتهاماتی مبهم مربوط به امنیت ملی به پنج سال حبس در ایران محکوم شده و در زندان بسر می برد، در حال از دست دادن موهایش است و وضعیت روحی و روانی مناسبی ندارد. (هرانا، 13 تیر 1396)

شیوا روحانی شهروند بهایی ساکن گرگان که پیش تر حکم محکومیت دریافت کرده بود خود را به زندان امیر آباد این شهر جهت اجرای حکم معرفی کرد. در هفته های گذشته نیز دست کم ۱۴ شهروند بهایی دیگر در استان گلستان راهی زندان شده اند. (هرانا، 20 تیر 1396)

گلرخ ایرایی و فاطمه (آتنا) دایمی از فعالان محبوس در بند زنان زندان اوین، در پی حضور و بازدید از پیش تعیین شده سفرای مقیم تهران در این زندان، در نامه ای سرگشاده خطاب به این مقامات، از وضعیت نامناسب زندان و حقایق پنهان زندان اوین که می بایست به سمع و نظرشان می رسید، نوشتند. این دو فعال مدنی محبوس، خواهان بازدید های از پیش تعیین نشده از زندان ها و همچنین خواستار ورود گزارشگر ویژه حقوق بشر، عاصمه جهانگیر به ایران و بازدید از زندان ها و ملاقات با زندانیان شدند. (هرانا، 21 تیر 1396)

در بند زنان زندان اوین موسوم به بند نسوان که بسیاری از زندانیان آن مادرانی رنج کشیده هستند، زندانیان سیاسی-امنیتی بدون امکان برقراری تماس تلفنی مناسب در شرایط نامناسب بهداشت محیطی که منجر به بیماری های پوستی و زنان شده است، نگهداری می شوند. ملاقات‌های آن‌ها محدود است و مشکلات محیطی بسیاری در این محل به چشم می‌خورد. (هرانا، 21 تیر 1396)

نامه مریم اکبری منفرد به سفرای بازدید کننده از اوین: «. . . به عنوان شاهد حرف می زنم. شاهد روزهای ناتمام و دهشتناک شهرری و گوهردشت و اوین، جایی که نفس یاری نمی رساند. سوله های تاریک و سقفی بلند بدون پنجره و روزنه و نور طبیعی؛ سوله هایی مملو از دود سیگار با دویست نفر جمعیت در هر سوله با ازدحام سرو صدا و بهم ریختگی اعصاب و روان زندانیان، ”به قهقرا رفتن انسان و انسانیت را من با چشم های خویش شاهد بودم.“ . . .»(22 تیر 1396)

شهناز اکملی مادر مصطفی کریم بیگی، از جان باختگان اعتراضات سال ۸۸، طی تماسی تلفنی، فردا شنبه ۲۴ تیرماه ۱۳۹۶، به دادسرای اوین احضار شد. خانم اکملی پیشتر مورخ ششم بهمن ماه ۱۳۹۵، توسط نیروهای نهاد اطلاعات در محل کار بازداشت و به منزل شخصی اش منتقل شد. ماموران اطلاعات پس از تفتیش منزل، کلیه وسائل شخصی مربوط به خانم اکملی راتوقیف کردند و به همراه ایشان با خود بردند. (هرانا، 23 تیر 1396)

بعد از بازداشت رامین حسین پناهی توسط ادارە اطلاعات حکومت اسلامی ایران و شکنجە و وضعیت نابسامان روحی و جسمی نامبردە خواهران این زندانی سیاسی کرد نامە سرگشادەای را رو بە محافل حقوق بشری جهان و کردستان منتشر نمودند. (کردپا، 25 تیر 1396)

در حالی که پس از مدتها تلاش، خانواده آتنا دائمی، کنشگر مدنی محبوس در زندان اوین موفق به گرفتن اجازه مسئولین و پذیرش از مرکز درمانی خارج از زندان برای رسیدگی پیشرفته و تخصصی به بیماری کلیوی این زندانی شده بودند، در آخرین دقایق رئیس زندان اوین با اعمال سلیقه و به دلیل مشکل شخصی خود با این زندانی از اعزام خانم دائمی به مرکز درمانی مورد اشاره جلوگیری کرد. (هرانا، 26 تیر 1396

سحرگاه امروز یک زن زندانی در زندان مرکزی بابل اعدام شد. همزمان زندانی دیگری در زندان گچساران از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد به اتهام قتل به پای چوبه دار رفت. این زندانی متهم بود به پای فردی که بیماری دیابت داشته آسیب زده بدون آنکه اطلاعی از بیماری او داشته باشد، ضربه ای که نهایتا به مرگ بیمار دیابتی منجر شده بود. (هرانا، 5 مرداد 1396)

در حالی که به خانواده مریم نقاش زرگران گفته شده بود برای استقبال از این زندانی که دوره محکومیت اش به پایان رسیده امروز مقابل زندان اوین حاضر باشند علیرغم ساعتها انتظار این زندانی آزاد نشد. مسئولان زندان در پاسخ به اعتراض مریم نقاش زرگران توضیح خاصی برای این کارشکنی ارائه نکردند. (هرانا، 6 مرداد 1396)

سعیده گودرزی از شاگردان محمدعلی طاهری در شیراز به همراه دختر ۱۳ ساله اش به نام سمانه، دوشنبه شب ٩ مردادماه ١٣٩۶ پس از بازگشت از جلسه پژوهشی عرفان مفقود شده اند. (آژانس ایران خبر، 10 مرداد 1396)

در ساعت ده صبح روز هشتم مرداد، مأموران اداره اطلاعات شهرستان سقز طی تماسی به خانم الماسی اعلام کرده‌اند که وی موظف است روز سه‌شنبه ۱۰ مردادماه ساعت ۹ صبح به اداره اطلاعات مراجعه کند. (آژانس ایران خبر، 10 مرداد 1396)

برای آتنا دائمی، کنشگر مدنی محبوس در زندان اوین که ایام محکومیت چند ساله خود را سپری می کند به دلیل اقدام به اعتصاب غذا با شکایت رئیس بهداری و رئیس زندان اوین تحت عنوان “اخلال در نظم زندان و توهین ماموران” پرونده جدیدی در دادسرای مقدسی مفتوح شده است. (هرانا، 11 مرداد 1396)

ساعت ۱۱ صبح روزسه‌شنبه ۱۰مرداد ماه ۹۶ ماموران لباس شخصی به منزل نسترن نعیمی همسر زندانی سیاسی سهیل عربی مراجعه و او را به نقطه نامعلومی منتقل کردند. سهیل عربی با شنیدن این واقعه دست به اعتصاب غذا زد. پس از اعلام اعتصاب غذا سهیل را از بند عمومی به  بند دو الف سپاه پاسداران منتقل کرده اند. (آژانس ایران خبر، 11 مرداد 1396)

جمعی از زنان زندانی بند زنان زندان اوین در پی انتقال جمعی از زندانیان سیاسی- عقیدتی زندان رجایی‌شهر از بندی به بندی دیگر و در نتیجه قطع شدن امکان تماس‌های تلفنی تعدادی از زنان زندانی با اعضای خانواده‌شان که در زندان رجایی شهر دوران محکومیت خود را می‌گذرانند، در اطلاعیه‌ای با اعلام نگرانی از این جابجایی، خواستار برقراری مجدد تماس‌های تلفنی شده‌اند. (هرانا، 15 مرداد 1396)

در پاسخ به فشارهای مضاعف بر «مادران زندانی»، هشت نهاد مدنی خواهان آن شده‌اند که ۲۶ تیرماه به عنوان «روز مادران زندانی» شناخته شود. کارزار حمایت از مادران زندانی، مرکز حامیان حقوق بشر، کانون مدافعان حقوق بشر، مؤسسه‌ی زنان نوبل، کارزار بین‌المللی حقوق بشر در ایران، موزه‌ی جنبش زنان ایران، مؤسسه‌ی غیرانتفاعی کودکان زندانیان، و کارزار بین‌المللی «نرگس را آزاد کنید» امضاکنندگانِ این فراخوان‌اند. (16 مرداد 1396)

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، از ملاقات هیأت بریتانیایی با نازنین زاغری خبر داد. خانم زاغری، شهروند ایرانی – بریتانیایی در زندان اوین بسر می‌برد. (هرانا، 16 مرداد 1396)

اعدام زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ واقعه‌ای بود که طی آن به فرمان آیت الله خمینی، چندین هزار زندانیان سیاسی و عقیدتی در زندان‌های نظام جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های مرداد و شهریور ۱۳۶۷ به شکلی مخفیانه اعدام و در گورهای دسته‌جمعی دفن شدند. مریم اکبری منفرد فعال حقوق بشری که در حال تحمل حکم ۱۵ ساله حبس خود در زندان اوین است و در این قتل عام ها ۴ تن از اعضای خانواده خود را از دست داده است با نگارش نامه ای سرگشاد ضمن بزرگداشت قربانیان آن حادثه به جایگاه ویژه مادران داغدار پرداخته است. (هرانا، 16 مرداد 1396)

اطلاعات سپاه ناحیه امام صادق (ع) اصفهان نوشت: سربازان گمنام سپاه ناحیه امام صادق (ع) اصفهان با همکاری نیروی انتظامی استان اصفهان روز گذشته با اخذ دستور مقام قضایی، طی عملیاتی اقدام به دستگیری 64 نفر از دختران و پسران نیمه عریان در استخر پارتی‌ در اطراف شهر اصفهان کردند. (تسنیم، 18 مرداد 1396)

فرمانده سپاه شاهرود از شناسایی و دستگیری اعضای یک گروه آموزش رقص های زومبا و شافل، تهیه فیلم و کلیپ های رقص و انتشار آن در شبکه های اجتماعی خبر داد. (هرانا، 18 مرداد 1396)

پیگیری‌های نسیم باقری زندانی بهایی و همچنین خانواده او برای بهره‌مندی از مرخصی این زندانی عقیدتی تاکنون به نتیجه نرسیده است. (هرانا، 18 مرداد 1396)

فائزه رفسنجانی به روزنامه قانون گفته است: یکی از معضلات ما این است که مردم فکر می‌کنند بعداز فوت پدر، همه با ما خوب و مهربان هستند ولي اين‌گونه نيست و بعد عید، چهار نفر از خانواده ممنوع‌الخروج شده اند. (قانون، 19 مرداد 1396)

نسترن نعیمی، همسر سهیل عربی، زندانی محبوس در زندان اوین که در روزهای اخیر بازداشت شده بود شب گذشته با تودیع وثیقه از بند ۲ الف سپاه پاسداران آزاد شد. با توجه به آزادی خانم نعیمی، سهیل عریی، همسر زندانی وی که در اعتراض به بازداشت ایشان در اعتصاب غذا به سر می برد به اعتصاب خود پایان داد. (سحبانیوز، 19 مرداد 1396)

زنان زندانی گوهردشت در اعتراض به قطع ارتباط با بستگان خود در یک نامه خواستار برداشته شدن محرومیت ها و امکان تماس با بستگان زندانی خود شده اند. (دانشجو آنلاین، 22 مرداد 1396)

مصطفی ترک همدانی وکیل هنگامه شهیدی گفت که برای خانم شهیدی قرار وثیقه صادر شده بود، وثیقه کارشناسی شد و تقریباً کارهای توقیف آن تمام شد اما در نهایت گفتند صبر کنید. (هرانا، 22 مرداد 1396)

یک منبع آگاه به پرونده عالیه مطلب‌زاده، فعال حقوق زنان گفت او از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی به سه سال حبس محکوم شده است. به گفته این منبع، حکم چند روز پیش به وکیل خانم مطلب‌زاده ابلاغ شده است و وکیل او ظرف مدت تعیین شده به این حکم اعتراض خواهد کرد. (هرانا، 25 مرداد 1396)

همسر نازنین زاغری، شهروند دوتابعیتی که به پنج سال حبس محکوم است، درباره آخرین مذاکرات بین ایران و بریتانیا می گوید: «دولت بریتانیا تاکنون فشارهایی به ایران آورده اما روند حوادث تا امروز غیرقابل پیش‌بینی بوده و پر از علائم ضد و نقیض است. به نظرم گروه‌های مختلف در درون حکومت سر آزادی نازنین اختلاف دارند و نازنین در این میان گرفتار شده است. من فقط می‌‌توانم امیدوار باشم و با تلاش‌هایم به نازنین هم نشان دهم که او تنها نمانده است.» (تارنگار تخصصی حقوق بشر ایران، 25 مرداد 1396)

نازنین زاغری هشتمین سالگرد ازدواجش را در زندان اوین به دور از همسر و تنها دخترش سپری می‌کند. خانم زاغری برای گرامیداشت این روز نامه‌ای از زندان برای همسرش فرستاده است تا وفاداری او به پیوندشان را در این روزهای سخت ارج نهد و از او برای اینکه در این شرایط دشوار در کنارش بوده و تنهایش نگذاشته قدردانی کند. (کانون مدافعان حقوق بشر، 26 مرداد 1396)

هجده نفر از زنان زندانی بند زنان زندان اوین در نامه‌ای به عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران از این مقام مسئول در دستگاه قضایی خواستند تا به وضعیت فاطمه (آتنا) دائمی که در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد، رسیدگی کند. (هرانا، 26 مرداد 1396)

نامه دادخواهی فعال حقوق بشر خانم شفیعی دهاقانی به خانم عاصمه جهانگیر: با عرض سلام وادب خدمت سرکارخانم عاصمه جهانگیری، اینجانب زهرا شفیعی دهاقانی یکی از شاگردان آقای محمد علی طاهری و نماینده فعال سازمان حقوق بشر هستم بنده بخاطر عقیده و اندیشه ام و بخاطر آموزه های آقای محمد علی طاهری “پنج بار در تجمعاتی که برای ارایه ی سخنانمان که هیچ مسولی حاضر به شنیدن نبود بازداشت و سه بار به زندان جرایم قرچک ورامین منتقل و بازجویی در زندان اوین و اتهاممان را اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات برای عرفان حلقه عنوان شده که در هیچ تبصره و قانون و مفادی از آیین نامه ی قوانین جاری مطرح نشده . . . (ایران خبر، 27 مرداد 1396)

تقی مصباح، زادهٔ ۱۱ بهمن ۱۳۱۳ در یزد، مشهور به محمدتقی مصباح یزدی، مجتهد، استاد فلسفه اسلامی، مفسر، بنیانگذار و مدیر مؤسسه آموزشی و پژوهشی خمینی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت و یکی از اساتید حوزهٔ علمیهٔ قم است و به عنوان رهبر معنوی جبهه پایداری شناخته می‌شود. وی طی پرسش و پاسخی که از سوی روزنامه کیهان در رابطه با تجاوز به دختران و مردان زندانی می گوید: “اگر قرار است دختری اعدام شود، تجاوز به وی از سوی بازجو به اندازه حج تمتع صواب دارد ولی اگر قرار نیست اعدام شود، به اندازه زیارت کربلا صواب دارد. (27 مرداد 1396)

شیما بابایی، فعال مدنی و پدرش، ابراهیم بابایی پس از حضور در دفتر پلیس امنیت تهران بازداشت شدند. (رادیو زمانه، 28 مرداد 1396)

مریم نقاش زرگران، شهروند مسیحی که روز دهم مرداد پس از چهار سال از زندان اوین آزاد شد، با اعلام خبر ممنوع الخروجی اش، به کمپین حقوق بشر در ایران گفت دادسرای اوین دقایقی قبل از آزادی‌اش او را به اتهام «توهین به پرسنل بهداری» محاکمه کرده است. (کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، 28 مرداد 1396)

انتقال زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج به یک بند امنیتی خاص از سه هفته قبل سرآغاز مجموعه ای از اعتراضات این زندانیان شده که کماکان با ادامه اعتصاب ۱۸ زندانی پابرجاست. آتنا دائمی، گلرخ ایرایی و مریم اکبری منفرد، سه فعال حقوق بشر محبوس در بند زنان زندان اوین با انتشار نامه ای مشترک به این وقایع واکنش نشان داده و برای حفظ سلامتی و جان زندانیان اعتصابی خواستار واکنش وجدان های بیدار شده اند. (هرانا، 30 مرداد 1396)

انتقال زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج به یک بند امنیتی خاص از سه هفته قبل سرآغاز مجموعه ای از اعتراضات این زندانیان شده که کماکان با ادامه اعتصاب ۱۸ زندانی پابرجاست. آزیتا رفیع زاده شهروند بهایی محبوس در زندان اوین که همسرش، پیمان کوشک باغی در همان محل بحرانی تحمل حبس می کند و کودک خردسالی از این زوج در بیرون زندان محروم از سایه حضور والدین حضور دارد با انتشار نامه ای خطاب به کودک خردسالش که از ملاقات با پدر محروم شده است به این وقایع واکنش نشان داده است. (هرانا، 30 مرداد 1396)

 فرزانه جلالی، فعال حقوق زنان اهل کرمانشاه که روز ششم اسفند ۹۵ پس از ۱۷ روز بازداشت با قرار وثیقه آزاد شد، در طی ماه‌های اخیر بارها از سوی اداره اطلاعات کرمانشاه احضار و بازجویی شده است. (تارنگار حقوق بشر در ایران، 1 شهریور 1396)

سارا رستمی در بانه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. دستگیری وی بدون حکم قضایی صورت گرفته و تاکنون اطلاعی در رابطه با محل نگه‌داری‌اش حاصل نشده است. (هرانا، 1 شهریور 1396)

معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل شرایط زندان رجایی‌شهر کرج را “یک الگوی رفتاری بی‌رحمانه و غیرانسانی” توصیف کرد. (کردپا، 2 شهریور 1396)

به حکم قاضی مقیسه رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، محمود معصومی و الهام رسولی باغی، دو کنشگر مدنی ساکن تهران به دلیل حضور در تجمعات اعتراضی، ارتباط با خانواده های زندانیان بازداشت شده، توهین به رهبری به ترتیب به ۱۲ و ۱ سال حبس تعزیری محکوم شدند. (هرانا، 4 شهریور 1396)

سازمان عفو بین الملل، روز جمعه با انتشار بیانیه ای، از وضعیت سلامتی زینب جلالیان، زندانی کَرد که حبس ابد را در زندان خوی می گذراند، ابراز نگرانی کرد. (هرانا، 6 شهریور 1396)

انجمن قلم بین الملل و سازمان عفو بین الملل در کانادا در چارچوب کمپین “آزاد مثل یک پرنده” به گلرخ ابراهیمی ایرایی نویسنده و کنشکر مدنی دربند نامه ای نوشتند و به همراه یک کتاب امضا شده براى او فرستادند. نویسنده این کتاب در حاشیه کتاب ارسالی برای گلرخ گفته است ” ناراحت کننده است که به دلیل نوشتن یک داستان زندانی شده ای. در واقع، زندانی کردن یک نویسنده به دلیل نوشتن داستان، خودش یک داستان است”. (هرانا، 6 شهریور 1396)

کارن وفاداری و آفرین نیساری زوج دوتابعیتی ایرانی-آمریکایی زرتشتی که تیرماه سال ۹۵ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند کماکان بصورت بلاتکلیف در زندان اوین به سر می برند. کارن وفاداری در سیزدهمین مال بلاتکلیفی خود و همسرش در زندان اوین نامه ای به مثابه آخرین دفاع برای قاضی صلواتی، قاضی پرونده خود فرستاده و به رد اتهامات و دفاع از خود پرداخته. آفرین نیساری مدیرمسئول «نگارستان آن» (گالری هنرهای تجسمی معاصر) و همسر وی کارَن وفاداری در تاریخ ۳۰ تیرماه ۱۳۹۵ در فرودگاه بین المللی تهران توسط سپاه ثارالله بازداشت شدند. (هرانا، 8 شهریور 1396)

همزمان با هنگامه شهیدی عصر امروز زینب کریمیان یکی از روزنامه‌نگاران زندانی که از اواخر سال گذشته در بازداشت بود، آزاد شد. (ایلنا، 9 شهریور 1396)

هنگامه شهیدی فعال سیاسی و روزنامه نگار پس از حدود ۶ ماه بازداشت موقت عصر امروز با تودیع وثیقه از زندان اوین آزاد شد. صفحات منتسب به خانم شهیدی در فضای مجازی با اعلام این خبر نوستند “خانم شهیدی پس از بازداشت در ماه اول در اختیار وزارت اطلاعات و در بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می شد و پس از به حفاظت اطلاعات قوه قضاییه تحویل داده شد.” (هرانا، 9 شهریور 1396)

محسن نیک‌ورز، دادستان عمومی و انقلاب سیرجان، واقع در استان کرمان اعلام کرد که مأموران امنیتی ۱۹ نفر را در یک مهمانی در باغ‌های حومه این شهر بازداشت کردند.این بازداشت در تالاری در باغ‌های حومه شهر سیرجان انجام شده و زنان و مردان در آن در حال رقص و پایکوبی بوده‌‌اند. (ایسنا، 14 شهریور 1396)

آفرین چیت‌ساز، روزنامه‌نگار محبوس در زندان اوین، از روز شنبه ۱۱ شهریورماه دست به اعتصاب غذا زده است. آفرین چیت‌ساز به دلیل تعویق تاریخ پایان دوران محکومیتش از سوی مسئولان زندان اوین، از روز شنبه ۱۱ شهریورماه اعلام اعتصاب غذا کرده است. (تارنگار حقوق بشر در ایران، 15 شهریور 1396)

در حالی که شبکه های اجتماعی در روزهای اخیر وضعیت علیرضا رجایی، زندانی سیاسی سابقی که بیماری او به دلیل عدم توجه مسئولان زندان به سرطان پیشرفته منتهی شد را دنبال می کند. در عین فرافکنی و رفع مسئولیت سخنگوی قوه قضاییه از این قبیل قصورات پزشکی هم اکنون آتنا دائمی به دلیل مشابهی از مشکلات ساده کلیوی یا صفراوی که چندین ماه قبل آغاز شده به وضعیتی رسیده که احتمال ترکیدگی صفرا و آسیب های ناشی از آن به دلیل انتقامجویی ریاست بهداری اوین او را تهدید می کند. (هرانا، 15 شهریور 1396)

نوا خلوصی، زندانی بهایی محبوس در زندان وکیل آباد مشهد پس از تحمل بیش از ۴ سال حبس در میان استقبال خانواده و دوستان از این زندان آزاد شد. نیکا خلوصی، خواهر او همچنان در زندان به سر می برد در حالی که منوچهر خلوصی پدر آنان در مردادماه سال جاری از همین زندان آزاد شد. (هرانا، 15 شهریور 1396)

راحله راحمی‌پور که به دليل پیگیری سرنوشت برادرش که در دهه ۶۰ اعدام شده است به ۲ سال زندان محکوم شده بود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. راحله راحمی پور از مدافعان حقوق بشر و از پيگيران قتل عام دهه ٦٠ ، كه شامل قتل و شکنجه برادر و دختر برادرش هم بوده، شب هنگام ٢٠ شهريور از منزلش توسط نيروهاى امنيتى ربوده شده كه در اين يورش وحشيانه موبایل ولپ تاپ و نوشته ها و کتب او را هم از خانه برده اند. (حصار، 21 شهریور 1396)

نرگس محمدی در پی برخوردهای سخت‌گیرانه و توهین‌آمیز مأموران زندان به‌هنگام اعزام به مطب پزشک در دهم مرداد ماه ۱۳۹۶، در نامه‌ای به دادیار زندان اوین اعلام کرد که تا زمان اصلاح رفتار مأموران از پی‌گیری درمانش انصراف می‌دهد. (هرانا، 22 شهریور 1396)

عفو بین الملل امروز با انتشار اطلاعیه ای گفت مقامات ایران باید فورا و بدون قید و شرط مدافع حقوق بشری را که شب گذشته در خانه اش بازداشت شده و پیشتر به خاطر فعالیتهای مسالمت آمیزش هدف برخورد قرار گرفته، آزاد کنند. (هرانا، 22 شهریور 1396)

علی جلالیان، پدر زینب جلالیان، زندانی کرد که از سال ۱۳۸۷ در زندان به سر می‌برد گفت که وضعیت چشم‌های این زندانی سیاسی خوب نیست اما از اعزام او به بیمارستان ممانعت می‌کنند. آقای جلالیان گفت که نه با مرخصی استعلاجی موافقت می‌شود و نه اجازه انتقال به بیمارستانی خارج از زندان داده می‌شود. (هرانا، 22 شهریور 1396)

آتنا دائمی، فعال حقوق بشر دربند که در حال حاضر در بند زنان زندان اوین مشغول تحمل محکومیت است با نگارش نامه ای سرگشاده از درد و رنج مادران زندانی عقیدتی و فرزندان کوچک آنان گفته است. او در این نامه از زخم هایی میگوید که به مادران دربند و فرزندان کوچک آنان که در جستجوی مهر مادری هستند هر روزه تحمیل می شود. (سحبا، 26 شهریور 1396)

راحله راحمی پور، فعال حقوق بشر که هفته جاری توسط نیروهای وزارت اطلاعات در منزل خود بازداشت شده بود کماکان در بند امنیتی زندان اوین به سر می برد. خانم راحمی پور تحت بازجویی قرار دارد هر چند کماکان توضیحی در مورد دلایل بازداشت و موضوع بازجویی از ایشان ارائه نشده است. (هرانا، 26 شهریور 1396)

مهوش شهریاری (ثابت) از مدیران جامعه بهایی ایران پس از تحمل قریب به ده سال حبس ساعتی پیش از بند زنان زندان اوین آزاد شد. (هرانا، 28 شهریور 1396)

حکم حد شلاق در باره یک پناهجوی ایرانی پس از بازگشت به ایران به اجرا در آمد. این پناهچو که لیلا بیات نام دارد پس از آنکه پرونده پناهندگی اش در کشور نروژ رد شد به ایران بازگشت و حکم حد وی که ۸۰ ضربه شلاق بود به اجرا در آمد. (حصار، 30 شهریور 1396)

سرگذشت مریم اکبری منفرد، زندانی عقیدتی که بیش از هشت سال در زندان است و سه برادر و یک خواهرش در دهه شصت اعدام شدند. او از مقامات قضایی خواستار مشخص شدن محل دفن و دلیل اعدام اعضای خانواده اش شد. اما به جای پاسخگویی، تهدید به قطع ملاقات با فرزندانش شد. (سحبا، 31 شهریور 1396)

با تأیید نهایی حکم قصاص و اعدام از بابت “زنا” زنی به جرم کشتن سه همسرش در یک قدمی چوبه دار قرار گرفت. رسیدگی به این پرونده از سال قبل و به دنبال کشف جسدی در یک خودروی پژو ۲۰۶ رها شده در حوالی فلکه گلسرخ شیراز آغاز شد. (ایران، 31 شهریور 1396)

روز یکشنبه هفته جاری، هشت دختر که قصد داشتند برای تماشای بازی فوتبال استقلال و پرسپولیس وارد ورزشگاه آزادی شوند، بازداشت شده اند. (هرانا، 31 شهریور 1396)

سه ماه پس از اعلام خبر پیشنهاد دولت درباره جایگزین مجازات حبس زنان، رئیس سازمان زندان‌ها جزئیات بیشتری از این موضوع اعلام کرد. (همشهری، 31 شهریور 1396)

دختران دوچرخه‌سوار همچنان در اطراف دریاچه‌ی زریبار و مناطق مختلف مریوان با ممانعت نیروهای لباس شخصی روبرو می‌شوند و طی روزهای اخیر هم یک تن با پیگرد قضائی مواجه شده است. (هرانا، 31 شهریور 1396

 اجتماعی و فرهنگی

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی گفت که ”سال ۹۵حدود ۷هزارو ۳۸۵فقره همسرآزاری در پزشکی قانونی به ثبت رسیده که نسبت به سال گذشته ۸۲۱ فقره افزایش داشته است که از این تعداد ۶هزارو۹۲۳ مورد زن و۴۶۲ مورد مرد بوده اند. همچنین سال گذشته ۱۲۳مورد کودک آزاری در پزشکی قانونی استان به ثبت رسیده است“.(هرانا، 5تیر 1396)

شورای اسلامی کار کارگران بهشت زهرا به صدور حکم دادگاهی در ایران که یک زن ایرانی را به اتهام رابطه نامشروع با یک مرد بیگانه به ۷۴ ضربه شلاق و دو سال کار در غسالخانه محکوم کرده اعتراض کرده‌ است. تطهیرکنندگان (غساله‌ها) که در میان آنان دختران جوان دانشجو هم حضور دارند، می‌گویند شغل آن‌ها خدمت به مردم است نه تاوان «خیانت».(ایلنا، 5 تیر 1396)

این تصور عمومی وجود دارد که سهم زنان در بازار کار ایران در سال‌های اخیر بیشتر شده، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که سهم زنان در بازار کار در فاصله سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۴ حدود ۵۰۰ هزار نفر کم شده است. یعنی به طور متوسط سالانه ۵۰ هزار زن شغل خود را از دست داده‌اند. گزارش‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۴ از مجموع ۲۲ میلیون شاغل در ایران تنها نزدیک به سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفرشان زن هستند. (مهر، 5 تیر 1396)

فرمانده انتظامی استان البرز از طرح مقابله با افرادی که او ”بدحجابان“خواند در جاده کرج – چالوس خبر داد. بر اساس معاهدات حقوق بشری دخالت نیروهای دولتی در انتخاب پوشش شهروندان مصداقی از نقض حقوق شهروندی و اولیه افراد است. به‌ گزارش‌ خبرگزاری هرانا به نقل از ایسنا، سردار بخشعلی‌کامرانی صالح در دیدار با رییس‌کل دادگستری استان اظهارکرد: ”طرح مقابله با بدحجابان جاده چالوس در راستای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی طی چند روز آینده اجرایی می‌شود“.(هرانا، 5 تیر 1396)

رئیس پلیس امنیت اخلاقی نیروی انتظامی گفت که ورود ماموران نیروی انتظامی به پلاژهای خصوصی واقع در ساحل خزر و سایر سواحل ایران برای بازرسی آزاد است. (5 تیر 1396)

مدیر کل دفتر امور آسیب های اجتماعی وزارت رفاه در ادامه به وضعیت زنان بیوه در ایران اشاره کرد و گفت:بر اساس گزارش های بین المللی که توسط داده های داخلی نیز تایید می شود، ایران در بین چهل کشور با بالاترین تعداد زنان بیوه یعنی بیش از یک میلیون نفر قرار دارد.(مهرخانه، 5 تیر 1396)

دادستان ساری خبر داد که از این پس وسیله نقلیه افرادی که به کشف حجاب اقدام می‌کنند، توقیف شده و برای زنانی که «کشف حجاب کنند» پرونده قضایی تشکیل می‌شود. خبرگزاری میزان به نقل از اسدالله‌جعفری دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مازندران، از «برخورد جدی و قانونی دستگاه قضایی با معضل کشف حجاب در جامعه» خبر داد. (میزان، 6 تیر 1396)

مسئول سازمان بسیج زنان کشور گفت: مدرسه باید زیبایی ارزش‌ها و عفاف را به دختران منتقل کند و با مباحث اقناعی این مسئله را برای آنها جا بیندازد که البته مقدمه آن آموزش به معلمان است. (فارس، 7 تیر 1396)

نیکوپور، معاون پژوهشی موسسه عالی پژوهش تأمین ‌اجتماعی: ۸۰ درصد شاغلان بدون بیمه در ایران، زنان هستند. ماجرای حقوق‌های بسیار پایین‌تر از نرخ تعیین‌شده توسط شورایعالی کار به یک شهر و دو شهر یا یک استان خاص محدود نمی‌شود. اگرچه در استان‌های محروم این موضوع شایع‌تر است. (شهروند، 7 تیر 1396)

بر اساس گزارش سال ۲۰۱۷ وزارت خارجه آمریکا، همانطور که در بیش از پنج سال گذشته گزارش شده، ایران منبع، محل انتقال و کشور مقصد برای مردان، زنان و کودکان در معرض قاچاق جنسی و کار اجباری است. این گزارش می‌گوید که گروه‌های سازمان یافته‌ای وجود دارند که زنان، پسران و دختران ایرانی را به قاچاق جنسی در ایران، افغانستان، منطقه کردستان عراق، پاکستان، امارات متحده عربی و اروپا وا می‌دارند.(8 تیر 1396)

اسماعیل اکبری، مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس، گفت کسانی که به اتهام بدحجابی بازداشت شوند به‌جای معرفی به دادگاه‌ها، به معاونت پیشگیری از جرم معرفی شده و در یک کلاس ۸ ساعته آموزشی شرکت خواهند کرد. وی شرایط مشابهی را نیز برای مصرف کنندگان مشروبات الکلی اعلام کرد. (هرانا، 8 تیر 1396)

جسد یک دختر دانشجوی کُرد به نام زهرا علی‌دوستی اهل ایلام در خوابگاه دخترانه دانشگاه کردستان پیدا شد. مسئولان دانشگاه دلیل مرگ این دانشجوی ایلامی را ”سکته قلبی“ اعلام کرده‌اند، اما دوستان این دانشجو ”با اطمینان از قتل“ وی خبر می‌دهند. (کردپا، 8 تیر 1396)

لیلا ارشد، مدیرعامل مؤسسه زنان سرزمین خورشید معتقد است؛ کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در حوزه آسیب‌های اجتماعی تاکنون کاری از پبش نبرده و و نخواهد برد. (ایلنا، 10 تیر 1396)

گرمای تابستان که تند و تیز شود، نماینده‌های جدید پایشان را به ساختمان شوراهای شهر می‌گذارند. در این میان شهرهایی هستند که پنجمین انتخابات شورای شهر را پشت سر گذاشته‌ اما هنوز نتوانسته‌اند در را حتی به روی یک زن باز کنند. زنان این شهرها تا چهار سال آینده نقشی در پارلمان شهری نخواهد داشت، یا به زبان دیگر بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار زن در شهرهای ارومیه، سنندج، یاسوج، سمنان، قم، زنجان و کرمانشاه هیچ نقشی در تصمیم‌گیری برای شهرشان ندارند. (برنا، 10 تیر 1396)

علی ربیعی، وزیر رفاه ایران، به مناسبت روز جهانی زنان بیوه در کانال تلگرامی‌ خود گفته که ایران در این زمینه برخی مسائل حاشیه‌ای خاص خود را دارد. به گفته وزیر کار ایران، بر اساس مطالعه‌ای ناتمام که خود او در سال ۹۱ در مورد میزان امنیت زنان در محیط‌های کاری از منظر جامعه‌شناسی و فرهنگ سازمانی انجام داده، داده‌های اولیه حاصل از مصاحبه‌ها نشان داده این گروه از زنان در متن اجتماع ایران از ناامنی مضاعف برخوردارند. (10 تیر 1396)

وزیر آموزش و پرورش ایجاد مراکز فنی‌وحرفه‌ای در مناطق محروم را ضروری وحاصل آن را ایجاد اشتغال در مناطق محروم دانست و گفت: در برخی مناطق خانواده‌ها از حضور دخترانشان در کلاس‌های درس که معلم مرد دارد، جلوگیری می‌کنند. (تسنیم، 12 تیر 1396)

حدود 30 نفر، کاندیدای شهرداری تهران شدند و قرار است از میان این افراد 5 نفر انتخاب و به مرحله بعدی که همان ارائه برنامه های مدیریتی برای اداره شهر است راه پیدا کنند و پس از بررسی برنامه‌ها نهایتا دونفر به ماراتن انتخاب شهردار راه می یابند! حال در میان 30کاندیدای اولیه نام 7زن به چشم میخورد. زنانی که در عرصه مدیریتی سوابق زیادی دارند و حالا برای تکیه زدن به صندلی بهشت کاندیدا شده‌اند.(ایسنا، 12 تیر 1396)

شهلا کاظمی پور، جمعیت شناس، با بیان آنکه دو نوع سقط «عمد» و «غیر عمد» وجود دارد گفت: سقط‌های غیر عمد 30 درصد سقط‌های کشور را شامل می‌شوند؛ این در حالیست که هیچ آمار قطعی در خصوص سقط‌های غیر قانونی در کشور وجود ندارد و آمار آن ها  در جایی ثبت نمی‌شود. (ایسنا، 14 تیر 1396)

معاون توسعه منابع انسانی و امور استان های مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: برابری حقوق زن و مرد، باید پس از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی در کشور محقق شود. به گزارش ایرنا از روابط عمومی کنگره بین المللی حقوق ایران،‌ زهرا اربابی افزود: بنابر اصل بیستم قانون اساسی زن و مرد به ‌طور یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند. (ایرنا، 18 تیر 1396)

هر چند در سال های گذشته، زنان به اشکال مختلف، از جمله با تجمع مقابل ورزشگاه های کشور و یا با پوشیدن لباس هایی که به آن ها ”ظاهری مردانه“ می داده، تلاش کرده اند وارد استادیو‌م های ورزشی شوند -که در برخی موارد نیز موفق به آن‌ شده اند-، اما همواره این تلاش ها با مقاومت بخش های مختلفی در بدنه حاکمیت روبه رو شده است. بخش هایی صاحب نفوذ که به نظر نمی رسد تصمیم جدی برای تغییر در این روند داشته باشند و در نقطه مقابل زنانی که به نظر نمی رسد از این حق اولیه خود کوتاه بیایند. (خط صلح، 18 تیر 1396)

خودکشی دختر ۱۵ ساله در لاهیجان با افتادن روی یک خودرو ناکام ماند. روز گذشته نیز دختری ۱۵ ساله با پریدن به رود کارون بوسیله خودکشی به زندگی خود پایان داد. پزشکی قانونی اخیرا سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی های سالانه در کشور را بیش از ۷ درصد اعلام کرده بود. (هرانا، 18 تیر 1396)

در آگهی یک ایرلاین عربی از دختران متقاضی خواسته شده با ارسال تصاویر فاقد حجاب و به صورت تمام رنگی، در کنار سایر مدارک هویتی،از طریق دفتر تهران این ایرلاین یا ایمیل اعلام شده،درخواست خود را ارسال کنند. (بلاغ، 18 تیر 1396)

سهم زنان در بازار کار ایران طی یک دوره ۱۰ ساله کاهش یافته است. نتایج آمارگیری از نیروی کار و مشارکت اقتصادی نشان می‌دهد که در برابر افزایش ۱۱.۱ درصدی سهم مردان در بازار کار، اشتغال زنان ۱۲.۶ درصد کاهش یافته است. بر اساس این گزارش مشارکت اقتصادی زنان از ۱۷ درصد در سال ۱۳۸۴ به ۱۳.۳ درصد کاهش یافته و همزمان بیکاری زنان از ۱۷.۱ درصد به ۱۹.۴ درصد رسیده است. (18 تیر 1396)

آخوند علم الهدي نماينده خامنه اي در مشهد، بي حجابي زنان را باعث مشكلات اقتصادي در كشور دانست. (ایران خبر، 21 تیر 1396)

رئیس همایش ملی عفاف و حجاب در مراکز درمانی گفت: فرهنگ ایرانی اسلامی در حوزه حجاب و عفاف باید در جامعه نهادینه شود و در حوزه هایی که ریشه های معنوی و اعتقادی وجود دارد، از تمامی ظرفیت ها و امکانات باید استفاده کرد. (ایرنا، 21 تیر 1396)

دادستان عمومی و انقلاب قم اعلام کرده که نظارت بر عفاف و حجاب با هماهنگی و حضور عوامل بسیج و نیروی انتظامی در قم تشدید شده است. مهدی کاهه گفته طرح گشت امنیت اخلاقی با محوریت حجاب و عفاف، چهارشنبه شب، ۱۳ تیر توسط تیم گشت ویژه دادستانی به همراه عوامل بسیج و نیروی انتظامی در مناطق مختلفی از جمله صفاییه، سالاریه و ۴۵ متری صدوق اجرا شده است. (21 تیر 1396)

مینا بیابانی از سازمان بسیج جامعه زنان کشور در تبیین برنامه‌های هفته عفاف و حجاب گفت: این سازمان با داشتن بیش از 40 هزار پایگاه مقاومت بسیج خواهران و حدود 9 میلیون خواهر بسیجی در سطح کشور، امسال نیز همچون سال گذشته، برنامه های متنوعی را با همکاری 20 قشر سازمان بسیج مستضعفین برگزار می کند. (ایرنا، 21 تیر 1396)

دختر جوانی که نیمه‌های شب از سوی دو نقابدار هدف اسیدپاشی قرار گرفته بود، بعد از ۲۰ روز جدال با مرگ، سرانجام روی تخت بیمارستان جان سپرد. ساعت ۲ بامداد، دختر جوانی از اهالی روستای «پشت بستام» در شهرستان شاهرود هدف اسیدپاشی قرار گرفت. (ایران، 21 تیر 1396)

جزئیات حادثه گم شدن و کشف جسد آتنا اصلانی دختر 7 ساله پارس آبادی که از 29 خرداد گم شد تا 19 تیر که جسدش در پارکینگ قاتل پیدا شد. 29 خرداد ماه مصادف با 24 ماه مبارک رمضان بعد از افطاری، خبری در تلگرام مبنی بر گمشدن دختر بچه 7 ساله بنام آتنا اصلانی در شهرستان پارس آباد منتشر شد.(خبرگزاری صدا و سیما، 22 تیر 1396)

پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی با اعلام خبر وجود کودکان مطلقه ۱۵ ساله در کشور گفت: روند طولانی و فرسایشی بوروکراسی در کشور، به عنوان یکی از دلایل اصلی تاخیر در حصول نتیجه در این مورد است. ما در فراکسیون زنان به جدّ پیگیر این موضوع هستیم. هرچند پیچیدگی و حساسیت‌های موجود در مسائل فرهنگی کشور، هم روند رسیدن به نتیجه را کند و هم ما را ملزم به بررسی‌های دقیق‌تر کرده است.(ایلنا، 24 تیر 1396)

فیروز نادری محقق برجسته ایرانی ناسا خبر درگذشت مریم میرزاخانی را در توئیتر و اینستاگرام تایید کرد. فیروز نادری با انتشار عکسی از میرزاخانی در توئیتر و اینستاگرام خود در پاسخ به مخاطبانی که در مورد صحت خبر فوت میرزاخانی می‌پرسیدند، گفت: یک نابغه؟ بله و حتی یک دختر، یک مادر و یک همسر. نادری دقایقی پیش با درج یک تصویر سیاه در پیج اینستاگرام خود نوشته بود: امروز یک چراغ خاموش شد. این قلبم را به درد می‌آورد… خیلی زود رفت. (24 تیر 1396)

رییس کل سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه پزشکان در ایران ۲۰ تا ۸۰ برابر مردم عادی درآمد دارند، گفت: در سال گذشته ۱۶ پرستار ۲۵ تا ۴۵ ساله براثر فشار کار زیاد جان باختند. (ایلنا، 25 تیر 1396)

دختر ۱۴ ساله ای در استان گلستان که مورد تجاوز مردی از آشنایان قرار گرفته بود دست به خودکشی زد و در بیمارستان جان باخت. علاوه بر این مورد چهار دختر پانزده ساله در شهرهای نیشابور، لاهیجان، اهواز و گچساران در هفته های اخیر اقدام به خودکشی کرده اند. (هرانا، 25 تیر 1396)

کمتر از یک ماه به مراسم تحلیف ریاست جمهوری ایران و معرفی کابینه دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی باقی مانده است. صحبت از معرفی سه یا چهار وزیر زن است. آیا بالاخره این طلسم خواهد شکست؟ زمانی که محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۸ برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی مرضیه وحید دستجردی را به سمت وزارت بهداشت و آموزش پزشکی منصوب کرد، از هر دو سوی موافقان و مخالفان غوغا برپا شد. (25 تیر 1396)

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: از زمانی که دولت را تحویل گرفتیم با روند رو به رشد آسیب‌های اجتماعی روبرو بودیم که هنوز نیز این آسیب‌ها به دلیل روند آن، کنترل نشده است. (ایسنا، 25 تیر 1396)

نایب رییس نخست فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی بر بازتاب مثبت حضور زنان در کابینه در سطوح داخلی و بین‌المللی تاکید کرد و گفت که انتظار می‌رود روحانی فرصت حضور زنان در کابینه دوازدهم را فراهم کند. وی در همین رابطه از ارائه فهرست ۳۰ نفره زنان توانمند به روحانی برای حضور در کابینه دوازدهم خبر داد. (ایلنا، 26 تیر 1396)

هنوز داغ آتنای پارس آبادی سرد نشده که خبر آزار و اذیت جنسی دخترکی هفت ساله در استان البرز سرزبان ها افتاده. دختری به نام کیمیا که از طرف ناپدری مورد تجاوز قرار گرفت تا این روزها روی تخت بیمارستان روزگار بگذراند. (فارس،26 تیر 1396)

باران رضایی از عدم صدور مجوز برای اجرای کنسرت بانوان در استان‌ها انتقاد کرده و گفت: ”در هیچ شهری به‌جز سنندج و تهران مجوز کنسرت بانوان صادر نمی‌شود. من بارها برای اجرا در شهر خودم درخواست مجوز داده‌ام اما هرگز با آنها موافقت نشده است. من چندین مرتبه برای اجرای کنسرت بانوان در رشت، اصفهان، کرج، کرمانشاه، یزد، سقز و شیراز اقدام کرده‌ام اما به هیچ عنوان چنین اجازه‌ای داده نمی‌شود“. (ایلنا، 27 تیر 1396)

دختر ۱۷ساله اهل حصار گرمخانه بجنورد روز ۲۵ تیر ۹۶ از بالای پشت‌بام ساختمان دو طبقه به داخل کوچه پرتاب شده و متأسفانه جان باخت. طی روزهای گذشته دست‌کم سه دختر ۱۵ساله دیگر در لاهیجان، اهواز و گچساران به طرق مختلف جان خودشان از دست داده‌ند. (27 تیر 1396)

آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به حمله تند شیخ‌الأزهر به مکتب اهل بیت(ع) در موضوع ازدواج موقت، نامه سرگشاده‌ای صادر کرد. ”. . . ما فتوا داده‌ایم که ازدواج موقت تنها در صورتی جایز است که ضرورت ایجاب کند، مثلا زمانی که فرد از خانواده‌اش دور است و بیم آن می­‌رود که اگر از این حکم یاری نجوید، در دام فسق و فجور گرفتار آید، یا اینکه فردی مجرد است و با وجود نیاز مبرم جنسی، امکان ازدواج دائم برای او فراهم نیست! بر این اساس اگر ازدواج موقت را ازدواج ضرورت بنامیم، به خطا نرفته‌ایم! . . . “ (ایسنا، 27 تیر 1396)

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در خصوص قانون راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب گفت: این قانون نیاز به بازنگری جدی دارد و قانون کامل و به روزی نیست. این در حالیست که باید بپذیریم رویکرد سلبی صرف در زمینه عفاف و حجاب جواب نداده است. (ایسنا، 28 تیر 1396)

پژوهشگر ارشد جامعه‌شناسی جنایی با اشاره به اینکه بهداشت روانی جامعه دچار تزلزل شده است، گفت: خون‌بازی در دختران دبیرستانی افزایش چشمگیری یافته است. ”این مبحث جدیدی نیست، اما در سال‌های اخیر سیر صعودی داشته است. تقریبا دو سال پیش بود که اسم این کار را در جامعه شناسی جنایی به نوعی خودزنی گذاشتیم؛ یعنی افراد در ازای دریافت مبلغی یا اعضای خود را به فروش می‌رسانند و یا با آسیب رساندن به خود مبالغی را دریافت می‌کنند . . . “ (مهرخانه، 28 تیر 1396)

فرمانده انتظامی استان اصفهان در دفاع از ساماندهی پرتعداد گشت های ارشاد مدعی شد که ”اصفهان با دیگر استان‌ها تفاوت دارد و عفت عمومی باید در این استان بیش از دیگر استان‌ها حفظ شود“. وی همچنین مخالفت پلیس با دوچرخه سواری زنان را مورد تاکید قرار داد. (هرانا، 28 تیر 1396)

دختر ۱۶ ساله سقزی با حلق آویز کردن خود به زندگی اش پایان داد. طی هفته های اخیر شش دختر و یک پسر نوجوان در شهرهای لاهیجان، اهواز، گچساران، نیشابور، تهران، گرگان و بابل اقدام به خودکشی کردند. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی های سالانه بیش از ۷ درصد از سوی پزشکی قانونی اعلام شده است. (هرانا، 28 تیر 1396)

امام جمعه دماوند گفت: نقش زنان و دختران در تربیت نسل‌های آینده بسیار حائز اهمیت است که اولویت اصلی و مهم‌تر این نقش‌آفرینی در تشکیل خانواده و تربیت فرزندان صالح و مومن است. (تسنیم، 30 تیر 1396)

سعید معیدفر، جامعه شناس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره خشونت‌ علیه زنان گفت: خشونت علیه زنان جنبه‌های مختلفی دارد و از موضوعات مربوط به حضانت گرفته تا حق ارث اشکالاتی به قانون در زمینه حقوق زنان وارد است  و تقریبا همه جا شاهد بی عدالتی‌هایی در بحث جنسیت هستیم. وی با تاکید براینکه در بحث خشونت‌های جنسی به شدت خلاء قانونی داریم و به راحتی زنان در این زمینه متهم و مردان در این رابطه تبرئه می‌شوند، گفت:‌ در بحث خشونت‌های خانگی هم  به لحاظ حقوقی مشکلاتی داریم که سبب اعمال بی‌دردسر خشونت خانگی علیه زنان می‌شود. از لحاظ عرفی هم در این زمینه درگیر مشکلاتی هستیم.(ایلنا، 31 تیر 1396)

دبیر کمیسیون بهداشت و روان مجلس شورای اسلامی گفت که ضوابط و مقررات بیمارستان‎ها در بحث حجاب پرستاران باید سختگیرانه‌تر باشد. در شرایطی که حتی معاون رئیس جمهور در مورد لزوم بازنگری در قوانین حجاب اجباری سخن می گوید این نماینده مجلس راهکار خود را نیز اینگونه تشریح کرد “در ابتدا هر پرستاری جدای از ضوابط و مقررات، باید اعتقادات قلبی خود را تقویت کند و به این باور برسد که پوشش مناسب، فرهنگ اخلاقی و خانوادگی وی را به نمایش می گذارد. بنابراین با مراعات مقررات هیچ گاه نیاز به خشونت و تذکرات کتبی نخواهد بود”. (هرانا، 1 مرداد 1396)

شکور پورحسین، نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار در مجلس شورای اسلامی، با ابراز نگرانی از روند رو به رشد آسیب های اجتماعی در کشور درباره اظهارات معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده مبنی بر اینکه سیاست دولت یازدهم برخلاف دولت های گذشته کنار گذاشتن سرپوش بر آسیب های اجتماعی است، گفت: هر چند در تمامی دولت های ضعف هایی برای مقابله با آسیب های اجتماعی وجود داشته اما دولت های سابق مانند دولت یازدهم تلاش موثری برای مدیریت آسیب های اجتماعی داشته اند البته ممکن است برخی از آسیب ها در اولویت رسیدگی دولت ها نبوده باشد. (خانه ملت، 3 مرداد 1396)

۳۸ تشکل دانشجویی در بیانیه‌ای مشترک خطاب به دکتر حسن روحانی رییس جمهور، خواستار انتصاب وزیر زن در کابینه‌ی دوازدهم شدند. (انصاف نیوز، 4 مرداد 1396)

در پی برگزاری یک از مسابقه میان انجمن اسلامی دانشجویان آزادی‌خواه دانشگاه شهیدبهشتی و انجمن اسلامی تهران جنوب، مسوولان مسابقه با وجود وعده‌ی قبلی مبنی بر امکان حضور زنان در ورزشگاه، از حضور آن‌ها برای تماشای بازی ممانعت به عمل آوردند. (هرانا، 4 مرداد 1396)

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: توسعه‌یافتگی ارتباط مستقیمی با نرخ مشارکت اقتصادی زنان دارد و متاسفانه نرخ مشارکت اقتصادی زنان در استان زنجان کاهش یافته است. (ایسنا، 4 مرداد 1396)

در حالی که تلاش هایی برای تسهیل امکان خروج زنان از کشور بدون اذن شوهر در جریان است، مینو اصلانی رئیس بسیج جامعه زنان مخالفت ضمنی خود را با این طرح اعلام کرد و اشاره کرد “مجوز خروج زن از کشور بدون اذن همسر با شرع اسلام در تضاد است.” (هرانا، 5 مرداد 1396)

ما زنان باید خودباوری داشته باشیم، فراجناحی عمل کنیم، شایسته‌سالاری را در نظر بگیریم و از زنان در حیطه مسؤولیت خودمان استفاده کنیم. در دولت یازدهم بیشترین همکاران خانم ابتکار را مردان تشکیل دادند که این نشان می‌دهد ما هنوز خودمان به توانمندی‌های زنان باور نداریم. همراهی خانم دباغ با هیأتی که امام به شوروی اعزام کرد اتفاق خوبی بود و پیام مهمی داشت اما متأسفانه ادامه پیدا نکرد. اگر در مذاکرات هسته‌ای یک زن حضور داشت این پیام را به جهان می‌داد که ما طالب صلح و امنیت هستیم. (مهرخانه، 10 مرداد 1396)

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با استناد به بررسی‌ برنامه ششم توسعه و وجود ضعف‌هایی در شاخص توانمندسازی اقتصادی زنان از عدم تعادل جنسیتی در عرصه سیاست و اقتصاد انتقاد کرد. (ایسنا، 10 مرداد 1396)

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده از افزایش روند نرخ بیکاری زنان در ١٠ سال گذشته خبر داد و گفت: این رقم در سال ٩٢ تا ١٩/٨ درصد رسیده است. حال آنکه شاخص نرخ بیکاری زنان با تحصیلات عالیه دو برابر مردان است. (ایسنا، 10 مرداد 1396)

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور گفت: درصد مشارکت زنان در فعالیت های اقتصادی در پایان سال گذشته 14 و 9 دهم درصد جمعیت فعال کشور بود که باید تلاش شود این رقم افزایش یابد؛ ضمن این که تنها یک درصد بانوان شاغل در کشور کارفرما هستند. (ایرنا، 10 مرداد 1396)

آیت ا… صافی گلپایگانگی در دیدار با فرمانده انتظامی خراسان رضوی بر ضرورت حفظ و پاسداری از حجاب در جامعه اسلامی تاکید کرد. (ایلنا، 11 مرداد 1396)

یحیی کمالی پور عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به گسترش ازدواج‌های اجباری و اختلالات روحی دختران، گفت که لایحه حمایت از حقوق‌کودکان فرصت مناسبی برای افزایش سن ازدواج دختران است. (خانه ملت، 13 مرداد 1396)

محمدرضا زائری در واکنش به سلفی نمایندگان نوشت: تا وقتي قوه قضاييه ما مشغول تعطيل كردن كنسرت است و نيروي انتظامي ما سرگرم گشت ارشاد است و آموزش و پرورش ما گرفتار كنكور است و امامان جمعه ما برآشفته از دوچرخه‌سواری بانوان و چهارشنبه‌های سفيد هستند و … تازه اين افتضاح اول ماجراست! نمايندگان مجلس عصاره فضايل ملت هستند ديگر! آينه واقعيت ملموس همين جامعه‌اند! پس از چه چيزي تعجب كرده‌ايم؟ و چرا به آينه‌اي كه واقعيت جامعه را نشانمان مي‌دهد سنگ مي‌زنيم؟ (ایسنا، 15 مرداد 1396)

طرح حذف واژه طلاق از شناسنامه زنانی که عقد کرده اما دوشیزه هستند، به مجلس ابلاغ و در مدت کوتاهی به تصویب رسید. بعد از اجرایی شدن این طرح، حالا مساله حذف طلاق از شناسنامه زنان مطلقه بار دیگر مطرح شده است. (16 مرداد 1396)

سالِ پر از فراز و فرود از ورود رسمی زنان به عرصه سیاست و سیاستگذاری با هدف گسترش عدالت جنسیتی در جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد. گامی که با تشکیل «شورای زنان» آغاز شد، به ایجاد «معاونت امور زنان ریاست جمهوری» و انتصاب یک زن در راس آن ختم شد. (ایسنا، 16 مرداد 1396)

رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی خوزستان از خودکشی یک دختر ۲۵ ساله در مسجدسلیمان خبر داد. (ایسنا، 16 مرداد 1396)

حضور زنان در قوه قضاییه، به ویژه در مقامات بالای این قوه، اگرچه روندی رشد یابنده در خلال سال های اواخر قرن بیستم تاکنون داشته، اما زنان هم چنان با چالش های عدیده ای، به خصوص در احراز پست های بالای این قوه از جمله دادگاه های عالی کشورهای گوناگون و حتی احراز پست قضاوت روبه رو هستند. (خط صلح، 16 مرداد 1396)

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: من با این صورت‌بندی که زن در کابینه باشد یا خیر، مخالف هستم و معتقدم که این مسأله در قشرهای مختلف زنان مسأله اولویت‌داری نیست. اگر به ضرورت ایجاد دانش توجه ویژه‌ای از جانب جامعه زنان نشود، حضور زنان در کابینه بیش از آن‌که کمکی به زنان کند، فقط یک جریان را خاموش می‌کند و به بهانه برآورده‌کردن مطالبه وزیر زن، بر روی مطالبات دیگر زنان سرپوش گذاشته می‌شود. (مهرخانه، 17 مرداد 1396)

طیبه سیاوشی شاه عنایتی درخصوص آمار اعلامی رییس سازمان بهزیستی مبنی بر وجود 3 میلیون زن سرپرست خانواردرکشور،گفت: طبق قانون برنامه ششم توسعه قرار شد که متولی حمایت از زنان سرپرست خانوارکمیته امداد و سازمان بهزیستی باشد، اما بودجه این دودستگاه برای حمایت از این افراد کافی نیست. (خانه ملت، 17 مرداد 1396)

معاون امور زنان ریاست‌جمهوری با اشاره به اجرای سلیقه‌ای قانون کاهش ساعت کار زنان شاغل با شرایط خاص تصریح کرد: این قانون با اعمال سلیقه از سوی برخی دستگاه‌ها اجرا می‌شود در حالی که توقع و انتظار ما این است که با یک وحدت رویه و روشی منسجم در تمامی دستگاه‌ها اجرایی شود. (ایسنا، 17 مرداد 1396)

یک مرد و یک دختر جوان با فاصله زمانی یک ساعته، با پریدن از روی پل عابر میدان‌رسالت،به زندگی خودشان پایان دادند. لازم به ذکر است که، ۱۴ مرداد ۱۳۹۶، نیز یک دختر جوان شهروند تهران، با پرت کردن خود از طبقه ششم برج آتی تهران به زندگی خود پایان داده بود. (ایلنا، 17 مرداد 1396)

عضو شورای مرکزی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس با اشاره به معرفی ۱۷ نفر از ۱۸ وزیر پیشنهادی دولت دوازهم، از احتمال معرفی یک زن برای تصدی وزارت علوم و تحقیقات خبر داد. (ایلنا، 18 مرداد 1396)

وضعیت دختران دانشجوی بیکار را با نوشتن ماجرای یکی از آنها به نمایش گذاشته است. در بخشی از گزارش می‌خوانیم: شهیندخت دختری بیست و چندساله که در یکی از مانتوفروشی‌های دورِ میدان هفت تیر، دختری که اجازه نمی‌دهد از محل کارش عکسبرداری کنیم؛ حتی اجازه نمی‌دهد نام مغازه را در گزارش بیاوریم یا از بیرون مغازه، یک شات کوچک تصویر برداریم؛ او می‌ترسد؛ می‌ترسد که همین شغل نیم‌بندِ به قول خودش «آبکی» را هم از دست بدهد  . . . (ایلنا، 19 مرداد 1396)

محسن مهرعلیزاده، از نامزدهای شهرداری تهران، با اشاره به چالش‌های اجتماعی تهران، گفته است: ۱۵هزار بی‌خانمان در تهران هستند که ۷۰۰ نفر آنها زنان هستند. (خبرگزاری مهر، 19 مرداد 1396)

پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم معرفی وزیر زن از سوی رئیس جمهور، گفت: در کمال بهت و ناباوری نیمی از جامعه ایران از سوی رییس جمهور نادیده گرفته شدند، زنان فرهیخته ایران در میان کشورهای جهان از معدود کشورهایی هستند که در سطوح مدیریت کلان سیاسی حضور ناچیزی دارند این درحالی است که در سایر سطوح مشارکت سیاسی و اجتماعی بسیار فعال بوده‌اند. (ایلنا، 19 مرداد 1396)

افکارعمومی در ایران به این رخداد (تجاوز و قتل آتنا دخترک بیگناه پارس آبادی) غم انگیز واکنش های متفاوتی نشان دادند به دو دسته کلی تقسیم شدند: دسته اول بازهم انگشت اتهام را به سوی زنان و دختران به اصطلاح بد حجاب نشانه گرفته و تمام تقصیرها را به گردن مانتوهای چسبان و موهای بیرون زده از زیر شال و روسری بانوان انداختند و خون آتنا را از آنان طلب کردند و گروه دوم علت این رخداد را در فضای بسته جامعه و عدم آموزش صحیح به کودکان برا مقابله با موقعیتهای خطرناک سوء استفاده جنسی جستجو کرده و به طور خاص از کنار گذاشتن سند معروف 2030 انتقاد کردند. (20 مرداد 1396)

دادستان قم از اختصاص تیم گشت ویژه بانوان برای بازدید از اماکن عمومی زنانه خبر داد. به گفته این مقام قضایی “در راستای گسترش فرهنگ حجاب، گشت ویژه بانوان دادستانی قم با مدیریت قضات زن از اماکن بانوان؛ آتلیه‌ها، استخرها، سالنهای ورزشی، آرایشگاه ها و… بازدید می کند” (هرانا، 22 مرداد 1396)

برخی از اعضای فراکسیون زنان مجلس ایران از عدم همراهی مراجع تقلید با طرح اصلاح سن ازدواج در این کشور خبر داده‌اند. (تارنگار حقوق بشر در ایران، 22 مرداد 1396)

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده از افزایش روند نرخ بیکاری زنان در ١٠ سال گذشته خبر داد و گفت: این رقم در سال ٩٢ تا ١٩/٨ درصد رسیده است.حال‌آنکه شاخص نرخ بیکاری زنان با تحصیلات عالیه دوبرابر مردان است. (تارنگار حقوق بشر در ایران، 22 مرداد 1396)

شهیندخت مولاوردی صبح امروز در نخستین کنگره مجمع زنان اصلاح‌طلب گفت: به نظر می‌رسد در مرحله‌ای بسر می‌بریم که باید درباره چرایی و چیستی مشارکت زنان عبور کنیم. دیگر زمان بحث درباره ضرورت مشارکت زنان گذشته است. (برنا، 22 مرداد 1396)

امام جمعه اصفهان گفت: باید تلاش شود هرکسی در خانه‌اش کارگاه کوچکی داشته باشد و هر زنی در خانه‌اش قالیبافی و یا خیاطی کند. (خبرآنلاین، 22 مرداد 1396)

با ارسال نامه ای از سوی دادستان قزوین؛ کارکنان دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دولتی موظف به رعایت پوشش اسلامی شدند. دادستان قزوین در پایان این نامه خاطرنشان کرد “در صورت وصول گزارش توسط ضابطین و یا اعلام حراست و اطلاع از عدم رعایت قانون مذکور، با تشکیل پرونده قضایی نسبت به تعقیب متخلفین اقدام خواهد شد”. (هرانا، 22 مرداد 1396)

فاطمه ذوالقدر، نماینده مجلس شورای اسلامی می‌گوید:‌ چند نفر از مراجع با افزایش سن ازدواج دختران و پسران چندان موافق نبودند اما خیلی از آنها با این موضوع اعلام موافقت کرد‌ه‌اند و طرح افزایش سن ازدواج، هنوز منتفی نیست. (خبرآنلاین، 22 مرداد 1396)

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تاکید کرد: فکر می‌کنیم زمان حضور و نقش‌آفرینی زنان، جوانان و اقوام در سطوح عالی و میانی کشور فرارسیده و تاخیر در آن به صلاح کشور نیست. (ایلنا، 22 مرداد 1396)

دستیار ویژه رییس جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: در مشارکت سیاسی شاخص این نیست که چند وزیر زن در کابینه دارید بلکه نسبت زنان به کل نمایندگان و نسبت مدیران به کل مدیران جامعه اصل است. (مشرق، 22 مرداد 1396)

الهه کولایی از کاندیداتوری شهرداری تهران انصراف داد. (22 مرداد 1396)

دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب با بیان‌ این‌که ضروری است عقب نگاه داشتن زنان را در جهت تعادل تغییر دهیم گفت: باور داریم بین زن و مرد تفاوت وجود دارد، اما این تفاوت نباید منشا تبعیض باشد. (ایسنا، 22 مرداد 1396)

جمعی از فعالان مدنی و کنش‌گران حوزه زنان و کودکان در بیانیه مشترکی خواستار پایان بخشیدن به پدیده آسیب‌زای کودک –‌ همسری و صیانت و پاسداری از حقوق انسانی کودکان شدند. (هرانا، 22 مرداد 1396)

هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، بخشنامه وزارت آموزش و پرورش را که اجرای مصوبه دولت در خصوص افزایش مرخصی زایمان را از ابتدای آذر سال ۹۳ مجاز دانسته بود، ابطال کرد. (تسنیم، 22 مرداد 1396)

طیبه سیاوشی (نماینده مجلس شورای اسلامی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در رابطه با آمار کودک‌بیوه‌ها در کشور بیان داشت: طرح افزایش سن ازدواج کودکان تحت تاثیر آمار افزایش تعداد پدیده کودک‌همسری و تبدیل آن به کودک بیوه‌ها کلید خورد. کودکانی که با ۱۳ یا ۱۴ سال هم بیوه بودند و هم سرپرست خانوار محسوب می‌شدند. یعنی کودکانی داشتند که باید علاوه قبول مسئولیت آنها معیشت خود را تامین می‌کردند. (ایلنا، 24 مرداد 1396)

صدها نفر از فعالان مدنی و سیاسی با امضای نامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس از آنها خواسته‌اند ازدواج کودکان زیر ۱۸ سال را ممنوع کنند. (تارنگار تخصصی حقوق بشر ایران، 24 مرداد 1396)

یک تحلیلگر اقتصادی با اشاره به تداوم ۴ دهه عدم حضور وزیر زن در کابینه گفت:نادیده گرفتن زنان به بهانه فشار گروه‌های سنتی، منجر به عدم تحقق شاخص‌های توسعه پایدار در ابعاد اقتصادی می شود. (مهر، 25 مرداد 1396)

سید مجید امامی در دومین روز سمینار جامعه شناسی حجاب و بدحجابی گفت: در حال حاضر در رابطه با مسئله حجاب نقطه کانونی امر جنسی است نه مسئله فقهی و فرهنگی. (مهر، 25 مرداد 1396)

گفتمانی شدن مسئله حجاب در ایران در یک فرایند زمانی ۷۰ ساله رخ داده است. اقدام رضاخان مسأله دینی و فرهنگی را مورد مناقشه قانون و سیاست می کند و در همین جا گفتمانی شدن حجاب شکل می‌گیرد. (مهر، 25 مرداد 1396)

رئیس جمهور گفت: می خواستیم برای کابینه دوزادهم سه وزیر زن معرفی کنیم که جایگاه آنان را هم مشخص کرده بودیم، اما نشد. (خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی، 25 مرداد 1396)

رئیس فراکسیون زنان مجلس گفت: زنان مجلس به دنبال تحقق حمیات از حقوق کودکان، اصلاح سن ازدواج، افزایش سهم زنان در مجامع مختلف، ارتقا کسب و کار زنان و سایر موارد این حوزه است. (خبرآنلاین، 25 مرداد 1396)

زنان ورزش دوست ایرانی در مسابقه تیم قطر و ایران در سالن مسابقه والببال شرکت کردند. آنها دست نوشته ای به همراه داشتند که روی آن حرف دل زنان و دختران ورزش دوست ایرانی نوشته بود: بگذارید ورزشگاه هم برویم! دیدید آمدیم و چیزی نشد. (ایران خبر، 25 مرداد 1396)

ورزشگاه رضازاده اردبیل، بازی ایران چین، شروع شده است قابل توجه این است که بانوان ایرانی برای خرید بلیط برای دیدار مسابقه هر کدام مبلغ صدتومان پرداخت کرده‌اند اما زمان بازی که شده آنها را به داخل ورزشگاه راه نمی‌دهند و می‌گویند جا پر شده. این در حالیست که از داخل خبر می‌دهند جا هست و هنوز در بیرون در حال فروش بلیط به آقایان هستند! (ایران خبر، 25 مرداد 1396)

۱۶ مرداد ۹۶ حمید درخشان نیا، رئیس سازمان ثبت احوال کشور از تهیه پیش نویس حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان مطلقه خبر داد. به دنبال اعلام این خبر، سلمان خدادادی عضو «کمیسیون اجتماعی مجلس» روز ۲۳ مرداد ۹۶ اعلام کرد: «دولت در صدد ارائه لایحه‌ای است که وقتی ازدواج منجر به طلاق شد واژه طلاق از شناسنامه حذف شود تا اثرات منفی را بر زنان باقی نگذارد.» خدادادی تصریح کرد: «یکی از اثرات روانی و منفی در ذهن و وجود زنان واژه طلاق در شناسنامه است… زنان پس از طلاق به همسر قبلی خود تعلق ندارند؛ بنابراین ضرورتی برای ذکر نام همسر در شناسنامه آن‌ها وجود نخواهد داشت بر این اساس می‌توان با در نظر گرفتن تدابیری، واژه طلاق از شناسنامه حذف شود». (27 مرداد 1396)

یک جمعیت‌شناس اعلام کرده، ۴۰ درصد از دختران جوان در ایران بی‌کار هستند. او گفته است در برابر این آمار، ۲۱ درصد پسران جوان بی‌کارند. به گفته شهلا کاظمی‌پور، بر اساس سرشماری سال ۹۵ حدود ۳۰ درصد (هفت میلیون نفر) از جمعیت جوان (۱۵ تا ۲۹ سال) کشور فعال هستند و ۲۵ درصد از آنها (۲.۵ میلیون نفر) بی‌کار یا در جستجوی کار هستند که بخش زیادی از آنها دختران جوانند. (ایسنا، 27 مرداد 1396)

عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد با اشاره به پیشنهاد حذف ثبت «طلاق» از شناسنامه گفت: افزایش اعتماد به نفس در افرادی که در زندگی گذشته خود شکست خورده‌اند با حذف کلمه «طلاق» از شناسنامه افزایش می‌یابد و این امر از نقاط قوت اجرای این طرح می‌تواند باشد. (ایسنا، 28 مرداد 1396)

یک فعال حقوق زنان با بیان آنکه مولاوردی ریل گذاری‌های خیلی خوبی را در حوزه زنان انجام داد و در ادامه راه نیاز است معصومه ابتکار با تجربیات خود آنها را به سرانجام برساند؛ «رفع تبعیض» و «تامین امنیت» را مهمترین مطالبات زنان از معاون جدید رییس جمهور دانست. (ایسنا، 28 مرداد 1396)

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: متاسفانه با وجود حضور27 درصدی زنان در اعضای هیات علمی دو وزارتخانه علوم و بهداشت، حضور آنها درعرصه مدیریتی بسیار کم است. (ایرنا، 30 مرداد 1396)

مدیرکل بهزیستی شهرستان شمیرانات از واگذاری 7 فرزند طی 1.5 سال گذشته به دختران مجرد بالای 30 سال متقاضی فرزندخواندگی خبر داد و گفت: 80 درصد متقاضیان خواهان سرپرستی فرزند “دختر” هستند. (31 مرداد 1396)

مشاور امور زنان وزارت علوم می‌گوید قوانین برای اشتغال زنان در پست‌های مدیریتی دست‌و‌پا گیر است. الهه حجازی گفته: «گروه‌های آموزشی دانشگاه‌ها برای جذب بانوان در چارچوب هیات علمی مقاومت می‌کنند.» (رادیو زمانه، 30 مرداد 1396

 ۲ مرد ناشناس درحالی‌که کلاه‌کاسکت به سر داشتند به پیرزنی در غرب تهران حمله کرده و او را مورد حمله اسیدپاشی قراردادند. (همشهری، 1 شهریور 1396)

دختر ۲۳ ساله در دزفول به دلیل تعرضی که از طرف کارفرما به وی شده بود، تصمیم به خودکشی گرفت و با خوردن قرص اقدام به خودکشی نمود که خوشبختانه با اقدام به موقع خانواده و دوستانش نجات پیدا کرد. (ایران خبر، 1 شهریور 1396)

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به آمار زنان و کودکان بی شناسنامه گفت که تعداد قابل توجهی از این افراد در جنوب تهران زندگی می‌کنند و کودکان برای تحصیل با سد بزرگی روبه‌رو هستند و یکی از دلایل اصلی عدم تحصیل کودکان در کلان شهر و به ویژه تهران نداشتن شناسنامه و اوراق هویتی است که همین امر باعث شده ما با تعداد قابل توجهی از کودکان بازمانده از تحصیل روبه‌رو شویم. (تسنیم، 1 شهریور 1396)

دهها تن از زنان ایرانی که به دلیل ازدواج با مردان غیرایرانی فرزندانی فاقد تابعیت و مدرک شناسایی دارند در مقابل مجلس تجمع کردند. جمعیت این زنان که حدود صد نفر تخمین زده میشد عمدتا افرادی بودند که به ازدواج مردان عراقی یا افغانستانی در آمدند. گزارش شده است کسی از مسئولان حاضر به گفتگو با تجمع کنندگان و رسیدگی به مطالبات آنان نشد. (هرانا، 1 شهریور 1396)

هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، دستورالعمل مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخصوص ممنوعیت اخراج مادران کارگر در ایام شیردهی را خلاف قانون تشخیص داد و ابطال کرد. (ایلنا، 1 شهریور 1396)

رئیس اتحادیه پوشاک ایران گفته است که «گشت‌هایی» برای پلمب اصناف عرضه‌کننده «مانتوهای بی دکمه و شلوارهای پاره» آغاز به کار کرده‌اند. (تارنگار حقوق بشر در ایران، 1 شهریور 1396)

وکیل خانواده ستایش قریشی از اعلام نتیجه کارشناسی در این پرونده خبرداد و اعلام کرد خانواده وی به مبالغ تعیین شده اعتراض می کنند. مبلغی که خانواده قاتل باید برای مهرالمثل پرداخت کنند بر اساس میزان مبلغ مهریه‌ای است که در آن خانواده برای دختران در نظر گرفته می‌شود. مثلا ‌پرسیده میشود دختر عموهای ستایش هنگام ازدواج چقدر مهریه گرفته‌اند و بر اساس آن مهرالمثل مشخص می‌شود. (مهر، 4 شهریور 1396)

شاکیان دستورالعمل ممنوعیت اخراج زنان کارگری که کودکان زیر دو سال دارند، معتقدند این دستور زمینه حذف تدریجی کارگران زن از محیط‌های کار و تولید را فراهم می‌کند. (4 شهریور 1396)

بخشنامه وزارت آموزش و پرورش درباره ضوابط استخدام معلمان در این وزارتخانه در چند روز گذشته واکنش‌های زیادی را در بین کاربران شبکه‌های مجازی به دنبال داشته است تا جایی که شهیندخت مولاوردی دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی طی یک پیام توئیتری، با تأیید بر تبعیض‌آمیز بودن این شیوه نامه اعلام کرده که این مسأله را پیگیری و نتیجه را اعلام خواهد کرد. (ایران، 6 شهریور 1396)

معاون حقوقی قوه قضاییه با بیان اینکه این قوه با لایحه پیشنهادی دولت مبنی بر منع خشونت علیه زنان مخالفت نکرده است، گفت که این لایحه به صورت فوق العاده در حال بررسی است. (ایرنا، 6 شهریور 1396)

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به اولویت‌های پیگیری معاونت امور زنان و خانواده را مورد بررسی قرار داد و گفت: زنان امروز نقش‌های اجتماعی و زنانگی خود را فراموش کرده‌اند و معاونت امور زنان ریاست جمهوری باید به دنبال احیای این نقش‌ها باشد. (آنا، 6 شهریور 1396)

عضو حلقه مطالعات مسائل اجتماعی زنان انجمن جامعه شناسی ایران گفت: با وجود گسترش روز افزون شهرها و ایجاد جایگاه‌های جدید مدیریتی، باز هم زنان کمترین سهم ریاست را در مقامات کشوری دارند و تنها حدود 10 درصد از پست‌های ریاست یا معاونت، به آنها واگذار شده است. (ایسنا، 8 شهریور 1396)

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: دسترسی به فرصت‌های مساوی و برابر برای دختران کشور بنا به دلایل مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی فراهم نیست به همین دلیل باید برای این مسئله برنامه‌ریزی‌های صحیح و به هنگام داشته باشیم. (ایسنا، 8 شهریور 1396)

طبق آخرین آمار جمع آوری شده از اعتراضات در ایران، به طور متوسط روزانه ۲۰ اعتراض در شهرهای مختلف کشور رخ می دهد. یکی از اقشاری که به طور مستمر در اعتراض است قشر پرستار است چرا که علیرغم شغل پرزحمت، پرفشار و زیانبار، اکثریت آنها به طور غیررسمی استخدام هستند، برای کار حقوق ناچیزی به آنها تعلق می گیرد و در عین حال همان را نیز به طور مرتب دریافت نمی کنند. (ایران خبر، 9 شهریور 1396)

دو دختر نوجوان پانزده ساله در شهرستان ملکشاهی در یک حرکت هماهنگ اقدام به خودکشی کردند. گفته می شود این دو دختر هم کلاسی بوده و پس از ناکامی تحصیلی و عدم موفقیت درسی به علت عدم کسب نمره های لازم برای ورود به رشته تجربی تصمیم به خودکشی می گیرند با اینحال پلیس نحوه خودکشی و دلیل آن را نامتعارف دانسته و تحقیقات خود را بر این اساس آغاز کرده است. (ایلنا، 9 شهریور 1396)

سیده فاطمه ذوالقدر در خصوص لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت، گفت: در لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت مواد مختلفی آورده شده که بخش مهمی از آنها را موضوعات حقوقی و کیفری شامل می شود، هرچند پرداختن صرف به مجازات‌های کیفری برای تامین امنیت زنان درست نیست. (خانه ملت، 9 شهریور 1396)

راننده جوان تاکسی که با شکار دختران جوان در ترمینال جنوب آنها را تسلیم نیت شوم خود می‌کرد، با رأی قضات شعبه دهم دادگاه کیفری به ۱۵ سال حبس و دو سال کار رایگان در خانه سالمندان محکوم شد. (ایران، 11 شهریور 1396)

آرزو ضیایی: به گفته مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بانوان در سال ۹۵، در حالی که ۴۰‌درصد فارغ‌التحصیلان دکتری زنان هستند، اما آنها تنها ۱۶‌درصد از اعضای هیات‌علمی دانشگا‌ه‌ها را تشکیل می‌دهند. این در حالی است که در برخی از کشورهای دنیا زنان نقش بسیار پررنگ‌تری در زمینه پژوهشگری و عضویت در هیات‌های علمی دارند. برای مثال، در کره‌جنوبی ۱۸درصد پژوهشگران زن هستند، یا در اتحادیه اروپا ۳۳‌درصد پژوهشگران را زنان تشکیل می‌دهند و میزان مدیریت زنان در جهان نیز بین ۱۴ تا ۲۵‌درصد است. البته وضعیت زنان در ایران از برخی کشورها، مثلا کشورهای همسایه، بهتر است. برای مثال در کشور عربستان سعودی تنها حدود دو‌درصد از پژوهشگران را زنان جامعه تشکیل می‌دهند. (آرمان، 11 شهریور 1396)

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: نرخ بیکاری زنان از ۴ درصد در سال ۱۳۷۵ به حدود ۲۰ درصد در سال ۱۳۹۵ افزایش یافته، ضمن آنکه این نرخ در بین زنان دانش‌آموخته، بسیار بالاتر و به بیش از ۳۱ درصد رسیده است. (ایرنا، 12 شهریور 1396)

روز گذشته خبر تجاوز به دختران کم‌توان ذهنی در یکی از مراکز نگهداری بهزیستی روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت؛ امروز رسانه ها گزارش کردند مدیر و کارکنان آن مرکز تغییر کرده اند. (شرق، 12 شهریور 1396)

دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت گفت: بین سال‌های ٢٠٠٦تا ٢٠١٣ میلادی، تعداد مطلق اشتغال زنان کاهش و همین میزان در مردان افزایش را تجربه کرده است. (مهر، 12 شهریور 1396)

مشاور بازار کار وزیر تعاون گفته زنان شاغل ۷۷ درصد از دستمزد مردان را دریافت می‌کنند و زنان شاغل به لحاظ دستمزدی که دریافت می‌کنند ۱۰ سال از همکاران مرد خود عقب‌ترند. (ایلنا، 12 شهریور 1396)

دوره سوم «لیگ بازی‌های رایانه ای ایران» در حالی قرار است به زودی برگزار شود که از پنج رشته این بازی‌ها زنان فقط مجاز به شرکت در دو رشته‌اند. (دیجیاتو، 12 شهریور 1396)

به دنبال انتشار خبر تجاوز به دختران کم‌توان ذهنی در یکی از مراکز نگهداری بهزیستی در خبرگزاری مهر، حسین نحوی‌نژاد، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، در گفت‌وگو با روزنامه «شرق» گفته: «وجود آزار و اذیت سازمان‌یافته را در مراکز بهزیستی تکذیب می‌کنم؛ اما نمی‌شود گفت این مساله به صورت کلی در مراکزی از این دست وجود ندارد و نخواهد داشت.» (شرق، 14 شهریور 1396)

عضو کمیسیون اجتماعی گفت: کودکانی که از مادر ایرانی و پدر خارجی متولد می‌شوند نه تنها شناسنامه که هیچ کارت هویتی هم ندارند و از تمام حقوق اجتماعی محروم هستند. تاکنون در مجلس تلاش‌هایی برای تغییر وضعیت این کودکان صورت گرفته که هنوز به نتیجه نرسیده است. (خبر آنلاین، 14 شهریور 1396)

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در اختتامیه دومین جشنواره چادرهای آسمانی گفت: باید فرهنگ سازی درباره حجاب و عفاف از درون خانواده آغاز شود. (مهر، 15 شهریور 1396)

میناب – پدر «شیوا مبینی» ]که در حادثه تصادف اتوبوس حامل دانش‌آموزان کشته شد[ گفت: مسئولان بدون داشتن رضایتنامه از من دخترم را به اردو برده اند و حالا بعد از حادثه به دنبال گرفتن رضایتنامه از ما هستند. (مهر، 15 شهریور 1396)

معاون اجتماعی ناجا با بیان اینکه گرایش به حجاب در بین زنان بیشتر شده‌است، گفت: بیش از 70 درصد زنان به حجاب اعتقاد دارند اما بین عقیده و عمل فاصله است. (ایلنا، 15 شهریور 1396)

دو عضو کابینه و تعدادی از نمایندگان زن در مجلس ایران به وقایع روز گذشته در ورزشگاه آزادی واکنش نشان داده و از منع حضور زنان ایرانی در ورزشگاه انتقاد کرده اند. (15 شهریور 1396)

مدت‌هاست که شورای نگهبان، اصل 115 قانون اساسی را بررسی می‌کند تا به راهکاری در مورد «رجال مذهبی و سیاسی» برسد. این اصل بیان می‌دارد: «رئیس‌جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط زیر باشند، انتخاب گردد: ایرانی‏الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور»؛ امکان ریاست‌جمهوری زنان با توجه به لفظ رجل، تعریف رجل‌سیاسی، تعریف رجل مذهبی و موضوعیت‌داشتن سن‌وسال برخی از نکات قابل تامل این اصل محسوب می‌شوند. (آرمان، 15 شهریور 1396)

زمانی که سامانه خرید بلیط بازی فوتبال ایران و سوریه نام «زنان» را در کنار «مردان» برای خرید بلیط نشان می داد شاید باور اینکه داستان حضور زنان و خانواده‌ها در ورزشگاه به ایستگاه پایانی رسیده سخت بود اما اعلام ابطال بلیط خریداری شده و عودت پول آن، تمامی تصورات را نقش بر آب کرد. (ایسنا، 15 شهریور 1396)

رئیس فراکسیون زنان مجلس گفته چهار موضوع بهداشت، آموزش، مدیریت سیاسی و اقتصاد شاخص‌های شکاف جنسیتی‌اند که بر این اساس ایران از بین ۱۴۴کشور در رتبه ۱۳۹قرار گرفته و کشورهایی مثل مالی، سودان و چاد بعد از ایران قرار دارند یعنی حتی وضع ایران از عربستان و پاکستان هم در این شاخص‌ها بدتر است. (ایسنا، 15 شهریور 1396)

همزمان با روز جهانی «مبارزه با خودکشی»، آسیب‌شناسان اجتماعی به این مقوله پرداختند. خودکشی در ایران از میانگین جهانی پایین‌تر است، اما از آنجا که در آموزه‌های دینی و فرهنگ ملی ایران، این امر مذموم شناخته می‌شود، بروز حتی یک مورد خودکشی در کشور نیز حساسیت‌زاست. (آرمان، 15 شهریور 1396)

حال یک کارگر زن کوره‌پزخانه وایقان در تبریز که دچار سوختگی ۶۸ درصدی شده وخیم است. پیشتر نیز سوزان دختر ۱۵ ساله ای که در این حادثه دچار سوختگی ۷۳ درصدی شده بود، پس از هفت روز جان باخت. (ایلنا، 17 شهریور 1396)

آرزو ضیایی: بر اساس آمار سازمان بهزیستی تعداد زنان سرپرست‌خانوار در سال۷۰، یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزارنفر و در سال۸۵، یک‌میلیون و ۶۰۰‌هزارنفر بوده است. این آمار در سال۹۰ به دو‌میلیون و ۵۰۰‌هزار افزایش یافته که نشان‌دهنده رشد ۵۵‌درصدی این پدیده‌‌اجتماعی است. آمار سال۹۳ نیز نشان می‌دهد دو‌میلیون و ۳۰۰‌هزار زن سرپرست‌خانوار در کشور وجود دارند که با گذشت سه‌سال، تنها ۲۰۰‌هزارنفر از این زنان تحت‌پوشش سازمان‌های حمایتی قرار گرفته‌اند. (آرمان، 17 شهریور 1396)

معاون امور ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به دلایل فرهنگی که موجب بازماندن کودکان از تحصیل می‌شود، گفت که ۴۰ تا ۵۰ درصد دانش‌آموزان مقطع متوسطه در استان‌های مرزی به دلایل مختلف ترک تحصیل می‌کنند که یکی از این دلایل ازدواج زودهنگام است. (ایلنا، 19 شهریور 1396)

احمد میدری گفت: بر اساس قانون مدنی اگر زن ایرانی با مرد غیر ایرانی ازدواج کند، فرزند آن‌ها نمی‌تواند تابعیت ایرانی داشته باشد. وی افزود: این قانون در سال ۸۲ یک بار مورد اصلاح و بازنگری قرار گرفته است. معاون رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به وضعیت دریافت شناسنامه برای فرزندان زنان ایرانی و مردان غیر ایرانی اظهارکرد: فرزندان این افراد تا زمانی که به سن ۱۸ سالگی نرسند نمی‌توانند تابعیت خود را انتخاب کنند. (میزان، 19 شهریور 1396)

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان با تاکید بر اینکه زنان در بدنه‌ مدیریت شهری نقش ناچیزی دارند، گفت: این در حالیست که در کشورهای پیشرفته مشارکت مساوی مردان و زنان را شاهدیم. (مهر، 21 شهریور 1396)

معاون وزارت ورزش و جوانان گفت که بخشی از ورزشگاه آزادی برای زنان مسقف خواهد شد. وی این پروژه را حاصل تعامل بین نجفی شهردار تهران و سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان عنوان کرد. (ایلنا، 22 شهریور 1396)

مرد جوانی که خواستگار سمج دانشجوی دکتری روانشناسی شده‌ بود، وقتی با جواب منفی دختر جوان روبه‌رو شد، اقدام به اسیدپاشی کرد. متهم در حالی که در بازجویی‌ها منکر اسیدپاشی شده بود، با رأی دادگاه به حبس محکوم شد. (هرانا، 22 شهریور 1396)

قضات دادگستری تهران پسر جوانی را به اتهام تجاوز به عنف به اعدام محکوم کردن این در حالی است که دختر شاکی در این پرونده به دلیل تبعات تجاوز، پس از مبادرت به خودکشی جان باخته است. همزمان وکیل متهم از بیمار اختلال شخصیت مزمن متهم که حتی منجر به بستری شدن او در بیمارستان روانی و نیز معافیت از خدمت شده بود سخن گفت. (ایران، 22 شهریور 1396)

انشعاب آب تنها مجموعه ترک اعتیاد بانوان شهر گرگان به دلیل پرداخت نکردن حق انشعاب ۲۳ میلیون تومانی آب از سوی اداره کل آبفای استان قطع شد. (مهر، 22 شهریور 1396)

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان گفت: سرشماری زنان ایرانی که با مردان غیر ایرانی ازدواج کرده اند آغاز شده است. (مهر، 22 شهریور 1396)

دختر جوان که در تصمیمی وحشتناک تصمیم به خودکشی گرفته بود، بامداد امروز از طبقه ۱۶ یکی از برج های آتی ساز خود را به پایین پرتاب کرد. (مهر، 22 شهریور 1396)

مینو اصلانی  مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کشور ضمن انتقاد از صحبت‌های اخیر معاونت امور زن و خانواده ریاست جمهوری، درزمینهٔ سهم خواهی زنان در پست‌های مدیریتی گفت: زنان ایرانی همواره در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی حضور دارند و این حضور کیفی و اثرگذار است و به لحاظ توانمندی و خلاقیتی که از خود نشان داده‌اند، زمینه بروز و ظهور حضور زنان را فراهم کرده و عملی ستودنی است، اما زمانی که این روند با بحث تساوی جنسیتی و سهم خواهی به حاشیه کشیده می‌شود، ارزش خود را از دست می‌دهد و کرامت زن را زیر سؤال می‌برد. (فارس، 22 شهریور 1396)

رئیس دفتر رئیس جمهور کشورمان تاکید کرد که در تعیین مسئولان تفاوتی جنسیتی قائل نیستیم اما بانوان باید مراحلی را طی کنند تا به مسئولیت بالاتر برسند. (ایسنا، 22 شهریور 1396)

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه آمار زنان تحصیلکرده در استان تهران و بسیاری از استان‌ها رو به افزایش است، گفت: نرخ بیکاری زنان تحصیلکرده ۳ برابر مردان است. (مهر، 22 شهریور 1396)

پدیده «خون‌بازی» بعد از گذشت چندسال از شناسایی آن میان دانش‌آموزان، به فراموشی سپرده شده بود تا این که یک فعال اجتماعی بار دیگر از شیوع بالای این پدیده خبر داد. (مهر، 26 شهریور 1396)

مسئولان آستان قدس رضوی برای دیدار افتتاحیه ورزشگاه امام رضا دو عضو زن شورای شهر مشهد را دعوت نکردند. داستان از این قرار است که تربیت‌بدنی آستان قدس رضوی از ۱۳ عضو شورای مشهد دعوت کرده تا در دیدار افتتاحیه میان منتخب مشهد و تیم کربلا به ورزشگاه بیایند، اما روی نام ۲ عضو زن شورای شهر مشهد خط قرمز کشیده‌ است و از “شهناز رمارم” و “بتول گندمی” دعوتی به عمل نیامده‌ است. (ایسنا، 26 شهریور 1396)

فعالیت های چندین کانال تلگرامی برای تبلیغ چندهمسری و ترویج آن در جامعه به اسامی مختلف و به اسم «سنت اهل بیت» و «فرهنگ ناب» موجب حساسیت‌های زیادی شد که آن را پیگیر شدیم. (مهر، 27 شهریور 1396)

سرشماری سال ۹۵ حاکی از آن است که در ۳ میلیون از خانوارها افراد به صورت مجردی، تنها، یا بدون ثبت رسمی ازدواج و … زندگی می‌کنند این در حالیست که این سرشماری از ثبت حدود ۲۴ میلیون و ۱۳۰ هزار «خانوار» در ایران حکایت دارد؛ لذا بیش از ۲۱ میلیون خانوار با «ازدواج» تشکیل خانواده‌ داده‌اند. (ایسنا، 27 شهریور 1396)

بر اساس پژوهش‌های انجام‌شده در هفت استان کشور به‌ترتیب در خراسان‌‌رضوی، آذربایجان‌شرقی، خوزستان، سیستان‌و‌بلوچستان، آذربایجان‌غربی، اصفهان و هرمزگان بیشترین نرخ ازدواج زودهنگام ثبت شده است. (انتخاب، 28 شهریور 1396)

آيت الله علوی گرگانی در ديدار با مشاور حقوقی رئيس جمهوری با ورود زنان به ورزشگاه ها مخالفت کرد و گفت:حتما جلوی این کار گرفته شود. (باشگاه خبرنگاران جوان، 28 شهریور 1396)

محرومیت پرشمار جوانان بهایی از ورود به دانشگاه ها همزمان با اعلام نتایج کنکور، تعداد پرشماری از جوانان بهایی که مشخصات ۲۱ تن از آنان احراز شده است در شهرهای مختلف ایران علیرغم حضور در کنکور سراسری آموزش عالی در سال‌جاری به بهانه «نقص در پرونده» از ادامه تحصیل در مقطع دانشگاهی محروم شدند. (هرانا، 28 شهریور 1396)

رییس فدراسیون فوتبال گفت “همان‌طور که قبلا نیز گفته‌ام ساختار ورزشگاه‌های ما مناسب پذیرش بانوان نیست”. مهدی تاج همچنین مدعی شد که “این امر در حال حاضر اولویت بانوان و جامعه هم نیست”. (ایسنا، 29 شهریور 1396)

دختر ۱۷ ساله ای که در سن ۱۳ سالگی به تصمیم والدین خود ناچار به ازدواج شده بود، با بروز اختلافات خانوادگی نه تنها مورد ضرب و شتم قرار گرفت بلکه نوازد شیرخوار او را نیز ۸ روز است از مادر جدا کرده اند. (هرانا، 31 شهریور 1396

ورزشی

رئیس فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام گفت: بانوان بدنساز ایران حق شرکت در هیچ رقابتی را ندارند. این مسئول فدراسیون با اشاره به نام شیرین نوبهاری، از زنان بدنساز و فعالان سرشناس این رشته ورزشی با لحنی توهین آمیز درباره او گفت: ”احتمال می‌دهیم مغزش تعطیل باشد.“(هرانا، 12 تیر 1396)

قرار است اتفاقی جدید به ورزش ایران اضافه شود. پنج شنبه و جمعه پانزدهم و شانزدهم تیر ماه نخستین برگ از تاریخ وزنه برداری بانوان ایران رقم می خورد. دختران زیادی از سراسر ایران برای حضور در نخستین دوره آموزشی – تمرینی وزنه برداری اعلام آمادگی کرده اند. ریحانه طریقت نائب رییس فدراسیون وزنه برداری در امور بانوان می گوید این استقبال بی نظیر برایشان قابل پیش بینی نبوده است.(جام جم، 14 تیر 1396)

رقابت‌های کشتی کلاسیک بانوان (با پوشش کامل) با موافقت اتحادیه جهانی کشتی، راه‌اندازی می‌شود. به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی فدراسیون کشتی، پس از پیشنهاد فدراسیون کشتی مبنی بر برگزاری رقابت‌های کشتی کلاسیک بانوان (با لباس فرم ویژه و پوشیده) کمیته اجرایی اتحادیه جهانی کشتی در این مورد تصمیم گیری کرد. (جام جم، 21 تیر 1396)

ماموران انتظامي صبح دوشنبه ۲ مرداد از دوچرخه سواري دختران در اطراف درياچه زريبار در مريوان، جلوگيري كردند. يك منبع آگاه گفت، «ماموران علاوه بر ممانعت از دوچرخه سواري آنان، دوچرخه هاي دختران را نيز ضبط كرده و با خود بردند». (3 مرداد 1396)

در شرایطی که در ماه‌های اخیر صحبت‌های زیادی بابت حضور زنان در ورزشگاه‌های فوتبال به گوش می‌رسد و وزیر ورزش بارها از این طرح حمایت کرده، حالا درخواست مجددی از سوی برخی فوتبالیست‌های بانوان خطاب به حسن روحانی مطرح شده است. (هرانا، 4 مرداد 1396)

داستان وداع باشگاه های فوتبال بانوان از لیگ ایران، تکراری، کسالت بار و عذاب آور شده است. تقویم سال های اخیر را که ورق بزنیم، نمی توان یک خاطره تلخ از نابودی باشگاه های فوتبالی که دختران در آن بازی می کردند را ندید. داستان «ملوان» را به یاد داریم؛ «مسعود رضاییان»، مدیرعامل این باشگاه مردادماه سال 95 خبر از انحلال تیم نایب قهرمان فوتبال بانوان ایران داد. او ملوان را منحل اعلام کرد و بعد مدعی شد که دلایل انحلال باشگاه ملوان، در جامعه اسلامی قابل بیان نیست! (30 مرداد 1396)

بهناز شفیعی اولین موتورسورار ایرانی در رشته «ریس» (Race) می‌گوید برای حق موتورسواری خودش و زنان ایرانی جنگیده است تا امروز زنان ایرانی بتوانند در این رشته فعالیت کنند. (شرق، 31 مرداد 1396

قائم مقام انجمن آسیب شناسی ایران گفت: بررسی‌ها نشان داده که ورزشکاران زمانی که خانواده خود را در ورزشگاه می‌بینند یا حضور آنها را حس می‌کنند نتایج بهتری می‌گیرند. (ایسنا، 15 شهریور 1396)

یک فعال حوزه زنان و خانواده با ارسال یادداشتی مطالبات زنان در حوزه ورزش را نه موضوع حضور زنان در ورزشگاه بلکه مطالبه امکانات برابر با مردان در حوزه ورزش دانست. (فارس، 22 شهریور 1396)

کارول دلاپاز (شیلی) مدرس فدراسیون جهانی کاراته، یک ماه قبل برای مشاوره فنی دختران کاتارو به ایران آمد ولی با نارضایتی کشور را ترک کرد. منتقدین فدراسیون کاراته، او را رقاصه و خواننده‌ای معرفی کردند که برای ترویج “فرهنگ منحط غربی” به ایران آمده. (هرانا، 27 شهریور 1396

بهداشت و سلامتی

محمد بینازاده یکی از کسانی است که در حوزه اعتیاد زنان حرف برای گفتن دارد: می‌توانیم بگوییم که آمار اعتیاد زنان از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ حدود دو برابر و از سال ۱۳۷۶ تا سال ۱۳۹۰ حدود ۴ برابر شده است؛ اما برای مقایسه این آمارها با هم محدودیت‌هایی وجود دارد. نکته اولی که باید به آن توجه کنیم متدولوژی تحقیقاتی است که دارند با هم مقایسه می‌شوند. با توجه به جامعه آماری و حجم نمونه‌ها، نتایج این تحقیقات قابلیت قیاس‌پذیری ندارند.(مهر، 12 تیر 1396)

بر اساس آخرین تحقیقات رسمی سازمان بهزیستی ایران، سن شروع مصرف در زنان کمتر از ۳۰ سال، کاهش یافته و زنان در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال بیشتر به مصرف مواد مخدر گرایش پیدا کرده‌اند. (21 تیر 1396)

به دلیل نبود امکانات اولیه و راه مناسب در منطقه پیر کهن(کل گرانریک) از توابع شهرستان ریگان، صبح امروز مادر باردار ریگانی در وانت پیکان وضع حمل کرد. محمد سابکی پدر این فرزند اظهار داشت: در منطقه ای که ما زندگی می کنیم نه راه مناسب و هیچ امکاناتی وجود ندارد و همسر بنده به دلیل نبود امکانات و در مسیر به شهرستان وضع حمل کرد. (ایران خبر، 22 تیر 1396)

حمید صرّامی مشاور دبیر کل و مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری، درباره‌ی آسیب‌های روانی اجتماعی اعتیاد بر بانوان گفت: یکی از موضوعاتی که در جامعه‌ی امروز و در عرصه‌ی جهانی به آن گرفتاریم، پدیده‌ی زنانه‌تر شدن اعتیاد است. پیش‌تر موضوع اعتیاد به مردان اختصاص داشت، اما از دهه‌ی 90 میلادی، ورود زنان به چرخه‌ی اعتیاد پر رنگ‌تر شده است. (باشگاه خبرنگاران جوان، 28 تیر 1396)

علی ربیعی امروز در بازدید از مرکز اقامتی و بازتوانی بانوان دارای اعتیاد به مواد مخدر در قزوین در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دولت یازدهم با شفاف‌سازی در ارائه آمار و اطلاعات مربوط به آسیب‌های اجتماعی توانسته قدم‌های بلندی در حل آنها بردارد. وی ادامه داد: اعتیاد در حال زنانه شدن است. زنان از مردان آسیب‌پذیر‌تر بوده و تاثیرگذاری اجتماعی آنان نیز از مردان بیشتر است بنابراین باید مراکز آموزشی زنان بهبود یافته را گسترش دهیم تا آنان بازتوان شده و به جامعه برگردند. (ایلنا، 31 تیر 1396)

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت با بیان اینکه بیماری ایدز از طریق رابطه جنسی در کشور در حال افزایش است، جدیدترین آمار مبتلایان به این بیماری را اعلام کرد. (ایلنا، 20 مرداد 1396)

در روزهایی که موضوع کاهش مجازات اعدام قاچاقچیان مواد‌مخدر همچنان داغ است، رئیس سازمان زندان‌ها اعلام کرد که درصد زنان در قاچاق مواد از مردان پیشی گرفته‌ است. (هرانا، 22 مرداد 1396)

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: سن شروع مصرف مواد در زنان به کمتر از 30 سال رسیده، قبح مصرف در آنها کمتر شده و آمار مصرف آن‌ها به مردان نزدیک‌تر شده است به طوری که میل به مصرف در زنان جوان در حال افزایش است. (فارس، 26 مرداد 1396)

زایمان‌هایی که خارج از سیستم نظام سلامت و در پاتوق‌ها انجام می‌شود، بسیار نگران کننده است؛ مواردی که نظارت بر آن وجود ندارد و نمی‌توان آن را پیگیری کرد، می‌توان با توسعه خدمات و همکاری بیشتر با NGO ها به این مساله رسیدگی کرد. در حال تدوین تفاهم نامه‌ای هستیم تا بتوانیم از ظرفیت ‌NGO ها در این زمینه استفاده کنیم. زنان معتاد در پاتوق‌های معتادان باردار می‌شوند، همان‌جا زایمان می‌کنند و بعضی‌هایشان نوزاد را پس از زایمان، می‌فروشند. (27 مرداد 1396)

دختری ۱۵ ساله به نام هاجر که در یکی از روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل فقر و نداشتن ۶هزار تومان پول دارو فوت کرد. ﺭﻭﯼ ﺳﻨﮓ ﻗﺒﺮ ﻫﺎﺟﺮ ﻧنوشتند: ﻋﻠﺖ ﻣﺮﮒ ﻧﺪﺍﺷﺘﻦ ﭘﻮﻝ ﺩﺍﺭﻭ (ایران خبر، 29 مرداد 1396

 مدیرکل امور بانوان استانداری کردستان گفت: گرایش زنان به اعتیاد نه تنها کانون خانواده را به ورطه نابودی می‌کشاند بلکه جامعه را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. (ایلنا، 1 شهریور 1396)

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری استان مرکزی، زهرا فرجی، در نشست اعضای شورای پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی، اظهار داشت: متأسفانه 12 درصد از معتادان کشور را زنانی تشکیل می‌دهند که اکثراً در رده سنی 20 تا 36 سال قرار دارند. (فارس، 4 شهریور 1396)

همایون هاشمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت که به نظر می رسد حدود ۶۶ هزار نفر در کشور مبتلا به بیماری ایدز باشند که البته حدود ۳۵ هزار نفر آنها شناسایی شده اند. وی گفت که آمارهای سال ۹۶ نشان دهنده گسترش بیماری ایدز در میان زنان ایرانی است. (تسنیم، 22 شهریور 1396)

رئیس مرکز بهداشت استان یزد با اشاره به اینکه بسیاری از زنان تبعه خارجی در منزل زایمان می‌کنند، گفت: این اقدام آمار مرگ‌ومیر زنان در استان یزد را افزایش داده است. (مهر، 27 شهریور 1396)

کرمانشاه- مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور در امور زنان گفت: رشد صعودی اعتیاد در بین زنان جوان تهدیدی جدی است و این افراد بیشتر به موادی چون شیشه و تریاک گرایش دارند. (مهر، 27 شهریور 1396)

محققان پژوهشگاه رویان طی تحقیقات علمی در صدد آمدند تا کیفیت زندگی در زنان نابارور را مورد بررسی قرار دهند. اضطراب و افسردگی عامل کیفیت پایین زندگی زنان نابارور (مهر، 28 شهریور 1396)

۲۳ درصد از جامعه ۱۵ تا ۶۴ ساله دچار یکی از اختلالات روانپزشکی بوده که افسردگی در صدر آن است. برپایه این خبر، حدود ۱۳.۵ درصد از ایرانی‌ها افسرده‌اند،اختلالات روانپزشکی در زنان ۲۶ درصد و در مردان ۲۰ درصد است. (برنا، 28 شهریور 1396)

 خانواده

زن جوانی اهل شهر شهرستان سردشت به دلیل مشکلات خانوادگی در روز عید فطر دست به خودسوزی زده است. خبرنگار کردپا در شهر سردشت هویت این زن کرد را ”بریوان محمدی“ ٢٣ ساله فرزند جعفر عایشه شیلانی از اهالی روستای ”بیوران سفلی“ اعلام کرد. (کردپا، 4 تیر 1396)

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی گفت: آمار نشان می‌دهد که طلاق به درخواست زوج 16درصد، طلاق توافقی 24 درصد و صدور گواهی عدم امکان سازش 47 درصد در سال 95 نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. (مهرخانه، 5 تیر 1396)

‌رئیس حوزه قضایی شهرستان زابل گفت: متاسفانه در این حوزه در سال قبل نزدیک به 671 مورد طلاق به ثبت رسیده که در مقایسه با سال 94 رشد 20 درصدی را نشان می‌دهد. ‌نجفی در ادامه افزود: بیش از 50 درصد از این طلاق‌ها توافقی بوده و علی رقم اقدامات صورت گرفته در زمینه مشاوره و کارهایی از این قبیل، متاسفانه بازمنجر به نتیجه مطلوب نمی‌شده و چون طرفین اصرار بر جدا شدن داشتند، منجر به طلاق می‌‌شده است.(مهرخانه، 5 تیر 1396)

وزیر دادگستری درباره آمار ازدواج و طلاق ثبت‌شده در سال گذشته گفت: در این سال 660,000 واقعه ازدواج به‌صورت الکترونیک ثبت شده است که در مقایسه با سال قبل 2درصد کاهش دارد. همچنین بیش از 174 هزار واقعه طلاق در سال 95 به‌صورت الکترونیک ثبت شده که در مقایسه با سال قبل 6 درصد افزایش دارد. (تسنیم، 12 تیر 1396)

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی با اعلام این مطلب درباره پروند شکایت  اعظم از همسرش  که سال گذشته  وی را به همراه دو فرزندش مورد شکنجه وآزار قرار داده بود،افزود:”خشونت خانگی در جامعه رو به افزایش است که این موضوع از افزایش پیامدهای طلاق، روابط فراخانوادگی و سایر آسیب‌های مشهود، معلوم می‌شود.“(هرانا، 18 تیر 1396)

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با بیان اینکه لایحه پذیرش تابعیت از طریق مادر در دولت به تصویب رسید، گفت: تصویب این لایحه در مجلس موجب رفع مشکلات فراوان در بحث هویت برخی کودکان می شود. (ایرنا، 21 تیر 1396)

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی گفت: ”به گزارش ثبت احوال تنها ۱۰ دختر در هفت شهر خراسان رضوی در سن زیر ۱۰ سال ازدواج کرده‌اند و ازدواج ۲۷ پسر زیر ۱۵ سال نیز ثبت شده است که باید تلاش شود این آسیب‌ها به حداقل برسد“. وی افزود: ”بر اساس یک پژوهش در هفت استان کشور در حوزه ازدواج کودکان، خراسان رضوی در بین آن‌ها بدترین شرایط را دارد“. (هرانا، 24 تیر 1396)

علی رغم اصلاحات مدعی شده در قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی این قانون هنوز هم با خلاهای بسیاری مواجه است. قانون گذار دایره شمول افراد تحت حمایت این قانون را صرفاً برای فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی که در ایران متولد شده اند در نظر گرفته است و تعیین تکلیفی برای افرادی که در خارج از ایران از این والدین به دنیا می آیند نکرده است. (ایلنا، 25 تیر 1396)

محمدعلی وکیلی در جلسه علنی مجلس گفت که طرح اصلاح بند 3 ماده 18 قانون گذرنامه اعلام وصول شده است. ( در این طرح تسهیل خروج زنان از کشور در شرایط اضطرار بدون اذن همسر پیش بینی شده است). (ایسنا، 27 تیر 1396)

مدیرکل دفتر آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: بیش از ٨٠ درصد قربانیان خشونت های خانگی و خانواده، زنان هستند و حمایت از زنان در معرض خشونت یا خشونت دیده با محوریت حفظ خانواده و تحکیم این نهاد در اولویت است. (ایرنا، 27 تیر 1396)

خسرو امیدوار در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت طلاق در استان اردبیل گفت: در یک سال گذشته در سطح استان اردبیل بیش از ۲ هزار طلاق به ثبت رسیده است بطوریکه بیش از 562 دو مورد نیز در مراکز مشاوره سازمان بهزیستی به صلح و سازش منجر شده است. (ایسنا، 28 تیر 1396)

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران از افزایش ظرفیت اورژانس اجتماعی و مراکز مداخله در بحران پایتخت خبر داد و گفت: 75 درصد خانوارهای ایرانی آسیب‌دیده یا در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند و هم اکنون تعداد مراکز مداخله در بحران کم بوده و پاسخگوی نیاز نیستند. این در حالیست که ظرفیت اورژانس اجتماعی و مراکز مداخله در بحران تهران تا چند ماه آینده افزایش خواهد یافت. (ایسنا، 12 مرداد 1396)

آمارهای اداره ثبت احوال استان تهران درباره ازدواج و طلاق تهرانی‌ها نشان می‌دهد که میزان ازدواج و طلاق در سال گذشته افزایش پیدا کرده و طبق این آمارها 5 درصد از طلاق‌ها پس از 29 سال زندگی و 40 درصد در 5 سال ابتدایی زندگی صورت می‌گیرد. (17 مرداد 1396)

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در مورد موضوع حذف عنوان “طلاق” در شناسنامه بانوان نیز گفت: حذف عنوان طلاق به اصلاح قانون نیاز دارد و مجلس در این زمینه باید عمل کند. در حال حاضر صرفا طلاق‌های “باین غیرمنقوله” یا زمانی که فرد مطلقه دوشیزه باشد امکان حذف از شناسنامه را دارد. (ایسنا، 20 مرداد 1396)

عضو کمیته روان پزشکی مرکز تحقیقات پزشکی قانونی با اشاره به دلایل بروز خشونت در جامعه و قتل‌های خانوادگی گفت: 35 درصد زنان مقتول توسط مردان مورد خشونت قرار گرفته‌اند. (خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی، 22 مرداد 1396)

یک زن جوان جیرفتی درست مقابل نانوایی خود را به آتش کشید و جانش را در آتش سوزاند و کشته شد.  دردناکترین نوع اعتراض به شیوه خودسوزی است که معمولا زنان برای خود انتخاب میکنند. (آژانس ایران خبر، 22 مرداد 1396)

مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور از افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار در کشور خبر داد. (22 مرداد 1396)

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به علل و عوامل بروز قتل‌های خانوادگی گفت: براساس مطالعاتی که در سال‌های 85 و 86 انجام شده بود، قتل‌های خانوادگی حدود 40 درصد از قتل‌های عمد پایتخت را تشکیل می‌داد که این میزان از قتل‌های خانوادگی در میان قتل‌های عمد، محل تأمل و اندیشه جدی است. (خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی، 24 مرداد 1396)

یک زن ٥٠ ساله به‌نام صورت حسینی در شهرستان دالاهو در استان کرمانشاه؛ به‌دلیل مشکلات خانوادگی و فقر اقدام به خودکشی کرد و متآسفانه جان باخت. (ایران خبر، 25 مرداد 1396)

مادری که با وارد آوردن ضربات سنگین بر بدن دختر 10 ساله‌اش باعث ایجاد شکستگی‌های خطرناک در بدن او شده‌است بازداشت شد. (ایرنا، 29 مرداد 1396)

نرگس، منیره، سوسن، زینب و شریفه دختران ۶ تا ٢٠ساله پاکدشت، بارها مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اند. یک کنشگر مدنی می گوید “برخی از کارگاه‌های مناطق حاشیه‌ای پاکدشت به محلی برای آزار کودکان تبدیل شده است. کودکان مناطق حاشیه‌ای پاکدشت بشدت آسیب‌دیده هستند، بیشتر آنها از آزارهای جنسی خارج از خانه رنج می‌برند.” (شهروند، 30 مرداد 1396)

به نقل از روابط عمومی پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد، در چهارماهه سال جاری ۲۶۶ نفر به جهت تشکیل پرونده با موضوع همسر آزاری به ادارات پزشکی قانونی استان مراجعه کرده اند. از این تعداد ۱۱ نفر مرد و ۲۵۵ نفر زن بوده اند. این رقم در مدت مشابه سال گذشته تعداد ۲۳۷ مورد بوده است که ۱۲.۲۳ درصد افزایش داشته است. (هرانا، 31 مرداد 1396

مهدی براکه پور با بیان اینکه سبب عسر و حرج باید در زمان درخواست طلاق موجود باشد، گفت: اگر قبل از درخواست طلاق زوج متصف به یکی از اسباب اثبات عسر و حرج بوده باشد و در در زمان حال اصلاح شده باشد، دیگر مستمسکی جهت استناد به عسر و حرج برای زوجه در دست نیست. (ایسنا، 6 شهریور 1396)

یک حقوقدان با بیان اینکه یکی از کلیدی ترین مواردی که قانونگذار به آن توجه کرده موضوع خشونت است، اظهار کرد: خشونت علیه زن که می‌تواند مصداق عسر و حرج باشد موردی است که قبلا مورد توجه نبود و چنین تفکری در مورد آن وجود نداشت، اما این مطلب که به عنوان مصداق در قانون ذکر شده به ما کمک کرد تا ضمانت اجرای خشونت خانگی و خشونت علیه زنان در خانه را مصداق عسر و حرج قرار دهیم. (ایسنا، 6 شهریور 1396)

یک وکیل دادگستری با بیان اینکه در شریعت آمده که اگر زن یک سال متوالی در فراق جسمانی باشد از موجبات عسر و حرج محسوب می‌شود، گفت: شرع به این موضوع تصریح دارد، اما متاسفانه دادگاه آن را مورد توجه قرار نمی‌دهد. (ایسنا، 12 شهریور 1396)

تازه ‌دامادی که ۴‌ ماه پس از عقد، همسر ١۶ ساله اش را در خواب با ضربات آجر به قتل رسانده بود در جلسه محاکمه درحالی‌که اشک می‌ریخت گفت به‌خاطر چت کردن‌های همسرش در تلگرام دست به این جنایت زده است و از اولیای دم خواست او را ببخشند. (همشهری، 14 شهریور 1396)

ساعاتی پیش جنایت هولناکی در خیابان یخچال تهران به وقوع پیوست که در این ماجرا مردی همسر و پسر چهارده‌ساله‌اش را کشت و جسدش نیز در محل جنایت کشف شد. (تسنیم، 14 شهریور 1396)

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به آمار رو به افزایش کودک آزاری و خشونت علیه زنان در جامعه گفت: برای مداخلات منطقی و خارج شدن از تنش های خانوادگی سازمان ها نیازمند برنامه هستند. (مهر، 15 شهریور 1396)

پدر ۴۸ ساله به دلیل ترک همسرش از منزل در اقدامی جنون‌آمیز، ۲ دخترش را با ضربات قداره به قتل رساند و پس از آن با خوردن سم سیانور به زندگی‌اش پایان داد. (همشهری، 22 شهریور 1396)

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان آنکه 47 درصد طلاق‌ها در 5 سال اول زندگی رخ می‌دهند گفت: 70 تا 80 درصد زنان مطلقه که سرپرست خانوار هستند شغل مناسبی ندارند. (ایسنا، 27 شهریور 1396)

عضو شورای شهر تهران گفت: یک جریان فکری وجود دارد که معتقد است، زنان باید در خانه بمانند و فقط به وظیفه خانه‌داری و مادری بپردازند، اما وقتی بحث حضور فعالانه زنان در اجتماع مطرح می‌شود، معتقدند؛ فامیل و محارمشان باید در اجتماع حضور پیدا کنند و عده کثیری از جامعه را نادیده می‌گیرند و این نسخه را فقط برای خاندان خود می‌پیچند. (ایلنا، 28 شهریور 1396)

فرماندار بندر ترکمن از خودسوزی یک زن جوان به همراه فرزندش در روستای نیازآباد شهرستان بندر ترکمن خبر داد و گفت که به علت شدت بالای سوختگی مادر جان خود را از دست داد. (مهر، 31 شهریور 1396)

مدیر کل پزشکی قانونی استان مازندران از ارجاع دو هزار و ۲۸۹ مورد همسرآزاری طی ۹ ماه امسال به مراکز پزشکی قانونی خبر داد و گفت که این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل که دو هزار ۲۲۶۱ مورد بود، یک درصد رشد داشت. (ایسنا، 31 شهریور 1396

 قتلهای ناموسی

دو شهروند آبادانی در دو پرونده جداگانه اما با یک سناریوی مشابه خواهران خود را به قتل رساندند. این قتل ها که تحت عنوان ”ناموسی“ شکل گرفته است از جمله مواردی است که در قانون با اهمال با آن برخورد میشود. قتل های ناموسی در ایران در تعداد زیادی هر ساله قربانی می گیرد. (هرانا، 8 تیر 1396)

نرگس علی شجاعی، دختر ۱۷ ساله ساکن حومه بهبهان در پی تلاش خانواده برای اجبار او به ازدواج با پسردایی خود دست به خودکشی زد، ساعاتی بعد در حالی که از خودکشی نجات یافته بود به دست برادر خود با شلیک مستقیم سه گلوله به قتل رسید.(هرانا، 12 تیر 1396)

 یک زن ایلامی به دلیل هر آنچە “قتل ناموسی” خوانده می‌شود، توسط شوهرش به قتل رسید. (کردپا، 1 شهریور 1396)

سرهنگ علی اسمعیل پور عصر پنج شنبه در گفتگو با خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: شامگاه چهارشنبه در یک درگیری پدر ۳۹ ساله خانواده دختر ۱۹ ساله خود را مورد ضرب وجرح قرارداد. وی ادامه داد: دختر این خانواده به علت شدت جراحات در بیمارستان جان خود را از دست داد. (مهر، 19 شهریور 1396

متفرقه

مدیرکل دفتر آسیب‌های اجتماعی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: به‌زودی گزارشی تفصیلی از وضعیت زنان بیوه در ایران و در مقایسه با سایر کشورها توسط دبیرخانه شورای عالی رفاه منتشر می‌شود و بررسی مشکلات این قشر از جامعه و تدوین سیاست‌های حمایتی رفاهی کارآمد و همه‌جانبه نگر برای آنان در دستور کار جلسات آتی شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی قرار خواهد گرفت. (مهرخانه، 5 تیر 1396)

موضوع پرداخت مغایر با قانون حکم حقوقی فوق العاده نوبت کاری، این روزها دوباره در اولویت اخبار حوزه پرستاری قرار گرفته‌ است و سازمان نظام پرستاری تاکید دارد که در این زمینه خلافی صورت گرفته و حق پرستاران در زمینه دریافت فوق العاده نوبت کاری به درستی رعایت نشده‌ است، اما وزارت بهداشت نظری متفاوت ازا آنها دارد. (ایسنا، 7 تیر 1396)

نشست نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» که قرار است از اول مرداد ماه در تماشاخانه «ایرانشهر» به صحنه برود با حضور شهرام گیل‌آبادی کارگردان نمایش و فعالان حوزه‌ی آسیب‌های اجتماعی 27 تیر ماه در خانه هنرمندان برگزار شد. شهرام گیل آبادی با اشاره به اینکه یک پژوهش 2 ساله انجام شده است،توضیح داد: ما قصه‌ی 53 زن کارتن خواب را بررسی کرده و آن را پیاده کرده‌ایم. این عزیزان در موقعیت‌های انسانی مشابه ما قرار دارند و در کنار ما زندگی می‌کنند ولی آنها را نمی‌بینیم. (ایسنا، 27 تیر 1396)

چندین سازمان و نهاد حقوق بشری پیشنهاد داده‌اند که روز ۲۶ تیرماه به عنوان ”روز مادران زندانی“ در ”تقویم مبارزات مدنی ایران“ ثبت شود. این انجمن‌ها در بیانیه‌ای که به همین مناسبت منتشر کرده‌اند، نوشته‌اند: «نام نهادن یک روز در تقویم مبارزات مدنی  به نام ”مادران زندانی“ فرصتی است برای یادآوری شرایط کسانی که گاه به دلایل سیاسی و گاه به دلیل نگاه غیراصولی به موضوع جرم و زندان، از یاد می‌روند.» (27 تیر 1396)

مریم میرزاخانی یک مادر بود و شاید مهمترین دغدغه اش در زمان چشم فرو بستن بر این دنیا آینده و سرنوشت تنها دخترش بود. دختری که حاصل ازدواج او و همسر غیر ایرانی اش است. او به درستی نگران بود که با مرگش حلقه ارتباط دختر خردسالش با آبا و اجداد ایرانیش قطع شود چرا که قانون ایران او را ایرانی نمی شناسد. (31 تیر 1396)

فیلم مستند «نیمه پنهان ماه» ساخته آزاده بی‌زار گیتی سه‌شنبه ۲۴ مرداد در خانه هنرمندان ایران به نمایش درمی‌آید. آزاده بی‌زار گیتی که خود پژوهش، کارگردانی و تهیه‌کنندگی این مستند را برعهده داشته است، درباره موضوع این مستند می‌نویسد: «زنان در جنبش مشروطیت ایران چه کردند؟ کجا بودند و چه سهمی در این نخستین نهضت مردمی خاورمیانه داشتند؟ چرا هیچ اثری از حضور زنان در تاریخ‌نگاری مشروطه به چشم نمی‌آید؟» (مهر، 25 مرداد 1396)

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، گفت: با تعیین تکلیف طرح اصلاح قانون تابعیت، ۷۰ درصد مشکلات هویتی فرزندان ناشی از ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی رفع می شود. (مهر، 28 مرداد 1396)

کارگردان «آرسن» با اشاره به اینکه این اثر نمایشی زندگی دختران و کودکان بی‌سرپرست و خیابانی را به تصور می کشد از مسئولان درخواست کرد برای آشنایی بیشتر با این معضلات به دیدن این نمایش بنشینند. (مهر، 29 مرداد 1396)

 عضو انجمن زنان و مامایی کشور می‌گوید خطر مرگ در دختران زیر ۱۵ سال هنگام زایمان ۵ برابر و در سنین ۱۵ تا ۱۹ سال، ۲ برابر زنانی است که بعد از ۲۰ سالگی زایمان می‌کنند. (ایلنا، 12 شهریور 1396)

آیت الله اراکی با بیان اینکه فمینیسم اساساً خلق الهی و سازمان آفرینش الهی در جامعه به هم می‌ریزد، گفت: محروم ترین موجود در جامعه امروز غربی، زنان هستند. (مهر، 12 شهریور 1396)

عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران، گزارش جدید خود از وضعیت حقوق بشر در ایران را منتشر کرده و در آن به برخی نکات مثبت و منفی در این زمینه اشاره کرده است. با این همه،‌ وی تاکید کرده که چالش‌های جدی حقوق بشری در ایران همچنان ادامه دارند. (سحبانیوز، 15 شهریور 1396)

شیرین عبادی، فعال حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل مذاکره در رابطه با مسئله حقوق بشر با حکومت ایران را بی‌تأثیر می‌داند. شیرین عبادی، فعال حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل در گفتگویی اختصاصی با آژانس خبررسانی کُردپا درباره عدم خوش‌بینی به نتایج مذاکرات میان اتحادیه اروپا و حکومت ایران می‌گوید: “متاسفانه تا کنون گفتگوها با ایران بدون نتیجه بوده و دولت ایران فقط با این گفتگوها وقت می‌خرد.” (کردپا، 16 شهریور 1396)