میانگین سنی زنان معتاد بی‌خانمان در همدان 30 تا 40 سال است

فارس

رئیس بهزیستی شهرستان همدان گفت: میانگین سنی زنان معتاد پذیرش‌شده در سرپناه شبانه همدان 30 تا 40 سال است.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، سیاوش رهبر ظهر امروز در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان همدان اظهار داشت: با توجه به رشد آسیب‌های اجتماعی در اواخر دهه 80 و همچنین فوت رو به فزونی زنان معتاد بی‌خانمان به دلیل نداشتن سرپناه، بهزیستی طرح سرپناه شبانه را به شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کشور و طرح و تصویب کرد.

وی تصریح کرد: در سال 90 نخستین مرکز سرپناه شبانه با نظارت بهزیستی و توسط یکی از سازمان‌های مردم‌نهاد آغاز به کار کرد که تا پارسال مهرماه 12 ساعت فعال بود و با مصوبه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان 24 ساعته شد.

رئیس بهزیستی شهرستان همدان با بیان اینکه ظرفیت سرپناه بانوان همدان 20 نفر است، ادامه داد: شرایط پذیرش داوطلبانه است و هر خانم معتاد بی‌خانمان به‌شرط نداشتن بیماری حاد می‌تواند در آن پناه بگیرد.

به گفته وی، ارجاع به سرپناه بانوان از طریق تیم‌های سیار، مراکز درمان سرپایی اعتیاد یا مراکز «دی آی سی» انجام می‌شود و در این سرپناه صبحانه و شام، محل خواب، پوشاک و ملحفه، امکان استحمام و ارجاع به مراکز بهداشتی و درمانی جلسات خودیاری، کلاس‌های آموزشی کاهش آسیب و … به پناهجویان ارائه می‌شود.

رهبر ابراز کرد: در سال 90 تا 96 معادل 76 نفر در مرکز پذیرفته‌شده‌اند که این تعداد نسبت به سایر کلان‌شهرها کمتر است و رده سنی افراد پذیرش‌شده بین 14 تا 66 سال و میانگین سنی آنها بین 30 تا 40 سال بوده است.

به گفته وی، میانگین مراجعه به سرپناه شبانه 14 نفر است که در فصل زمستان افزایش می‌یابد و بیشترین ماده مصرفی این خانم‌ها شیشه و اغلب فاقد سواد یا در شمار تحصیلات ناقص بوده‌اند.

رئیس بهزیستی شهرستان همدان در تشریح علت اعتیاد زنان گفت: در 90 درصد موارد، همسر این بانوان معتاد بوده و گاه خانواده یا دوستان مصرف‌کننده داشته از مشکلات روانی و اقتصادی و طلاق رنج می‌برده‌اند.

وی یادآور شد: در 12 مرکز اقامتی شهر همدان که یک مورد آن مربوط به بانوان است طی 9 ماه 3 هزار و 625 نفر پذیرش‌ شده‌اند که نسبت به سال گذشته 300 نفر کاهش داشته‌ایم.

رهبر ادامه داد: در مراکز خصوصی «MMT» یک‌هزار و 620 نفر پذیرش شدند و در دو مرکز کاهش آسیب «DIC» همدان 157 نفر طی 9 ماهه امسال پذیرش شدند.