امسال 900 دختر 10 تا 15 سال در خراسان‌شمالی ازدواج کردند

ایسنا

مدیرکل ثبت احوال خراسان‌شمالی از ازدواج 900 دختر زیر 10 تا 15 سال در استان خبرداد.

علی زاهدی نیا در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، منطقه خراسان‌شمالی، اظهارکرد: طی 9 ماهه سال جاری هفت هزار و 328 واقعه ازدواج در استان به ثبت رسیده که بیش 900 مورد آن مربوط به دختران زیر 15 سال است.

وی ادامه داد: میانگین سن ازدواج در میان دختران در این استان بین 19 تا 21 و در پسران نیز 23 تا 25 سال است.

وی با بیان اینکه سن ازدواج در سطح کشور افزایش یافته و معمولا دختران و پسران کمتر تن به ازدواج می دهند، افزود: خوشبختانه میانگین سن ازدواج در این استان خوب بوده و خیلی بالا نیست.

زاهدی نیا با اشاره به ازدواج بیش از900 دختر زیر15  سال در استان، گفت: حدود نیمی از این ازدواج ها در مناطق روستایی انجام شده و ازدواج زود هنگام بیشتر در مناطق روستایی مرسوم است.

وی با بیان اینکه  ازدواج در سنین پایین مشکلات خاص خود را دارد،عنوان کرد: فقر فرهنگي، پايبندي به اصول و رعايت سنن قديمي و سنتي توسط بسياري از اين خانواده‌ها سبب شده تا دختران و پسران کم سن و سال حتي نوجوان گرفتار معضلات متعدد ناشي از ازدواج زودهنگام شوند.

زاهدی نیا با اشاره به اينکه ازدواج‌هاي زودهنگام در سنيني روي مي‌دهد که افراد در آن به مرحله بلوغ فکري و عقلاني نرسيده اند، گفت: بنابراين زوجين در انتخاب شريک زندگي خود نمي‌توانند نقشي را ايفا کنند به طوري که پس از گذشت مدتي و به علت ناتواني در اداره زندگي تصميم به طلاق و جدايي مي‌گيرند.