تخصیص اعتبار 15 میلیاردی به حوزه زنان نمی‌تواند نیازمندی‌ این بخش را برطرف کند

فارس

نماینده مردم تهران در مجلس، گفت: تخصیص 15 میلیاردی در لایحه بودجه ۹۷به حوزه زنان نمی‌تواند نیازمندی‌های این بخش را برطرف کند.

طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با بیان ارزیابی خود از بودجه سال 97 و تخصیص آن در بخش‌های مربوط به زنان، اظهار داشت: در بحث زنان بیشتر تمرکز ما روی بیمه آنها و دستگاه معاونت زنان است.

وی افزود: ما معتقدیم که معاونت زنان به عنوان متولی بسیاری از مسائل زنان می‌تواند از بودجه بیشتری برخوردار باشد که بتواند  زنان را پوشش دهد که متاسفانه این موضوع در لایحه بودجه 97 دیده نشده است.

سیاوشی شاه‌عنایتی ادامه داد: حتی بودجه‌ای هم که در بخش زنان افزایش پیدا کرده است حتی مبلغی نیست که بتواند به طور سازمانی پاسخگو باشد چه برسد به اینکه در عرصه‌هایی مانند مسائل توانمندسازی زنان، مهارت‌آموزی و سایر موارد مشابه ورود پیدا کند.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی همچنین عنوان کرد: ما بیمه زنان سرپرست خانوار را طی چندین جلسه در فراکسیون زنان پیگیری و مورد بحث قرار دادیم،‌ اما متاسفانه بودجه‌ای که برای اینها اختصاص داده است بودجه‌ای نیست که براساس برنامه ششم توسعه -که قرار بود 120 هزار زن سرپرست خانوار با بیش از 3 فرزند را تحت پوشش قرار دهیم- باشد.

وی برهمین اساس اضافه کرد: در حال حاضر بودجه بخش زنان بودجه‌ای نیست که بتواند این موارد را کفایت کند. همچنین در حوزه توانمندسازی مبلغی را اختصاص دادند که اعتبارات مربوط به این بخش در سال‌های قبل 20 میلیارد تومان بود که در بودجه سال 97 به 15 میلیارد تومان کاهش یافته است؛‌ هرچند همان 20 میلیارد هم مبلغ حداقلی بود، حال 5 میلیارد تومان هم کاهش پیدا کرده است.

«ما 120 هزار زن سرپرست خانوار بدون پوشش بیمه را با بیش از سه فرزند شناسایی کرده‌ایم اما جمعیت زنان سرپرست خانوار سال به سال افزایش پیدا می‌کند و حالت بحرانی در کشور بوجود می‌آورد و دائم هم مورد بحث قرار می‌گیرد و اصطلاحا موضوعی کلیشه‌ای شده است یعنی مسئولان مدام روی آن تاکید می‌کنند اما عملا کاری در این زمینه به صورت عملی صورت نمی‌‌گیرد.»

سیاوشی شاه عنایتی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: یکی از دلایل موارد مذکور این است که دستگاه‌های موازی در این زمینه زیاد شده است لذا باید یک دستگاه متولی مشخص در این رابطه وجود داشته باشد هرچند که اکنون می‌گویند بهزیستی و کمیته امداد به عنوان متولی وجود دارد اما صرفا اینکه نمی‌توانند این جمعیت را پوشش دهند و اکثرا به NGOها و خیره‌های دیگر متوسل می‌شوند تا بتوانند مسائل خود راحل و فصل کنند و خیلی‌ها هستند که می‌خواهند در این زمینه ورود پیدا کنند.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: زنان سرپرست خانوار یک پوشش دائمی مانند بیمه می‌خواهند که باید از منابع پایدار کشور تامین شود و همچنین اینها به اندازه کافی مهارت‌آموزی پیدا کنند و بتوانند با مهارت خود وارد سیکل کار شوند تا از اینکه دستگاه‌هایی مانند بهزیستی به اینها کمک کنند.