دادگستری ایران: خبر تبادل زاغری مورد تأیید مراجع قضایی نیست

دویچه وله فارسی

ریاست کل دادگستری ایران می‌گوید، علیه نازنین زاغری که در ایران به پنج سال زندان محکوم شده پرونده اتهامی دیگری باز شده است. دادگستری همچنین اخبار رسانه‌های غرب مبنی بر آزادی زودهنگام زاغری را رد کرد.

رئیس‌ کل دادگستری تهران روز جمعه اول دی (۲۲ دسامبر) امیدواری برای آزادی نازنین زاغری – رتکلیف پیش از تعطیلات کریسمس را از بین برد.

غلامحسین اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرگزاری “تسنیم” اخبار رسانه‌های غربی راجع به امکان تبادل این شهروند بریتانیایی ـ ایرانی را که به اتهام “تبلیغ علیه نظام” در زندان به سر می‌برد، رد کرد.

اسماعیلی گفت: «ادعاهای مطرح‌شده در خصوص تبادل این متهم مورد تأیید مراجع قضایی نیست.»

او همچنین گفت‌ که خانم زاغری “به غیر از محکومیتی که هم‌اکنون در حال گذراندن آن است یک پرونده اتهامی دیگر هم دارد که به دادگاه ارسال شده و در فرایند دادرسی دادگاه است.”

رئيس‌ کل دادگستری استان تهران افزود که مراجع قضایی یا دیپلماسی جمهوری اسلامی در صورتی که برابر ضوابط و مقررات تصمیمی گرفته شود آن را اعلام خواهند کرد.

غلامحسین اسماعیلی افزود: «در پرونده جدید نازنین زاغری حکمی صادر نشده است و نمی‌توان هم پیش‌بینی کرد که محکوم می‌شود یا تبرئه یا اینکه در صورت محکومیت به چه مجازاتی محکوم خواهد شد زیرا تعیین میزان مجازات بر عهده قاضی رسیدگی‌کننده است.»

او گفت که این پرونده هم اکنون در مرحله بدوی قرار دارد و در صورت صدور رأی، مرحله تجدیدنظر پیش رو خواهد بود.

شادمانی زودهنگام رسانه‌های غربی

روز پنجشنبه ۲۱ دسامبر خبرگزاری فرانسه از آزادی زودهنگام نازنین زاغریخبر داد. فرانس‌پرس به نقل از ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری نوشت: «تشریفات آزادی ممکن است چند روز تا یک هفته طول بکشد اما به ماه یا سال نمی‌کشد.»

ریچارد رتکلیف گفته است که همسرش پس از ملاقات با وکیل‌ خود مطلع شده که به زودی آزاد می‌شود: «وکیل به او گفته که در کامپیوتر دادگاه جلوی نام او نوشته‌اند آزاد شود.» او افزود که این خبر هنوز به صورت رسمی به خانواده زاغری ابلاغ نشده است.

ساعاتی پیش‌ از آن نیز، تولیپ صدیق، نماینده مجلس بریتانیا، گفته بود که پرونده نازنین زاغری وارد مرحله “شرایط آزادی زودهنگام” شده است.

نازنین زاغری ۱۵ فروردین‌ماه سال ۱۳۹۵ هنگامی که بعد از دیدار از ایران قصد خروج از فرودگاه امام‌ خمینی تهران را داشت بازداشت و به کرمان منتقل شد.

تسنیم می‌نویسد: «سپاه ثارالله کرمان ۲۶ خرداد سال ۹۵ طی اطلاعیه‌ای از این دستگیری به‌ عنوان دستگیری یکی از سرشبکه‌های اصلی وابسته به بیگانگان که مأموریت‌های مختلفی در راستای تحقق اهداف شوم دشمنان نظام انجام داده بود یاد کرد.»

سپاه ثارالله کرمان اعلام کرد: «وی با عضویت در شرکت‌ها و مؤسسات بیگانه در طراحی و اجرای پروژه‌های رسانه‌ای و سایبری با موضوع براندازی نرم نظام مقدس جمهوری اسلامی مشارکت داشته است. نامبرده یکی از سرشبکه‌های اصلی مؤسسات معاند بوده که تحت هدایت و حمایت سرویس‌های رسانه‌ای و جاسوسی دولت‌های بیگانه فعالیت‌های مجرمانه خود را طی سالیان گذشته انجام داده است».

۲۵ مهر ماه سال ۱۳۹۶ نیز عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، درباره پرونده نازنین زاغری گفت: «شوهر وی تبعه انگلستان و خود وی نیز دارای تابعیت مضاعف از انگلستان بوده و در سیستم آن کشور فعالیت می‌کرده است. وی مسئول آموزش خبرنگاری آنلاین بی‌بی‌سی فارسی بوده که با هدف جذب و آموزش افرادی برای فعالیت تبلیغی علیه ایران اقدام کرده است.»

جعفری دولت‌آبادی ادامه داد: «چگونگی استفاده از ایمیل‌ مستعار، پسوردهای پیچیده و طولانی، ذخیره‌سازی پسوردها و استفاده از نرم‌افزارهای رمزنگاری مطالب و اطلاعات، از جمله مواردی است که در این آموزش‌ها لحاظ می‌شده است و اساتید این دوره، افرادی چون مهدی یحیی‌نژاد (مدیر سایت بالاترین)، اردوان روزبه (رادیو کوچه) و محمود عنایت (مدیر گروه اسمال مدیا) هستند.»

دادستان تهران همچنین ارسال نامه از سوی دیوید کامرون، نخست‌وزیر سابق بریتانیا برای نازنین زاغری را مؤید ارتباط او با دولت بریتانیا و اهمیت زاغری برای کشورهای خارجی دانست.

نازنین زاغری کارمند بنیاد خیریه تامسون رویترز است که در آخرین سفر خود به ایران بازداشت و زندانی شد. زاغری از جمله به اتهام “تلاش برای براندازی نرم” متهم شده که او و این بنیاد آن را رد کرده‌اند.

وکیل و بستگان نازنین زاغری بارها گفته‌اند که سفر او به ایران تنها برای دیدار اعضای خانواده و بستگانش صورت گرفته است.