گزارش نقض حقوق زنان در آذرماه 1396

تهیه کننده: بابک میری

یادآوری

این گزارش به صورت کوتاه و فشرده قسمتهایی از نقض حقوق زنان در آذر 1396 را به اطلاع می‌رساند. علیرغم  سانسور خبری حاکم درایران، تلاش شده است اخبار و اطلاعات از خبرگزاریهای مورد تایید گردآوری گردد.

بازداشت و زندان

شیوا روحانی شهروند بهایی در ساعات پایانی وقت اداری روز جاری با پایان مدت محکومیت در میان استقبال دوستان و اعضای خانواده از زندان امیرآباد گرگان بصورت مشروط آزاد شد. (هرانا، 6 آذر 1396)‏‎

نرگس محمدی، نائب رییس کانون مدافعان حقوق بشر که اینک در زندان به‌سر می‌برد در سالروز تولد فرزندانش در هفتم آذر با نگارش دل‌نوشته‌ای، نوشته است که دیگر تصویری روشن و واقعی از چهره‌‌های کودکانش ندارد. (هرانا، 8 آذر 1396)‏‎

در پی پذیرش شکایت مریم اکبری منفرد توسط گروه کاری ناپدیدشدگان قهری سازمان ملل درباره رسیدگی به پرونده برادر و خواهرش که در کشتار سال ۶۷ اعدام شده اند، گلرخ ابراهیمی ایرایی فعال حقوق بشر محبوس در بند زنان زندان اوین طی نامه ای سرگشاده ضمن ابراز همدردی با مریم اکبری منفرد این اقدام را گامی مثبت و مقدمه ای برای دادگاهی ناقضان حقوق بشر خواند، همچنین در این نامه از خانواده قربانیان خواست همچون مریم اکبری منفرد به عنوان شاکی خصوصی نسبت به وضعیت عزیزانشان اقدام کنند. (هرانا، 8 آذر 1396)‏‎

خدیجه نیسى در پی مشارکت در تجمع معترضان اهوازی به وقایع روستای جلیزی بالا منطقه دهلران امروز در شهر اهواز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. (هرانا، 18 آذر 1396)‏‎

دادگاهی در شهر سقز یک دختر دانشجو را بە اتهام شرکت در شادی های عمومی بە مناسبت برگزاری همەپرسی استقلال حکومت اقلیم کوردستان بە ٥٠ ضربە شلاق محکوم نمود. (هەنگاو، 21 آذر 1396)‏‎

هر ساله در روز دهم دسامبر برابر با ۱۹ آذرماه به مناسبت روز جهانی حقوق بشر در اقصی نقاط جهان برای دستیابی به آزادی و برابری تمامی انسان ها از فعالان حقوق بشر قدردانی و بر لزوم رعایت این حقوق جهانشمول تاکید می شود. در همین خصوص آتنا دائمی فعال حقوق بشر محبوس در بند زنان زندان اوین طی نامه ای سرگشاده این روز را به تمامی مدافعان حقوق بشر تبریک گفته و از دولت ایران خواسته است به نقض سیستماتیک حقوق بشر بخصوص مواردی چون اجرای احکام اعدام و نقض حقوق اقلیت های ملی و دینی را پایان دهد. (هرانا، 21 آذر 1396)‏‎

مقامات قضایی ۴ تن از زنان روستای جلیزی علیا را که پیشتر در پی اختلاف نظر در مورد مالکیت زمین های کشاورزی با سازمان اتکا (وابسته به ارتش) توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند، امروز به زندان ایلام منتقل کردند. (هرانا، 21 آذر 1396)‏‎

یک شهروند بهایی به نام هیوا یزدان مهدی آبادی از ساکنین شهرستان یزد که حدود بیست روز پیش توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. علیرغم گذشت کماکان در زندان این شهر در وضعیت بلاتکلیفی بسر می برد.(هرانا، 23 آذر 1396)‏‎

یک مادر و دختر سردشتی جهت سپری‌نمودن دوران محکومیتشان به زندان مهاباد منتقل شدند. صدور حکم برای آنها در رابطه با برگزاری تجمعاتی در پی مرگ مشکوک فریناز خسروانی در مهاباد بود که سه سال پیش در این شهر  صورت گرفت. در خبری دیگر یک فعال سیاسی سابق در مهاباد بعد از ضرب و شتم از سوی مامورین وزارت اطلاعات بازداشت شد. (هرانا، 23 آذر 1396)‏‎

فرهنگی و اجتماعی

زن آبادانی دست به خودسوزی مرگبار در خانه اش زد. برپایهٔ گزارش سازمان پزشکی قانونی ایران در سال ۱۳۸۰ از افراد درگذشته از خودکشی، خودسوزی با سهم ۷۰ درصدی مهم‌ترین روش خودکشی در میان زنان بوده است. (هرانا، 2 آذر 1396)

یک دختر نوجوان در سردشت با حلق آویز کردن خود خودکشی کرد و جان سپرد. علت خودکشی‌اش این نوجوان “مشکلات خانوادگی” عنوان شده است. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی های سالانه بیش از ۷ درصد از سوی پزشکی قانونی اعلام شده است. (هرانا، 2 آذر 1396)

اعضای شورای شهر صبح امروز با نصب ربان‌های نارنجی از کمپین «ممنوعیت خشونت علیه زنان» حمایت کردند. (ایسنا، 6 آذر 1396)

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران بر لزوم عدم سکوت در مقابل انواع خشونت‌ها علیه زنان تاکید کرد. (ایسنا، 6 آذر 1396)

نشستی که قرار بود به مناسبت روز جهانی منع خشونت علیه زنان با محوریت نقش رسانه، در دانشگاه تهران برگزار شود، مجوز دریافت نکرد. (ایسنا، 6 آذر 1396)

یک وکیل دادگستری گفت: پیش بینی در زمینه حمایت از افراد خشونت دیده در قانون نشده است و نهادها باید در این زمینه حمایت هایی از این اشخاص داشته باشند. (ایسنا، 6 آذر 1396)

مدیر کل پزشکی قانونی استان گلستان مجوز سقط درمانی برای مادران باردار بالای چهار ماهگی را غیر قانونی عنوان کرد. (مهر، 6 آذر 1396)

معاون فرهنگی بسیج جامعه زنان گفت:‌ اتفاقی که در ۱۰۰ سال اخیر به اسم دفاع از زن افتاده چیزی جز تحقیر زن نبوده است. (فارس، 6 آذر 1396)

مدیر رصد و آمار زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ما در بحث قانونی خشونت علیه زنان خلاء‌های بسیاری داریم، گفت: تا زمانی که ما سیاسی‌کاری را بر حل مشکلات ترجیح دهیم هیچ کاری در حوزه زنان انجام نداده‌ایم. (فارس، 6 آذر 1396)

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری جدیدترین استفتاهای انجام شده (درباره دوچرخه سواری زنان) از رهبر انقلاب و پاسخ‌های معظمُ‌له به موارد مطرح‌شده را منتشر کرد: دوچرخه سواری زنان در مجامع عمومی و نیز در جایی که در معرض دید نامحرم است، جایز نیست. (ایلنا، 6 آذر 1396)

کارشناس مسائل زنان و خانواده گفت: در چندجای سند ۲۰۳۰ به برابری جنسیتی اشاره شده که اگر حقیقت این برابری روشن شود خود زن‌ها خواهان اجرا نشدن آن می‌شوند. (دانشجو، 6 آذر 1396)

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در فضاهای شهری ما زمینه پیشرفت برای مردان بسیار مناسب تر از زنان است و در آن کمتر به بانوان توجه شده است. (ایرنا، 6 آذر 1396)

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به سابقه بحث ورود زنان به ورزشگاه‌ها و مخالفت با آن، تاکید کرد: طرح مجدد این مسئله، رفتن راه انحرافی است. (ایسنا، 8 آذر 1396)

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: طبق تحقیقات صورت گرفته در استان تهران از هر 3 زن، یک نفر در معرض خشونت قرارگرفته است. (ایسنا، 8 آذر 1396)

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان به مشکلات بانوان پرداخت و برای رفع مشکلات آنها تقاضای کمک کرد. (ایسنا، 9 آذر 1396)

در همایش ملی زنان و توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی میزان نقش زنان در تولید ناخالص کشور حدود ۴۰ درصد اعلام شد و ضمن گلایه نسبت به بلوکه شدن 85 درصد سرمایه‌های کشور در بانک‌ها، موضوعاتی از قبیل مشکلات حضور زنان در محیط کسب‌وکار، نگرش بخش‌های دولتی و خصوصی در زمینه مدیریت زنان مطرح و تاکید شد باتوجه به توانمندی‌های موجود دراین بخش از نیروی انسانی و آمادگی برای پذیرش مسئولیت، ضرورت دارد نگرش‌ها و فرهنگ‌ها در این زمینه تغییر کند و سهمیه‌بندی برای فعالیت زنان در عرصه‌های مدیریتی کشور برداشته شود. (ایسنا، 9 آذر 1396)

رئیس فراکسیون زنان مجلس گفت: مهم‌ترین بُعد خشونت علیه زنان، خشونت زنان علیه زنان بُعد پنهان خشونت است که پنهان‌شده است. (ایسنا، 9 آذر 1396)

یک روانشناس گفت: ناآگاهی زنان از حقوق خود و قوانین موجود، افزایش خشونت و عدم شکایت و پیگیری آن را در پی داشته است. (ایسنا، 9 آذر 1396)

عضو شورای شهر شیراز گفت: فضای معماری و شهرسازی شیراز هم نشان بی توجهی به بانوان دارد اما امروز در حوزه مدیریت شهری شیراز به توانایی بانوان توجه شده است. (مهر، 9 آذر 1396)

مدیرکل اموربانوان و خانواده استانداری فارس گفت: امروز جامعه ما در حوزه زنان و خانواده نیازمند سیاست گذاری های عمیق و هدفمند است. (مهر، 9 آذر 1396)

رئیس کانون وکلای دادگستری استان قزوین گفت: در کنار اصلاح و تدوین قوانین برای مقابله با خشونت علیه زنان به آموزشهای حقوقی و همگانی به مردم نیاز جدی داریم. (مهر، 9 آذر 1396)

یکی از مراجع تقلید شیعیان گفت: حضور همزمان زنان و مردان در یک صحنه ورزشی و یک ورزشگاه جایز نیست. (مهر، 9 آذر 1396)

سرپرست اداره مطالعات اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: بر اساس نتایج بدست آمده از تحقیقات حدود ۶۶ درصد خشونت های صورت گرفته علیه زنان در ایران، روانی است. (مهر، 9 آذر 1396)

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: اضطراب و ترس گشت ارشاد بر روی برخی دختران و زنان ما تا سالها باقی است و پیامدهای خشونت روانی نامطلوبی برجا می گذارد. (مهر، 9 آذر 1396)

عضو فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی توانایی مالی برای تحت پوشش قرار دادن زنان خانه‌دار را ندارد، گفت: قرار است منابع پایداری برای بیمه این زنان در بودجه درنظر گرفته شود. (فارس، 9 آذر 1396)

لایحه تأمین امنیت زنان دربرابر خشونت در دولت یازدهم در دستور کارقرار گرفت و همان زمان معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری تدوین لایحه‌ای در این رابطه را در دستور کار خود قرار داد. (همشهری، 9 آذر 1396)

عضو شورای فرهنگی و اجتماعی زنان گفت: مخالفت برخی مسئولان با اجرای بی‌کم‌وکاست افزایش مرخصی زایمان، مخالفت با طرح‌های افزایش باروری، مخالفت با برداشتن قانون تنظیم خانواده و قانون تسهیل ازدواج معنای واقعی خشونت علیه زنان است. (فارس، 9 آذر 1396)

عفو بین‌الملل همزمان با روز جهانی زنان مدافع حقوق بشر از ادامه سرکوب زنان مدافع حقوق بشر در ایران انتقاد کرد. (کردپا، 9 آذر 1396)

زنان ما در عصر حاضر بواسطه موقعیت و جنسیت خود، متحمل آسیب های گوناگونی می شوند، از آن جمله می توان به مسئولیت تأمین مالی خانواده با خود اشاره داشت، این زنان با عنوان سرپرست خانوار شناخته می شوند، در قوانین جمهوری اسلامی ایران، مطابق شرع و عرف جامعه، مردان سرپرست خانوار بوده و مسئولیت تأمین اقتصادی خانواده را بر عهده دارند، در حالیکه کلیه زیر ساختهای اقتصادی جامعه مردانه است و فرصت اشتغال بانوان بسیار محدود است و به همین دلیل زنان سرپرست خانوار در جهت تأمین منابع مالی خانواده دچار عسر و حرج و سختیهای فراوان می شوند. (برنا، 13 آذر 1396)

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران در اعتراض به استفاده ابزاری از زنان در نمایشگاه خودروی تهران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: بردگی مدرن زنان را به بهانه برگزاری نمایشگاه‌ها برنمی تابیم. (دانشجو، 13 آذر 1396)

مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کشور از برگزاری طرح «حریم زیبایی در سایه عفاف و حجاب» با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از بانوان آرایشگر خبر داد.به گزارش خبرگزاری مهر، مینو اصلانی از برگزاری طرح حریم زیبایی در سایه عفاف و حجاب خبر داد و گفت: این طرح به همت سازمان بسیج جامعه زنان کشور و اتحادیه اصناف و بسیج اتحادیه در با حضور بیش از ۱۰۰ بانوی آرایشگر  به مدت یک روز برگزار شد. (مهر، 13 آذر 1396)

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه در موضوع طلاق آمارهای نگران‌کننده‌ وجود دارد، گفت: بهزیستی نسبت به بیمه اجتماعی ۱۱۰ هزار زن سرپرست خانوار اقدام کرده است. (مهر، 15 آذر 1396)

آیت‌الله سبحانی گفت: مسئولان برای ازدواج زنان فکر کنند؛ به فکر طلاق ها باشند؛ برای اعتیاد کشور کاری انجام دهند؛ نه اینکه به فکر حضور بانوان در ورزشگاه باشند. (ایسنا، 15 آذر 1396)

جمعی از بانوان فعال اجتماعی با انتشار نامه‌ای خطاب به برنامه ریزان حوزه زنان تاکید کردند که انتصاب یک یا چند فرماندار و معاون زن مشکلی از زنان کشور حل نمی‌کند. (مهر، 19 آذر 1396)

رئیس بسیج جامعه زنان گفت: مطالبه حضور زنان در ورزشگاه‌ها یک مطالبه ساختگی برای حاشیه‌سازی از سوی برخی فمنیست های سکولار در کشور بود، با فتوای حضرت مرجع عالیقدر، آیت‌الله مکارم شیرازی پرونده‌اش برای همیشه بسته شد. (فارس، 19 آذر 1396)

یک فعال حوزه زنان گفت: در بسیاری از یادداشت‌های فمینیستی ایرانی بیان می‌شود که خشونت تنها فیزیکی نیست، خشونت کلامی و روانی بسیار مخرب‌تر از خشونت فیزیکی بوده و آثار باقی‌مانده از آن آسیب‌زننده‌تر است، این در حالی است که این نوع خشونت هر جنسی از مرد و زن را مورد اذیت قرار می‌دهد. (فارس، 19 آذر 1396)

زنانی که اتاق فکرها در پی به ذلت کشاندنشان هستند و بسیاری از دلسوزان این سرزمین می‌خواهند با چنگ و دندان این گوهرها را حفظ کنند تا به تاراج نروند، اما انگار این بار برخی مسؤولان راه دشمنان را در پیش گرفته تا زنان را به نمایش بگذارند برای فروش محصولات یا…! (فارس، 19 آذر 1396)

مهناز افشار با انتشار متنی در توئیتر، به سخنان سحر قریشی درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها واکنش نشان داد و اعتراض خود را نسبت به حرف‌های اخیر این بازیگر اعلام کرد. (برنا، 19 آذر 1396)

هشتصد و هشتمین جلسه شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده با دستور جلسه ادامه بحث و بررسی در خصوص تعیین سیاست حضور زنان در ورزشگاه‌ها و بحث و گفتگو پیرامون سن ازدواج دختران با حضور اعضاء و ریاست زهرا آیت اللهی برگزار شد. (انتخاب، 19 آذر 1396)

تذکر محمدجواد ظریف، وزیرخارجه ایران به یکی از همراهان زن بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا که حجابش افتاده بود خبرساز شده است. رسانه‌های داخلی ایران گزارش داده‌اند که پس از تذکر ظریف، زن دیپلمات بریتانیایی مجدداً روسری‌اش را سر می‌کند. (رادیوزمانه، 20 آذر 1396)

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفته که همه زنان ایرانی که با اتباع خارجی ازدواج می کنند، باید از استانداری‌ها مجوز یا پروانه ازدواج با اتباع خارجی را بگیرند. (رادیوزمانه، 20 آذر 1396)

امام هم زورش به شورای‌نگهبان نرسید. در تعریف رجل‌سیاسی باید تحولات‌اجتماعی را درنظر گرفت. سیدمحمد هاشمی پدر حقوق اساسی ایران در خصوص مفهوم رجل سیاسی معتقد است: وقتی در مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی شرط مرد بودن رأی نیاورده، معلوم است که لفظ رجال متمایز از مرد بوده و همان معنای شخصیت سیاسی را در بر دارد. (خبرآنلاین، 21 آذر 1396)

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: درخواست تحقیقات در خصوص ازدواج کودکان را به مرکز پژوهش‌ها ارائه کردیم تا بررسی شود در کدام نقاط کشور بیشترین میزان ازدواج کودکان صورت می‌گیرد و همچنین مشخص شود که این کار بیشتر در چه طبقات اجتماعی اتفاق می‌افتد. (جماران، 22 آذر 1396)

پروانه سلحشوری رئیس فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود ۲ هزار بیوه در سنین کودکی از ۹ تا ۱۲ سال در کشور، گفت که بیش از یک سال است که مساله ازدواج کودکان را در مجلس مطرح کرده ایم اما متاسفانه برای حل این مشکل مخالفت از سوی برخی از زنان که دارای مسئولیت هستند، بیشتر است. (ایرنا، 22 آذر 1396)

مجمع اقتصاد جهانی در گزارش سالانه خود درباره برابری جنسیتی در ۱۴۴ کشور جهان اعلام کرد که ایران در سال جاری از جایگاه ۱۳۹ در سال گذشته به رده ۱۴۰ افت کرده است. (زیتون، 23 آذر 1396)

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان از نامگذاری روز اول ماه صفر به عنوان روز رفع خشونت علیه زنان با الگوگیری از اقتدار حضرت زینب(س) در شهر شام خبر داد. (فارس، 23 آذر 1396)

شامگاه دیروز همایش ملی «حقوق زن، حقوق بشر» با حضور دستیار ویژه رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی، رئیس فراکسیون امید، دبیر کل مجمع زنان اصلاح‌طلب کشور و رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی دانشگاه شیراز به میزبانی مجمع زنان نواندیش مسلمان استان فارس برگزار شد. (فارس، 23 آذر 1396)

باوجود وعده‌های مکرر معاونت زنان و خانواده از سال 92 تاکنون در خصوص برگزاری جلسات ستاد ملی زن و خانواده، هنوز جلسات این ستاد تشکیل نشده است، به همین منظور جمعی از نمایندگان مجلس پیگیری این موضوع را از رئیس‌جمهور خواستار شدند. (فارس، 23 آذر 1396)

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شغل‌محوری زنان در غرب موجب تضعیف نهاد خانواده شده است، گفت: اقتصاد نباید دغدغه اصلی زنان باشد. (فارس، 23 آذر 1396)

عضو فراکسیون زنان مجلس گفت: با تشریح ایجاد بیماری‌ های مختلف برای دختران متأهل زیر ۱۸ سال از سوی برخی متخصصین، فراکسیون زنان همچنان به دنبال افزایش سن ازدواج به ۱۵ سال است. (شهرخبر، 23 آذر 1396)

مزاحمت‌های خیابانی، رفتارهای کلامی و غیرکلامی دارای ماهیت جنسی را شامل می‌شوند که معمولاً توسط مردها در مکان‌ های عمومی نسبت به زنان اعمال می‌شوند. (ایسنا، 23 آذر 1396)

الهه کولایی:دیدیم که چگونه دولت احمدی‌نژاد طی ۸ سال تمام منابع کشور را به باد فنا داد و نه تنها اقتصاد بلکه به فرهنگ ما آسیب وارد کرد، گفت: با اینکه وزیر زن انتخاب کرد، اما به طور سیستماتیک تلاش کرد تا زنان را به خانه برگرداند. (ایسنا، 23 آذر 1396)

پروانه سلحشور، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفته «در برخی مناطق کشور دختران به عنوان ازدواج فروخته شده و مورد معامله قرار می‌گیرند». (رادیوزمانه، 26 آذر 1396)

آمارسرشماری سال 95 می‌گوید 20 میلیون نفر از جمعیت 10 سال به بالای کشور هرگز ازدواج نکرده‌اند که سهم مردان شده 11 میلیون و 557 هزار و 837 نفر و سهم زنان هشت میلیون و 596 هزار و 789 نفر. کودکان و نوجوانان را که از این آمار جدا کنیم باز هم عدد مربوط به مجردهای بزرگسال ایرانی توی چشم می‌زند، از ازدواج جامانده‌هایی که هنوز هم تعدادشان در مناطق شهری بیشتر از نقاط روستایی است. سرشماری نفوس و مسکن سال گذشته که نتایجش امسال جمع‌بندی شد خبر می‌دهد که در شهرها هشت میلیون و 530 هزار مرد مجرد زندگی می‌کنند در ازای شش میلیون و 488 هزار زنی که در شهرها مجرد مانده‌اند. همچنین در روستاها دو میلیون و 101 هزار دختر مجرد زندگی می‌کنند، در کنار سه میلیون و 17 هزار مردی که در مناطق روستایی تجرد اختیار کرده‌اند. (جام‌جم، 26 آذر 1396)

مدیرگروه مطالعات زنان انجمن جامعه‌شناسی ایران با انتقاد از کمبود آمار در زمینه میزان آزارهای خیابانی برای زنان گفت که برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهند که ۷۵ تا ۹۸ درصد از زنان مورد آزار خیابانی قرار گرفته‌اند. (ایسنا، 27 آذر 1396)

کمپین منع خشونت علیه زنان پس از یک سال از آغاز فعالیت، گزارش تحلیلی خود را درباره خشونت خانگی علیه زنان در ایران منتشر کرده است. (دویچه وله فارسی، 29 آذر 1396)

نبود ضمانت‌اجرای موثر در قوانین، یکی از عوامل اصلی افزایش‌خشونت است. دکتر بیتا مدنی جامعه‌شناس می‌گوید: بیشتر از این که نگران باشیم تهران روی گسل زلزله است، باید نگران این باشیم که روی گسل آسیب‌های اجتماعی است. (خبرآنلاین، 29 آذر 1396)

ورزشی

برگزاري نخستين دوره رقابت‌هاي كشتي كلاسيك بانوان، در رده قهرماني كشور اتفاقي خوب و قابل تحسين به شمار مي‌رود. اينكه بعد از فراز و نشيب‌ها و حرف و حديث‌هاي فراوان، در نهايت مقرر شده كه رقابت‌هايي در سطح كشور در رشته كشتي كلاسيك بانوان برگزار شود. (قانون، 23 آذر 1396)

بهداشت و سلامتی

معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی خوزستان گفت: متاسفانه بسیاری از افراد ناخواسته و با مصرف داروهایی جهت لاغری در باشگاه‌ها یا آرایشگاه‌ها به دام اعتیاد گرفتار می‌شوند. (ایسنا، 6 آذر 1396)

طبق جدیدترین آمار اعلامی وزارت بهداشت، 36هزار و 39 تن مبتلا به اچ آی وی در کشور شناسایی و ثبت شده‌اند و تزریق مشترک در مصرف کنندگان مواد، همچنان در صدر علل ابتلا به این بیماری قرار دارد. (ایسنا، 8 آذر 1396)

سرپرست اداره‌کل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان گفت: کمپ ترک اعتیاد زنان اهواز به دلیل امکانات محدود توانایی پاسخگویی به تعداد مراجعین به این کمپ را ندارد. (ایسنا، 9 آذر 1396)

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: مشکلات و مطالبات زنان آسیب‌پذیر اعتیاد باید به صورت منسجم پیگیری و برنامه‌های مدونی برای پیشگیری و رهایی از این معضل برای کانون‌های هدف ارائه شود. (ایسنا، 9 آذر 1396)

آموزش بهداشت زنانه در مدارس برای پیشگیری از بیماری های عفونی در میان کودکان و نوجوانان و تشکیل جامعه ای سالم، بسیار موثر است. (برنا، 19 آذر 1396)

خانواده

رئیس سازمان پزشکی قانونی مشهد از افزایش بیش از ۳درصدی همسرآزاری در کل کشور نسبت به سال ۹۴ خبر داد. او می‌گوید ۵۲درصد از خشونت‌ها روانی و کلامی و بیش از ۳۷درصد فیزیکی هستند. (دویچه وله فارسی، 4 آذر 1396)

رئیس فراکسیون زنان مجلس ایران اعلام کرد متاسفانه در حال حاضر خشونت خانگی علیه زنان در جامعه بیداد می کند و به همین دلیل بسیاری از بانوان از آن رنج می برند. (محبت‌نیوز، 5 آذر 1396)

آمارهای پزشکی‌قانونی نشان می‌دهد در استان‌های تهران، خراسان‌رضوی و اصفهان بیشترین میزان گزارش‌های همسرآزاری، هم آزاررساندن مرد به زن و هم زن به مرد ثبت شده است. براساس آمار پزشکی‌قانونی، کمترین میزان گزارش معاینات نزاع همسرآزاری در مردان، به‌ترتیب مربوط به استان‌های قم، سیستان‌وبلوچستان و ایلام است که این آمار در سال ٩۵ نسبت به ٩۴ رشد محدودی داشته است. (هرانا، 9 آذر 1396)

رسیدگی به پرونده قتل زنی که زیر ضربات مشت شوهر و مقابل چشمان زن دوم همسرش به قتل رسید، به‌دلیل حاضرنبودن اولیای‌دم در جلسه دادگاه به تعویق افتاد. (هرانا، 9 آذر 1396)

روند افزایش آمار طلاق در شهر قم از سال ۱۳۸۵ رو به افزایش است، چنانکه در سال گذشته روزانه ۸ طلاق صورت می‌گرفته ولی اکنون تقریبن به ۱۰ مورد طلاق رسیده است. (محبت‌نیوز، 21 آذر 1396)

متفرقه

خشونت علیه زنان به عنوان یک زخم اجتماعی، در پس ترس و تمایل بانوان به حفظ بنیان خانواده، گاه مدت ها خود را آشکار نمی کند اما در نهایت منشأ ایجاد انواع آسیب های اجتماعی است.  (مهر، 13 آذر 1396)