گزارشی از بازداشت دو شهروند بهایی در یزد و اصفهان

هرانا

یک شهروند بهایی به نام هیوا یزدان مهدی آبادی از ساکنین شهرستان یزد که حدود بیست روز پیش توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. علیرغم گذشت کماکان در زندان این شهر در وضعیت بلاتکلیفی بسر می برد. از سوی دیگر از سرنوشت معین نامجویان، دیگر شهروند بهایی ساکن اصفهان که ۲۲ آذرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود کماکان اطلاعی در دست نیست.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، خانم هیوا یزدان مهدی آبادی شهروند بهایی ساکن یزد بیست روز پیش توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

یک منبع نزدیک به خانم مهدی آبادی درخصوص دلیل بازداشت این شهروند بهایی به گزارشگر هرانا گفت: “ایشان به دلیل تدریس موسیقی به کودکان دستگیر شده است و درست به همین دلیل هم، کماکان در زندان بسر میبرد”.

خانم مهدی آبادی تا اواسط هفته جاری در بازداشت اداره اطلاعات به سر می برد اما روز گذشته به زندان مرکزی شهر یزد منتقل شد که پس از طی مرحله قرنطینه و ورود به بند عمومی امکان استفاده از تلفن را پیدا کرد و بدین ترتیب خانواده خود را از وضعیتش آگاه کرد و به نگرانی ۲۰ روز آنها پایان داد.

از سوی دیگر گزارش می شود، معین نامجویان، دیگر شهروند بهایی ساکن اصفهان روز ۲۲ آذرماه سال جاری در منزل شخصی خود بازداشت شده است.

نیروهای امنیتی ساعت هفت و نیم صبح روز ۲۲ آذر به منزل شخصی وی مراجعه کردند و پس از تفتیش منزل و ضبط لوازم شخصی وی را با خود به نقطه نامعلومی منتقل کردند.

علیرغم گذشت زمان و پیگیری های خانواده تاکنون خبری از سرنوشت این شهروند بهایی حاصل نشده است.

گفتنی است بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به‌صورت سیستماتیک نقض شده است.