۴۰ درصد طلاق‌ها در شهر مذهبی قم به اعتیاد یکی از زوجین برمی‌گردد!

محبت نیوز

روند افزایش آمار طلاق در شهر قم از سال ۱۳۸۵ رو به افزایش است، چنانکه در سال گذشته روزانه ۸ طلاق صورت می‌گرفته ولی اکنون تقریبن به ۱۰ مورد طلاق رسیده است.

به گزارش «محبت نیوز» افزایش آمار طلاق به موضوعی نگران کننده تبدیل شده است که با بررسی پرونده های طلاق در قم و کشور مشاهده می کنیم استان قم یکی از استان هایی است که این آسیب اجتماعی در آن زیاد رخ می دهد.

مدیرکل ثبت احوال استان قم می‌گوید این استان بالاترین آمار طلاق در ایران را داشته و ۱۳.۲ درصد طلاق‌های کل کشور متعلق به مردم قم است. وی همچنین گفته که ۳۰ تا ۴۰ درصد خانواده‌ها نیز در «طلاق عاطفی» به سر می‌برند.

خلیل مرادی مدیرکل ثبت احوال قم اعلام کرد که این استان آمار بالاترین طلاق در ایران را دارد. این درحالیست که قم ظاهرا از مذهبی‌ترین شهرهای ایران به شمار می‌رود و به واسطه وجود حوزه علمیه قم مدعی شالوده‌های مذهبی و دینی است. با این وجود، آمارها نشان می‌دهد که در سال گذشته در هر ماه ۲۹۴ طلاق به ثبت رسیده که به معنی ثبت روزانه تقریبا ۱۰ طلاق است.

این مقام ثبت احوال قم نسبت به آینده واحد خانواده در قم هشدار داده است.

روند افزایش آمار طلاق در شهر قم از سال ۱۳۸۵ رو به افزایش است، چنانکه در سال گذشته روزانه ۸ طلاق صورت می‌گرفته ولی اکنون تقریبا به ۱۰ مورد طلاق رسیده است.

در سال ۱۳۸۹، قم رتبه دوم طلاق در ایران را پس از شهر تهران داشت ولی دو سال پیاپی است که این شهر صدرنشین طلاق به شمار می‌رود. این آمار از نظر کارشناسان بهزیستی در رابطه با بالا بودن آمار اعتیاد در قم می‌بایست ارزیابی شد، چنانکه در سال ۱۳۸۹ بین ۲۵ تا ۴۰ هزار معتاد در این شهر وجود داشت.

مدیرکل ثبت احوال قم می‌گوید بالا بودن آمار طلاق در این شهر ۶۰درصد به دلیل ناموفق بودن زوجین در برقراری ارتباط کلامی، معنوی، جنسی و اجتماعی و ۴۰ درصد نیز به دلیل سایر عوامل بوده است.
وی همچنین گفته که ۳۰ تا ۴۰ درصد خانواده‌ها نیز در «طلاق عاطفی» بسر می‌برند؛ به این معنی که زن و شوهر اگرچه با هم زندگی می‌کنند ولی بدون طلاق رسمی از نظر عاطفی از یکدیگر جدا شده‌اند.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد طلاق‌ها در پنج سال نخست زندگی روی می‌دهد، ادامه داد: «ناکارآمدی طرح‌های دستگاه‌های ذیربط در امر پیشگیری، آشنا نبودن زوجین با مهارت‌ها و آموختنی‌های زندگی و اعتیاد یکی از زوجین از دیگر دلایل طلاق در استان قم است.»

مرادی گفته که «در سال ۹۵، نرخ طلاق در استان قم برابر با ۲.۷۱ بوده است که به ازای هر یک هزار تن جمعیت، ۲.۷۱ واقعه طلاق به ثبت رسیده، در حالی که میانگین نرخ حاصل از ثبت طلاق در کل کشور ۲.۱۳ است؛ قم بالاترین نرخ طلاق را طی سال گذشته در کشور داشته است.»