بردگی مدرن زنان را به بهانه برگزاری نمایشگاه‌ها برنمی‌تابیم/ در نمایشگاه خودرو شاهد تنزل منزلت زنان بودیم

دانشجو

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران در اعتراض به استفاده ابزاری از زنان در نمایشگاه خودروی تهران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: بردگی مدرن زنان را به بهانه برگزاری نمایشگاه‌ها برنمی تابیم.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران در اعتراض به استفاده ابزاری از زنان در نمایشگاه خودروی تهران که اخیرا در محل نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب برگزار شد، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: بردگی مدرن زنان را به بهانه برگزاری نمایشگاه‌ها برنمی تابیم.

متن این بیانیه به شرح زیر است:
روزی که فراخوان نمایشگاه خودرو‌ی تهران منتشر شد، هیچ در مخیله مان نمیگنجید که سرانجام بتوانیم این رویداد را نیز در دسته‌ی بخصوصی، چون نمایشگاه بانوان آرشیو کنیم!

در دوران تاریکی که میان ملل متمدن و غیر متمدن دنیا، جنس زن پیش از آنکه یک انسان باشد، به عنوان یک کالا مطرح بود، دین مبین اسلام ظهور یافت و ارزش وجودی از دست رفته‌ی زن را احیاء کرد؛ در شرایطی که جاهلیت کهن زن را چیزی حد واسط انسان و حیوان پنداشته و حقوق و موقعیت او را نادیده انگاشته بود، قرآن مجید نازل گشت، شئون انسانی زن را منزلت بخشید و حرمت و حیثیت درخور او را بازگرداند؛
پس، اکنون در قرن پانزدهم پس از اسلام، در کشور اسلامی ایران، در قطب فرهنگ و تمدن اسلامی، ننگ است اگر به دوران جاهلیت کهن بازگردیم. سرافکندگی است اگر به پیروی از فرهنگ ناهنجار وارد شده از غرب، شان بانوی ایرانی را تا حد یک ملعبه‌ی تجاری تنزل داده و جاهلیت مدرن را دامن زنیم. مذلت است اگر خود از پس عرضه و تبلیغ کالا برنیامده و این رسالت سودجویانه را به جذابیت‌های تن و ظاهرِ گوهر آفرینش محول کنیم.

سابقه استفاده ابزاری از بانوان محدود به دومین دوره نمایشگاه بین المللی خودروی شهرآفتاب تهران نیست، بلکه متاسفانه چند سالی است که گفتمان بیمار فمنیستی به نرمی در جامعه اسلامی ما ریشه دوانیده و مصادیق مشابه آن را در ابعاد دیگر نیز شاهد هستیم؛ از جمله در حوزه‌ی علوم پزشکی (در قالب اعزام بانوان با وضعیت پوششی و رفتاری خاص به بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها جهت بازاریابی، عرضه و تبلیغ داروهای شرکت‌های دارویی و نیز مشخصا حضور مهندسی شده بانوان متبرج در همایش‌ها و نمایشگاه‌های حوزه علوم پزشکی و دارویی)
پس در چنین شرایط اسف باری که مسئله زن در میدان‌های مختلف، به تدریج در حال تبدیل به یک سرمایه مادی و یک وسیله سوداگری ست، بی شک بدیهی‌ترین پرسشی که ذهن‌ها را به خود مشغول میکند این است که کجایند داعیه داران داخلی و خارجی حمایت از حقوق لگد مال شده‌ی زنان؟!

بدینوسیله ما، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران، صراحتا اعلام میداریم که هرگونه نگاه حقارت آمیز از این دست را، خشونت آشکار علیه زن دانسته، آن را برنمی تابیم و خواستار توقف فوری بردگی مدرن زنان هستیم؛ چه اگر ما و مسئولین، پیش‌تر در مقابل الگوهای وارداتی غربی ایستادگی می‌کردیم، سکوت را جایز نمی‌شمردیم و بی تفاوت عبور نمی‌کردیم، امروز شاهد گسترش تنزل منزلت زن تا نمایشگاه خودرو نبودیم!

از آنجایی که متاسفانه در قضیه اخیر، همچون بسیاری موارد دیگر، ضعف، انفعال و کم کاری مصلحت اندیشانه برخی دستگاه‌های مسئول، به ویژه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری مشهود است، لذا از دیگر سازمان‌های مسئول، نهاد‌های نظارتی و بازرسی، مسئولین و متولیان امر (از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی) خواستاریم ضمن محور قرار دادن راهبرد‌های ترسیم شده نظام مقدس جمهوری اسلامی با هماهنگی، انسجام، شجاعت و شهامت وارد میدان شده و تکلیف خود را در راستای تعمیق فرهنگ تعالی بخش اسلامی به انجام رسانند.