چرا به سهمیه ۳۰ درصدی زنان در مدیریت کشور می‌بالید؟

ایسنا

در همایش ملی زنان و توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی میزان نقش زنان در تولید ناخالص کشور حدود ۴۰ درصد اعلام شد و ضمن گلایه نسبت به بلوکه شدن 85 درصد سرمایه‌های کشور در بانک‌ها، موضوعاتی از قبیل مشکلات حضور زنان در محیط کسب‌وکار، نگرش بخش‌های دولتی و خصوصی در زمینه مدیریت زنان مطرح و تاکید شد باتوجه به توانمندی‌های موجود دراین بخش از نیروی انسانی و آمادگی برای پذیرش مسئولیت، ضرورت دارد نگرش‌ها و فرهنگ‌ها در این زمینه تغییر کند و سهمیه‌بندی برای فعالیت زنان در عرصه‌های مدیریتی کشور برداشته شود.

به گزارش ایسنا، سیده فاطمه مقیمی – رییس کانون زنان بازرگان – در این همایش که امروز هشتم آذرماه با حضور زنان بازرگان و بانوان فعال در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی سراسر کشور در اتاق بازرگانی شیراز برگزار شد، اظهار کرد: قطعا روند توسعه پلکانی است و یک شبه تحول ایجاد نمی‌شود و در بخش خصوصی این نگاه باید با سرعت بیشتری صورت بگیرد.

وی با بیان این که ۶۰ تا ۸۰ درصد فعالیت در صنایع پوشاک و نساجی در کشورهای آسیایی به عهده زنان است، گفت: این در حالی است که نقش زنان در تولید ناخالص داخلی کشور ما کمتر از ۴۰ درصد است در صورتی که حدود ۶۰ درصد از ورودی‌های دانشگاه به زنان اختصاص دارد.

رییس کانون زنان بازرگان، با اشاره به این که طبق پیش‌بینی بانک جهانی در خصوص محیط کسب و کار در سال ۲۰۱۸ رتبه ایران از ۱۲۴، چهار رتبه تنزل پیدا کرده است، اظهار کرد: برای توسعه کشور باید از سرمایه نیروی انسانی بهره برد که نیمی از نیروی انسانی زنان هستند، لذا نباید نقش آنها نادیده گرفته شود و مغفول بماند.

صدور ۳۰۰۰ کارت بازرگانی برای زنان

مقیمی با اشاره به این که سهم ۳۰ درصد سهمیه برای بانوان در امور کشور در دولت دوازدهم در نظر گرفته شده است، ادامه داد: چرا در بحث‌های سیاسی سهمیه‌بندی می‌گذاریم و از حضور زنان به عنوان یک امتیاز استفاده می‌شود. این در حالی است که ما سهمیه شایسته سالاری می‌خواهیم.

وی با اشاره به این که در پارلمان بخش خصوصی کشور ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ بانو دارای کارت عضویت بازرگانی هستند، گفت: این میزان نسبت به عملکرد و نسبت به کل کارت‌های عضویت بازرگانی کمتر است.

رییس کانون زنان بازرگان افزود: از حدود ۳۰۰۰ بانوی دارنده کارت عضویت بازرگانی کمتر از ۷۵۰ نفر عضو کانون زنان بازرگان کشوری هستند که این تعداد باید افزایش یابد.

مقیمی تصریح کرد: این در شرایطی است که در انتخابات اتاق‌های بازرگانی انتخابات سیاسی، دولتی و حتی در بخش خصوصی برای زنان سهمیه‌بندی در نظر گرفته می‌شود و فقط ریاست یکی از اتاق‌های بازرگانی کشور (استان خوزستان) به عهده یک زن است؛ نه این که تعداد زنان در این عرصه‌ها کم باشد بلکه کاندیدا هستند اما اکثریت رای‌دهندگان آقایان هستند که رای مناسبی برای زنان در نظر نمی‌گیرند، لذا باید نگاه متفاوت برای مردان رقم بزنیم.

وی افزود: این در حالی است که بسیاری از زنان جایگاه بالایی در مدیریت دارند، اما پشت پرده هستند و در مدیریت‌های کلان درجه‌های دوم و سوم به شمار می‌روند.

رییس کانون زنان بازرگان خاطر نشان کرد: این کانون از سال ۱۳۹۰ به عنوان NGO ثبت شده و تاکنون در ۱۸ مرکز استان کارآفرینی و عضوگیری داشته است.

۸۵ درصد نقدینگی کشور در بانک‌ها بلوکه شده است

همچنین در ادامه این همایش جمال رازقی جهرمی رییس اتاق بازرگانی شیراز، گفت: با توجه به نقدینگی یک میلیون و ۳۵۰ هزار میلیارد تومانی کشور و تبدیل ۸۵ درصد آن به سپرده‌های بلندمدت اقتصاددانان معتقدند که با این وضعیت تولید به فاجعه‌آمیزترین شرایط رسیده است.

وی افزود: با یک حساب سرانگشتی نظام بانکی کشور باید سالانه حدود ۲۲۰ هزار میلیارد تومان سود بابت این سپرده‌ها به مردم بپردازد در حالی که در کشور این چنین ثروتی تولید نمی‌شود، بلکه کل سود شرکت‌های دولتی و خصوصی کشور در سال گذشته ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است پس می‌توان گفت نظام بانکی کشور به بن‌بست رسیده است.

رییس اتاق بازرگانی شیراز تصریح کرد: به اعتقاد اقتصاددانان ایران با فروپاشی نسبی طبقه متوسط جامعه مواجه است و نظام تصمیم‌گیری ما یک نظام مبتنی بر عمل کارشناسی نیست، پس در این شرایط هیاهو و هیجان زود جواب می‌دهد به خصوص این که در اقتصاد رانتی که بیش از ۷۵ درصد تولید ناخالص داخلی را در اختیار دارد توزیع رانت به نام خصوصی سازی در ایران از طریق مکانیزم بازار انجام نمی‌شود بلکه از طریق دستورهای حاکمیتی صورت می‌گیرد.

عده‌ای از طریق رانت چرخه صنعتی را به مالی تبدیل کرده‌اند

رازقی جهرمی، اظهار کرد: هم‌اکنون گروهی از طریق رانت چرخه صنعتی را به مالی تبدیل کرده و حاکمیت سرمایه را در اختیار گرفته‌اند، پس در کشوری که ادعای سرمایه‌داری ندارد سروی پول باعث می‌شود که بین ۷۵ تا ۲۲۵ برابر کشورهای با اقتصاد سرمایه‌داری سپرده‌گذاری در بانک‌ها صورت گیرد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: امروزه موانع پیش‌روی کسب‌وکار برای زنان در ایران بسیار کلان است به خصوص این‌که پاشنه آشیل اقتصاد کشور تولید است و تولید به فاجعه آمیزترین شرایط خود رسیده است به نحوی که اقتصاددانان معتقدند بیشتر مردم در فقر به سر می‌برند و خلاقیت و مولد بودن در جامعه نیز از بین رفته است.

استراتژی‌های لازم برای نقش‌آفرینی زنان در توسعه کشور نداریم

همچنین در ادامه این همایش یلدا راهدار – عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران – نیز با بیان این‌که رشد و توسعه عموما به جای یکدیگر به کار گرفته می‌شود گفت: در سال‌های گذشته تلاش کردیم تا اعداد و ارقام حضور زنان را در برخی مراکز افزایش دهیم؛ اگرچه در جهت توسعه‌یافتگی جامعه و حضور زنان در بطن آن و نیز ایفای نقش آنها برای کمک به توسعه تلاش خاصی صورت نگرفته است.

نایب رییس کانون زنان بازرگان افزود: هویت اجتماعی و اقتصادی زنان در بطن جامعه یکی از مسائل مهم به شمار می‌رود، بنابراین در شرایطی که در بمباران تبلیغاتی فضاهای فیزیکی و مجازی قرار داریم باید به نقش زنان در توسعه بپردازیم و استراتژی‌هایی را تدوین کنیم تا از توان ۵۰ درصدی نیروی انسانی کشور بهره بیشتری ببریم.

وی ادامه داد: توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باید به صورت متوازن صورت گیرد، چرا که اگر فقط به یک بعد از توسعه امور توجه کنیم آن زمان جامعه رشد می‌یابد اما توازن ندارد، در حالی که برای همه این موارد باید به صورت توامان برنامه‌ریزی کنیم.

اقتصاد ایران بالندگی جز فروش نفت و هزینه‌کرد آن ندارد

در ادامه همایش ملی زنان و توسعه اقتصادی و فرهنگی هادی پژوهش – معاون سیاسی و امنیتی استاندار فارس – نیز اظهار کرد: واقعیت این است که کشور ما با مشکلات و موانعی که پیش‌روی کسب‌وکار در اقتصاد است مواجهیم که البته در برخی از آنها موانعی ریشه‌دار به حساب می‌آیند و امروزه ایجاد نشده‌اند بلکه برخی از آنها یک بیماری مزمن هستند، چرا که اقتصاد ایران بر پایه فروش نفت است و بالندگی بیشتر جز فروش نفت و هزینه‌کرد نفت ندارد.

وی افزود: در کنار مشکل ساختاری که از گذشته وجود داشته نیاز است که فرهنگ کار و تولید تغییر کند. همان طور که اقتصاد بسیاری از کشورها از نظر منابع و ظرفیت در شرایط بدتری از ایران قرار دارد اما با داشتن جمعیت بیشتر از ایران توانسته‌اند شرایط بهتری را در اقتصاد تجربه کنند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار فارس تصریح کرد: بسیاری از این کشورها به لحاظ ضریب رفاه شرایط بهتری نسبت به ایران دارند. این در حالی است که ایران با این مشکل مواجه شده که در رابطه با کار به حداقل‌ها اکتفا کند و تلاش و کوششی نداریم مگر این که در شرایط اضطراری قرار گیریم، در حالی که با فرهنگ غنی مواجه هستیم که کارآفرینی را می‌ستاید.

به گفته پژوهش، در حوزه ساختاری مسئولان نظام باید نگاه نو در حوزه برنامه‌ریزی داشته باشند تا بتوانیم از شرایط کنونی بگذریم. البته دستی از غیب نمی‌آید بلکه باید نسخه‌ای بپیچیم این بیماری مزمن را از اقتصاد ایران درمان کند که این امر با تغییر نگرش در درون مردم و همچنین مسئولان ایجاد می‌شود.

وی اظهار کرد: اگر در بخش خدمات و تجارت و تولید با موانعی مواجه هستیم این موانع با سخنرانی و صحبت و نشست برطرف نمی‌شود، بلکه باید با روحیه‌ای جهادی و تغییر نگرش و فرهنگ در حوزه تولید و برنامه ریزی صورت گیرد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار فارس تاکید کرد که مسئولیت پذیری زنان به مراتب بیشتر از مردان است و در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی می‌توان روی نقش‌آفرینی زنان حساب ویژه‌ای باز کرد.