گزارش نقض حقوق زنان در آبان‌ماه 1396

تهیه کننده: بابک میری

یادآوری

این گزارش به صورت کوتاه و فشرده قسمتهایی از نقض حقوق زنان در آبان 1396 را به اطلاع می‌رساند. علیرغم  سانسور خبری حاکم درایران، تلاش شده است اخبار و اطلاعات از خبرگزاریهای مورد تایید گردآوری گردد.

بازداشت و زندان

گلرخ ایرایی، فعال حقوق بشر محبوس در بند زنان زندان اوین که در روزهای اخیر با تبعید آرش صادقی، همسر زندانی اش از اوین به رجایی شهر کرج روبرو شده با نگارش نامه ای به این مسئله واکنش نشان داده است. خانم ایرایی در نامه پیش رو از عدم استقلال نهاد سازمان زندانها و رفتار غیرانسانی با زندانیان سیاسی توسط عوامل زندان سخن گفته است. (هرانا، 2 آبان 1396)

‎حکم دادگاه خانم شهناز اکملی به وکیل ایشان ابلاغ شد ه و خانم اكملى بنا بر گزارشهاى وزارت اطلاعات به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام حاكم به ‎تحمل يكسال حبس تعزيری با احتساب ايام بازداشت قبلی محکوم شده اند. (حصار، 4 آبان 1396)

اسما جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، در گزارشش درباره شش ماه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی گفت که نسبت به اعدام ها در ایران و نقض حقوق اقلیت های دینی در این کشور نگران است. (سحبا، 4 آبان 1396)

نرگس محمدی، مدافع حقوق بشر و نائب رییس کانون مدافعان حقوق بشر به‌عنوان یکی از برندگان جایزه انجمن فیزیک آمریکا در سال ۲۰۱۷ اعلام شد. (هرانا، 4 آبان 1396)

رییس پلیس امنیت عمومی سیستان وبلوچستان از شناسایی و انهدام باند مدلینگ و دستگیری سه نفر در این رابطه خبر داد. (باشگاه خبرنگاران جوان، 5 آبان 1396)

دختران موتور سوار دزفولی توسط پلیس شناسایی شدند. (ایلنا، 5 آبان 1396)

مائده شعبانی نژاد، دختر ۱۵ ساله دبیرستانی در آبادان که توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود پس از حدود ۱۲ روز بازداشت با تودیع قرار صادره امروز از محل بازداشتگاه آزاد شد. (هرانا، 9 آبان 1396)

‏۱۷ زن و مرد در یک پارتی مختلط دستگیر شدند. این نوع از دستگیری در سالهای اخیر روندی صعودی داشته است. سازمان‌های حقوق بشری، این بازداشت‌ها را تعرض به حریم خصوصی افراد می‌دانند. (هرانا، 9 آبان 1396)

انجمن قلم سوئد با انتشار بیانیه ای به بازداشت خانم وسمقی اعتراض کرد و خواهان آزادی بی قید و شرط وی شد. (هرانا، 9 آبان 1396)

فریبا کمال آبادی از رهبران جامعه بهایی پس از ١٠ سال حبس آزاد شد. (هرانا، 13 آبان 1396)

صدیقه وسمقی، شاعر و نویسنده که مورخ ۳۰ مهرماه پس از حضور در دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود امروز با قید وثیقه از این محل آزاد شد. (هرانا، 15 آبان 1396)

نازنین زاغری روز شنبه (۱۳ آبان) بطور ناگهانی و بدون حضور وکیل، به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برده شد و همان اتهامات سابق، اما این بار در قالب پرونده ای جدید، به وی ابلاغ شد و مورد تهدید قرار گرفت که ممکن است مجازاتش دو برابر شود. (سحبا، 17 آبان 1396)

آزیتا رفیع زاده شهروند بهایی محبوس در زندان اوین که همزمان با همسرش، پیمان کوشک باغی تحمل حبس می کند در واکنش به آزادی اخیر فریبا کمال آبادی، از مدیران جامعه بهایی که یک دهه به دلیل باورهای دینی خود تحمل حبس کرده است با انتشار دلنوشته ای واکنش نشان داده است. (سحبا، 17 آبان 1396)

پرستو فروهر، نویسنده و فعال حقوق بشر با انتشار یادداشتی به مناسبت «نوزدهمین سالگرد قتل‌های سیاسی پاییز ۷۷»، اعلام کرده است سه روز پس از سالگرد قتل پدر و مادرش، داریوش و پروانه فروهر، او باید در دادگاه از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” حاضر شود. (هرانا، 19 آبان 1396)

مژده ظهوری، شهروند بهایی امروز با پایان مدت محکومیت در میان استقبال دوستان و اعضای خانواده از زندان امیرآباد گرگان بصورت مشروط آزاد شد. فرهاد فهندژ همسر وی کماکان در زندان به سر می برد. (هرانا، 21 آبان 1396)

گلرخ ایرایی، زندانی محبوس در بند زنان زندان اوین و آرش صادقی همسر تبعید شده او به زندان رجایی شهر کرج از پنچ هفته قبل از امکان ملاقات با یکدیگر محروم شده اند، این در حالی است که ملاقات بین خانواده های زندانی در قانون پیش بینی شده است و بطور معمول بخصوص در سطح زندانهای استان تهران و البرز صورت می گیرد. (هرانا، 25 آبان 1396)

در پی پذیرش شکایت مریم اکبری منفرد توسط گروه کاری ناپدیدشدگان قهری سازمان ملل درباره رسیدگی به پرونده برادر و خواهرش که در کشتار سال ۶۷ اعدام شده اند، آتنا دائمی، کنشگر مدنی محبوس در زندان اوین با نگارش نامه ای سرگشاده واکنش نشان داده است. خانم دائمی این پذیرش را موفقیتی ارزنده توصیف کرده و اظهار امیدواری کرده است این راه توسط سایر قربانیان نقض حقوق بشر در ایران نیز پیموده شود. (هرانا، 30 آبان 1396)

«نسرین ستوده» بار دیگر به دادسرای زندان «اوین» احضار شده اما اعلام کرده است به دلیل نبود شرایط محاکمه عادلانه، از حضور در  دادسرا خودداری می‌کند. (ایران وایر، 30 آبان 1396)

فرهنگی و اجتماعی

مشاور شهردار تهران و دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش، حضور زنان و خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها را حق طبیعی و بدیهی زنان و جامعه دانست. (ایسنا، 2 آبان 1396)

مدیر رصد و آمار شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده با استناد به آمارهای موجود گفت: تعداد دخترانی که در شهرستانهای مختلف و در سن پایین ازدواج می کنند، بین دو الی سه نفر هستند و در کل کشور حدود 43 هزار دختر زیر 15 سال ازدواج کرده‌اند. (ایسنا، 2 آبان 1396)

وزیر آموزش و پرورش طی دستوری ویژه به مشاور خود خواستار پیگیری موضوع آزار و اذیت دختر دانش آموز توسط سرایدار مدرسه شد. (مهر، 3 آبان 1396)

پرونده‌های اقدام به خودکشی در حوزه‌های استحفاظی نیروی انتظامی طی ۵سال از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ افزایش ۶۶ درصدی در میان زنان و افزایش ۷۱ درصدی در میان مردان داشته است. (نگام، 4 آبان 1396)

استاندار قزوین گفت: با وجود قابلیتهای فراوان هنوز هم برای دادن مدیریت به بانوان با موانع و مقاومت هایی روبرو هستیم که تنها با نشان دادن توانمندی های زنان می توان این سد را شکست.عبدالمحمد زاهدی در نشست بانوان فعال فرهنگی و اجتماعی استان قزوین اظهارداشت: از بانوان فرهیخته انتظار داشتم مطالبات عمومی همه بانوان را مطرح کنند نه فقط مسائل نخبگان و فرهیختگان و فعالان این عرصه را تا نگاهی کلان به مسائل داشته باشیم. (مهر، 4 آبان 1396)

یک کارشناس مذهبی گفت: حمله به حجاب و عفت زنان توسط مستکبران جایگزین حملات نظامی آنان علیه جمهوری اسلامی ایران است. (فارس، 4 آبان 1396)

سرپرست پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری عامل آزار و اذیت 8 زن و دختر در تهران خبر داد. (فارس، 4 آبان 1396)

رئیس پلیس آگاهی استان سمنان از دستگیری دو نفر در خصوص پرونده کودک آزاری دختر 5 ساله در سمنان خبر داد. (ایسنا، 4 آبان 1396)

مریم حیدرزاده که پس از سال‌ها دوری با انتشار آلبومی از دکلمه‌هایش و برگزاری نمایشگاهی از نقاشی‌هایش به فضای هنری ایران بازگشته است، معتقد است هشت سال به صورت ناعادلانه حذف و کنار گذاشته شده و مورد بی‌عدالتی قرار گرفته بود. (ایسنا، 4 آبان 1396)

یک جامعه شناس با اشاره به اینکه تاخیر در ازدواج مربوط به همه گروه‌های جامعه نیست و نمی‌توان آن را یک معضل اجتماعی دانست، گفت: این واقعه جمعیت شناسی بیشتر گریبان گیر اقشار تحصیلکرده است که در عین داشتن شغل، به دنبال درآمد بالاتر هستند. این افراد به دنبال این هستند تا با ازدواج در سنین بالاتر انتخاب اصلح داشته باشند و اندیشیده‌تر عمل کنند. (ایسنا، 4 آبان 1396)

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به افزایش نرخ بیکاری زنان در ایران گفت: باتوجه به اینکه نرخ بیکاری زنان بسیار بالاست، توسعه اشتغال و افزایش امنیت شغلی زنان زمینه‌ی خوبی برای کنترل آسیب‌های اجتماعی است. (پارس، 5 آبان 1396)

پدیده قاچاق زنان و دختران در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران روندی رو به رشد پیدا کرده که افزایش اهمیت و توجه به تجارت و اشتغال بین المللی و همچنین چالش های اجتماعی و اقتصادی دامن زننده این بردگی مدرن است. (ایرنا، 7 آبان 1396)

عضو فراکسیون زنان مجلس با اشاره به تلاش مجلس برای اصلاح قوانین مرتبط با سن ازدواج گفت: حداقل سن ازدواج برای دختران باید به ۱۸ سال برسد. (مهر، 9 آبان 1396)

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه زنان 50 درصد جمعیت شهر را تشکیل می‌دهند و توجه به زنان یکی از مطالبات و نیازهای اصلی است، گفت: باید در قالب قوانین و دستورالعمل‌ها تغییر رویکرد جدی در این زمینه داشته باشیم تا نگاه گذشته به زن تغییر کند. (ایسنا، 9 آبان 1396)

رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات، اسفندیار چهاربند در بیست و نهمین جلسه کمیته اجتماعی و فرهنگی شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور در اردوگاه شهید باهنر تهران، تقویت نظام جذب معلم به خصوص در استانهای مرزی ضروری است، درحال حاضر بیش از 85 هزار معلم در مرزهای کشور مشغول به خدمت هستند که متاسفانه ترکیب جنسیتی متعادلی ندارند به طوریکه 62 درصد مرد و 37 درصد زن هستند و این موضوع یکی از عوامل ترک تحصیل دختران است. (ایسنا، 9 آبان 1396)

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد بز لزوم کاهش ساعت کاری بانوان تاکید کرد و گفت: ساعت کار بانوان باید به چهار ساعت در روز برسد. (مهر، 10 آبان 1396)

علی اسماعیلی صبح امروز در نشست امور بانوان و خانواده با اشاره به اینکه کمیته امداد در چهار دهه از عمر انقلاب به تمام نقاط محروم خدمات ارائه کرده است، گفت: جمعیت تحت پوشش کمیته امداد یک میلیون و 600 هزار نفر است که 560 هزار نفر از این افراد در مناطق محروم ساکن هستند. (فارس، 10 آبان 1396)

دختری که قصد داشت به زندگی خود پایان دهد، به واسطه حضور به‌موقع ماموران پلیس و امدادگران از مرگ نجات یافت. (ایسنا، 11 آبان 1396)

مدیرکل بین الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، آخرین گزارش سال ۲۰۱۷ مجمع جهانی اقتصاد در خصوص شکاف جنسیتی را اعلام کرد که بر اساس این گزارش، از مجموع ۱۴۴ کشور جهان، ایران رتبه ۱۴۰ را کسب کرده است. (ایسنا، 13 آبان 1396)

معاون حقوقی قوه قضائیه با تأکید بر ضرورت کاهش جرم انگاری در قوانین گفت: ایراد و مسأله‌ اساسی که لایحه‌ «تأمین امنیت زنان در برابر خشونت» با آن مواجه است، جرم انگاری وسیع این لایحه است. (مهر، 14 آبان 1396)

ابتکار در پاسخ به این سوال که چرا لایحه بیمه زنان خانه‌دار هنوز به نتیجه نرسیده است، گفت: «لایحه حمایت از بیمه زنان خانه‌دار در حال پیگیری می‌باشد. در کمیسیون اجتماعی کلا بحث بیمه‌ها در حال مطرح شدن است. این موضوع در آنجا مطرح می‌شود.» (فردا، 14 آبان 1396)

عضو فراکسیون زنان مجلس معتقد است برخوردهای قهری و سلبی راه‌حل مناسبی برای کاهش آمار اعتیاد نیست و طرد زنان معتاد باعث کارتن‌ خوابی و فساد اخلاقی آنها می‌شود. (برنا، 14 آبان 1396)

تقریباً اکثر ما فیلم قبل از اقدام به خودکشی دو دختر اصفهانی را دیده‌ایم. برای بسیاری از شاهدان این فیلم، خنده‌ها و نوع رفتارهای این دو نفر سؤال‌برانگیز بود. (تسنیم، 16 آبان 1396)

مدیرکل بانوان استانداری آذربایجان شرقی گفت: خانواده اولویت نخست بانوان باید باشد. (مهر، 17 آبان 1396)

معاون بانوان کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین با تأکید بر ضرورت الگوسازی برای جامعه، گفت: امروز بهترین سبک زندگی برای زنان مسلمان زندگی زینبی (س) است. (مهر، 17 آبان 1396)

یک نماینده مجلس معتقد است:‌ «تفکری که امروز موافق ممانعت از حضور بانوان در ورزشگاه‌هاست، در امتداد همان تفکری قرار می‌گیرد که روزی در دانشگاه‌ها بین دانشجویان زن و مرد دیوار کشید و زمانی که امام خمینی(ره) از این موضوع با خبر شد، شبانه دستور تخریب آن را داد. امام می‌دانست اگر این تفکر اجازه اعمال قدرت داشته باشد، مردم باید با تندروی‌هایشان درگیر باشند.» (ایسنا، 17 آبان 1396)

معاونت امور بانوان ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان در همایش مدیریت ورزش زنان گفت: هرچند اصلاح و تغییر فرهنگ برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها به کندی صورت می‌گیرد اما اجازه دهید فارغ از اقدامات هیجانی و گام به گام این مسئله را جلو ببریم تا شرایط حضور زنان در ورزشگاه‌ها فراهم شود. (ایسنا، 17 آبان 1396)

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: به ازای هر چهار ازدواج در کشور  یک مورد طلاق وجود دارد و کاهش این آسیب اجتماعی در دستور کار این سازمان قرار دارد. (ایسنا، 18 آبان 1396)

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ایجاد پارلمان زنان ضد قانون اساسی کشور است زیرا پارلمانی درست کردیم که از قوه مقننه و مجریه و قضائیه جداست و کار قوه مقننه را داخل قوه مجریه انجام می‌دهد و سبب منفعل شدن قوه مقننه می‌شود. (فارس، 19 آبان 1396)

اعزازی، جامعه شناس گفت: امروزه ازدواج برابری‌طلب مبناست که در آن، هیچ کدام دیگری را تحت استثمار قرار نمی‌دهند و ستم بر دیگری نمی‌شود و در عین حال هر دوطرف همدیگر را مورد حمایت قرارمی‌دهند. (مهر، 19 آبان 1396)

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با تاکید بر ارائه آموزش‌ها در زمینه آسیب‌های اجتماعی، گفت: سیاست عدم طرح این آسیب‌ها منجر به بروز اتفاقات پنهانی در جامعه شده است. (ایسنا، 23 آبان 1396)

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش؛ ازدواج زود هنگام دختران را یکی از عوامل ترک تحصیل در مناطق محروم دانست. (ایسنا، 23 آبان 1396)

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی می‌گوید: برای جلوگیری از کاندیداتوری‌ام برای ریاست کمیسیون فرهنگی، یکی از نمایندگان با همسرم تماس گرفت! (ایسنا، 26 آبان 1396)

فرمانده انتظامی شهرستان رازوجرگلان از مرگ یک زن جوان در اثر خود سوزی خبر داد. (هرانا، 28 آبان 1396)

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد با اشاره به لزوم برنامه ریزی برای ایجاد اشتغال برای زنان گفت: نرخ بیکاری زنان در سطح استان بیشتر از مردان است. (مهر، 30 آبان 1396)

ورزشی

دونده سرعتی ایران می‌گوید که باید به زنان دو و میدانی ایران توجه ویژه‌ای شود چون آن‌ها برای این رشته زندگی خود را گذاشته‌اند. (ایسنا، 14 آبان 1396)

سرمربی تیم ملی بسکتبال باویلچر زنان پس از شکستهای سنگین این تیم در رقابت های قهرمانی آسیا و اقیانوسیه در چین گفت: با ویلچرهای فرسوده و سالی یکبار حضور در مسابقات قهرمانی کشور نمی‌توان از زنان بسکتبالیست انتظار معجزه و کسب نتایج خوب داشت. (ایسنا، 17 آبان 1396)

استاندار سمنان با تمجید از موفقیت‌های زنان کشورمان در میادین ورزشی گفت: ورزش بانوان به دلیل برخی جهالت‌های فکری مظلوم واقع شده است. (ایسنا، 23 آبان 1396)

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ورزش عمومی مغفول مانده است، گفت: در اغلب محله‌ها امکان انجام فعالیت‌های ورزشی برای دانش‌آموزان به ویژه دختران وجود ندارد. (فارس، 23 آبان 1396)

لیگ بانوان آغاز شده و به هفته چهارم رسیده است. رقابت ها گرم و تماشایی شده اند اما سکوهای ورزشگاه هنوز خالی مانده اند. در چرایی آن می توان ده ها دلیل پیدا کرد. ولی مساله این است که سردی سکوها، لیگ را هم متاثر از خود می کنند. (ایران وایر، 29 آبان 1396)

نایب رییس بانوان فدراسیون فوتبال درباره زمان تشکیل اردوهای تیم ملی بزرگسالان گفت: برای تشکیل اردوهای تیم ملی فوتبال بزرگسالان نیاز به حمایت اسپانسرها و تامین منابع مالی داریم. (ایسنا، 30 آبان 1396)

بهداشت و سلامتی

معاون کل وزارت بهداشت با اعلام آماری درباره دختران کشور گفت: در ۱۱ سال اخیر، وزارت بهداشت اجازه صدور یک پروانه فروش فرآورده‌های دخانی را نداد، ولی این درحالی است که هم اکنون در برخی اماکن با اینترنت و یا رستوران‌ها، سیستم بیرون بر قلیان درست شده است. (دانشجو، 2 آبان 1396)

عضو هیئت علمی سازمان پزشکی قانونی بابیان اینکه استان تهران باهزار و ۸۳۴ نفر مراجعه کننده بیشترین تعدادصدورمجوزسقط جنین را دارد، گفت: استان‌های خراسان رضوی و خوزستان دررتبه های بعدی قراردارند. (مهر، 5 آبان 1396)

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: افسردگی در زنان شاغل بیش از مردان است که در حال حاضر این رقم به ۱۰ درصد می‌رسد. (مهر، 9 آبان 1396)

محمدرضا قدیرزاده از افزایش مرگ ناشی از مصرف مواد مخدر در زنان خبرداد و گفت:در۶ماهه امسال شاهد افزایش ۸.۵ درصدی مرگ ناشی از سوءمصرف در زنان بودیم. (مهر، 10 آبان 1396)

متخصص زنان و زایمان گفت: سقط های غیرقانونی فجایع زیادی بر سر یک زن می آورد و در ایران بسیاری از این سقط ها در زیرزمین ها و توسط افراد غیرمتخصص انجام می شود. (مهر، 10 آبان 1396)

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی چهارشنبه ۱۰ آبان پارلمان، طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت را که در فروردین ۹۳ به تصویب رسیده بود برای تأمین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند. اکنون حتی اگر بارداری سلامت زن ایرانی را به خطر بیندازد، پزشکان مجاز نیستند برای حفظ سلامت بیمار، عمل‌های پیشگیری از بارداری را انجام دهند. (رادیوزمانه، 11 آبان 1396)

بر اساس آخرین آمار، بیشترین تماس های حاصل شده با خط ملی اعتیاد را زنان و مادران افراد معتاد و مصرف کننده مواد مخدر تشکیل می دهند و بخش قابل توجهی از این تماس ها از سوی شهروندان تهرانی بوده است. (افکار، 14 آبان 1396)

رئیس اورژانس اجتماعی کشور گفت که سال گذشته ۱۱۸۹ کودک مسمومیت با مواد مخدر داشته و در شش ماهه امسال نیز ۴۸۲ کودک، معتاد به دنیا آمده‌اند. (برنا، 15 آبان 1396)

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه زنان به دلیل توان بدنی کمتر در مقابل ترک اعتیاد مقاومت بیش‌تری نشان می‌دهند، عدم وجود کمپ‌های ترک اعتیاد جداگانه را از موانع موجود در مسیر درمان سریع زنان معتاد دانست. (فارس، 17 آبان 1396)

به نظر می‌رسد اکثر بانوان از علائم تومورهای پستان بی‌خبرند. بنابراین افزایش آگاهی و اطلاع‌رسانی حول این مهم و تشویق آن‌ها برای مراجعه به متخصصان و انجام مشاوره، امری بسیار ضروری است. (ایسنا، 19 آبان 1396)

یک جامعه شناس به مظاهر اوقات فراغت زنان خانه دار در جامعه اشاره کرد و گفت: مطالعات نشان می‌دهند زنان خانه‌دار بیشتر اوقات فراغت خود را به شکل « مکالمه تلفنی» و تماشای سریال‌های تلویزیونی یا ماهواره ای می گذرانند. (ایسنا، 23 آبان 1396)

رئیس اداره ارزیابی پزشکی قانونی استان تهران از افزایش مصرف مواد مخدر در زنان خبر داد. (مهر، 23 آبان 1396)

خانواده

عروس نوجوان که به تازگی به اجبار خانواده در یکی از روستاهای بخش کوهنانی شهرستان کوهدشت ازدواج کرده بود دست به خودکشی زد و جان سپرد. (هرانا، 4 آبان 1396)

خشونت در حوزه خصوصی یا خشونت خانگی، شامل تمام اشکال خشونت است که در محیط خانواده بر زنان اعمال می‌شود. در تعریف این خشونت گفته می‌شود: خشونتی است که در محیط خصوصی به وقوع می‌پیوندد و عموماً میان افرادی رخ می‌دهد که به سبب صمیمیت، ارتباط خونی یا قانونی به یکدیگر پیوند خورده‌اند. (افکار، 9 آبان 1396)

بنا بر آمار غیررسمی ازدواج سفید در شهرهای بزرگ ایران در حال گسترش است. اما کارشناسان اعتقاد دارند که پذیرش عمومی نسبت به این پدیده پایین است و پیامدهای به هم خوردن این نوع زندگی مشترک از طلاق هم بیشتر است. (دویچه وله فارسی، 11 آبان 1396)

رئیس انجمن بیماران ام اس خراسان شمالی گفت: طلاق از مشکلات مهم زنان مبتلا به ام اس در این استان است. (ایسنا، 14 آبان 1396)

متفرقه

رئیس قوه قضاییه بابیان اینکه مخالف حضور گزارشگر ویژه در ایران هستیم، گفت: مذاکره با این شخص در خارج از کشور نیز باید مقید به اثرگذاری باشد. (مهر، 23 آبان 1396)

کمیته سوم سازمان ملل متحد با ۸۳ رای موافق نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرد. این قطعنامه بر اساس گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل تدوین شده است. ایران از آمادگی مشروط برای همکاری با این گزارشگر خبر داده است. (محبت، 24 آبان 1396)