کمیته سوم سازمان ملل متحد با ۸۳ رای موافق نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرد

محبت نیوز

این قطعنامه بر اساس گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل تدوین شده است. ایران از آمادگی مشروط برای همکاری با این گزارشگر خبر داده است.

به گزارش«محبت نیوز» کمیته سوم سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه ( ۱۴ نوامبر/ ۲۳ آبان) قطعنامه‌‌ای را علیه وضعیت حقوق بشر در ایران به تصویب رساند. این قطعنامه که بر اساس اولین گزارش عاصمه جهانگیر تدوین شده از حمایت ۸۳ کشور برخوردار شد. ۳۰ کشور به این قطعنامه رای منفی دادند و رای ۶۸ کشور هم ممتنع بود.
عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران از شهریور سال ۱۳۹۵ این سمت را عهده‌دار است و جانشین احمد شهید شده است.

او در گزارش تازه‌اش که به شش‌ماه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی اختصاص دارد، در مورد اعدام، شکنجه، نقض آزادی بیان و وضعیت حقوق زنان در ایران ابراز نگرانی کرده است.
جهانگیر همچنین از اوضاع اقلیت‌های قومی و عقیدتی، محاکمه و آزار کنشگران حقوق بشر و اعدام نوجوانان در ایران عمیقن ابراز نگرانی کرده است. او با بیان این‌که در سال گذشته در ایران ۴۳۵ نفر اعدام شده‌اند، خواستار پایان دادن به اعدام‌ها در ایران شد.

خانم جهانگیر در اولین سخنرانی خود در کمیته سوم مجمع عمومی ملل متحد در نیویورک به مناسبت ارائه گزارش‌ یادشده، به تحقیقات جامع و مستقل در مورد قتل عام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ فراخواند.
به گفته او تعداد قابل اعتنایی دادخواست، ارتباطات و مدارک مربوط به اعدام هزاران زندانی سیاسی، مرد، زن و نوجوانان در سال ۱۹۸۸ موجود است.
خانم جهانگیر در ادامه سخنان خود گفت: «این موضوع از دردی عمیق حکایت دارد که باید مطمئنن به آن پرداخته شود، این قتل‌ها توسط بعضی از مقامات بلندپایه حکومت ایران مورد تأیید قرار گرفته است، تقریبا به طور روزانه من نامه‌های عمیق و صمیمانه‌ای از اعضای خانواده آنانی که کشته شده‌اند، دریافت می‌کنم. آنها خواهان پاسخگویی هستند، خانواده قربانیان حق دریافت غرامت و دانستن حقایق در مورد سرنوشت بستگانشان را بدون ریسک تلافی و انتقام از آنان دارند».

قطعنامه روز ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان) در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران، شصت و چهارمین قطعنامه‌ای است که در کمیته سوم مجمع عمومی ملل متحد به تصویب می‌رسد.