مژده ظهوری، شهروند بهایی از زندان گرگان آزاد شد

هرانا

مژده ظهوری، شهروند بهایی امروز با پایان مدت محکومیت در میان استقبال دوستان و اعضای خانواده از زندان امیرآباد گرگان بصورت مشروط آزاد شد. فرهاد فهندژ همسر وی کماکان در زندان به سر می برد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز مژده ظهوری (فهندژ) که ایام محکومیت ۱ سال و ۹ ماهه خود را در زندان امیرآباد گرگان سپری می کرد با تحمل یک سوم از دوره محکومیت خود بصورت مشروط از زندان گرگان آزاد شد.

علیرغم آزادی خانم ظهوری، فرهاد فهندژ، همسر وی کماکان در زندان رجایی شهر کرج در حال تحمل دوره محکومیت خود است.

مورخ ۲۲ مهرماه بهنام حسنی، فرح تبیانیان، پونه ثنائی، روفیا پاکزادان، هنا عقیقیان و کاملیا بیدلیان، شش شهروند بهایی دیگر ساکن استان گلستان پس از تحمل یک سوم دوره محکومیت خود از زندان گرگان بصورت مشروط آزاد شده بودند.

این پنج شهروند همگی به تحمل ۱ سال و ۶ ماه حبس تعزیری در مرحله تجدید نظر محکوم شده بودند و از خردادماه سال جاری تحمل حبس خود را در زندان شهر گرگان آغاز کرده بودند.

مورخ ۱۵ مهرماه نیز ۴ شهروند بهایی دیگر از همین پرونده به نامهای نازی خلخی، مریم دهقان یزدلی، هوشمند دهقان یزدلی و سودابه مودت با شرایط مشابه از زندان امیرآباد گرگان آزاد شده بودند.

علیرغم آزادی های مورد اشاره همچنان تعداد پرشماری از شهروندان بهایی ساکن استان گلستان در ارتباط با بازداشت های گسترده سال ۹۴ با مدت محکومیت های متفاوتی در زندانهای مختلف این استان به سر می برند.

لازم به یادآوری است درسال ۱۳۹۴، بیست و چهار شهروند بهایی از شهرهای گرگان، مینودشت و گنبد کاووس، از سوی دادگاه انقلاب استان گلستان در مرحله بدوی در مجموع به ۱۹۳ سال حبس تعزیری محکوم شدند هر چند این احکام در مرحله تجدید نظر کاهش یافت.

پیش تر ده نهاد حقوق بشری با انتشار بیانیه مشترکی از اتحادیه اروپا خواستند تا در یک اقدام فوری، مانع آزار و اذیت شهروندان بهائی و لغو احکام زندان‌شان از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران شوند. این نامه به طور خاص به چالش های اخیر شهروندان بهایی ساکن استان گلستان می پرداخت.