جانسون: قصدم اعتبار دادن به اتهام‌های نازنین زاغری نبود

دویچه وله فارسیGroßbritannien London - Boris Johnson (Reuters/T. Melville)

سخنان چند روز پیش وزیر خارجه بریتانیا درباره اتهام‌های نازنین زاغری، با واکنش تند اعضای خانواده این زندانی روبرو شد. بوریس جانسون اکنون با انتشار بیانیه‌ای اظهارات مناقشه‌برانگیز خود درباره زاغری را تصحیح کرده است.

بوریس جانسون هفته گذشته در نشست کمیته روابط خارجی مجلس عوام بریتانیا گفته بود نازنین زاغری، شهروند ایرانی بریتانیایی زندانی در ایران هنگام بازداشت مشغول آموزش روزنامه‌نگاران بوده است.

سخنان وزیر خارجه بریتانیا با واکنش شدید رسانه‌های این کشور، شماری از سیاست‌مداران، فعالان حقوق بشری و خانواده زاغری روبرو شد که معتقدند چنین اظهارتی پرونده نازنین زاغری را با مشکل رو به رو می‌کند.

نازنین زاغری، کارمند بنیاد خیریه تامسون رویترز است و در آخرین سفر خود به ایران بازداشت و زندانی شد. او به پنج سال جبس محکوم شده و از فروردین ۱۳۹۵ از جمله به اتهام “تلاش برای براندازی نرم” در زندان به ‌سر می‌برد.

وکیل و اعضای خانواده زاغری بارها اعلام کرده‌اند که سفر او به ایران تنها برای دیدار اعضای خانواده و بستگانش بوده است.

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری چند روز پیش از وزیر خارجه بریتانیا خواست اظهاراتش درباره اتهام‌های این زندانی را پس بگیرد. او می‌گوید سخنان بوریس جانسون می‌تواند به سنگین‌تر شدن پرونده و طولانی‌تر شدن حبس همسرش منجر شود.

جانسون در بیانیه‌ای که پنج‌شنبه (۱۰ نوامبر/ ۱۹ آبان) در پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه بریتانیا منتشر شد از این که سخنانش در کمیته روابط خارجی مشکلی برای پرونده زاغری ایجاد کند ابراز نگرانی کرد.

وزیر خارجه بریتانیا در بیانیه خود تصریح کرده که دولت بریتانیا هیچ تردیدی ندارد که نازنین زاغری هنگامی که در ایران بازداشت شده تنها برای گذراندن تعطیلات به این کشور سفر کرده بود.

درخواست همکاری از ظریف

بوریس جانسون می‌گوید درباره پرونده نازنین زاغری با همتای ایرانی خود محمد جواد ظریف گفت‌وگو و ضمن تاکید بر بی‌گناهی این شهروند دو تابعیتی، ابراز امیدواری کرده که این معضل هر چه سریع‌تر بر طرف شود.

 وزیر خارجه بریتانیا می‌گوید ظریف به او اطمینان داده که هر تحول جدید در پرونده نازنین زاغری ارتباطی با سخنان هفته‌ی گذشته او در کمیته روابط خارجی ندارد. بیانیه جانسون در رسانه‌های داخلی ایران نیز انعکلس وسیعی داشته است.

Nazanin Zaghari Iran (Iran-Emrooz/HRANA)نازنین زاغری با همسر و فرزندش

خبرگزاری ایسنا به نقل از بیانیه بوریس جانسون نوشت: «من خاطر نشان کردم که با دیدگاه ایران مبنی بر اینکه آموزش خبرنگاری یک جرم است، مخالفم و نمی‌خواستم به اتهامات ایران مبنی بر اینکه خانم زاغری ـ راتکلیف در چنین فعالیت‌هایی مشارکت داشته، اعتباری بدهم. من می‌پذیرم که اظهارات من می‌توانست شفاف‌تر باشد و از انجام این شفاف‌سازی خرسندم.»

ریچارد رتکلیف روز سه‌شنبه ششم نوامبر به بی‌بی‌سی انگلیسی گفته بود که جانسون بایستی طی یک بیانیه رسمی آنچه را که گفته پس بگیرد. او افزود بدترین کار جانسون این بوده که پس از این سخنان سکوت کرده و مشکلی را به وجود آورده بدون آنکه درباره آن شفاف‌سازی کند.

برخی از رسانه‌ها و سیاست‌مداران بریتانیایی بوریس جانسون را متهم کرده‌اند که از اوضاع ایران “درک درستی” ندارد و سخنانش در کمیته روابط خارجی بدون آشنایی با پرونده نازنین زاغری و اتهام‌هایی که به او وارد می‌شود بیان شده است.

اتهام‌های جدید به نازنین زاغری

حدود سه هفته پیش (۲۵ مهر) عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، روز ۲۵ مهر اعلام کرد که اتهام‌های جدیدی علیه نازنین زاغری مطرح شده است.

جعفری دولت‌آبادی این شهروند ایرانی بریتانیایی را “مسئول آموزش خبرنگاری آن‌لاین بی‌بی‌سی فارسی” معرفی کرد و مدعی شد که او در “جذب و آموزش افرادی برای فعالیت تبلیغی علیه ایران” فعال بوده است.

بر خلاف این اتهام‌ها مدیر شبکه جهانی بی‌بی‌سی پیش از این اعلام کرده که نازنین زاغری هیچ‌گاه با بخش فارسی این رسانه همکاری نکرده است.

دادستان تهران مدعی است “چگونگی استفاده از ای‌میل مستعار، پس‌وردهای پیچیده و طولانی، ذخیره‌سازی پس‌وردها و استفاده از نرم‌افزارهای رمزنگاری مطالب و اطلاعات” از جمله موضوعاتی است که نازنین زاغری آموزش می‌داده است.

در پی طرح اتهام‌های جدید علیه زاغری، کارشناسان مسائل حقوق بشر سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای نسبت به وضعیت او ابراز نگرانی کردند.

در این بیانیه آمده است: «ما معتقدیم که خانم زاغری-رتکلیف به شکل خودسرانه به زندان افتاده است و حق او برای دسترسی به یک محاکمه عادلانه در برابر یک دادگاه مستقل و بی‌طرف سلب شده است.»

کارشناسان حقوقی سازمان ملل می‌گویند اتهام‌های جدید می‌تواند مدت حبس نازنین زاغری را تا ۱۶ سال افزایش دهد. آنها رفتار ایران را نقض آشکار قوانین بین‌الملل دانسته‌اند.