هنوز هم برای دادن مسئولیت به زنان با مقاومت هایی مواجه هستیم

مهر

استاندار قزوین گفت: با وجود قابلیتهای فراوان هنوز هم برای دادن مدیریت به بانوان با موانع و مقاومت هایی روبرو هستیم که تنها با نشان دادن توانمندی های زنان می توان این سد را شکست.به گزارش خبرنگار مهر، عبدالمحمد زاهدی در نشست بانوان فعال فرهنگی و اجتماعی استان قزوین که چهارشنبه شب در استانداری برگزار شد اظهارداشت: از بانوان فرهیخته انتظار داشتم مطالبات عمومی همه بانوان را مطرح کنند نه فقط مسائل نخبگان و فرهیختگان و فعالان این عرصه را تا نگاهی کلان به مسائل داشته باشیم.

استاندار بیان کرد: به نظرم وقتی صحبت از مسائل زنان می شود شما به عنوان نمایندگان این گروه از جامعه لازم است به همه مشکلات بپردازید نه یک گروه خاص تا بتوان به نتیجه رسید لذا بهتر است شما نماینده همه زنان باشید.

وی تصریح کرد: برخی از مشکلات این عرصه مربوط به این است که بسیاری به حقوق قانونی خود آشنا نیستند لذا مطالبه ای هم ندارند و باید آسیب های ناشی از آن را در جامعه تحمل کنیم.

زاهدی گفت: اینکه در این جلسات فقط از مدیریت و دادن مسئولیت صحبت شود نگاه جامعی نیست و حتما با واکنش روبرو می شود زیرا توجه به زنان فقط دادن مسئولیت و پست مدیریتی نیست.

استاندار قزوین یادآورشد: تاریخ گذشته ما نشان می دهد همواره مردسالاری در جامعه حاکم بوده و شاید تک چهره هایی از زنان داشته ایم که به جایگاههای خاص رسیده اند اما هیچگاه زن سالاری در کشور ما دیده نشده و این نگاه هنوز هم در ذهن همه ما وجود دارد.

وی اضافه کرد: حتی ما مسئولان که سخنرانی کرده و از حق و حقوق زن صحبت می کنیم شک نکنید در پشت پرده ذهن ما هم مرد سالاری حاکم است  و در عمل حاضر نیستیم به شما مسئولیت بدهیم.

زاهدی گفت: اعتقاد دارم شما باید به مطالبه گری خود در پذیرش مسئولیت ها ادامه دهید اما با روش منطقی تری باید خود را اثبات کنید و فقط با حرف زدن نمی توان به توان یک نفر پی برد و کاری را واگذار کرد.

به عمل کار برآید نه به حرف

استاندار صریح و شفاف اعلام کرد: در استان قزوین هر فردی که بیاید و بگوید به من مسئولیت بده نامش را از فهرست پذیرش مسئولیت ها حذف می کنم زیرا باور دارم باید در عمل کسی خود را نشان دهد و این که زن و یا مردی ادعا کند می تواند مدیر شود به وی مسئولیت نمی دهیم.

زاهدی یادآورشد: باید توانمندی مردان و زنان برای پذیرش مسئولیت در کار مشخص شود و ما اگر به تخصص و توان کسی واقف شدیم برای دادن مسئولیت اقدام می کنیم.

مدیرکل امور بانوان باید همه گروهها را پوشش دهد

وی گفت: اگر بانویی به عنوان مدیرکل امور بانوان استانداری منصوب شد هر گرایش و نگاهی که دارد و حتی اگر فعال سیاسی باشد وقتی مسئولیت پذیرفت باید فراجناحی عمل کند و همه را زیر پوشش خدمات خود قرار دهد و نگاه سیاسی و حزبی نداشته باشد.

زاهدی اظهارداشت: باید دنبال جذب باشیم نه این که افراد را از خود طرد کنیم بلکه لازم است به گونه ای رفتار شود تا همه استانداری را مامن و پناه خود بدانند.

وی اضافه کرد: من فعال سیاسی بودم اما وقتی استاندار شدم دیگر کار سیاسی نکردم و نگاه سیاسی را کنار گذاشتم و خود را مسئول همه مردم و گروهها دانستم و امروز هم اینگونه رفتار می کنم.

استاندار در خصوص صحبتهای خود در خصوص واگذاری امور به زنان یادآورشد: در گذشته این را گفتم که اگر برای پذیرش مسئولیتی، یک مرد با ۱۰۰ امتیاز و یک زن با ۹۵ امتیاز معرفی شود حاضرم ریسک کنم و به یک زن مسئولیت دهم.

وی گفت: باید بپذیریم که هزاران سال زنان جامعه جایگاه خوبی نداشتند و حتی از نظر شخصیت انسانی مورد توجه نبودند و انقلاب اسلامی موجب عزت و تکریم بانوان شده و زمینه فعالیتهای گسترده ای را برای آنها فراهم کرده که باید این فرصت را غنیمت بشمریم.

زاهدی اضافه کرد: امروز بیشترین دانشجویان ما از بانوان هستند و ظرفیت های زیادی برای استفاده از این گروه فراهم شده اما از نظر فرهنگی و اجتماعی همچنان محدود یت هایی داریم و دادن مسئولیت به زنان ساده نیست.

استاندار یادآورشد: هنوز هم از سوی نهادهای مختلف با واگذاری مسئولیت به زنان مخالفت و مقاومت می شود و مراکز غیر رسمی هم داریم که با نگاه فرهنگی دراین موضوع حرف دارند و مقاومت می کنند که باید به همه آنها احترام گذاشت.

بانوان در سازمانهای مردم نهاد خوب عمل کرده اند

زاهدی اظهارداشت: توجه به زنان فقط دادن مسئولیت اداری نیست بلکه شما در تشکل های مردمی نقش خوبی ایفا کرده اید و بویژه در حوزه هایی مانند محیط زیست می توان از ظرفیت شما استفاده کرد و اینگونه خواهیم کرد.

 در این جلسه تعدادی از بانوان دیدگاهها و خواسته های خود را با استاندار قزوین درمیان گذاشتند.