گزارش نقض حقوق زنان در مهرماه 1396

تهیه کننده: بابک میری

یادآوری

این گزارش به صورت کوتاه و فشرده قسمتهایی از نقض حقوق زنان در مهر 1396 را به اطلاع می‌رساند. علیرغم سانسور خبری حاکم درایران، تلاش شده است اخبار و اطلاعات از خبرگزاریهای مورد تایید گردآوری گردد.

بازداشت و زندان

نهاد قضایی در مشهد از دستگیری ۵۳ دختر و پسر و ۳ ترنس در یک مهمانی در ملک خصوصی در حومه شهر مشهد خبر دادند. علاوه بر شرکت کنندگان در مهمانی ادمین های کانال تلگرامی که به هماهنگی این مهمانی مبادرت کرده بودند نیز بازداشت شدند. (هرانا، 3 مهر 1396)

شب گذشته ‏ملیکا کاوندی و زهرا شفیعی دهاقانی از شاگردان بازداشت شده محمدعلی طاهری که در اعتصاب غذا بودند از بازداشتگاه دو الف زندان اوین به زندان زنان قرچک منتقل شدند. خانواده های این زندانیان به دلیل بازداشت غیر قانونی این بانوان به دادگستری و دادگاه انتظامی قضات شکایت کرده اند اما شکایتهای آنها پذیرفته نشده و گفته اند که خانواده زندانیان اجازه شکایت ندارند. (ایران خبر، 4 مهر 1396)

آتنا دائمی، کنشگر مدنی محبوس در زندان اوین بر اساس قرار قبلی برای عمل جراحی صفرا به بیمارستان امام خمینی تهران منتقل شد. علیرغم توافقات قبلی مسئولان زندان قصد بستن دستبند و پابند به این زندانی بیمار را داشتند که با ممانعت او روبرو شدند. خودداری خانم دائمی که روی تخت جراحی بود از بستن دستبند و پابند باعث لغو عمل جراحی و باگرداندن او به زندان شد. (سحبا، 4 مهر 1396)

روزبه گیلاسیان، نیما صفار و الهه سروش‌نیا، سه نویسنده و فعال مدنی شهر گرگان در دادگاه تجدیدنظر استان گلستان، به ترتیب به یک سال زندان، ۸۰ روز حبس و ۸ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شدند. (هرانا، 6 مهر 1396)

راحله راحمی پور، فعال حقوق بشر که اواخر شهریورماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود امروز با قید ضمنانت آزاد شد. همزمان «سیاوش حاتم» عضو شورای مرکزی حزب اتحاد که یک هفته پیش بازداشت شده بود نیز آزاد شد. (هرانا، 6 مهر 1396)

طی روزهای گذشته لیلا میرغفاری، فعال مدنی، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده است. (تارنگار حقوق بشر، 6 مهر 1396)

زمان دادگاه شهناز اکملی، مادر مصطفی کریم بیگی (جان‌باخته عاشورای ۸۸)، ۲۳ مهرماه ۹۶ تعیین شده است. (تارنگار حقوق بشر، 9 مهر 1396)

مدیر عامل ستاد دیه کشور می‌گوید ورود زنان به زندان به خاطر جرایم غیرعمد در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد دو برابری داشته است. او گفته که استان فارس بیشترین مددجوی زن در جرایم غیرعمد را دارد. بسیاری از این افراد “زنان سرپرست خانوار” هستند که به دلیل بدهی مالی غیر عمد راهی زندان شده‌اند؛ افرادی که جرم عمدی مرتکب نشده‌‌اند اما به دلیل نواسات بازار رقابتی یا کم تجربگی در رجوع به شغلی جدید، بدهکار شده و با شکایت طلبکاران زندانی شده اند. (تسنیم، 16 مهر 1396)

نرگس محمدی در نامه‌ای به کمیسیون اصل نود مجلس خواستار بررسی موضوع “سلول انفرادی” شده است. به گفته خانم محمدی، نگهداری فعالان مدنی و متهمان سیاسی در سلول‌های انفرادی، پیامدهای نگران‌کننده جسمی و روحی برای آنها دارد. (دویچه وله فارسی، 18 مهر 1396)

یکی از مسئولان سفارت ایران در لندن گفته است احتمال صدور حکم ۱۶ سال زندان برای نازنین زاغری “صرفا حدس و گمان” است و این حکم با اتهامات تازه علیه او “منطبق نیست.” (ایرنا، 19 مهر 1396)

سپاه پاسداران از همسرم برای باج‌گیری از دولت بریتانیا استفاده می‌کنند. ریچارد راتکلیف، همسر نازنین زاغری، با اشاره به مطرح شدن اتهامات جدید برای این شهروند دوتابعیتی زندانی در اوین عنوان کرد که مقامات باید به شکنجه همسرش پایان دهند. (تارنگار حقوق بشر، 19 مهر 1396)

«لیلا بیات»، پناهجوی ایرانی که پس از بازگردانده شدن به ایران حکم شلاق بر رویش اجرا شده بود به نروژ بازگشت. صبح روز جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۶، لیلا بیات به کشور نروژ بازگشت. این پناهجوی ایرانی سال ۱۳۸۶ به دلیل شرب خمر به همراه سه تن از دوستانش بازداشت و به ۸۰ ضربه شلاق محکوم شده بود. (سازمان حقوق بشر ایران، 22 مهر 1396)

صدیقه وسمقی، شاعر، نویسنده، اسلام پژوه و عضو دوره اول شورای شهر تهران در فرودگاه امام خمینی بازداشت شد. (هرانا، 24 مهر 1396)

یک دختر ۱۵ ساله ساکن آبادان از سوی نیروهای وزارت اطلاعات در دبیرستان محل تحصیل خود بازداشت شده و به بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز منتقل شده است. (هرانا، 27 مهر 1396)

در پی طرح اتهامات جدید علیه نازنین زاغری رتکلیف، کارشناسان مسائل حقوق بشر سازمان ملل خواستار آزادی فوری او شدند. اخیرا سپاه پاسداران سه اتهام جدید علیه این شهروند ایرانی-بریتانیایی مطرح کرده است. (دویچه وله فارسی، 30 مهر 1396)

فرهنگی و اجتماعی

بدپوششی و بدحجابی بیداد می‌کند؛ دیگر کسی نیست که ارشاد یا حتی برخورد کند؛ شاید «پلیس» هم از این همه تنها کارکردن خسته شده و منتظر است متولیان دیگر انجام وظیفه کنند. (فارس، 2 مهر 1396)

«مهدی تاج» رییس فدراسیون فوتبال گفت: شخصا هیچ مخالفتی با حضور زنان در ورزشگاه ها ندارد، ولی این موضوع نیازمند تصمیم گیری کلان است. به گزارش فدراسیون فوتبال، تاج در عین حال تاکید کرد که حضور بانوان در ورزشگاه ها نیازمند تصمیم گیری کلان و تدبیری ویژه است. (جنوب، 2 مهر 1396)

مردی که پس از شنیدن پاسخ منفی از دختر موردعلاقه‌اش، روی او اسید پاشیده بود، بازداشت شد. اوایل آبان امسال دختر جوانی با حضور در شعبه نهم بازپرسی دادسرای جنایی تهران از خواستگارش به اتهام اسیدپاشی شکایت کرد. (جام جم، 2 مهر 1396)

استاندار خوزستان گفت که بیشترین آمار زنان بازمانده از تحصیل در این استان است. اخیراً نیز «فاضل خمیسی» رئیس اداره آموزش‌وپرورش ناحیه چهار طی نشستی در دفتر یکی از نمایندگان مجلس اظهار کرد که در بخشی از مناطق و بخش‌های کم برخوردار، از بین هر چهار دختر تنها یک دختر موفق به رسیدن به دیپلم می‌شود. (مهر، 2 مهر 1396)

جانشین قائم مقام وزیر کشور در ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی گفت که یکی از برنامه‌هایی که در این ستاد به دنبال آن هستیم، «مشکل بدحجابی در دستگاه‌های خصوصی زیرمجموعه دولت مانند مهدهای کودک و کارمندان بانک های خصوصی » است که پیگیر آن بوده و جلسات مختلفی را تا به امروز برگزار کرده ایم. (فارس، 2 مهر 1396)

فاطمه ذوالقدر نایب رییس فراکسیون زنان مجلس گفت که سن ازدواج دختران باید معقول شود. وی افزود “با توجه به ازدواج هایی که زیر سن ۱۳ سال در کشور شاهد بودیم تصمیم به تدوین طرحی گرفتیم که بر اساس آن سن ازدواج دختران افزایش و محدودیت هایی برای جلوگیری از ازدواج آنان در سنین پایین ایجاد شود”. (خانه ملت، 3 مهر 1396)

بررسی ها نشان می دهد افزایش طلاق در گلستان باعث ایجاد معضلی به نام بانوان مطلقه بیکار شده که به دلیل مشکلات مالی، نیازمند حمایت دستگاه های بهزیستی و کمیته امداد هستند. (مهر، 4 مهر 1396)

نعمت الله فاضلی گفت: زنانگی فیزیولوژیک نیست و یک شیوۀ زندگی و یک فرهنگ است. یک معناست؛ بودن است و شکلی از سازمان دادن زندگی است. (مهر، 4 مهر 1396)

وحدتی هلان، نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی در رابطه با مرخصی زایمان و دوران شیردهی اظهار کرد: زنانی که بچه‌دار می‌شوند، نباید اضطراب اخراج شدن از محل کار خود را داشته باشند. (افکار، 4 مهر 1396)

در این خانه هیچ کس سنش را نمی‌داند؛ کوچک و بزرگ هم ندارد. پسران خانواده از ترس «رد مرز» اصطلاحی که برای اخراج غیرایرانی‌ها به کار می‌رود و اتهام غیرایرانی بودن، خانه‌نشین شده‌اند. دخترها هم یک روز خیالی برای خودشان تولد می‌گیرند. چندسال پیش هم برای رئیس جمهور نامه نوشتند اما حدس می‌زنند که به دستش نرسیده و هیچ وقت نخوانده باشد. (ایسنا، 5 مهر 1396)

حوالی ساعت ۱۴روز دوشنبه سوم مهر ماه ۹۶ یکی از کارمندان زن در دانشگاه علم و صنعت تهران با پرتاب خود از یکی از ساختمانهای این  دانشگاه اقدام به خودکشی نمود. (ایران خبر، 5 مهر 1396)

نایب رئیس اتحادیه آرایشگران زنان تهران با اعلام ممنوعیت انجام هرگونه خدمات تحت عنوان آرایش محرم در کلیه سالن‌های آرایشی از تعطیلی آرایشگاه‌های زنانه در ایام تاسوعا و عاشورا خبر داد. (ایسنا، 6 مهر 1396)

مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی گفت: متأسفانه خیرین اعتماد یا تمایل چندانی برای کمک به آسیب‌دیدگان اجتماعی ندارند اگر زن آسیب دیده اجتماعی نیاز به کمک داشته باشد تقریباً هیچ خیری مایل به کمک نیست و او را گناهکار می‌دانند در واقع خیرین از کمک به آسیب دیدگان اجتماعی گریزان هستند. (برنا، 6 مهر 1396)

یک فعال حقوق زنان با اشاره به لزوم رفع موانع قانونی انتقال تابعیت مادر به فرزند در کشور گفت: با موانع قانونی که درحال حاضر وجود دارد اجازه می دهیم بخشی از ساکنان کشور که متولد سرزمین مادریشان هستند، با ما همزبانند و فرهنگ و شیوه زندگی ایرانی دارند، تبدیل به «ناشهروند» شوند. آنها از کلیه حقوق انسانی محروم می شوند. به این ترتیب آنها هیچ حقی به این سرزمین ندارند و در نهایت از حق تحصیل، هویت، اشتغال و مالکیت نیز محروم می‌شوند. (ایسنا، 10 مهر 1396)

معاون تهذیب حوزه علمیه قم با بیان اینکه جامعه غربی به‌دنبال استفاده ابزاری از زنان برای افزایش درآمد است، گفت: متأسفانه در کشور ایران هم عده‌ای با به‌کارگیری بانوان در بعضی مشاغل به‌دنبال این مسئله هستند. (فارس، 10 مهر 1396)

اشتغال زنان و ایجاد فرصت‌های برابر شغلی برای آنان همواره یکی از دغدغه‌های فعالان اجتماعی و جامعه زنان بوده است، اما شاخص سنجش برای عمل به وعده‌هایی که در این خصوص داده شده است، تنها آمار و ارقامی است که هرازگاهی مسئولان مرتبط با این حوزه اعلام می‌کنند؛ آماری که گرچه در برخی شاخص‌ها افزایش داشته اما وقتی با آمار اشتغال مردان مقایسه شود بیشتر مسیر سخت و طولانی پیش روی زنان را نشان می‌دهد. (ایسنا، 10 مهر 1396)

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از موافقت کمیسیون متبوعش با کلیات طرح خروج بانوان از کشور در شرایط خاص بدون اذن همسر خبر داد و گفت که برای رفع ابهام از تبصره‌های طرح مذکور ستادی ویژه تشکیل می‌شود. این طرح به خروج بانوان در شرایط خاص و اضطرار می‌پردازد و به بانوان متأهل اجازه می‌دهد برای سفرهای زیارتی، المپیادها و مسابقات بین‌المللی ورزشی یا شرکت در سمینارها و همایش‌ها بدون اجازه همسر و با استعلام دستگاه مربوطه از کشور خارج شوند. (فارس، 12 مهر 1396)

مهدیه گلرو، دانشجویی که در دولت محمود احمدی‌نژاد به دلیل فعالیت‌های دانشجویی و مدنی از تحصیل محروم و در شمار “دانشجویان ستاره‎دار” قرار گرفت، گفت که در کنکور کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا قبول شده اما وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی به سازمان سنجش دستور داده که او را مردود علمی اعلام کنند. (هرانا، 12 مهر 1396)

رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران گفت: در اکثر کشورهای دنیا خودکشی در افراد مسن و میان مردان به وقوع می‌پیوندد، ولی در جامعه ما زنان جوان بیشترین آمار قربانیان خودکشی را به خود اختصاص می‌دهد. (فارس، 12 مهر 1396)

دبیرستان دخترانه دوره اول روستای اهلم بخش مرکزی محمودآباد با توجه به داشتن حدود 12 دانش‌آموز از نظر اداره آموزش و پرورش این شهرستان استاندارد یک مدرسه را نداشته و برای آنها معلم فرستاده نشد که همین امر سرگردانی دانش‌آموزان و والدین آنها را در پی داشت. (فارس، 12 مهر 1396)

بهرام نیا گفت: اینکه زنی بعد از مرخصی زایمان از کار برکنار شود، خلاف سیاست‌های کلی دولت و مجلس مبنی بر افزایش جمعیت است، لذا باید در دولت و مجلس طرح و لایحه‌ای حمایتی تهیه شود و بر اساس آن فرصتی در اختیار بانوان شاغل قرار گیرد. (افکار، 12 مهر 1396)

شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی، در دیدار با اعضای انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز با اشاره به برنامه‌هایش در دولت دوازدهم وعده داد برنامه ملی اقدام را در سالروز رونمایی از حقوق شهروندی ارائه دهد. او با اشاره به چالش‌ها و مشکلاتش در دولت یازدهم از شیطنت‌هایی گفت که به عمد موانعی را در مسیر حضور زنان در ورزشگاه‌ها به‌وجود آورده است. (شرق، 13 مهر 1396)

آیت‌الله مصباح یزدی گفت: تردیدی نیست که در مسیر عزت‌بخشی به زنان در جمهوری اسلامی قدم‌های بلندی برداشته شده است، هر چند معتقدیم هنوز هم زنان به جایگاهی که شایسته‌شان باشد، نرسیده‌اند. (فارس، 14 مهر 1396)

پاتوق‌های اعتیاد، ازدواج زودرس دختران، بیکاری و فقر از معضلات جدی روستاهای محروم سیستان‌وبلوچستان است. فاطمه دانشور، فعال حوزه آسیب‌های اجتماعی و مدیرعامل موسسه خیریه مهرآفرین می‌گوید: رفت‌وآمد معتادان در منزل امنیت کودکان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. (شهروند، 16 مهر 1396)

روز شنبه پانزدهم مهرماه، یک زن جوان اهل سقز به دلایل نامعلومی دست به خودسوزی زد. (کردپا، 16 مهر 1396)

عضو فراکسیون زنان با بیان اینکه لایحه تامین امنیت زنان مرز میان تهدید و فرصت برای زنان جامعه قرار گرفته، بر ضرورت بررسی دقیق تمام ابعاد آن قبل از تبدیل لایحه فوق به قانون تاکید کرد. (برنا، 17 مهر 1396)

«طیبه سیاووشی» عضو هیات رییسه فراکسیون زنان پیرامون روند بررسی لایحه “تامین امنیت زنان” گفت: از ابتدای مجلس دهم تاکنون در انتظار دریافت این لایحه هستیم، این در حالی است که دولت به دلیل اعمال اصلاحیه های متعدد توسط کارشناسان هنوز آن را به مجلس ارسال نکرده است. (برنا، 17 مهر 1396)

طیبه سیاوشی: طرح خروج زنان این هفته در کمیسیون فرهنگی مجلس مورد بررسی قرار گرفت و البته با مخالفت برخی نمایندگان مواجه شد.(شرق، 18 مهر 1396)

فرمانده انتظامی شهرستان بجنورد از آتش زدن زنی توسط یک مرد در این شهرستان خبر داد. از علت و انگیزه این اقدام کماکان اطلاعی در دست نیست. (هرانا، 18 مهر 1396)

«یک عکاس می‌گوید تعداد زیادی از دختران در روستاهای کهکیلویه‌وبویراحمد به دلیل فقر، مسائل فرهنگی و نداشتن تحصیلات در سنین پایین ازدواج می‌کنند. او جدای از روایت زندگی «زیادی پورامیر» که در ۴۵‌سالگی بیوه شوهر ٨۵‌ساله خود است، از زندگی دختر دیگری یاد می‌کند که متولد ١٣٧٢ است اما همسر پنجم مردی ٨۵‌ساله است!» (شرق، 22 مهر 1396)

قوانینی برای حمایت از زنان باردار و دارای شرایط خاص در حالی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است که کارفرمایان با اجرا نکردن آن وضعیت بانوان شاغل را سخت کرده‌‌اند. (فارس، 24 مهر 1396)

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان اردبیل گفت: ۶۷.۷ درصد از بی‌سوادان جمعیت ۱۰ الی ۴۹ ساله این استان را زنان تشکیل می‌دهند. (مهر، 24 مهر 1396)

دبیر کانون عالی انجمن های صنفی کارگران با اشاره به لغو ممنوعیت اخراج زنان کارگر گفت:بسیاری از زنان کارگر از خانواده های کم بضاعت هستند و برای تأمین هزینه های زندگی در کنار همسران خود فعالیت می‌کنند. (مشرق، 24 مهر 1396)

رییس فراکسیون زنان گفت: کمیته خروج زنان از کشور بدون اذن همسر از طرف‌ نهادهای قوه مجریه شکل می‌گیرد اما هنوز جلسه ای برگزار نشده و ساز و کار آن مشخص نیست. (برنا، 24 مهر 1396)

فرمانده انتظامی شهرستان تنکابن گفت که در موضوع بدحجابی بیش از ۲۲ هزار نفر امسال از نیروی انتظامی شهرستان تنکابن تذکر لسانی دریافت کردند و ۴۱۰ خودرو نیز در این رابطه توقیف شد. (هرانا، 26 مهر 1396)

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، متهمان یک باند بزرگ قاچاق دختران که متهم به قاچاق بیش از ۸۰۰ دختر بودند را مجموعاً به تحمل ۱۰۰ سال حبس محکوم کرد. (تسنیم، 26 مهر 1396)

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده طرح ممنوعیت ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال را بی‌تأثیر خواند و پرداختن به مسئله دختران مجرد بالای 30 سال را مهمتر عنوان کرد. (فارس، 26 مهر 1396)

یک زن ۳۵ ساله روز پنجشنبه ۲۶ مهرماه با خوردن قرص یه زندگی خود پایان داد. (تارنگار حقوق بشر، 29 مهر 1396)

یک زن که طی روزهای گذشته، اقدام به خودسوزی کرده بود، شب گذشته در اثر سوختگی شدید در بیمارستان امام رضا کرمانشاه جان سپرد. خودسوزی بعنوان نوعی اعلام اعتراض، یکی از خشن‌ترین و دردناک‌ترین روش‌های خودکشی است که بیشتر در میان زنان نواحی غرب کشور شیوع دارد. (هرانا، 30 مهر 1396)

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده با اشاره به جلساتی که در این شورا برای تصمیم گیری در خصوص حضور زنان در ورزشگاه‌ها در حال برگزاری است، گفت: رویکردهای مثبتی نسبت به حضور زنان و خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها وجود دارد اما حضور زنان به عنوان تماشاگر با پیش شرط‌ هایی برای مناسب‌سازی ورزشگاه‌ها و فراهم کردن شرایط سالم و امن برای آنها همراه خواهد بود. (ایسنا، 30 مهر 1396)

مشاور وزیر کشور در امور زنان گفت که سند امنیت زنان و کودکان در روابط اجتماعی را بر اساس ماده ۲۲۷ برنامه پنجم توسعه تدوین کرده‌ایم اما از پایان سال ۹۴ تا کنون در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این سند تعیین تکلیف نشده است. (ایسنا، 30 مهر 1396)

رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور گفت “همکاران ما در پلیس فرودگاه‌های کشور، در حین گشت‌زنی‌های خود در برخورد با افرادی که خدای ناکرده نسبت به رعایت شئونات اسلامی توجه لازم را نداشته‌ و در اصطلاح حجاب نامتعارفی دارند، تذکرات قانونی را می‌دهند”. (تسنیم، 30 مهر 1396)

ورزشی

رئیس هیئت هندبال استان قم با بیان این که هدف پویان به حمایت نیاز دارد گفت: نمی‌توان بازیکنان ملی پوش هدف پویان را بدون دستمزد حفظ کرد. (مهر، 2 مهر 1396)

وزارت ورزش و جوانان ایران ضمن برکناری رئیس فدراسیون چوگان، ابتدا احمد گواری و سپس به فاصله چند ساعت، حمیرا اسدی را به عنوان سرپرست این فدراسیون منصوب کرد. برکناری خانم گلنار وکیل گیلانی بر خلاف آیین‌نامه انتخاباتی و بدون تشکیل مجمع صورت گرفته است. خود خانم وکیل گیلانی می‌گوید هنوز حکم برکناری‌اش را دریافت نکرده. (ایسنا، 4 مهر 1396)

درسا درخشانی، دختر شطرنج باز ایرانی که به دلیل حضور بدون حجاب در رقابت‌های بین‌المللی از تیم ملی ایران اخراج شده بود، به تیم ملی آمریکا پیوست. (ایسنا، 11 مهر 1396)

تیم بسکتبال دختران ایران از بازی های قهرمانی آسیا ۲۰۱۷ حذف شد. تیم بسکتبال دختران ایران که برای نخستین بار پس از ۳۷ سال قرار بود در یک رویداد رسمی حضور داشته باشد به علت بدهی فدراسیون به فیبا، از برنامه بازی های زیر ۱۶ سال آسیا کنار گذاشته شد. (ایسنا، 30 مهر 1396)

بهداشت و سلامتی

سخنگوی وزارت بهداشت از افزایش مصرف سیگار و قلیان در نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ خبر داد و گفت: این افزایش مصرف در بین دختران نگران کننده است. (مهر، 4 مهر 1396)

زنانی که سیگار می‌کشند؛ تصویر آشنای خیابان‌های این روزهای شهرمان است. معضلی که می‌تواند نشانه تغییر سبک زندگی باشد. (فارس، 10 مهر 1396)

یک پژوهشگر حوزه اعتیاد گفت: آسیب‌های اعتیاد در زنان خیلی پیشرفته‌تر از مردان است و مداخلاتی که برایشان انجام می‌شود باید به صورت مداوم و پیگیرانه باشد. (مهر، 12 مهر 1396)

رئیس اداره بهزیستی شهرستان کرمانشاه، زنانه شدن اعتیاد را زنگ خطری برای جامعه دانست و گفت: فرزندان زنان معتاد آسیب‌پذیرتر از مردان معتاد هستند. (مهر، 14 مهر 1396)

فراکسیون زنان مجلس جلسه‌ای را با موضوع بررسی آسیب‌ها و وضعیت ازدواج در سنین پایین با حضور مدیران و کارشناسان متعددی برگزار کرد. (مهر، 16 مهر 1396)

دبیر شورای هماهنگی مبارزه باموادمخدر استان مرکزی معتقد است وجود تنها یک مرکز در استان برای درمان معتادان زن به هیچ وجه کافی نیست و این قشر درمعرض آسیب ناشی ازدرمان‌ خودسرانه قرار دارد. (مهر، 17 مهر 1396)

معاون وزیر علوم در مراسم بزرگداشت روز جهانی ورزش دانشگاهی گفت: طبق آمار ۳۰ درصد دختران دانشجو و ۲۲ درصد پسران دانشجو هیچ فعالیت ورزشی در طول هفته نداشته‌اند. (مهر، 19 مهر 1396)

پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری خود گفته که مراکز زنانه کافی برای ساماندهی معتادان متجاهر زن در کشور وجود ندارد. (زمانه، 20 مهر 1396)

مدیرکل دفتر مراقبتی و توان‌بخشی بهزیستی کشور گفت: علی‌رغم اینکه سن بیماری روانی را برای ارائه خدمات، 15 تا 64 سال تعیین کرده‌اند، اما اخیراً دچار افزایش بیماری‌ روانی مزمن در افراد زیر 15 سال هستیم. (ایسنا، 21 مهر 1396)

مدیرکل بهداشت و درمان سازمان زندان ها گفت: 60 درصد زندانیان زن به نحوی درگیر اعتیاد هستند، به طوری که وقتی وارد زندان می شوند، با بیماری های مختلفی همچون کم خونی، سوءتغذیه و بیماری های عفونی دست و پنجه نرم می کنند. (ایرنا، 22 مهر 1396)

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با بیان اینکه زنگ خطر فقر حرکتی در زنان ایرانی به صدا درآمده است، گفت: این موضوع سبب بروز بیماری‌هایی همچون پوکی استخوان، دیابت و مشکلات قلبی عروقی در میان زنان می‌شود. (فارس، 24 مهر 1396)

رئیس سازمان بهزیستی کشور با تشریح آماری، اختلالات روانی در زنان را بیشتر از مردان در کلان شهر تهران دانست. (تسنیم، 24 مهر 1396)

مشاور وزیر بهداشت در حوزه سلامت روان گفت: زنان بیشتر از مردان دچار اضطراب هستند و حدود ۱۰/۲۹ درصد افراد در کشور علائم افسردگی را به صورت بارز دارند. (مهر، 26 مهر 1396)

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: آمار موجود درباره سلامت زنان به عنوان یک زنگ خطر است و باید در حوزه برنامه ریزی این روند را اصلاح کرد. (ایرنا، 26 مهر 1396)

مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت که سرعت اعتیاد و گرایش زنان به مواد مخدر در کشور ۲ برابر شده است و همه باید در قبال این زنگ خطر حساس باشیم. (ایرنا، 30 مهر 1396)

 خانواده

معاون عملیات سازمان آتش نشانی قزوین گفت: تلاش مادر برای خودکشی خود و فرزندش در کانال آب قزوین ناکام ماند. (مهر، 10 مهر 1396)

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان فارس گفت: مادری در شهرستان فسا، سر دختر بچه خود را برید و خانه را به آتش کشید. (مهر، 14 مهر 1396)

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران ضمن هشدار نسبت به افزایش آمار طلاق در ورامین، بر سامان دهی فضای مجازی، مبارزه با اعتیاد و بیکاری تاکید کرد. (مهر، 16 مهر 1396)

مرد افغانستانی که با شکایت همسرش به شکنجه و تجاوز به دختر ۱۲ساله اش متهم شده بود دیروز پس از قسم خوردن به قرآن با حکم قضایی از این اتهام تبرئه شد. مراسم قسامه از غیرحقوقی ترین بخش های دادرسی در ایران محسوب میشود. (هرانا، 20 مهر 1396)

رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی طالقانی اهواز گفت که شب گذشته زن ۲۹ ساله ای ظاهرا به دلیل مشاجره خانوادگی با همسر خود اقدام به خودسوزی زیر پل کابلی اهواز کرد که در پی آن دچار ۸۲ درصد سوختگی شد و با توجه به شدت و عمق سوختگی حال بیمار بسیار وخیم است. خودسوزی بعنوان یک روش اعتراضی بخصوص از سوی زنان خاصه در مناطق غربی کشور رواج دارد. (هرانا، 22 مهر 1396)

مردی که به‌خاطر اختلاف با همسر و مادرزنش اقدام به قتل آنها کرده ‌است، پس از مرگ همسرش مدعی شد دخالت‌های مکرر مادرزنش علت این درگیری بوده ‌است. (شرق، 22 مهر 1396)

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی از پذیرش یک هزار دختر فراری به مراکز بهزیستی در سال گذشته خبرداد. (مهر، 24 مهر 1396)

قتلهای ناموسی

جوان ٢۵ ساله‌ای که با ضربات چوب و چاقو خواهر و دامادشان را در خواب کشته بود، روز گذشته، در جلسۀ بازجویی حاضر شد و به سؤالات قاضی میرزایی برای روشن شدن جزئیات مبهم این پرونده پاسخ داد. وی مدعی است چون  خواهرش چند بار ازدواج کرده بود احساس می کرد آبروی آنها رفته است و به همین دلیل او و همسرش را به قتل رساند. قتل های ناموسی و خشونت های خانگی در ایران سهم بالایی در آسیب های اجتماعی و فرهنگی در ایران دارند. (هرانا، 6 مهر 1396)

متفرقه

دختران شین‌آباد عبارتی است که ۱۳ دختر اهل روستای شین‌آباد از توابع شهرستان پیرانشهر در استان آذربایجان غربی را توصیف می‌کند. دخترانی که در سال ۹۱ وقتی در کلاس درس نشسته بودند آتش به جانشان افتاد و سوزاندشان. از سال ۹۱ تا امروز پنج سال می‌گذرد اما درمان‌ این دختران هنوز به سرانجام نرسیده است. این در حالی است که حادثه آتش‌سوزی مدرسه دخترانه انقلاب اسلامی شین‌آباد ۲۴ دانش آموز دچار سوختگی شدند اما ۱۳ نفر از آنها جراحات جدی‌تر و شدیدتری داشتند. (ایسنا، 3 مهر 1396)

معصومه ابتکار معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه پیگیر لایحه تامین امنیت زنان هستیم، گفت که لایحه تامین امنیت زنان پس از بررسی اولیه در دولت و کمیسیون لوایح به قوه قضاییه برای تکمیل احکام قضایی ارجاع شده و اکنون مدتی است که زیر نظر معاونت قوه قضاییه در حال بررسی است. (مهر، 7 مهر 1396)