کمیته خروج زنان از کشور بدون اذن همسر هنوز ساز و کار شخصی ندارد/ با حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان در صحن مخالفت می‌کنیم

برنا

رییس فراکسیون زنان گفت: کمیته خروج زنان از کشور بدون اذن همسر از طرف‌ نهادهای قوه مجریه شکل می‌گیرد اما هنوز جلسه ای برگزار نشده و ساز و کار آن مشخص نیست.

«پروانه سلحشوری» رییس  فراکسیون زنان و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برنا پیرامون تشکیل کمیته بررسی خروج زنان متاهل بدون اذن همسر از کشور گفت: پس از تصویب کلیات طرح اصلاح بند (3) ماده (18) قانون گذرنامه در کمیسیون فرهنگی تصمیم گرفته شد، برای شفاف کردن مفاد مندرج در مواد و تبصره‌ها و رفع پاره‌ای ابهامات، این طرح در ستادی ویژه مرکب از اعضایی مورد بررسی همه‌جانبه قرار گیرد.

او ادامه داد: من و خانم سیاووشی از کمیسیون فرهنگی در کمیته حضور داریم. همچنین دو عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نمایندگان وزارت‌خانه‌های امور خارجه و اطلاعات، اداره گذرنامه و مرکز پژوهش‌های مجلس هم حضور دارند. در صورت رفع ابهامات طرح، بانوان متاهل اجازه خواهند داشت پس از استعلام از دستگاه‌های مربوطه بدون اذن همسر از کشور خارج شوند، البته این شرایط مربوط به حضور زنان در المپیادهای علمی، تورنمنت‌های بین‌المللی ورزشی و سفرهای زیارتی است.

سلحشوری با تاکید بر اینکه «ما هنوز ساز و کار مشخصی در کمیته نداریم» تصریح کرد:‌ کمیته مذکور از طرف‌ نهادهای قوه مجریه شکل می‌گیرد اما تا به امروز جلسه ای نداشتیم و از جزییات این کمیته و دستور عمل آن هیچ اطلاعی ندارم. قطعا با برگزاری جلسات جزییات آن را اعلام می‌کنم.

رییس فراکسیون زنان مجلس پیرامون طرح حذف واژه زنان از شناسنامه آنها گفت: این طرح از سوی کمیسیون اجتماعی مطرح شد و با وجود همه مخالفت‌هایی که از سوی  زنان مجلس به وضوح نشان داده شد، بازهم این طرح در کمیسیون اجتماعی مورد موافقت اعضا قرار گرفت. بنابراین ما منتظر هستیم مخالفت خود را پس از آنکه در دستور کار قرار گرفت در صحن نشان دهیم.