به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، فاطمه راکعی فعال زنان در گفت و گو با خبرنگارخبرگزاری برنا، با اشاره به آمار نگران کننده از هر سه زن درجهان یک نفر قربانی خشونت است گفت: در اخبار ارسالی مشخص نشده است که خشونت را چه معنا کرده اند در صورتی که مفهوم آن چیزی به جز خشونت فیزیکی باشد باید گفت  که همه زنان تاکنون تجربه خشونت را داشته اند.

او با بیان اینکه جنبه های روحی خشونت به مراتب آزار دهنده تر است یادآورد شد: طبق آمار از هر ده زن تنها یک نفر برای گزارش خشونت های علیه خود به مراجع مربوط می رود، در صورتی که حتی بی توجهی به سخن و کلام زنان هم می تواند نوعی خشونت علیه آن ها باشد.

راکعی افزود: متاسفانه از زمان های دور تا امروز حتی در خانواده های به ظاهر علمی و فرهنگی کنار آمدن با چنین مسائلی برای زنان به صورت یک هنجار درآمده است و این یعنی که ما به لحاظ فرهنگی دچار یک اشکال بزرگ هستیم.

راکعی با مسئول دانستن رسانه ها در آگاهی رسانی به زنان جامعه ادامه داد: مهمترین نقش را صدا و سیما به عهده دارد اما به نظر می رسد حتی حاضر نیست بار این مسئولیت را به دوش بکشد. موارد خشونت خانگی و فیزیکی علیه زنان به خوبی باید بررسی  شود تا بتوان برای آن راهکار قانونی مناسب یافت.

این فعال زنان افزود: دیگر زمان انکار و  کتمان به سر رسیده است، ما در کشوری مسلمان زندگی می کنیم که احترام به زنان جزئی از واجبات است، گرچه تلاش هایی هم در این زمینه انجام شده، مانند طرح مقابله با خشونت های خانگی و خانوادگی که توسط مولاوردی معاون سابق رییس جمهوری در امور زنان و خانواده تدوین شد و به هیئت دولت هم رفت که  اگر پیگیری شود می تواند یک کار بسیار ارزشمند باشد که در مجلس دنبال می شود.

راکعی اظهار کرد: قانون گذاری در مسائل مربوط به زنان و آسیب های اجتماعی کار بسیار مشکلی است و باید هر قانون با توجه ویژه ای بررسی شود اما قبل از قانون گذار برای مقابله با آسیب ها باید برای ایجاد زمینه های مناسب تلاش کرد یعنی تحقق همان شعار پیشگیری بهتر از درمان است .

او افزود: مجلس در دوره های نهم و دهم کلاف پیچیده ای بود که به سختی در این خصوص کار می کرد، هرچند مسائل مربوط به کودکان بسیار روشن است، مسائلی همچون اینکه؛ هیچ کودکی نباید در سنین پایین مشغول به کار باشد امروز جزو بدیهیات است اما درمورد زنان پرداختن به آسیب ها  سخت تر میشود هرچند که در این خصوص پروتکل هایی را امضا کرده ایم که باید به آنان پایبند باشیم.

این فعال حقوق زنان با اشاره به اینکه گاهی با خود زنان برای حل مسائلشان دچار مشکل هستیم گفت: ظلمی که در تاریخ در حق زنان شده است باعث شده تا برخی بی عدالتی ها برای آنان عادی جلوه کند تا جایی که حتی خودشان در مقابل تغییرات مقاومت می کنند بنابراین ما مسئولیت بزرگی برای آگاهی بخشی عمومی و آموزش داریم.

او همچنین بیان کرد: جمعیت زنان مسلمان نو اندیش با نفوذ در عمق توده های جامعه توانسته است قدم مثبتی در این مورد بردارد، ما تلاش کردیم  با دیدن نیمه پر لیوان، آموزش هایی در زمینه ی حقوق زنان، بهداشت ، زندگی مشترک  و مشارکت سیاسی در استان ها داشته باشیم.

راکعی با اشاره به رد صلاحیت های گسترده زنان در انتخابات مجلس دهم گفت: حتی با وجود رد صلاحیت 65 درصدی زنان در انتخابات مجلس بازهم بیشترین تعداد ورود زنان به صحن مجلس را  شاهد بودیم، ورود افراد قابل اعتماد و دارای پیشینیه اجرایی اتفاق بسیاری خوبی بود ؛ در حال حاضر از عملکرد آنان به ویژه در مقایسه با دوره های پیش رضایت وجود دارد.

او همچنین به حضور زنان در شوراهای شهر و روستا اشاره کرد و گفت: باید به این حضور پررنگ زنان در احزاب و شورا ها بالید، همیشه تلاش کرده ایم که زنان در سطوح مدیریتی حضور داشته باشند، البته منوط به اینکه تخصص مربوط به آن کار را داشته باشند. در شورای شهر تهران برای نخستین بار شاهد شورایی یک دست اصلاح طلب با حضور 6 زن هستیم.

راکعی ادامه داد: بحث دیگر حضور زنان در شهرداری ها است، متاسفانه  برای قبول مسئولیتی مانند شهرداری مناطق، باید سوابق علمی و اجرایی مناسبی داشته باشیم اما هر چه  زنان در بحث های علمی توانمند شده اند ولی  نتوانستند همین قدر روزمه اجرایی داشته باشند.

او همچنین اشاره ای هم به تنها وزارت خانه بدون وزیر داشت و گفت: وزارت علوم یک وزارت خانه کلیدی است و همه ما با وجود اتفاقاتی که  در دولت های نهم و دهم در آن افتاد ترجیح میدهیم فارغ از جنسیت ،شخصی توانمند با  فکر اصولی انتخاب شود تا دیگر شاهد وقایعی مانند اخراج اساتید با سابقه یا ستاره دار کردن دانشجویان  نباشیم.

این فعال زنان در پایان گفت: اگر یک زن به عنوان وزیر علوم انتخاب شود قطعا برای همه زنان کشور می تواند الهام بخش باشد اما اگر هم این اتفاق نیفتد با انتخاب یک فرد متخصص زنان اصرار و اعتراضی نخواهند کرد.